Gitte81

Arbejdsbeskrivelse på en kage

25 indlæg i dette emne

Jeg har godt nok lagt denne beskrivelse oppe i kreativ, men tænkte at nogen af jer også kunne få glæde af den her...

Så her er den Tryk her

Vil så også lige sige til jer der bevæger jer ud i kageverden, så er der mange penge at spare ved at købe tingene i England.

Her er lige nogle steder som jeg kan anbefale og så jeg bruger rigtig meget...

AlmondArt

Man får varene i løbet af et par dage

A piece of cake

Sugarshack

Fondant som jeg bruger kan kun købes ved Kagebutikken.dk

Redigeret af Gitte81
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for en fantastisk beskrivelse! Den er STRAKS puttet i foretrukne.. Den skal afprøves inden længe!! Lyder jo næsten for nem!

Hvis den skal bruges til bryllup lørdag, hvor længe før kan/skal den så laves, uden den bliver tør.. og laves det hele samme dag eller kan det splittes op?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hov.. har lige et spørgsmål...

Fondant... ser ud til, at det er noget du har købt.

Nu skærer man jo alt det overskydende fra... Kan dette farves? Eller køber du små portioner fondant til det, der skal bruges til pynt?? Eller laver du selv MMF til det hele?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa.

Fedt, jeg har lige efterlyst dig og din opskrift også lige pludselig samtidig med jeg lavet debatten så ligger du den lige ud så den bare lige er til at finde.

Super mange tak

Hilsen Stine

Hehe sikke et sammentraf

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Tusind tak for en fantastisk beskrivelse! Den er STRAKS puttet i foretrukne.. Den skal afprøves inden længe!! Lyder jo næsten for nem!

Hvis den skal bruges til bryllup lørdag, hvor længe før kan/skal den så laves, uden den bliver tør.. og laves det hele samme dag eller kan det splittes op?

Du kan jo starte med at lave bundene også fryse dem ned, de tager ca. ½ dag at tøt op alt efter størrelse...

Pynten kan også laves i god tid, hvis du laver det i fondant, sugarpaste eller flowerpaste, da det er ren sukker kan det faktis holde sig evigt...

Fyldet kan laves tidligst torsdag hvis der er fløde i, som der jo er i det meste fyld man laver i sådanne kager...

Også lægge kagerne sammen torsdag og når de så har stået et par timer i køleskabet, så smørrer du alle kagerne op med feks. smørcreme.

Fredag overtrækker du dem og sætter pynten på, så den er klar til lørdag....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Hov.. har lige et spørgsmål...

Fondant... ser ud til, at det er noget du har købt.

Nu skærer man jo alt det overskydende fra... Kan dette farves? Eller køber du små portioner fondant til det, der skal bruges til pynt?? Eller laver du selv MMF til det hele?

Ja fondant kan kun købes ved www.kagebutikken.dk det er lidt dyrt....

Men efter min erfaring det bedste der findes både at arbejde med og i smag også er det uden tilsætningsstoffer...

Det du skærer fra kan sagtens bruges igen, bare sørg for at der ikke sidder noget smørcrem eller kagerester på det også kan du jo indfarve det hvis du har lyst med pastafarve....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Tusind tak for en fantastisk beskrivelse! Den er STRAKS puttet i foretrukne.. Den skal afprøves inden længe!! Lyder jo næsten for nem!

Hvis den skal bruges til bryllup lørdag, hvor længe før kan/skal den så laves, uden den bliver tør.. og laves det hele samme dag eller kan det splittes op?

Du kan jo starte med at lave bundene også fryse dem ned, de tager ca. ½ dag at tøt op alt efter størrelse...

Pynten kan også laves i god tid, hvis du laver det i fondant, sugarpaste eller flowerpaste, da det er ren sukker kan det faktis holde sig evigt...

Fyldet kan laves tidligst torsdag hvis der er fløde i, som der jo er i det meste fyld man laver i sådanne kager...

Også lægge kagerne sammen torsdag og når de så har stået et par timer i køleskabet, så smørrer du alle kagerne op med feks. smørcreme.

Fredag overtrækker du dem og sætter pynten på, så den er klar til lørdag....

:blush:

Hov.. har lige et spørgsmål...

Fondant... ser ud til, at det er noget du har købt.

Nu skærer man jo alt det overskydende fra... Kan dette farves? Eller køber du små portioner fondant til det, der skal bruges til pynt?? Eller laver du selv MMF til det hele?

Ja fondant kan kun købes ved www.kagebutikken.dk det er lidt dyrt....

Men efter min erfaring det bedste der findes både at arbejde med og i smag også er det uden tilsætningsstoffer...

Det du skærer fra kan sagtens bruges igen, bare sørg for at der ikke sidder noget smørcrem eller kagerester på det også kan du jo indfarve det hvis du har lyst med pastafarve....

Kigger lige på kagebutikken..

Det der pastafarve.. hvor kan man få det?? I alm butikker eller skal man også i specialforretninger??

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pastafarve kan du ikke lige få fat i alle steder...

De kan godt fås ved kagebutikke, men der koster de 39,50 kr. pr. stk. men i England kan du få præsis de samme til 9 kr. ved Almondart som jeg har lagt et link til øverst i tråden, så der er rigtig mange penge at spare...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Pastafarve kan du ikke lige få fat i alle steder...

De kan godt fås ved kagebutikke, men der koster de 39,50 kr. pr. stk. men i England kan du få præsis de samme til 9 kr. ved Almondart som jeg har lagt et link til øverst i tråden, så der er rigtig mange penge at spare...

Synes det virker voldsomt dyrt rundt omkring.. kan det ikke gøres billigere på nogen måde? Eller kan man bruge noget andet?

Overvejer at prøve at lave MMF - fordi det er nooooget billigere og meget lige til... kan det ikke farves anderledes?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej og mange tak for din hjælp!

Den der smørcreme du nævner: er det med almindelig saltet smør?

Og hvor meget rækker den opskrift til? Jeg tænker fx sammenlignet med den opskrift på Bettys, som vi alle sammen har, hvor man skal bruge 1250 g. usaltet smør til 3 kager? De 1250 virker rigtig voldsomt, men hvis dine 500 g. smør er til een kage, kan jeg da godt se, at det måske passer.

Håber du vil hjælpe!

Mvh Ane

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Pastafarve kan du ikke lige få fat i alle steder...

De kan godt fås ved kagebutikke, men der koster de 39,50 kr. pr. stk. men i England kan du få præsis de samme til 9 kr. ved Almondart som jeg har lagt et link til øverst i tråden, så der er rigtig mange penge at spare...

Synes det virker voldsomt dyrt rundt omkring.. kan det ikke gøres billigere på nogen måde? Eller kan man bruge noget andet?

Overvejer at prøve at lave MMF - fordi det er nooooget billigere og meget lige til... kan det ikke farves anderledes?

Ja det er en dyr hobby med disse kager... og den eneste måde der er at gøre det billiger er ved at købe det i England.

Til fondant kan du kun bruge pastafarver til at indfarve med...

MMF kan man hvis godt bruge alm. frugtfarve, hvis du erstatter det med noget af det vand der skal i.... Men du vil ikke kunne få de mørkefarver frem.

Men synes da du skal prøve at købe 1 kg. fondant og lave noget MMF det er den eneste måde du kan prøve at arbejde med begge dele også smage på det.

Da jeg startede brugte jeg hjemmelavet sugarpaste og stortset alle lod overtrækket ligge tilbage da det simpelhen var alt for sødt, så gik jeg over til fondant og nu spiser folk op.... hvilket betyder meget for mig...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej og mange tak for din hjælp!

Den der smørcreme du nævner: er det med almindelig saltet smør?

Og hvor meget rækker den opskrift til? Jeg tænker fx sammenlignet med den opskrift på Bettys, som vi alle sammen har, hvor man skal bruge 1250 g. usaltet smør til 3 kager? De 1250 virker rigtig voldsomt, men hvis dine 500 g. smør er til een kage, kan jeg da godt se, at det måske passer.

Håber du vil hjælpe!

Mvh Ane

Man kan faktis bruge flere foreskellige slags smør...

Men jeg vil sige at jeg fortrækker den usaltet frem for den saltet.

Nu er jeg ikke så vild med smørcrem, da jeg synes det smager meget af smør og den smag er ikke lige mig.

Så jeg har prøvet mig frem med lidt foreskelligt og er faktis endt med at bruge den billige smørbar fra Fakta mener det er Bakkedal den hedder...Den er i pakker ligesom kærgården.

også tilsætter jeg lidt mere flormelis end smør.

Som smag tilsætter jeg enten mandelessens eller vanillieessens

nogen gange smælter jeg istedet noget chokolade og kommer i og synes faktis ikke at det smager så meget af smør når jeg gør på denne måde...

Hvis du bruger denne opskrift med 500g smør og 500 g flormelis vil jeg mene der er til lidt over 2 kager på 20 cm. i ø mål

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Pastafarve kan du ikke lige få fat i alle steder...

De kan godt fås ved kagebutikke, men der koster de 39,50 kr. pr. stk. men i England kan du få præsis de samme til 9 kr. ved Almondart som jeg har lagt et link til øverst i tråden, så der er rigtig mange penge at spare...

Synes det virker voldsomt dyrt rundt omkring.. kan det ikke gøres billigere på nogen måde? Eller kan man bruge noget andet?

Overvejer at prøve at lave MMF - fordi det er nooooget billigere og meget lige til... kan det ikke farves anderledes?

Ja det er en dyr hobby med disse kager... og den eneste måde der er at gøre det billiger er ved at købe det i England.

Til fondant kan du kun bruge pastafarver til at indfarve med...

MMF kan man hvis godt bruge alm. frugtfarve, hvis du erstatter det med noget af det vand der skal i.... Men du vil ikke kunne få de mørkefarver frem.

Men synes da du skal prøve at købe 1 kg. fondant og lave noget MMF det er den eneste måde du kan prøve at arbejde med begge dele også smage på det.

Da jeg startede brugte jeg hjemmelavet sugarpaste og stortset alle lod overtrækket ligge tilbage da det simpelhen var alt for sødt, så gik jeg over til fondant og nu spiser folk op.... hvilket betyder meget for mig...

Tak! :blush: Jeg vil prøve mig frem. Snakkede lige med L om det i aftes. Vi blev enige om, at næste gang vi skal være hjemme en weekend skal jeg prøve at lave en. Det bliver bare en hurtig lagkage med købte bunde og sådan - men for at prøve at arbejde med belægningen.

Regner med at købe runde bunde og skære over på midten - således får jeg jo både en rund side og to kanter..

Prøver MMF i første omgang. KAN også ske, at jeg prøver med marcipan.. har jeg slet ikke fået snakket med L om.. men ellers må jeg lige prøve at købe 1 kg fondant og lege lidt med :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Pastafarve kan du ikke lige få fat i alle steder...

De kan godt fås ved kagebutikke, men der koster de 39,50 kr. pr. stk. men i England kan du få præsis de samme til 9 kr. ved Almondart som jeg har lagt et link til øverst i tråden, så der er rigtig mange penge at spare...

Synes det virker voldsomt dyrt rundt omkring.. kan det ikke gøres billigere på nogen måde? Eller kan man bruge noget andet?

Overvejer at prøve at lave MMF - fordi det er nooooget billigere og meget lige til... kan det ikke farves anderledes?

Ja det er en dyr hobby med disse kager... og den eneste måde der er at gøre det billiger er ved at købe det i England.

Til fondant kan du kun bruge pastafarver til at indfarve med...

MMF kan man hvis godt bruge alm. frugtfarve, hvis du erstatter det med noget af det vand der skal i.... Men du vil ikke kunne få de mørkefarver frem.

Men synes da du skal prøve at købe 1 kg. fondant og lave noget MMF det er den eneste måde du kan prøve at arbejde med begge dele også smage på det.

Da jeg startede brugte jeg hjemmelavet sugarpaste og stortset alle lod overtrækket ligge tilbage da det simpelhen var alt for sødt, så gik jeg over til fondant og nu spiser folk op.... hvilket betyder meget for mig...

Tak! :blush: Jeg vil prøve mig frem. Snakkede lige med L om det i aftes. Vi blev enige om, at næste gang vi skal være hjemme en weekend skal jeg prøve at lave en. Det bliver bare en hurtig lagkage med købte bunde og sådan - men for at prøve at arbejde med belægningen.

Regner med at købe runde bunde og skære over på midten - således får jeg jo både en rund side og to kanter..

Synes det lyder som en rigtig god idé

Prøver MMF i første omgang. KAN også ske, at jeg prøver med marcipan.. har jeg slet ikke fået snakket med L om.. men ellers må jeg lige prøve at købe 1 kg fondant og lege lidt med :)

Du kan faktis blande ½ fondant og ½ marsipan det giver en rigtig god smag og er nemmer at arbejde med end ren marsipan, da marsipan er meget klisteret...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Hej og mange tak for din hjælp!

Den der smørcreme du nævner: er det med almindelig saltet smør?

Og hvor meget rækker den opskrift til? Jeg tænker fx sammenlignet med den opskrift på Bettys, som vi alle sammen har, hvor man skal bruge 1250 g. usaltet smør til 3 kager? De 1250 virker rigtig voldsomt, men hvis dine 500 g. smør er til een kage, kan jeg da godt se, at det måske passer.

Håber du vil hjælpe!

Mvh Ane

Man kan faktis bruge flere foreskellige slags smør...

Men jeg vil sige at jeg fortrækker den usaltet frem for den saltet.

Nu er jeg ikke så vild med smørcrem, da jeg synes det smager meget af smør og den smag er ikke lige mig.

Så jeg har prøvet mig frem med lidt foreskelligt og er faktis endt med at bruge den billige smørbar fra Fakta mener det er Bakkedal den hedder...Den er i pakker ligesom kærgården.

også tilsætter jeg lidt mere flormelis end smør.

Som smag tilsætter jeg enten mandelessens eller vanillieessens

nogen gange smælter jeg istedet noget chokolade og kommer i og synes faktis ikke at det smager så meget af smør når jeg gør på denne måde...

Hvis du bruger denne opskrift med 500g smør og 500 g flormelis vil jeg mene der er til lidt over 2 kager på 20 cm. i ø mål

Hej Gitte,

Lige et par spørgsmål til den famøse smørcreme... Jeg har det nemlig også meget svært med den...

Når du bruger ex Bakkedal, er det så ikke en udfordring, at det ikke stiver op som almindeligt smør - eller bliver det alligevel stift pga. flormelis'en??

Hvordan er konsistensen at arbejde med, når du smelter chokolade og putter i - og hvor meget tilsætter du forholdsmæssige??

Tror du, at man kunne lave en choko-orange variant... altså tilsætte både smeltet chokolade og enten en indkogt orange-sirup eller orangepasta?? Så kunne man måske overdøve smør-smagen endnu mere... :cheerleader3:

Tak for hjælpen og en super-guide!!!!! :blush::):)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej og mange tak for din hjælp!

Den der smørcreme du nævner: er det med almindelig saltet smør?

Og hvor meget rækker den opskrift til? Jeg tænker fx sammenlignet med den opskrift på Bettys, som vi alle sammen har, hvor man skal bruge 1250 g. usaltet smør til 3 kager? De 1250 virker rigtig voldsomt, men hvis dine 500 g. smør er til een kage, kan jeg da godt se, at det måske passer.

Håber du vil hjælpe!

Mvh Ane

Man kan faktis bruge flere foreskellige slags smør...

Men jeg vil sige at jeg fortrækker den usaltet frem for den saltet.

Nu er jeg ikke så vild med smørcrem, da jeg synes det smager meget af smør og den smag er ikke lige mig.

Så jeg har prøvet mig frem med lidt foreskelligt og er faktis endt med at bruge den billige smørbar fra Fakta mener det er Bakkedal den hedder...Den er i pakker ligesom kærgården.

også tilsætter jeg lidt mere flormelis end smør.

Som smag tilsætter jeg enten mandelessens eller vanillieessens

nogen gange smælter jeg istedet noget chokolade og kommer i og synes faktis ikke at det smager så meget af smør når jeg gør på denne måde...

Hvis du bruger denne opskrift med 500g smør og 500 g flormelis vil jeg mene der er til lidt over 2 kager på 20 cm. i ø mål

Hej Gitte,

Lige et par spørgsmål til den famøse smørcreme... Jeg har det nemlig også meget svært med den...

Når du bruger ex Bakkedal, er det så ikke en udfordring, at det ikke stiver op som almindeligt smør - eller bliver det alligevel stift pga. flormelis'en??

Den bliver faktis lige så stiv som med lurpak

Hvordan er konsistensen at arbejde med, når du smelter chokolade og putter i - og hvor meget tilsætter du forholdsmæssige??

Ja hvor meget jeg kommer i har jeg ikke noget fast tal på tilsætter bare lidt efter smag

Tror du, at man kunne lave en choko-orange variant... altså tilsætte både smeltet chokolade og enten en indkogt orange-sirup eller orangepasta?? Så kunne man måske overdøve smør-smagen endnu mere... :cheerleader3:

Tja jeg kan ikke sige andet end prøv det...

Nu er jeg ikke selv til orange smag så har aldrig prøvet det og ved ikke om der er noget frugtsyre i Feks. orange-sirup for det er jo frugtsyren fondanten/overtrækket ikke kan tåle da det smælter af det

Tak for hjælpen og en super-guide!!!!! :blush::):)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Fantastisk tråd.

Hvordan har du lavet monogrammet?

Jeg bukker mig i støvet, du er kanon dygtig.

Knus fra Rikke

Mange tak

Monogrammet er lavet på pcén og printet og klippet det ud også har jeg rullet fondanten tyndt ud og skåret efter skabelonen

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Fantastisk tråd.

Hvordan har du lavet monogrammet?

Jeg bukker mig i støvet, du er kanon dygtig.

Knus fra Rikke

Mange tak

Monogrammet er lavet på pcén og printet og klippet det ud også har jeg rullet fondanten tyndt ud og skåret efter skabelonen

Hvor er du bare kreativ. Den idé skal da prøves af.

Har lige et ekstra spørgsmål.

Jeg skal lave bryllupskage til min søsters bryllup og det er en 4 etager som placeres direkte ovenpå hinanden. Nu er jeg begyndt og panikke lidt mht hvad jeg skal bruge som "bund" under hvert lag og hvad skal støtte lagene. Har du et råd til en mybegynder?

Knus

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er du bare kreativ. Den idé skal da prøves af.

Har lige et ekstra spørgsmål.

Jeg skal lave bryllupskage til min søsters bryllup og det er en 4 etager som placeres direkte ovenpå hinanden. Nu er jeg begyndt og panikke lidt mht hvad jeg skal bruge som "bund" under hvert lag og hvad skal støtte lagene. Har du et råd til en mybegynder?

Knus

Jeg lavede denne kage sidste år og det er lidt svært at forklare derfor har jeg prøvet at tegne det op på billedet...

2zjmkg1.jpg

dheulg.jpg

Du laver alle kagerne på hver deres kageplade.

Så stikker du nogle tykke plastik pinde i den nederste kage, en i midten også nogle stykker rundt omkring , de skal støtte den kage, der skal ovenpå så kagerne ikke sønker ned i hinanden og sådan bygger du så vider...

Når du skal lave det vi kalder en stakket kage og den skal være i 4 lag så er der jo snakke om en stor og MEGET tung kage.

Derfor er du nød til at bruge nogle kageplader af plastik feks. som dem her.

1607pjt.jpg

Også skal du bruge nogle tykke pinde, som dem her

2zyh6jd.jpg

de her er ca. 22 cm. lange og dem kan man så klippe til så de passer med højden på din kage...

Det er nok billigst at købe Her Da kagepladerne er meget dyre herhjemme...

Pladerne er dem der ligger som nr. 6 derinde og pindene er nr. 12

Kagepladerne skal have samme str. som dine kager.

Men den nederste må godt være lidt større.

Håber du forstå... ellers må du spørge igen

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Hejsa.

Jeg har lige et spørgsmål vedr opskriften på bundene.

Du siger du har lavet dobbelt portion til den kage du har lavet i opskriften, men de ingredienser du har oplyst er det til 1 kage eller er det ganget ud så det er til en dobbelt portion??

Hilsen Stine

Denne opskrift er til en rund kage på 20 cm.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer