Sign in to follow this  
Followers 0
cappucino

borgelig viet og nu kirkelig velsignelse

16 posts in this topic

min mand og jeg blev hemmelig viet på rådhuset for 2 år siden. Nu skal vi holde barnedåb og vi samtidig gerne have kirkens velsignelse.

Vielsen for 2 år siden foregik helt neutralt, vi havde lidt pænt tøj på, men ikke noget nyt tøj. Der var heller ikke noget lånt, gammelt, nyt og blåt osv.

Men hvad nu når vi skal velsignes i kirken, gør man så alle de ting med nyt, lånt, gammelt, blåt - ris efter "brudeparret", brudevals til festen osv osv.??

Eller er det "kun" til den "rigtige" vielse man gør alle de traditioner?

:cheerleader3: pia

0

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi skal også både velsignes og holde barnedåb :cheerleader3:

Vi blev borgerligt viet i december - ikke hemmeligt, men med vores 9 dage gl. søn på armen - så måtte love familien et "rigtigt" bryllup...

Det jeg vil sige er, at hvis i inviterer til bryllup, så tror jeg gæsterne vil sørge for at mange af traditionerne bliver overholdt, i hvert fald riskastning, strømpeklipning osv. Den fest i holder nu, bliver jo det de oplever som jeres bryllup!

Vi har forsøgt at nedtone bryllupsdelen ved bl.a. at holde festen om dagen, uden dans osv. - Men kan høre at vi f.eks. ikke slipper for brudevalsen, hvilket også er helt ok :)

Om jeg får fundet noget gammelt, nyt, blåt osv. ved jeg ikke endnu - det er jo også først d. 4/4 :)

0

vi blev også borgerligt viet sommeren 07 og skal nu holde fest til august! vi vil ikke "snydes" for alle traditionerne, så vi følger bogen, hvis man kan sige sådan, på lige fod med hvis vi ikke ikke allerede var gift.

men der er vel ingen regler for hvordan man gør, om man er gift i forveje eller skal giftes, man vælger vel helt selv hvordan man synes ens bryllup skal være :-)

0

Vi skal også både velsignes og holde barnedåb :cheerleader3:

Vi blev borgerligt viet i december - ikke hemmeligt, men med vores 9 dage gl. søn på armen - så måtte love familien et "rigtigt" bryllup...

Det jeg vil sige er, at hvis i inviterer til bryllup, så tror jeg gæsterne vil sørge for at mange af traditionerne bliver overholdt, i hvert fald riskastning, strømpeklipning osv. Den fest i holder nu, bliver jo det de oplever som jeres bryllup!

Vi har forsøgt at nedtone bryllupsdelen ved bl.a. at holde festen om dagen, uden dans osv. - Men kan høre at vi f.eks. ikke slipper for brudevalsen, hvilket også er helt ok :)

Om jeg får fundet noget gammelt, nyt, blåt osv. ved jeg ikke endnu - det er jo også først d. 4/4 :cheerleader3:

Det lyder næsten ligesom os... :) I invitationen har vi inviteret til barnedåb, med en lille bitte bemærkning om at efter dåben vil vi få kirkens velsignelse. Men invitationen er udformet i "jeg"-form og "underskrevet" af Adam og det er også kun hans ønsker vi har vedlagt invitationen.

Så dagen bliver Adams dag, inviteret som dåbs-fest...

Men jeg var bare i tvivl om "bryllups-traditionerne", altså såsom riskastning, brudevals osv., stadig blev forventet af gæsterne eller eller eller :)

Men det er nok hvad vi selv gør det til. Jeg tror jeg vil gennemføre dagen som Adam´s dåbsdag og vil folk kaste ris, må de meget gerne og vi folk have en brudevals, så får de det og hvis folk ikke kaster ris og ikke vil have vals, så er det helt fint for mig, da dagen jo er Adams.

0

Må jeg så spørge om nogen i den sammenhæng - undskyld TS at jeg lige stjæler din tråd ;)

Hvis man først er blevet borgerligt viet, og så gerne vil i kirke også: Siger præsten noget andet til den kirkelige vielse end han ville have sagt hvis man ik var blevet borgerligt viet først? Vil man kunne kende forskel på ceromonien som hvis man ikke var gift i forvejen? Håber I forstår hvad jeg mener :thumbsupsmileyanim:

0

Annonce ♥

Må jeg så spørge om nogen i den sammenhæng - undskyld TS at jeg lige stjæler din tråd ;)

Hvis man først er blevet borgerligt viet, og så gerne vil i kirke også: Siger præsten noget andet til den kirkelige vielse end han ville have sagt hvis man ik var blevet borgerligt viet først? Vil man kunne kende forskel på ceromonien som hvis man ikke var gift i forvejen? Håber I forstår hvad jeg mener :thumbsupsmileyanim:

Der er en lille forskel i ritualet, der er forskel på tilspørgelsen i velsignelsen.

Har lige fundet det på skrift, så kan du se hvad jeg mener

Velsignelse

Tilspørgsel

Præsten siger:

N.N. I er allerede rette ægtefolk og er i dag kommet ind i Guds hus for at få Guds velsignelse over jeres ægteskab.

Så tilspørger jeg dig (brudgommens navn)

Vil du elske og ære (brudens navn)

og leve med hende både i medgang og i modgang, i hvad lykke Gud den almægtige vil tilskikke jer, som en ægtemand bør leve med sin ægtehustru, indtil døden skiller jer ad?

-Ja!

Ligeså tilspørger jeg dig (brudens navn)

Vil du elske og ære (brudgommens navn),

og leve med ham både i medgang og i modgang, i hvad lykke Gud den almægtige vil tilskikke jer, som en ægtehustru bør leve med sin ægtemand, indtil døden skiller jer ad? -Ja!

Her kan brud og brudgom eventuelt give hinanden vielsesringe.

Vielse

Præsten siger:

Så tilspørger jeg dig N.N. (brudgommens navn):

Vil du have N.N. (brudens navn), som hos dig står,

til din ægtehustru? - Ja!

Vil du elske og ære hende,

og leve med hende både i medgang og modgang,

i hvad lykke Gud den almægtige vil tilskikke jer,

som en ægtemand bør leve med sin ægtehustru,

indtil døden skiller jer ad? - Ja!

Ligeså tilspørger jeg dig N.N. (brudens navn):

Vil du have N.N. (brudgommens navn),

som hos dig står, til din ægtemand? - Ja!

Vil du elske og ære ham,

og leve med ham både i medgang og modgang,

i hvad lykke Gud den almægtige vil tilskikke jer,

som en ægtehustru bør leve med sin ægtemand,

indtil døden skiller jer ad? - Ja!

Så giv hinanden hånd derpå!

Præsten lægger sin hånd på deres hænder og siger:

Eftersom I forud har lovet hinanden at ville leve sammen i ægteskab og nu har bekræftet dette for Gud og for os, som er her til stede, og givet hinanden hånd derpå, så forkynder jeg jer at være ægtefolk både for Gud og mennesker.

Her kan brud og brudgom eventuelt give hinanden vielsesringe.

Karin

Edited by Karin Sørensen
0

vi er selv blevet gift på rådhuset for mere end 2 år siden og skal velsines her 16 maj og vi skal bare det hele med lånt, blåt osv samt brudevals og hele molevitten, det eneste der er anderledes er hvad der sker i kirken men ellers alt det samme og gør det hvis du har lysst og lav det til jeres næsten store dag.

hilsen anja :thumbsupsmileyanim:

0

Annonce ♥

Min mand, Keld, og jeg har valgt at blive velsignet til vores kobberbryllup - eller rettere 4 dage efter: Lørdag den 24. januar 2015.

Og vi er 110 % enige om, at vi vil holde festen som om, det var vores almindelige bryllupsfest, da det er 1. gang Keld skal giftes i kirken, det er 2. gang for mig, ups! :bearhug:

Altså skal vi også have:

Stor hvid kjole for mit vedkommende, da Keld vil være i kjole og hvidt

Stor festmiddag og dans inkl. brudevalsen på en dejlig kro

Alle traditioner som en del af vores dag, eks: Vi sover adskilt natten før og mødes i kirken

Vi har overraskelser til hinanden, som først bliver kendt til vores kobberbryllup

Vi glæder os til vores store dag, og har allerede styr på det meste - men venter med at bestille til vi er tættere på.

Du er velkommen til at luske i min planlægningstråd, og lade dig inspirere :thumbsupsmileyanim:

0

Vi blev viet på rådhuset sidste år d. 10 oktober (en fredag) - kun 1 måned efter vi havde mødt hinanden - og det var ganske fint. Havde reception med ca. 40 gæster, hvoraf de 25 var med på rådhuset.

Det var mandens ønske med en rådhusvielse, men jeg ville gerne i kirke og have "lidt mere".

Så her på vores 1 års bryllupsdag skal vi så i kirken og velsignes og det er med brudekjole, fuglefrøs-kastning, brudevals und alles.

Vi kalder det heller ikke "velsignelse" - det hedder for os (og familie og venner) "bryllup".

Så man kan gøre lige præcis som man vil og har lyst til. :thumbsupsmileyanim:

0

Lige som os

vi skal også 'giftes' og holde bryllup

og lur mig om d. 6/12 i år (1 års rådhusvielses bryllupsdag) også bliver en stille dag hvor vi måske spiser ude.

Men på vores 1 års kirkebryllupsdag om 1 ½ år så får vi gæster der forventer kaffe og kage og har små gaver med :thumbsupsmileyanim:

0

Annonce ♥