Miss-Lena

Hvor ærlig må man være?

22 indlæg i dette emne

Inspireret af en anden tråd kunne jeg godt tænke mig at høre hvor ærlige I er omkring andres valg af kjoler? Kjolen er jo et enormt ømt punkt for mange brude - tæt på de fleste. Hvad kan man tillade sig at sige og hvad holder man for sig selv?

Jeg vil starte med at komme med min egen tilgang til det med at kommentere andres kjoler

Personligt vil jeg altid være ærlig, men aldrig hudløs ærlig hvis det er negativt. Jeg prøver at fremhæve de positive ting ved kjolen og komme med positiv/konstruktiv input som fx at jeg synes den ville gør sig bedre med et skørt eller lignende. Jeg kommenterer ikke på selve kjolevalget, hvis jeg ville have valgt anderledes - da min stil jo ikke nødvendigvis er meddebatørens stil - det skal jo trods altid være bruden der kommer med kjolen og ikke omvendt.

Nogle gange kan jeg godt tænke, at der burde være mere ærligt, men på den anden side... Ja, det er jo ikke nemt, for man kommer jo hurtigt til at virke som smagsdommer. Og med mindre man har noget virkelig sagligt omkring snit, farve eller lignende kan den ene mening jo være lige så god som den anden.

Jeg synes det er dejligt at få positiv respons på en kjole herinde, men jeg må da indrømme at jeg til tider tænker at det er pudsigt at ingen siger noget negativt eller kritisk. Bruger også et andet forum, hvor der er en mere fri tone, der kan man få en masse positiv og negativ feedback - både saglig og enormt usaglig.

Hvad er jeres holdning? Er det okay at sige en kjole er grim? eller skal man bare sige "WAUUU" til det hele?

Klem Lena

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok aldrig sige direkte at en kjole er grim for det er jo en smagssag og selvom den ikke lige falder i min smag kan det jo være at den pågældende brud synes det er skønheden selv.

Jeg er dog ikke bleg for at sige min mening... Jeg kunne ikke drømme om at sige "WAAUUUU hvor er den fantastisk" hvis jeg inderst inde sidder lidt med en mening noget hen ad "den ligner en dør der er smækket for hårdt"....

Så vælger jeg enten at holde min mund eller nævne på en pæn og sober måde at det ikke lige falder i min smag men derfor godt alligevel kan være smukt...

Det er HELT ok at være 100% ærlig, men der er forskel på at pakke ærligheden ind eller agere havnearbejder.

Jeg tror ikke der er nogen herinde der kan sige sig fri for at have tænkt "daaaamn :ban: "...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hmmmm det er et godt spørgsmål og har da også tænkt det samme selv! :)

Når det kommer til et forum som dette, hvor man jo ikke kender hinanden, så synes jeg personligt at man kan nøjes med at kommentere positivt på de kjoler, hvor man virkelig mener det, når man siger Waaoow.. og så undlade at kommentere på det som ikke lige falder i ens smag eller hvad man nu skal kalde det!!!

Er det veninder eller familie, kan man selvfølgelig bedre kommentere på deres valg!

Vi er jo alle forskellige og har vidt forskellige meninger om hvad der er smukt og hvad der ikke er og jeg kan ikke se hvad glæde hverken jeg eller en anden har af at jeg fortæller min hudløst ærlige mening om en kjole, jeg ikke synes er flot eller klædelig, andet end at jeg måske sårer nogen! :boohoo:

Så mit svar er at jeg undlader at kommentere på de kjoler, hvor jeg ikke har noget positivt at sige!

Medmindre der er nogen der er meget i tvivl og direkte beder om en mening om en kjole de overvejer at købe...jeg vil så nok sige det på en pæn måde, såsom at det ville være pænere med et andet snit osv.... ;)

Kh Majken

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der fik du alligevel sat lidt i gang i mit hoved! :)

For jeg har da bestemt set mange kjoler der fik mig til at tænke :ban: !

Men jeg har også valgt at undlade at svare i de tråde. Men de fjerne jo også muligheden for at få konstruktiv kritik, hvilket jo er ærgeligt i et forum som dette... så måske skulle man netop være ærlig (alting kan jo siges på en ordentlig måde) og så bare håbe på en gensidig forståelse fra os zilla'er.

Men må lige tilføje at jeg er helt vild med din kjole, og det er oprigtigt :smolf:

:boohoo: Mie

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kommenterer ikke kjoler jeg ikke bryder mig om, det kan den pågældende der har valgt kjolen jo alligevel ikke bruge til noget ;)

Men i princippet ville jeg forvente folks ÆRLIGE mening hvis jeg spurgte om den - også selvom den var ilde hørt. Jeg tror det er en uskreven regel herinde at man ikke ytrer sig negativt om andres kjoler/ting - jeg har ihvertfald ikke stødt på nogle svar endnu af denne slags.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan personligt godt klare at nogen ikke synes mine valg er dårlige, men jeg ville blive hmmmm.... hvis der ikke var positive i mellem. Omvendt kan man da også tænke sit, når alle bare siger "flot, flot, flot" - Men uhhh, det er ikke nemt, når man ikke kender folk og ved hvordan de har det med den negative (stadig konstruktive) feedback.

Heldigvis synes jeg de fleste kjoler er skønne :) - ikke alle gode til mig, men smukke alligevel :boohoo:

Redigeret af Miss-Lena
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Super fin tråd :boohoo:

Ofte når man ser en tråd med en kjole er det jo en der allerede ER købt og synes jeg, at det er upassende at påpege at kjolen måske ikke er så god for figuren. Men er der nogen der spørger direkte om råd og meninger til kjolevalg (eller som dig med det sorte bånd :) ), så vil jeg til en hver tid svare helt ærligt - dog stadig på en diplomatisk måde ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

altså jeg har da svaret i nogle tråde, hvor folk har fremvist et eller andet og spurg om en mening inden købet, at det ikke lige var mig.

Angående kjolerne, så synes jeg også folk er gode til at komme med kommentare, om hvilke kjoler der skal vælges og hvorfor, da den fremviser det positive.

Men at sige den der kjole, den gør bare din figur knap så god, til en som allerede har købt kjolen, ja der er jeg lige som Puqik, så har jeg lært, at har man intet positivt at sige, så tier man stille. Derfor undlader jeg at kommentere de kjoler, som jeg ikke synes har været de bedste valg :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man lægger op til at folk skal sige deres mening, så må man også forvente at få "negativ"/konstruktiv/ærlig kritik...

Det kan godt være, at jeg ville blive glad for en masse fine ord - men nøj hvor ville jeg blive skuffet, hvis jeg fandt ud af, at folk bare ville skåne mig og gøre mig glad....

Ting kan siges på mange måder og kritik kan bruges konstruktiv......

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tjaaa - det er jo altid svært - men generelt har livet lært mig at man ikke må være for ærlig, det gælder sådan set det meste.. jeg er et meget ærligt menneske og ofte den første til at kritisere mig selv, men alligevel kan folk ikke tåle at jeg også er ærlig hvis DE har dummet sig..

Egentlig ville jeg faktisk sætte pris på at nogen skrev noget negativt frem for slet ingen ting, for det gør faktisk også ondt når man igen og igen føler sig forbigået.. (møntet på livet generelt) jeg kan da godt undre mig over at jeg synes min kjole er noget helt særligt og jeg var heldig at finde så smuk en kjole og alligevel er den slet ikke kommenteret i kjoletråden - og bundærligt - så rammer jeg den tanke at det nok er fordi folk ikke bryder sig om den, men pyt - JEG synes den er smuk - JEG synes ikke den viser at jeg er en ret stor pige - JEG blev glad af at have den på da jeg prøvede den og så må man jo være tilfreds med det :)

PS - Jeg passer MEGET på hvad jeg skriver om kjoler og lignende, netop for ikke at såre nogen, men bliver der spurgt til noget specifikt som B2B er i tvivl om, så giver jeg gerne min mening for at hjælpe :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min mor har altid sagt at hvis man ikke har noget pænt og sige skal man holde sin kæft...og det lever jeg efter....

Sådan har jeg det også...

Vil lige tilføje, at jeg IKKE ser alles kjoler. Så er der en hvor jeg ikke har kommenteret noget, så behøver det ikke betyde, at jeg synes kjolen er grim eller ikke klæder kvinden, men kan være fordi jeg bare ikke har set billedet. Vi er her jo ikke for at såre hinanden.

Jeg vil selv helst have at folk er ærlige. Men har da også prøvet at blive ked af kritik. Jeg husker fx godt hvordan min første DIY invitation blev modtaget - der var en der skrev " Ej helt ærlig, det kan du godt gøre bedre" FUCK det gjorde ondt, for jeg havde virkelig forsøgt på alle mulige måder. Den kommentar satte mig helt i stå med de invitationer.

Heldigvis blev den næste slags modtaget pænt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vil lige tilføje, at jeg IKKE ser alles kjoler. Så er der en hvor jeg ikke har kommenteret noget, så behøver det ikke betyde, at jeg synes kjolen er grim eller ikke klæder kvinden, men kan være fordi jeg bare ikke har set billedet. Vi er her jo ikke for at såre hinanden.

Jeg går ud fra at den er til mig og der vil jeg så lige udspecificere at det var et eksempel, men samtidig at eksemplet var møntet på den lange kjoletråd, hvor jeg lagde min kjole ind for nylig og der blev pænt kommenteret på de efterfølgende kjoler - men - for whatever reason - ikke på min..

Jeg skriver det IKKE for at der nu skal komme en hel bunke - sikke en fin kjole dobbeltbrud - kommentarer i tråden, ej heller for at lyde sur eller fornærmet, men blot en observation, som jeg så har tolket således - og da tråden handler om ærlighed, fortæller jeg ærligt at sådan KAN det tolkes :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig i nogle af de gamle besvarelser (tråden er jo fra 2009 :wink: men evigt aktuel) og forholder mig således:

Hvis kjolen er købt, så finder jeg noget positivt at sige om den - hvis jeg har noget.

Har jeg ikke noget - så holder jeg min mund.

Er kjolen ikke købt, så er jeg ærlig (hvad foregår der lige når folk skriver HELT ærlig eller 100% ærlig - enten er man vel ærlig.....eller også er man ikke?!!), men forsøger stadig at vælge mine ord så ikke jeg sårer nogen.

Jeg synes også - som Miss-Lena oprindeligt sagde - at det er en god idé hvis man kan komme med tips og tricks til forbedringer. Det har jeg bare ikke selv kreativiteten til - så det overlader jeg (for det meste) til andre :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vil lige tilføje, at jeg IKKE ser alles kjoler. Så er der en hvor jeg ikke har kommenteret noget, så behøver det ikke betyde, at jeg synes kjolen er grim eller ikke klæder kvinden, men kan være fordi jeg bare ikke har set billedet. Vi er her jo ikke for at såre hinanden.

Jeg går ud fra at den er til mig og der vil jeg så lige udspecificere at det var et eksempel, men samtidig at eksemplet var møntet på den lange kjoletråd, hvor jeg lagde min kjole ind for nylig og der blev pænt kommenteret på de efterfølgende kjoler - men - for whatever reason - ikke på min..

Jeg skriver det IKKE for at der nu skal komme en hel bunke - sikke en fin kjole dobbeltbrud - kommentarer i tråden, ej heller for at lyde sur eller fornærmet, men blot en observation, som jeg så har tolket således - og da tråden handler om ærlighed, fortæller jeg ærligt at sådan KAN det tolkes :)

Hej, nej overhovedet ikke. Jeg havde faktisk ikke læst hvad du havde skrevet, så nej. Jeg svarede bare ud af første indlæg i denne tråd :)

Og nu læser jeg lige igen, hvad du har skrevet. Som om jeg har kommenteret på andres kjoler men ikke din? Jeg ved slet ikke hvordan din kjole ser ud. Tror ikke jeg har set et billede af den?????

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vil lige tilføje, at jeg IKKE ser alles kjoler. Så er der en hvor jeg ikke har kommenteret noget, så behøver det ikke betyde, at jeg synes kjolen er grim eller ikke klæder kvinden, men kan være fordi jeg bare ikke har set billedet. Vi er her jo ikke for at såre hinanden.

Jeg går ud fra at den er til mig og der vil jeg så lige udspecificere at det var et eksempel, men samtidig at eksemplet var møntet på den lange kjoletråd, hvor jeg lagde min kjole ind for nylig og der blev pænt kommenteret på de efterfølgende kjoler - men - for whatever reason - ikke på min..

Jeg skriver det IKKE for at der nu skal komme en hel bunke - sikke en fin kjole dobbeltbrud - kommentarer i tråden, ej heller for at lyde sur eller fornærmet, men blot en observation, som jeg så har tolket således - og da tråden handler om ærlighed, fortæller jeg ærligt at sådan KAN det tolkes :)

Hej, nej overhovedet ikke. Jeg havde faktisk ikke læst hvad du havde skrevet, så nej. Jeg svarede bare ud af første indlæg i denne tråd :)

Og nu læser jeg lige igen, hvad du har skrevet. Som om jeg har kommenteret på andres kjoler men ikke din? Jeg ved slet ikke hvordan din kjole ser ud. Tror ikke jeg har set et billede af den?????

Søde du - jeg tror vi er ved at skrive lidt forbi hinanden :)

Det jeg skrev var ikke møntet på nogen bestemt, men dit svar lige under mit lignede at det var skrevet til mig, så derfor ville jeg lige forklare hvad jeg mente :) No hard feelings right :) Hvis du er nysgerrig ligger min kjole i den lange kjoletråd :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg siger min mening - godt som skidt.

Det mener jeg selv er det bedste, og jeg er også objektiv i min smag. Jeg har set mange kjoler/invitationer/ringe osv osv herinde som jeg aldrig kunne drømme om at tage på/lave selv. MEN - det betyder jo ikke at det er grimt, og bare fordi det ikke er en min smag, bør man sagtens kunne komme med noget brugbart.

Min invitation var f.eks lyserød, med tyl, blomst, glimmer-sten og romantisk skrift. Flere gange har jeg set de invitationer i en enkelt farve uden pynt, og med simpel skrift - og det er jo langt fra min egen. Men det gør jo den jo slet ikke grim - og hvis folk er til den stil, skal der absolut ikke kastes prinsesse ud over det. Hvis der på sådan en er alt muligt crap, så BLIVER den jo grim.. :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Faktisk er jeg rigtig glad for den lille positive osteklokke som bryllupsklar.dk er. Jeg kan godt lide, at folk vælger deres ord med omhu, og så vidt muligt siger noget pænt eller konstruktivt. Selvfølgelig skal man ikke lyve, men det er rart at der er et sted på nettet, hvor folk ikke rakker ned på hinanden i tide og utide bare fordi man kan gemme sig anonymt bag et brugernavn.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes hurtigt at det bliver lidt "tale-efter-munden" agtigt.

Jeg er helt sikker på at ikke alle synes alle kjoler er lige pæne... men ingen vil sige deres ærlige mening, i frygt for at såre nogen. Og det er jo også forståeligt nok.

Jeg mener bare at man godt kan sige sin oprigtige meningen, men muligvis skal overveje hvordan det kommer ud.

Det kan jo være en brud er i tvivl om hvad der klæder hende, og hvis alle bare siger "naaaaiiih hvor er du smuk", så går hun måske glip af en endnu smukkere kjole som ville fremhæve alle hendes unikke og smukke sider på hendes helt specielle dag.

Mere ærlighed siger jeg, men sig det pænt :D

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer