Guest Tolshave

Overnattende gæster, hvem betaler ?

21 indlæg i dette emne

Hej med jer,

Jeg skriver til jer, da vi er lidt i vildrede...

Vi bor på Sjælland, men kommer begge fra Sdr. Jylland, og har dermed valgt at holde vores bryllup dernede, så kan vi også blive gift i den kirke hvor jeg er døbt og konfirmeret, og begge vores familier er fortsat bosat dernede.

Men nu kommer spørgsmålet så: Hvad så til selve bryllupsfesten ? Vi blir ca 60 gæster, hvoraf 10 fra Sjælland, altså gæster der ikke har familie eller bekendte de kan overnatte hos, skal vi som brudepar betale for deres overnatning, eller skal vi foreslå et sted de kan overnatte ?

Hvad mener I ?

Kh fra Lene

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Lene.

Vi står selv i samme situation, bor på fyn men holder festen i århus! Vi skal holde vores fest på en kro hvor man kan få et værelse til en fordelagtig pris, dog skriver vi i vores indbydelse 2 alternative tilbud på overnatning i andre prislag.

Dvs vi giver ikke vores gæster overnatninger, vi hjælper dem bare med at finde noget evt til deres pengepung...

Synes ikke det er vores job at sørge for overnatning, en invitation er jo en mulighed for at sige JA eller NEj når man får den hvis man ikke lige kan overskue tingene... Håber du forstår hvad jeg mener!

De eneste der får værelser af os er vores forældre!!!!

God dag og håber du finder ud af det... Det kan hurtigt blive dyrt at betale for sine gæsters overnatninger oveni festen!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi gør præcis som de andre to.

Vi har fået en rabat på værelserne til vores gæster, men de skal selv booke dem og betale for dem. Vi giver så et par alternativer til overnatning på slottet. Noget der er til samme pris, og noget, der er væsentligt billigere.

Vi betaler for værelser til vores toastmaster og brudepige.

De bryllupper vi har været til hidtil, har alle været med "egenbetaling" :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal holde bryllup her i Århus, og vi har valgt at betale for overnatning til alle vores gæster, men de kommer også alle mulige steder fra... Singapore, Australien og rundt om i hele landet.

Jeg synes ikke man behøver at tilbyde at betale for overnatningen, det har vi så bare valgt at gøre.

Kh. Henriette

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Man skal gøre som man har penge til, vi havde gæster fra sjælland og fyn og vi bor i vestjylland, vi havde skrevet en 5 - 6 muligheder for overnatning, men skrevet at dette var på egen regning. Og alle kom med undtagen af et par, men det var ikke grunden og ikke en sagde noget.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi beder også folk om selv at betale for overnatning, og oplyser dem om nogle muligheder i nærheden af feststedet.

Vi har også en del gæster der kommer fra udlandet, og vi vil prøve at finde overnatningsmuligheder til dem hos os selv og hos familie og venner i dagene op til brylluppet og i dagene efter, indtil de skal hjem igen. Men lige nøjagtig på bryllupsnatten, der står de altså på egne ben, med mindre de selvfølgelig i forvejen overnatter hos nogle der vælger at køre hjem (brylluppet skal holdes ca. 15 km fra den by hvor vi bor).

Jeg har også tidligere været til flere bryllupper hvor vi var blevet bedt om selv at betale for overnatning, og det var helt fint. Og selvfølgelig meget hyggeligt at slutte af med fælles morgenmad næste dag.

Men gør det der føles mest rigtigt for jer, og som jeres pengepung vil være med til :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, jeg havde egentlig aldrig overvejet at betale mine gæsters overnatning, men de kommer også alle max 50 km fra hvor festen holdes... synes det kan blive en MEGET stor post i budgettet, hvis der skal smides 500 kr. ekstra pr. gæst oveni prisen...

Vi skriver at der er mulighed for overnatning på kroen til en lidt billigere pris end normalt, men jeg regner med at de fleste tager hjem. Skal de først til at tage et billigere sted hen end kroen tror jeg alligevel de vil vælge de hjemlige dyner...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Alle vores gæster kom langvejs fra. Vi er begge fra nordjylland men er flyttet til Kolding for 2 år siden. Derfor er ALLE gæster til vores bryllup fra nordjylland (og enkelte fra sjælland, fyn og Sverige).

Vi betaler ikke deres overnatning på bryllupsnatten. Det er for egen regning. Folk har jo selv mulighed for at melde naj tak til invitationen, hvis de ikke mener de vil betale overnatningen selv.

Vi har dog som alle andre give flere bud på overnatnings steder tæt på fest stedet. Derudover får de også rabat på overnatning på selve feststedet hvis de ønsker det. Så der er muligheder nok.

Alle vores gæster kommer, så der er ingen der har fravalgt det pga overnatning. Og ikke en har kommenteret det.

Ved de bryllupper jeg har været til, har min overnatning altid været for egen regning.

Gør som I selv har lyst til.... jeg tror bestemt ikke at det er forventet at I betaler overnatningen. Det er mere set som en fantastisk service hvis I vælger at gøre det :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi betaler heller ikke overnatningen selvom de fleste af gæsterne kommer langvejs fra. vi overvejer dog hvis der er lidt luft i budgettet at spæde lidt til så alle værelserne bliver en smule billigere, men nu må vi se hvad budgettet siger. vi har på ingen måde lyst til skulle betale hele overnatningen for alle gæster - håber de kan forstå det og har råd til at blive, så skal vi nok gi god brunch dagen efter ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er fra København og vi bor i København. Min kommende mand er fra Jylland hvor hele hans familie bor, så de skal rejse herover. Vi sørger ikke/betaler ikke for overnatning. Det tillader vores pengebog ikke og mener heller ikke det er vores "problem". Vi har hjulpet vores jyske gæster med at finde hotel og heldigvis har alle valgt at deltage, med undtagelse af min kærestes farfar, det er dog fordi alderen og helbredet er i mod ham. Desværre.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er fuldstændig op til jer selv (og jeres budget), om I vil betale for overnattende gæster...

Vi bor på Sjælland, men hele min familie bor i Jylland - vi havde så gjort det, at vi lejede et kursuscenter/spejdercenter, hvor alle vores gæster kunne overnatte, og så havde vi arrangeret bustransport derfra til festen og tilbage igen... Det kostede os knap 20.000 kr., hvilket selvfølgelig også er en slat penge, men jeg er personligt super glad for, at vi valgte at ofre de penge på det (mange fra vores familie har givet udtryk for, at det var SÅ lækkert og hyggeligt, at vi havde sørget for det)...

Vi havde lejet centeret en hel weekend, så vores gæster kunne ankomme i ro og mag i løbet af fredag aften, så de ikke skulle stresse for at nå herover lørdag formiddag... Og søndag morgen spiste vi så morgenmad sammen med de overnattende, hvilket bare var SÅ hyggeligt!

Alt i alt har vi vel brugt 20.000 kr. på overnatning, transport og morgenmaden - og med 40 overnattende er det ca. 500 kr. pr. person... Men det skal så lige siges, at overnatningen er ca. ½ af den pris, og transport og morgenmad den anden halvdel... Så overnatningen alene kunne vi finde til ca. 250. kr. pr. gæst...

Men var der sket noget, så vi skulle spare på brylluppet, så ville disse ting da være noget af det første, der blev valgt fra!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi får 6 gæster fra usa og resten kommer fra hele DK og vi har valgt at betale for alle 46 gæster.

Det betyder rigtig meget for os at alle gæsterne er der til brunch dagen efter og at folk kan gå når de bliver trætte uden at føle sig forpligtede til at blive oppe for festen fortsætter jo dagen efter. :thumbsupsmileyanim:

Desuden synes vi det er dejligt at ingen skal tænke på at skulle køre hjem sent om aftenen og at alle har mulighed for at få et glas vin og en øl, da overnatningen foregår på feststedet. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa

Vi får også gæster lang vejs fra. Vi bor selv i kolding området, men festen skal holdes i Thyborøn hvor mine forældre bor og hvor jeg altid har boet også. Og vi betaler altså ikke. det syntes jeg ikke lige vores budget tillader eftersom vi bliver 70 personer. Men i indbydelsen vil der blive skrevet at der er mulighed for at bestille en hytte, leje et hotel værelse eller have campingvogn med på Thyborøn Camping da de ligger lige bag ved fest stedet. Der er dog også mulighed for et finere hotel i den anden ende af byen (den er ikke så stor byen hehe) Så folk har mange valgmuligheder. Og dem der evt ikke syntes da vil give alt for meget kan de jo også leje sig ind hos de der Bed & Breakfast. Men det er op til folk selv at finde dem hvis det er det de ønsker.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skriver min mor i kortet som "overnatningskoordinator". Så kan folk kontakte hende, hvis de har brug for en overnatning og hun kan henvise til det der passer - alt efter prisleje, alder (nogle kan måske nøjes med et telt i haven at gå kold i, etc.

Hun kan trække i nogle tråde og få nogle placeret hos familie, mens andre kan leje sig ind på kroer/bed&breakfast o.li., og andre igen kan sove hos mine forældre.

Vi havde en plan om en spejderhytte der lå tæt på, men vi kan ikke få den fordi den kun lejes ud i 14 dages-perioder om sommeren.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi kommer begge fra Lolland og Falster, men bor nu i Køge. Sleve vielsen bliver i den kirke på lolland hvor jeg er konfirmeret, og festen bliver holdt på Falster, tæt på min svigermor. Det betyder at vores familier er dernede og der er derfor ikke så langt hjem. Der kommer ikke så mange fra Sjælland, og dem kan vi godt finde overnatning til.

Derudover kommer der nogle fra Italien, og der må jeg sige at der kan vi ikke betale for deres overnatning. Men det sørger mine forældre for. Hvilket jeg er super glad for.

Vi holder ikke festen hvor der er mulighed for overnatning, så gæsterne skulle alligevel væk fra stedet. Jeg kan godt se det hyggelige i at kunne være sammen morgen efter også...

Men tror ikke at der er nogle regler på området..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa ;)

I vores indbydelse vil vi skrive forskellige steder, der ikke koster en herregård, som vores gæster selv kan kontakte og bestille overnatning ;) Altså vi betaler det ikke, det vil blive alt for dyrt oveni et stort bryllup ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer