Sign in to follow this  
Followers 0
FrkHelle

Rabarbermousse

18 posts in this topic

Vi har lovet at lave endnu en prøvekage til næste lørdag, hvor vores smagspanel sidder klar :thumbsupsmileyanim: sejt med dommere.

Efter vi har været og prøvesmage hos en konditor, faldt vi lidt for deres rabarbermousse og jeg har nu fundet en opskrift, som jeg synes vi skal forsøge os med. MEN.............. hvad skal der mere i?

I de første to prøvekager vi lavede, havde vi hhv toblerone og mousse med mørk chokolade. Den mørke var lidt for bitter og tobleronen manglede smag..

Men jeg tænker, at chokolade-stads måske er bedst som modspil.

Har i nogle ideer?

Har selv lidt tænkt på mokkamousse, men det jo ikke alle, der kan lide kaffe, og vi vil helst have, at alle, så vidt muligt, kan lide kagen..

0

Annonce ♥

Har ikke lige nogle gode ideer, så følger spændt med...

Rabarbermouse lyder bestemt spændende, smider du ikke en opskrift ind??

:thumbsupsmileyanim:

0

Prøv at gå ind og kig hos kagekonen.com hun har vist ret mange kombinationer med netop rabarber

0

Har ikke lige nogle gode ideer, så følger spændt med...

Rabarbermouse lyder bestemt spændende, smider du ikke en opskrift ind??

:thumbsupsmileyanim:

Jo det vil jeg gerne, men skal jeg ikke lige vente, til jeg har prøvet den og smagt, om den er god nok? :bearhug:

Prøv at gå ind og kig hos kagekonen.com hun har vist ret mange kombinationer med netop rabarber

Tak har været inde og kigge, men synes ikke jeg kan finde kombinationerne? Jo vanillefromage og rabarber med jordbær, men det også det eneste :griner:-

0

Annonce ♥

Jeg tror at hvid chokolademousse vil smage absolut fantastisk til - det søde op med den let bitre og syrlige smag man kan få af rabarber... tror det kunne være et hit.

0

Jeg tror at hvid chokolademousse vil smage absolut fantastisk til - det søde op med den let bitre og syrlige smag man kan få af rabarber... tror det kunne være et hit.

Hm ja.. muligvis.. L er godt nok ikke til hvid chokolade, men det smager vel lidt anderledes når det er mousse og i kage?

Har du evt en opskrift?

0

Lige hvad jeg ville have foreslået.... :thumbsupsmileyanim:

0

Uhm fandt selv lige en opskrift på hasselnøddemousse, som lyder rigtig lækker :D

0

Annonce ♥

Uh ja det lyder lækkert... Tror det gir en god kontrast smag...

Glæder mig til at høre hvordan det går.

0

Hej :bearhug:

Jeg har haft lavet en kage med chokoladebunde, rabarbermousse og hvid chokolade mousse - den smagte helt fantastisk!! Kan i øvrigt anbefale http://www.min-mave.dk/grupper/kager/ der er læssevis af opskrifter, how-to's og gode råd ud i kagekunsten :griner:-

Jeg bager selv vores bryllups/dåbskager, som kommer til at bestå af alm. lagkagebunde (evt med chokoladestykker i) lagt sammen med lime-mousse og jordbærmousse (lavet på friske jordbær) og smurt op med nutella-smørcreme - match made in heaven siger jeg bare :thumbsupsmileyanim:

/Ida

0

Hej :bearhug:

Jeg har haft lavet en kage med chokoladebunde, rabarbermousse og hvid chokolade mousse - den smagte helt fantastisk!! Kan i øvrigt anbefale http://www.min-mave.dk/grupper/kager/ der er læssevis af opskrifter, how-to's og gode råd ud i kagekunsten :griner:-

Jeg bager selv vores bryllups/dåbskager, som kommer til at bestå af alm. lagkagebunde (evt med chokoladestykker i) lagt sammen med lime-mousse og jordbærmousse (lavet på friske jordbær) og smurt op med nutella-smørcreme - match made in heaven siger jeg bare :thumbsupsmileyanim:

/Ida

Nutellasmørcreme?

Limemousse lyder også lækkert, men det nok for meget med to syrlige mousser.

Tror vi skal have testet både hvid og nødde.. Så må L vælge, hvad vi starter med, når vi skal lave den med rabarber i næste uge :hug:

Tager lige et kig på linket senere, står med det ene ben ude af døren :)

Tak for jeres ideer! :)

0

Hej :griner:-

Jeg har haft lavet en kage med chokoladebunde, rabarbermousse og hvid chokolade mousse - den smagte helt fantastisk!! Kan i øvrigt anbefale http://www.min-mave.dk/grupper/kager/ der er læssevis af opskrifter, how-to's og gode råd ud i kagekunsten :hug:

/Ida

Nutellasmørcreme?

Tror vi skal have testet både hvid og nødde.. Så må L vælge, hvad vi starter med, når vi skal lave den med rabarber i næste uge :)

Tager lige et kig på linket senere, står med det ene ben ude af døren :)

Tak for jeres ideer! :)

Ja nutellasmørcreme - du finder opskriften i linket under opskrifter - frosting (mener jeg). Men ellers er det faktisk rigtig nemt, den består bare af lige dele nutella, smør og flormelis og kommer primært til at smage af nutella. Jeg bryder mig ikke så meget om den smag, ren smørcreme har - så derfor synes jeg nutellasmørcremen er genial :bearhug:

Lime-moussen ER vildt lækker, men tror heller ikke den dur sammen med rabarber. Man kunne jo også lave en klassisk sammensætning og lave rabarbermousse og jordbærmousse ;)

God kagebagning :)

0

Annonce ♥

Hej -HAHA-

Jeg har haft lavet en kage med chokoladebunde, rabarbermousse og hvid chokolade mousse - den smagte helt fantastisk!! Kan i øvrigt anbefale http://www.min-mave.dk/grupper/kager/ der er læssevis af opskrifter, how-to's og gode råd ud i kagekunsten -HAHA-

Jeg bager selv vores bryllups/dåbskager, som kommer til at bestå af alm. lagkagebunde (evt med chokoladestykker i) lagt sammen med lime-mousse og jordbærmousse (lavet på friske jordbær) og smurt op med nutella-smørcreme - match made in heaven siger jeg bare :)

/Ida

Nutellasmørcreme?

Tror vi skal have testet både hvid og nødde.. Så må L vælge, hvad vi starter med, når vi skal lave den med rabarber i næste uge :thumbsupsmileyanim:

Tager lige et kig på linket senere, står med det ene ben ude af døren :thumbsupsmileyanim:

Tak for jeres ideer! :thumbsupsmileyanim:

Ja nutellasmørcreme - du finder opskriften i linket under opskrifter - frosting (mener jeg). Men ellers er det faktisk rigtig nemt, den består bare af lige dele nutella, smør og flormelis og kommer primært til at smage af nutella. Jeg bryder mig ikke så meget om den smag, ren smørcreme har - så derfor synes jeg nutellasmørcremen er genial :)

Lime-moussen ER vildt lækker, men tror heller ikke den dur sammen med rabarber. Man kunne jo også lave en klassisk sammensætning og lave rabarbermousse og jordbærmousse ;)

God kagebagning :cheerleader3:

Jeg synes måske det bliver for meget med to frugtmousse'r? Men det er da et forsøg værd :shopping:

Kan du evt PM'e en opskrift på Lime-mousse? Tror godt jeg kan tænke mig at smage.

Og mht smørcreme, så fandt jeg en god opskrift på en smørcreme med chokolade - den smager faktisk lidt nutella-agtig dog uden at være alt for sød.. Den tror jeg, at jeg bruger igen, for den var rigtig nem at arbejde med :badgirl:

0

Hej -HAHA-

Jeg har haft lavet en kage med chokoladebunde, rabarbermousse og hvid chokolade mousse - den smagte helt fantastisk!! Kan i øvrigt anbefale http://www.min-mave.dk/grupper/kager/ der er læssevis af opskrifter, how-to's og gode råd ud i kagekunsten -HAHA-

Jeg bager selv vores bryllups/dåbskager, som kommer til at bestå af alm. lagkagebunde (evt med chokoladestykker i) lagt sammen med lime-mousse og jordbærmousse (lavet på friske jordbær) og smurt op med nutella-smørcreme - match made in heaven siger jeg bare :)

/Ida

Nutellasmørcreme?

Tror vi skal have testet både hvid og nødde.. Så må L vælge, hvad vi starter med, når vi skal lave den med rabarber i næste uge :thumbsupsmileyanim:

Tager lige et kig på linket senere, står med det ene ben ude af døren :thumbsupsmileyanim:

Tak for jeres ideer! :thumbsupsmileyanim:

Ja nutellasmørcreme - du finder opskriften i linket under opskrifter - frosting (mener jeg). Men ellers er det faktisk rigtig nemt, den består bare af lige dele nutella, smør og flormelis og kommer primært til at smage af nutella. Jeg bryder mig ikke så meget om den smag, ren smørcreme har - så derfor synes jeg nutellasmørcremen er genial :)

God kagebagning :cheerleader3:

Jeg synes måske det bliver for meget med to frugtmousse'r? Men det er da et forsøg værd :shopping:

Kan du evt PM'e en opskrift på Lime-mousse? Tror godt jeg kan tænke mig at smage.

Og mht smørcreme, så fandt jeg en god opskrift på en smørcreme med chokolade - den smager faktisk lidt nutella-agtig dog uden at være alt for sød.. Den tror jeg, at jeg bruger igen, for den var rigtig nem at arbejde med :badgirl:

Den kommer lige her - i tilfælde af, at andre også skulle have lyst til at prøve:

Lime mousse

5 dl piskefløde

2 dl cremfraiche

2 dl youghurt naturel

1 1/2 dl sukker

2 tsk revet limeskal

1 dl limesaft (ca 4 frugter)

6 blade husblas

Pisk fløden til let skum

Pisk cremfraiche, youghurt og sukker til sukker er opløst

Læg husblad i blød i koldt vand 5 min (de skal være dækket af vand) og smelt dem i en gryde med limesaften + skal

Rør det ikke for varme husblas hurtigt ned i cremfraiche blandingen og vend den piskede fløde i.

Stilles på køl i ca 6-8 timer inden den lægges sammen med bunde.

Jeg har kun haft lavet ½ portion - så bliver der til et enkelt lag i en rund kage på ca 24 cm i diameter. Den er i øvrigt også hentet fra det link, jeg henviste til :c166:

0

Hm ja.. muligvis.. L er godt nok ikke til hvid chokolade, men det smager vel lidt anderledes når det er mousse og i kage?

Har du evt en opskrift?

Det er nok mere en ganach end det er en mousse - men du laver den sådan her:

Hvid chokolade Ganach

½ l. piskefløde

150g hvid chokolade (i god kvalitet)

Chokoladen brækkes i stykker i en skål, der kan tåle høj varme. Fløden koges op og overhældes chokoladen. Rør lidt rundt, så chokoladen opløser sig i fløden. Lad den køle af i ½ time. Herefter tages et stort stykke husholdningsfilm – det lægges helt ned på overfladen af fløden og klistres tæt op af skålens sider, så der absolut ikke kan dannes kondens under filmen. Skålen sættes i køleskabet natten over og dagen efter tages skålen ud, filmen fjernes og det der sidder på filmen skrabes ned i skålen. Nu kan fløden piskes op til en skum, men pas på med ikke at piske for længe, da det så bliver grynet.

eller du kan vælge at lave den sådan her:

Hvid chokolademousse

150g hvid chokolade

2 past. Æggeblommer

4 dl piskefløde

Chokoladen smeltes over vandbad, rør hele tiden, når chokoladen er smeltet, røres æggeblommerne forsigtigt i. Når massen er afkølet, røres den piskede fløde i.

Den kan evt. tilsættes 1 spsk. Likør eller anden spiritus sammen med æggeblommerne.

0

Har du evt en opskrift?

Det er nok mere en ganach end det er en mousse - men du laver den sådan her:

Hvid chokolade Ganach

½ l. piskefløde

150g hvid chokolade (i god kvalitet)

Chokoladen brækkes i stykker i en skål, der kan tåle høj varme. Fløden koges op og overhældes chokoladen. Rør lidt rundt, så chokoladen opløser sig i fløden. Lad den køle af i ½ time. Herefter tages et stort stykke husholdningsfilm – det lægges helt ned på overfladen af fløden og klistres tæt op af skålens sider, så der absolut ikke kan dannes kondens under filmen. Skålen sættes i køleskabet natten over og dagen efter tages skålen ud, filmen fjernes og det der sidder på filmen skrabes ned i skålen. Nu kan fløden piskes op til en skum, men pas på med ikke at piske for længe, da det så bliver grynet.

eller du kan vælge at lave den sådan her:

Hvid chokolademousse

150g hvid chokolade

2 past. Æggeblommer

4 dl piskefløde

Chokoladen smeltes over vandbad, rør hele tiden, når chokoladen er smeltet, røres æggeblommerne forsigtigt i. Når massen er afkølet, røres den piskede fløde i.

Den kan evt. tilsættes 1 spsk. Likør eller anden spiritus sammen med æggeblommerne.

Eii super. Tak skal du ha :)

Blive dog lidt bange for den første... må der overhovedet på ingen måde komme kondens i??

0

Annonce ♥

Blive dog lidt bange for den første... må der overhovedet på ingen måde komme kondens i??

Nej ingen kondens, så kan du nemlig ikke piske den op dagen efter, men det er ikke så svært at undgå og det er langt den nemmeste at lave. Du lader bare filmen komme helt ned til overladen af fløden - den skal lægge helt nede oven på fløden, så du skal bare tage et stort stykke film og bruge og det der så ikke er nede oven på fløden kan du så bare have til at sidde opad kanterne på skålen. Det er ikke den store udfordring.

0

Nej ingen kondens, så kan du nemlig ikke piske den op dagen efter, men det er ikke så svært at undgå og det er langt den nemmeste at lave. Du lader bare filmen komme helt ned til overladen af fløden - den skal lægge helt nede oven på fløden, så du skal bare tage et stort stykke film og bruge og det der så ikke er nede oven på fløden kan du så bare have til at sidde opad kanterne på skålen. Det er ikke den store udfordring.

Det lyder bare ret besværligt.. ;) Men det må jeg tage som en udfordring :)

0