waterstradt

Hmm hvilken hånd skal ringen sidde på?

19 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Det er meget forskelligt hvad folk gør, så det er op til dig selv.

Men den danske tradition er at vielsesringen skal på højre hånd. Det er også deraf udtrykket "at blive gift til venstre hånd" kommer - altså, når en kongelig skulle giftes med en borgerlig, kunne de ikke blive rigtigt gift (højre hånd), men blev i stedet gift til venstre hånd.

Jeg har i øvrigt min forlovelsesring på venstre og skal have vielsesringen på højre :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kæreste er amerikaner og i Amerika gør man det omvendte af dansker...... derfor ved jeg at det mest almindelige er at man har forlovelses ringen på venstre hånd og vielsesringen på højre i Danmark........ dette er nøje undersøgt ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Heldigvis er det fint at gøre som man har lyst -vist til dels pga de forskellige traditoner i forskellige lande. Jeg må indrømme at min forlovelsesring, hele tiden skifter hånd, alt efter hvor koldt det er. Der er nemlig stor forskel på tykkelsen af min fingre, alt efter temperatur....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg læste en lille del af Emma Gad her i sommers.... (Ville forsøge at tilegne mig noget almen dannelse :) som om jeg ikke har nok i forvejen) Hun siger at forlovelsesringen skal placeres på venstre hånd, fordi vejen til ens hjerte er kortere derfra, end fra den højre hånd. Derimod skal vielsesringen placeres på den højre hånd, da denne betegnes som den "rigtige" hånd.... Ved at lastbilschauffører o.l. går med ringen på venstre, da deres højre hånd åbenbart er mere udsat for at hænge fast forskellige steder....

Vh

Anita

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Det er meget forskelligt hvad folk gør, så det er op til dig selv.

Men den danske tradition er at vielsesringen skal på højre hånd. Det er også deraf udtrykket "at blive gift til venstre hånd" kommer - altså, når en kongelig skulle giftes med en borgerlig, kunne de ikke blive rigtigt gift (højre hånd), men blev i stedet gift til venstre hånd.

Jeg har i øvrigt min forlovelsesring på venstre og skal have vielsesringen på højre :)

At blive gift til venstre hånd, var også noget en af vores gamle konger gjorde, da han var gift med sin dronning, men valgte at gifte sig igen med kontessen fra Clausholm Anna Sofie. Hun blev gift til venstre hånd, da hun var kone nr 2

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læste en lille del af Emma Gad her i sommers.... (Ville forsøge at tilegne mig noget almen dannelse :) som om jeg ikke har nok i forvejen) Hun siger at forlovelsesringen skal placeres på venstre hånd, fordi vejen til ens hjerte er kortere derfra, end fra den højre hånd. Derimod skal vielsesringen placeres på den højre hånd, da denne betegnes som den "rigtige" hånd.... Ved at lastbilschauffører o.l. går med ringen på venstre, da deres højre hånd åbenbart er mere udsat for at hænge fast forskellige steder....

Vh

Anita

Ifølge en gammel skik, der blev støttet af kirkefædrene, skulle ringen sættes på venstre hånd, netop fordi ringfingeren via. blodåren, mentes at være tættere hjertet. Dette kom dog i strid med, at ringen som troskabstegn burde anbringes på den hånd, med hvilken troskabsløftet blev afgivet; højrehånden. Den katolske kirke mente traditionelt, at ringen skulle placeres på den venstre hånd. I Danmark har det siden reformationen været mest normalt at bære ringen på højre hånd.

Jeg ender nok med at gå med min forlovelsesring på venstre og vielsesring på højre.. ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

min kæreste er tennisspiller og vil helst have ringen på venstre da han har ketcheren i højre hånd. lige nu sidder min forlovelsesring godt nok på venstre, men den må jo vige pladsen for vielsesringen, hvis vi da overhovedet beslutter os for at have den på samme hånd begge to. vi går ikke så meget op i traditioner lige på det område... Jeg spurgte i butikken da jeg hentede min forlovelsesring, og hun sagde at man bare selv bestemte i dag - så det gør vi :)

Redigeret af metteholm
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er lige præcis op til hver især, men da min kæreste havde fået sit ja, fortalte han at man måtte selv om, hvilken hånd man bar hhv. forlovelses- og vielsesringen på, så længe det ikke var samme hånd. Endvidere forklarede han, at højre hånd er troskabens hånd og venstre er kærlighedens, så jeg bærer min forlovelsesring på højre hånd og vil når tiden kommer bære min vielsesring på venstre :)

Rigtig god fornøjelse til alle jer skønne kommende brude :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger samme ring som både folovelses- og vielsesring. Planen i mit hoved var at den skulle bæres på venstre hånd indtil brylluppet og så flyttes over på højre. Men der er flere ringstørrelser til forskel på min kærestes ringefingre. Så nu bærer vi den på højre med det samme.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer