Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Peanutdog

Vidner

13 posts in this topic

Jeg synes det er svært at finde ud af hvorvidt man også skal have vidner til en kirkelig vielse eller ej.

Når jeg googler kommer der nærmest kun resultater ang. borgerligvielse, men her på siden under planlægningsværktøjer står der på huskelisten "udvælg vidner - både ved borgerlig og kirlkelig vielse"

Så hvad skal vi? Skal vi finde os 2 vidner, som skal skrive under "på noget", eller er tilstedeværelsen af 50 gæster til vielsen vidner nok?

0

Annonce ♥

Annonce ♥

Det var egentlig godt spørgsmål og noget jeg ikke havde overvejet (men der er jo også længe til endnu). Men jeg har kigget lidt rundt og har måtte sande at der herinde på den huskeliste der er under planlægningsværktøjer står, at man skal vælge 2 vidner både til kirke og rådhus.

0

Annonce ♥

Jeg har lige google lidt og fundet dette:

Hvad er en forlover?

Til et kirkebryllup har man 2 forlovere. Forlovere er ikke nødvendige ved et hemmeligt bryllup, da kan præst og kordegn være vidner.

Forloverne er altså næsten altid identiske med de 2 vidner, som man skal have ved et bryllup. Vidnerne skal være til stede under brylluppet og især når parret siger ja til hinanden og præsten bekræfter at parret er mand og kone.

Normalt har manden sin forlover og kvinden sin. Det kan godt være fædrene eller mødrene eller en bror eller ven.

Forloverens opgave er det at hjælpe til med tøj og praktiske ting.

Ofte er det den ene forlover, som rækker æsken med ringene til præsten.

Forloveren skal ikke sige noget i kirken.

Fra denne side.

Og dette:

I folkekirken

Hvis I vil giftes i en kirke, skal I henvende jer til præsten i den kirke, hvor I vil giftes. I skal medbringe og aflevere kommunens prøvelsesattest.

I kan blive gift i en bestemt kirke, hvis:

den ene af parterne er medlem af folkekirken, og kirken tilhører medlemmets sogn

den ene eller begge parter har en særlig tilknytning til kirken og derfor ønsker at blive viet netop der.

I har ikke automatisk ret til at blive gift i andre kirker end de to ovennævnte. I kan dog kontakte det enkelte sogn og spørge om lov til at blive viet i deres kirke.

Find kirken på sogneportalen (nyt vindue)

Der skal være mindst to vidner ved vielsen. Efter vielsen udsteder præsten en vielsesattest.

Se vielsesritualet (nyt vindue)

En præst kan nægte at vie et par, hvis den ene eller begge parter er fraskilte. Hvis en præst af andre religiøse grunde ikke mener at kunne foretage en vielse, afgør biskoppen, om præsten bør fritages for at udføre vielsen.

Fundet her

0

Annonce ♥

Jeg har også selv kigget meget rundt og fundet lidt svar på spørgsmålet, men skal man vælge to venner?

Kan vidner ikke også være brudens far og brudgommens far eller forlover??

Jo, det kan de sagtens. Det skal blot være to, der er tilstede i kirken under handlingen. Vi valgte mandens forlover og min far...

0