metteholm

Sådan laver i lommer

71 posts in this topic

Hvordan fÅr i lavet indstikene altså de små kort?

0

Annonce ♥

det er bare tre stykker karton/papir i forskellig størrelse :)

0

Super fedt med inspiration. Kan det godt holde med lim fra en alm. limstift? Hvad er det for en slags lim, du har brugt Mette? Og er det den samme, du har brugt til dine æsker eller er det selvklæbende tape? :-)

0

jeg bruger ALTID dobbeltklæbende tape fra panduro hobby - deres eget mærke er den bedste, fåes i forskellige bredder og kan bruges til ALT :D

0

Annonce ♥

Printer i så bare på en almindelig printer eller bestiller i det hos en prof?

0

Laver i en skabelon eller tegner i op hver gang?

0

jeg tegnede op hver gang, det var hurtigere end at lave en skabelon som man alligevel aldrig kan tegne helt præcis efter...

0

Lad lommen tørre under pres.

Så kan der stikkes kort ind i lommen smile.gif

Har du en opskrift på hvordan du laver de indstik eller en model til det..

0

Annonce ♥

Indstikskortene kan du lave i Word som tekstbokse. Vi er selv i gang med invitationerne og til vores omslag som måler 12x12 cm har jeg lavet tre indstikskort i følgende størrelser: 11,5 x 11,5, 9,5 x 11,5 og 7,5 x 11,5. Bredden er den samme hver gang og er lavet så der er ca. 4 mm ekstra plads i lommen så de kan komme deri uden at blive bøjet. Vi har så også valgt at bruge 200 g. papir til indstikskortene så de bliver ret solide :)

Jeg håber at ovenstående er forklaring på dit spørgsmål ellers må du sige til så kan jeg evt. vise det i Word med et par billeder :)

0

Vi har lavet kortene i word ´(samme størrelse som Tulipa) vha tekstbokse som vi har lavet i den korrekte størrelse. På den måde kan du printe 2 kort ud på 1 stk karton.

0

Det kan godt ske det er mig der er tung i forståelsen :) Men hvordan finder i den rigtige størrelse? Det er bare her min kreativitet daler:)

0

Okay, med risiko for at det kommer til at lyde mere besværligt end det er, så gjorde jeg sådan:

1. Besluttede hvor stor invitationen skulle være. Jeg har set at metteholm brugte 14 x 14 cm men lavede et par test størrelser og nåede frem til at 12 x 12 passede bedre til os.

2. Derefter lavede jeg en skabelon for lomme invitationen og bestemte at højden på min lomme skulle være 5,5 cm.

3. Forskellen mellem invitationenshøjden på 12 cm og lommen på 5,5 cm er altså de resterende 6,5 cm som skal deles ud på overskrifterne til de tre indstikskort.

4. For at få lidt luft i toppen satte jeg 0,5 cm af

5. De resterende 6 cm (12 (omslag) - 5,5 (lomme) - 0,5 (luft) = 6 cm) delte jeg med 3 og fik dermed forskellen mellem hvert indstikskort.

6. Ud fra det kunne jeg derfor fastslå at det største kort skulle være 11,5 cm højt (der skulle jo være 0,5 cm luft i toppen). Det næste skulle være 2 cm lavere altså 7,5 cm og det sidste skulle igen være 2 cm lavere og dermed 7,5 cm

Jeg håber at det hjælper lidt ellers må du sige til, så skal jeg gerne tegne det (nogle gange er det lettere når tingene bliver vist visuelt).

Ellers er bedste råd at kaste dig ud i det og prøve dig lidt frem, så får du sikkert også en bedre idé om, hvor stor en invitation du reelt gerne vil have :)

Edited by Tulipa
1

Annonce ♥

Tusind tak :) Jeg har styr på størrelserne det er bare at få dem ned på papirer og gøre det bare lidt nemt:) Hvordan skærer i dem ud med kniv eller papirs skærer?

Hilsen hende den tungnemme:)

0

Det var så lidt :) Jeg har valgt at skære dem ud da jeg personligt synes at man får et mere jævnt og præcist resultat med en god skarp kniv. Tror nu egentlig at det er lidt af en smagssag og må da indrømme at jeg også overvejer vores skæremaskine (eller hvad det nu hedder) nede fra mit arbejde :)

0

Jeg købte sådan en parpirskærer i panduro hobby til 90 kr eller sådan noget tror jeg.Den holder da ihvertfald indtil bryllupet og den har indtil videre været en KÆMPE hjælp. Der er alligevel pænt meget skæreri med STD, invitationer og andet DIY...

Edited by Stine85
0

Smider lige denne op igen, der er så mange der har haft glæde af den, så monikke der er nogle nye nu?

0

Annonce ♥

Jeg vil da gerne lige dele min hjemmegjorte lommeinvitations skabelon, den er i pdf og i 2 dele, så i kan bare hente og printe.

Det passer med at der kan være 4 på 1 af de store ark karton :)

Har både rund og spids, vi brugte den spidse

invitation.rund.1.pdf

invitation.rund.2.pdf

invitation.spids.1.pdf

invitation.spids.2.pdf

0

Jeg har (indtil videre) gjort det på denne måde, da selve invitationen passer med størrelsen på et A4 ark. Dog er jeg stadig i idé-fasen... Men her er mine erfaringer:

Mine materialer:

Brunt fransk karton som er selve invitationen

Natur-papir, der kan printes på

Grøn stribet eksklusivt papir til detaljer..

post-36952-1263749119.jpg

(Når jeg går i storproduktion, låner jeg den store skærer ude på arbejde smile.gif)

Jeg leder for øjeblikket efter sådan noget natur-papir, for jeg kunne godt tænke mig at lave sanghæfterne på noget andet papir end bare hvidt papir. Og skal lave omkring 100 regner jeg med, men hvor kan man få sådan noget henne?? Kan du evt. huske, hvor du fandt det??

0

Hej Mette

er det sådan du gør dig i at lave invitationer til andre ( mig) ? Er normalt ret kreativ selv, men har bare så meget over hovedet- så syntes det er noget svært at få lavet dem :)

Håber du kan hjælpe

Mvh sandra

0

Hiver lige denne frem igen, da jeg tror jeg vil kaste mig ud i at prøve noget lignende selv til vores invitationer :)

0

Annonce ♥

Denne tråd fortjener vist bare at blive flyttet til toppen. 

0