Guest Lotte1976

Hvad skal I hedde?

72 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Først var det slet ikke vigtigt for nogle af os at skifte navn men jeg begynder at overveje at tage min kærestes navn og droppe mig eget. Vores barn hedder begge navne og skulle derfor også have mit fjernet. Jeg kan godt lide at vi alle hedder det samme.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kent hedder Ernlund Madsen og det er et familienavn, hvilket vil sige, at man skal fødes eller giftes til det. Du kan ikke få navnet med mindre du har nær tilknytning til det. Jeg selv hedder Pedersen og jeg ønsker inderligt at komme af med det - dels fordi det er min fars (familie)navn og jeg aldrig har haft det bedste forhold il ham og lige har droppet kontakten til ham, og fordi det bare er såååå almindeligt... Hallo det er på top3 listen over mest alm. efternavne i DK... :wacko:

Jeg har dog altid haft det sådan, at jeg ville skifte til det efternavn min kommende mand havde, for sådan er det jo bare ;) Man skifter jo slægt :) Til gengæld, kan jeg godt forstå de kvinder (og mænd) som har et specielt familienavn som min forlovedes familie har, at kvinder og mænd ikke vil miste det, men synes dog stadig at man så ku lægge det sammen med sin partners, hvis man var kvinden :( F.eks. hvis jeg nu hed Ernlund Madsen og min mand f.eks. hed Pedersen, så havde jeg skiftet navn til Ernlund Pedersen. Håber det gav mening :cheerleader3:

min har et fredet mellemnavn og hedder Jensen til efternavn, så skulle jeg tage hans, kunne jeg kun få lov at hedde Jensen. Så vi beholder hver vores, og hvis engang vi får børn, tænker jeg de får hans mellemnavn og mit efternavn.

Men at det er fredet betyder bare, at for at du kan komme til at hedde det, skal du have tilknytning til navnet - og det er f.eks. at du skal giftes med en som bærer navnet, eller at du har fået børn og bor sammen med en som bærer navnet. Har næsten lige undersøgt det fordi vores niece ville bære Ernlund og også så jeg selv var klar over reglerne ifl. et fremtidig navneskift med Kent og mig :super:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har et mellemnavn og et efternavn som er slægtsnavne og forholdsvis sjældne. Mine 2 ældste døtre fik mit mellemnavn og deres fars efternavn. Mine 2 yngste som jeg har med min nye kæreste har fået/skal have mit mellemnavn og deres fars mellemnavn + efternavn. Hans navne kan ikke skilles ad. Min ældste datter har nu ønsket at få mit efternavn som endnu et mellemnavn. Ja, det er noget værre navnerod :biggrin: Havde ellers bestemt at jeg ikke ville skifte navn når vi skulle giftes, men min kæreste spurgte meget højtideligt om jeg ville gøre ham den ære ( og sådan sagde han det faktisk) at bære hans navn(e). Det kunne jeg da ikke sige nej til, og fordi alle mine børn har mit mellemnavn og den ældste vil have mit efternavn har jeg valgt at hedde det hele, så jeg får ikke mindre end 4 efternavne. Ja lidt kongelig har man vel lov at være :td:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt synes jeg det er lidt noget rod hvis man ikke har det samme efternavn, men synes ikke at det gør så meget med mellemnavnene - man behøver ikke hedde fuldstændig det samme.

Så for mig har der på intet tidspunkt været et spørgsmål, jeg tager min kommende mands efternavn og beholder mit mellemnavn - skulle vi få børn engang får de nok mit mellemnavn og hans (vores:)) efternavn, han har så et mellemnavn som kun han, hans far og bror har - så skulle der komme en søn får han nok også det navn til..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min mand og jeg benytter lejligheden ved vores velsignelse, i anledning af vores kobberbryllup, til at fjerne vores -sen navn og tager min afdøde mors meget sjældne pigenavn, så vi kommer til at hedde KLB og RMB - min mand beholder sit mellemnavn og tager så min mors pigenavn.

Ovenstående fordrer naturligvis at min mors familie godkender ændringen, men det anser jeg for at være en formsag :thumbsupsmileyanim:

Alle, der hedder det nye navn, er i familie med hinanden, så det bliver lidt underligt, men dejligt at have min mor med til velsignelsen - min far er også med: Han ville gerne have, jeg kom til at hedde Marie efter min farmor, og det hedder jeg til mellemnavn :blush: Mine forældre var eksperter i krompromis´er da jeg skulle navngives :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da vi blev gift tog jeg min mands efternavn, men vi har så skiftet navn siden, da navneloven blev lavet om så vi tog hinandens mellem navne og så det nye efternavn efter jans farmor som hedder det til mellemnavn og er efternavn i hendes familie på hendes søskende børn. Så nu hedder vi Vinther Røhmer Boesgaard, Vinther efter mig og Røhmer efter min mand og så Boesgaard efter Farmor. Inden vi blev gift hed jeg svendsen og jan hed christensen til efternavne så jeg blev gift christensen inden vi skiftet navne

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han hedder KS og jeg hedder SBL vi var begge enige om at vi nu skal hedde KBS og SBS... godt jeg ikke havde et mellemnavn der startede med m :blush:

På min arbejdsplads bruger vi udelukkende initialer i forbindelse med intern post, indkaldelse til møde osv. Mine initialer er CGF og jeg er overlykkelig for at jeg ikke blev døbt Anne i sin tid :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej,

Vi har begge 2 efternavne & vi er begge meget knyttede til vores navne. Men som jeg sagde til manden, vi har 2 dejlige piger som har fået mit mellemnavn og hans efternavn & vi er en familie så må vi også hedde, han var dog ik meget for det. Han fik en dag eller 2 til at tænke over det og så sagde han ja, som han sagde. Når jeg kan sige farvel til et af mine efternavne, ja så kan han også :blush:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi beholder hver vores. Hvis vi får børn en dag vil de komme til at hedde begge vores efternavne(som faktisk passer godt sammen, men når han ikke vil have mit som mellemnavn vil jeg heller ikke skifte navn :thumbsupsmileyanim: )

Så er man også fri for at skulle ha nyt pas og alt muligt :blush:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Synes det er meget svært med navnene - vi kan ikke rigtig blive enige om det! Min forlovede hedder S Petersen og Petersen er meget vigtigt for ham, da han er en del af den "klan".

Jeg selv hedder Nielsen til efternavn og er reelt ikke så interesseret i det navn, da det kommer fra min fars familie og der er mange problemer med dem, især efter min far gik bort for et par år siden. Men på den anden side er det jo min fars navn og en del af mig - så synes det er svært!

Fandt også ud af den anden dag at jeg kan tage mit mellemnavn som efternavn selvom det egentligt er navnebeskyttet og da det navn kommer fra min farfar (som var DEN vigtigste mand i mit liv indtil han desværre døde da jeg var 12), og min far, men ikke et navn jeg forbinder med resten af min fars familie, fordi ingen af dem hedder det længere.

Det ville derfor være ideelt at tage det som efternavn og droppe de lidt trælse sen-navne, men min kæreste har svært ved ikke at skulle hedde hans efternavn og forventer at jeg skal hedder det også. Faktisk er han allerede begyndt at kalde mig fru Petersen, som jo er vældigt sødt.. Og jeg vil et eller andet sted gerne hedde det samme, så når vi engang får børn de hedder det samme som os..

Skal lige siges at mit mellemnavn ville fungerer rigtig godt som efternavn til ham - i forhold til hans fornavn!

SYNES BARE DET ER SÅ INDVIKLET!!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt man ikke er så knyttet til sit navn og har disse problemer :(

Jeg er lige fyldt 30 og kører allerede på mit tredje! efternavn. Først hed jeg min fars navn til mellemnavn og min mors efternavn, så blev min mor gift (med en anden) og jeg fik hans efternavn i stedet for min mors. Da jeg så blev større slettede jeg efternavnet, da jeg aldrig brugte det og har nu kun mit oprindelige mellemnavn tilbage som efternavn.... Lige ud af landevejen ikke :balloons:

Men det jeg vil frem til er, at min far, hvis navn jeg har nu, har jeg overhovedt intet forhold til. Har ikke set ham siden jeg var 3-4 år gammel, så navnet betyder ikke noget for mig. Derfor har jeg valgt, at min søn har fået sin fars efternavn, som de er en stor familie, der har, og at jeg også tager hans efternavn til sommer :rolleyes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skiftede navn i forbindelse med vores søns barnedåb - det kunne vi gøre i følge den dengang nye navnelov... Jeg var så large :cheerleader3: at give slip på mit Hansen. Som et kompromis tog M mit mellemnavn og jeg hans efternavn - og det blev forbundet af en lille bindestreg. Så siden januar 2007 har vi heddet Vestergaard-Platz alle 3 :( I lååååve it :cheerleader3: (altså ikke navnet, men konceptet).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa

Ja det kan være noget rod med de navne... :( Men vi er nu ret enige om at vi begge sløjfer vores mellemnavne, tager begge mit efternavm som mellemnavn og hans efternavn som vores fælles efternavn. Jeg synes det er mest "rigtigt" at vi hedder det samme. Jeg har en datter fra et tidligere forhold, og hun hedder mit nuværende efternavn, så derfor er det vigtigt for mig stadig at hedde det. :-)

Tina :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Han hedder HFV

Jeg hedder KJ

Børnene hedder CFV & LFV

Jeg kommer til at hedde KJV

Jeg kunne godt komme til at hedde det samme som børnene og min kommende mand, men jeg har det lidt specielt med mit efternavn. Det er ikke sjældent, men det er MIG ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ik' lige orket, at læse de andre svar... Vi har valgt at sammensmelte vores navne: Krag Gotfredsen, han heddeer Gotfredsen. Egentlig hedder jeg Larsen ~ Krag larsen.

Hvis ikke "din mand" vil blande, synes jeg bestemt heller ikke, at du skal ta' HANS efternavn!!

I skal vel gøres til en enhed ikke til HAM!?

- det er bare min mening...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har begge -sen navne. Jeg er ikke knyttet til mit og det ville klinge mega dårligt med hans fornavn.

Han har iøvrigt sit -sen navn fra sin mors eksmand så han har ikke noget forhold til det navn heller. Han har før overvejet at tage sin mors polske pigenavn, det er jo så også det hans bedsteforældre hedder. (han er dansker, født i Dk, men begge forældre polakker).

Tager han det polske navn overvejer jeg om jeg skal beholde mit nuværende -sen navn som mellemnavn med det polske efternavn.

Han skal dog først beslutte hvad han vil. :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer