anne84

Kan det overhovdet lade sig gøre

24 posts in this topic

Min kæreste og jeg snakker om at holde bryllup sammen med barnedåb. Vi venter barn i starten af juli, så forestiller mig festen skal være midt/sidst i oktober.

Vi har ikke været ved at lave gæstelist, men ved allerede nu at den kommer på 100 og måske lidt mere, da vi begge har store familer og en del venner som vi gerne vil have med.

Jeg behøver ikke en kjole til 10-15.000, men overvejer at leje én, min kæreste skal heller ikke ud og have dyrt tøj. Men vi bil fx. meget gerne have levende musik til festen.

Men problemet er lidt vi er ved at bygge hus og synes derfor ikke vi har vildt mange penge at gøre godt med, og vi har heller ikke lyst til at bruge flere hundrede tusinde på et bryllup, vi snakker lidt om 50.000 kr, men kan det overhodet lade sig gøre at holde fest for 100 mennersker til 50.000? Jeg kan ikke helt finde ud af om det er helt urealistisk det vi tænker på, så er der nogen der kan hjælpe?

0

Annonce ♥

Hejsa Anne.

Jeg kan fortælle hvad vi ender med at bruge...

Vi blir ca. 64 gæster, og vores fest ender på mellem 50-60.000. Vi skal have live band til 12.000 for hele aftenen, og det er meget fair pris.

For de 50-60.000 er medregnet ALT til festen.. tjenere, 3 retters menu, bryllypskage, borddækning, leje af forsamlingshus, kaffe/kage om eftermiddagen +

fotograf, kørsel til og fra kirke osv.. dog IKKE vores tøj.

Nogle af tingene får vi meget billigt bl.a. kørsel fordi vi kender nogle, der kender nogle ;)

Jeg tror måske det blir LIDT knebent med 50.000 kr til en fest for 100 mennesker+ det løse, fordi du siger de penge også er til tøj og musik.

Men det er klart at det afhænger af hvor mange musikere der skal være, og hvor fin maden er..

men lad os bare sige at jeres tøj tilsammen blir 10.000... så er der 40.000 til selve festen, med mad, bordpynt, og musik.. og jeg må indrømme at det ikke

lyder af meget.

Men med lidt hurtig hovedregning så er det en kuvertpris på 300 kr til 100 mennesker jo 30.000 (Jeg er skarp idag :thumbsupsmileyanim: )

Og så er der 10.000 til musik og div... og drikkevarer skal i vel også ha? Og tjenere?

Sikke en smøre... :thumbsupsmileyanim:

Men.. med lidt god vilje er det nok ikke umuligt.. det afhænger jo af jeres forventninger til mad osv...

Håber det var til hjælp :cheerleader3:

0

Vi bliver 64, og vi skal bruge lige knap 25.000 kr. For os er det ikke så vigtigt at det er det "rigtige" mad, tjenere i hvidt, og liveband. Vi vil bare gerne holde en god fest og have det skægt.

Vores budget ser således ud:

Ingen lokaleleje, Jacob arbejder på en efterskole med udsigt over Øresund, og den låner vi. Så er der også indkvartering til gæsterne :-).

Mad: 6000 kr (vi skal have italiensk buffet og laver det hele selv+ vi køber det gennem Jacobs arbejde).

Drikkevarer: 4000 kr (vi smutter en tur til Tyskland og fylder Peugeoten)

Ringe: 3000 kr

Mig: 3000 kr (til sko, hår og undertøj. Kjolen låner jeg af min veninde)

Ham: Intet. Svigermor betaler hans tøj og sko.

Pigerne: Min farmor syer kjoler til dem, så regner med 500 kr til stof.

Brudebuket + blomster: 1500 kr

Duge, lys, servietter, invitationer und so weiter: 1500 kr.

Så er der lige lidt ekstra til det løse, og 500 kr til hundepension og sådan. Skolen har et godt anlæg med højttalere, og så sætter vi Mac'en til. Og bryllupskagen bager jeg selv.

Så alt efter hvad man vil med sit bryllup kan det altså godt lade sig gøre...

Kh Tina, der skal på messe i morgen

0

Det tror jeg ikke er umuligt. Men det kommer an på festen. Men lokaler bliver nok det afgørende. for det er svært at finde billige lokaler til så mange. Men finder i billige lokaler så burde det kunne gøres. I kunne finde en billig buffet som kan være helt fantastisk og så supplere op med hjemmelavede mad inkl. bryllupskage som der i dette forum findes mange gode flotte opskrifter på.

hold alt minimalistisk så det er enkelte blomste som kan se super fantastisk ud.

DEr hvor jeg tænker det blvier lidt komplekst, er hvis det også er barnedåb for 100 til dåb er meget overvælende. Og er det de samme mennesker i vil ha med. Ellers tror jeg vil ville dele det op holde den store fest og så en lille intim dåb. Tror alle gæsterne vil ha forståelse for at der spares på dåben når der snart kommer stor fest.

Men tror i skal gøre om med jer selv hvad I vil til jeres bryllup find det band i gerne vil ha, og så lokale så kan i se hvad der er tilbage. Men det er en prioriteringssag at holde budgettet og tror i vil være nød til at fravælge forskellige ting.

Håber i finder det helt rigtige for jer.

0

Annonce ♥

Jeg håber virkelig at det kan lade sig gøre ;) Vi skal nemlig holde bryllup for mere end 100 mennesker og vores budget er 25.000,- :thumbsupsmileyanim:

Vi har valg, at holde det som en reception efter vielsen, hvor vi serverer bryllupskage og cava... og så et brag af en fest om aftenen, med øl, vand og mere cava. Altså, ingen middag!!!

Men jeg har altså set ganske fine menuer til under 300,- p.p. Så kan man jo altid bestille til et lavere antal og så selv supplerer op.

genticker.php?dhn=MTkxODE=.png

0

Tak for jeres meget forksellige svar. Jeg er også selv meget spændt på om det kan lade sig gøre. Jeg regner med der skal serveres tre retters mad og synes jeg har fundet flere steder hvor det er muligt til en rimelig pris 150-200 kr. pr. kuvert. Jeg ved godt det så ikke bliver den helt stpre gourmetmiddag, men det har vi heller ikke behos for. Min kæreste vil sikkert sekv hente drikkevarer i Tyskland. Vi bor i et område hvor der er en del forsamlingshuse, hvor der godt kan være omkring 100+. Mht musik behøver jeg ikke et band med flere mænd, men evt én eller to der kan spille.

Min kusines kæreste er rigtig dygtig til det med billeder, så tror jeg høre om han vil være fotograf.

Min kæreste vil ikke skulle have en masse tøj, men ny skjorte og slips og jeg vil selvfølgelig skulle have en kjole, som jeg tænker jeg kunne få hos Lilly, hvor de ikke er så dyre.

Invitationer håber jeg at kunne lave selv, da jeg vil kunne få billigt karton gennem min mor ( og jeg skal jo lave lidt i de 8 uger jeg er på barsel inden jeg skal føde :thumbsupsmileyanim: )

Tror vi i aften prøver at lave en gæstelist for at få en idé om hvor mange der skal med.

Edited by anne84
0

Annonce ♥

Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Det er jo helt op til jer hvordan i vil have det, om i behøver små æsker med chokolade osv. og andet i bund og grund overflødigt gejl (min personlige holdning - ikke for at træde nogle over fødderne)

Lav et fornuftigt budget og find ud af hvad i kan undvære og hvad i ikke kan undvære....

Vi fravalgte til vores bryllup

- Bryllupskørelsel (der var 150 meter fra kirken til lokalerne)

- Professionel fotograf (mine svigerforældre tog billederne og der er mega gode)

- Professionel bryllupskage (min mor og svigermor lavede den til os)

Vi dækkede op med det service er var i lokalet, købte hvid nervøs velour til bordene, havde ingen æsker eller andet "gæstepynt" med vi havde en dejlig dag der var smuk, højtidlig og mindeværdig....

0

Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Det er jo helt op til jer hvordan i vil have det, om i behøver små æsker med chokolade osv. og andet i bund og grund overflødigt gejl (min personlige holdning - ikke for at træde nogle over fødderne)

Lav et fornuftigt budget og find ud af hvad i kan undvære og hvad i ikke kan undvære....

- Professionel fotograf (mine svigerforældre tog billederne og der er mega gode)

Vi dækkede op med det service er var i lokalet, købte hvid nervøs velour til bordene, havde ingen æsker eller andet "gæstepynt" med vi havde en dejlig dag der var smuk, højtidlig og mindeværdig....

Dejligt at høre det godt kan lade sig gøre :thumbsupsmileyanim:

Jeg har også selv overvejet at lave kagen selv, måske med lidt hjælp. Men er det et meget stort arbejde? For jeg skal jo tænke på at jeg på det tidspunkt har en baby på 3-4 mdr. Vil nemlig gerne have en fin bryllups og dåbskage

0

Umiddelbart tror jeg da sagtens det kan lade sig gøre.....vi skal holde bryllup med 60 mennesker til 3-retters middag og efterfølgende fest, og vi regner med max at bruge 30.000.

Altså 500kr pr. person - inkl alle udgifter. Og indtil videre ser det ud til at det sagtens kan lade sig gøre.

Man kan få mange gode ting på udsalg, lagersalg, e-bay og andre sider på nettet....til billige penge. Og hvis man er lidt fiks på fingrene og kan lave nogle ting selv, så er der også penge at spare...

- Fx har jeg købt både kjole og sko på nettet - til en samlet pris på under 1500 kr

- Jeg har købt en del dekorationsting på nettet - og regner med at sælge nogle af dem jeg ikke får brugt igen efter brylluppet. Kig under køb og salg herinde - der er mange penge at spare på alt muligt.

- Hold dekorationer mv. simpelt - det er meget billigere med enkelte elegante blomster i høje vaser end med store blomsterdekorationer fra blomsterhandleren. (Især hvis man får fat i billige vaser - tjek Ikea, Tiger og Søstrene Grene for gode tilbud)

- Man kan faktisk også selv lave sin brudebuket - der er gode instruktioner til den slags på nettet - og der er også en del penge at spare der.

- Vi kører en tur til Tyskland og fylder bilen med drikkevarer

- Jeg laver selv vores bryllupskage. Om man kan lave sådan en med en baby på armen - tja, det kommer vel an på hvor god man er til den slags. Men de kan laves i etaper, og babyer sover jo ind i mellem, så mon ikke det kan lade sig gøre.

- Nogle billige lagner eller nervøs velour kan sagtens bruges som dug, det er alligevel ikke noget gæsterne lægger så meget mærke til når først bordet er pyntet - og det er da i hvert fald ikke dugene de er kommet for at se. Så behøver man heller ikke bruge en masse penge på at få dem renset bagefter!!

- Og vi skal da også have nogle af de ting som måske ikke er 100% nødvendige men som vi synes er lidt søde - som fx. en gaveæske til gæsterne. I vores skal der så bare kun være 5 sukkermandler og et lille digt til hver. Og æskerne er købt i Fakta engang hvor de havde sådan nogle til billige penge.

Man er selvfølgelig nødt til at prioritere. Noget af det vi har fravalgt, og hvor der virkelig er penge at spare er fx.:

- band/dj (min bror har alligevel et bijob som dj og vil gerne styre vores musik på computeren)

- professionel fotograf (en af vores bedste venner er en super god amatørfotograf og han vil gerne hjælpe)

- transport (vi kører bare selv...og overnatter i gå-afstand fra feststedet)

- servering efter kaffen er serveret (så kan folk altså godt selv mikse deres drinks eller hente øl ind fra køleskabet)

Så....jeg synes i hvert fald ikke det er økonomien der skal stoppe jer, hvis I vel og mærke godt kan leve med at undvære nogle ting og finde nogle billigere alternativer til andre ting.

0

Dejligt at høre det godt kan lade sig gøre :thumbsupsmileyanim:

Jeg har også selv overvejet at lave kagen selv, måske med lidt hjælp. Men er det et meget stort arbejde? For jeg skal jo tænke på at jeg på det tidspunkt har en baby på 3-4 mdr. Vil nemlig gerne have en fin bryllups og dåbskage

Mht. kage så skrev jeg på div. kagefora, facebook, googlede private der selv laver kager osv. og fik MANGE henvendelser fra folk der gerne ville lave kagen gratis. Dvs. jeg selvfølgelige betaler ingredienser men at de ikke får løn for det.

Det gør at kagen bliver meget billigere - og det er jo smukke kager de private laver :thumbsupsmileyanim:

0

Annonce ♥

Hej!

Jeg vil råde dig til at søge på sparetips herinde - der er lavet flere sparetråde. har ikke lige tid til at finde men jeg har bl.a. oprettet en tråd som hedder småt budget som kan give dig flere sparetips f.eks.

Vælg en anden slags kage end trad. bryllupskage - f.eks. store hjerteformede jordbærkager som trulte herinde fra havde - 600 kr for to ! Det er altså billig kage

Vælge blomster som er i sæson når du skal giftes..

Lilly er ikke det billigste i kjole, det er klart en brugt kjole - enten her eller trendsales.dk (eller ebay.com hvis du er til det)?

Derudover kan du få Matas til at lægge make-up, er billigere end en rigtig kosmetolog eller lign.

Vælg dekorationer til bordene uden blomster - eller få store blomster som fylder meget

Få lokale gymnasiepiger til at servere

Køb vin via Føtex eller anden forretning herhjemme hvor du kan lave en aftale om at du aflevere de flasker I ikke drikker tilbage og få pengene retur

Anna

0

Jamen sikke da en masse projekter du har gang i .. :thumbsupsmileyanim:)

Jeg vil ikke slå skår i glæden, men vil håbe, at du har tænkt det helt igennem... for bryllup... det skal bare være DIN dag.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, om det er dit første barn du venter. Men hvis det er det, så kan man OVERHOVEDET ikke foreberede sig på hvor stort et arbejde det er. Og at man kun tænker på, hvornår man mon kan sove næste gang.

Personligt ville jeg ikke kunne magte, at skulle forsøge at se godt ud, være i centrum, have spændte bryster, ikke kunne drikke, være super træt, samtidig med at skulle have styr på lille mand/pige (for de helt små, er lidt svære at "tørre" af på bedsteforældrene") og have kræfter/lyst til at feste hele natten. For slet ikke at glemme, at skal man holde et lavbudget bryllup, så skal man regne med at lave rigtig meget af det selv. Og så lige en ombygning oven i hatten.. PYAH jeg får helt stress bare at tænke på det.

Vi gik nemlig med ca. de samme tanker, vi snød så lidt. Vi blev i al hemlighed viet på rådhuset (der er stadig INGEN der ved det), så det juridiske var på plads. Og så holdt vi vores drømmebryllup 1½ år efter... Og jeg har ingen problemer haft, med at betragte vores "krikebryllup" som vores rigtige bryllup, det er den dato der står i ringene, og den dato vi fejre.

Men hvis du synes at i har overskud til det, så er det helt sikkert muligt at holde et rigtig godt bryllup for 50.000,-

Dagen skal bare være JERES og ikke drukne i bleer og ombygning.

Håber i får en fantastisk fest.. :thumbsupsmileyanim:

0

Mange tak fore jeres mange svar. Dejligt at se det kan lade sig gøre.

Vi har også stadig mange overvejelser omkring, dels fordi planlægningen skal foregå med et spædbarn, men også fordi vi virkelig overvejer om vi har lyst til at slå de ting sammen. Det skal dog lige siges at vi til den tid vil være færdige med ombygningen

0

Annonce ♥

Hej..

Jeg holdt selv mit bryllup i Sverige. Det var super.. total idyl ude på landet og ved vandet! ... og så er den svenske krone meget billigere.. så man sparer en del! :thumbsupsmileyanim:

Bare lige en ide..

Hvad synes i alle der ude om det? Er det en go idé eller ville i aldrig gøre det? :thumbsupsmileyanim:

Interessant at se hvad folk synes..

Vi blev gift i Kivik i Sverige.. (Österlen) lige ved kysten.. super smukt! :cheerleader3:

Ha en dejlig aften og held og lykke til alle jer brude! :denmarkflag:

Sannesol

0

Hej Anne

Jeg kan ikke sige dig om det kan lade sig gøre, kun sige at det håber vi meget det kan, da det er samme beløb ca vi håber på at kan holde bryllup for, også med en gøsteliste på ca 120...

Det er vel et spørgsmål om hvordan man planlægger det. Jeg tror det kan lade sig gøre hvis man er lidt beskeden i sine valg af lokaler, mad osv.

Vi skal holde det på mors hvor jeg kommer fra og udnytter samtlige kontakter jeg eller min familie har derovre.

Men hvor er det da egentlig svært at planlægge sådan et bryllup, der er jo mange ting der skal huskes i forhold til en almindelig fest.

Håber det bliver en fantastisk dag for jer

Mvh Marie

0

Hej.

Nu ved jeg ikke hvor i DK i bor, men bor i på sjælland i KBH amt findes noget der hedder buffetkompagniet.

http://www.buffetkompagniet.dk/?page=Forside

De har mange forskellige buffeter i priser fra 89 kr. til 195 kr. pr. kuvert.

Vælger man buffet er det selvbetjening og så skal der ikke bruges penge på tjenere, bare lidt køkkenpersonale.

0

hej vi har ca 30.000 til bryllup og jeg skal føde 3 måneder før, vi vælger så ikke at holde barnedåb samme dag, men enten før eller efter og så bare lige det nærmeste familie, og så satser jeg på at det er et nemt barn så den kan blive passet ude til selve festen og så bare malke ud til den, for jeg er sikker på at den vil ta atl opmærksomheden og så er det ike min dag. jeg havde regnet med at jeg selv skulle ha lavet bryllupskagen, men det er jeg gået fra igen,tror ikke jeg magter det den en lille baby, vil høre den lokale bager ellers bestille den i føtex har hørt de skulle lave nogle fine bryllupskager til rimlige penge, duge osv laver jeg selv og det samme med bordekorationer, kender ham vi lejer telt borde og stole samt service af så får det til vennepris. fotografen har jeg søgt på fotostart og fået et godt tilbud som vi overvejer meget kraftigt, men der så nogle ting jeg har valgt ikke at spare væk og det er små fjollede ting som servietter og bolsjer/chokolade med tryk, til musik lejer vi en jutebox og maden har vi bestilt bufeet, mun moster laver forretten, og deserten laver jeg med en veninde, hjemmelavet is med frisk frugt, men fordi det er bufet så skære det joned på personalet. kjole og sko bestilles på nettet og spare mange penge der...det er bare me at søge på nettet der finder man mange billige og sjove ting.

0

Annonce ♥

Jeg er helt sikker på, at det kan lade sig gøre :cheerleader3:

Dog vil jeg, ligesom et par andre, advare om, at I skal overveje det grundigt, og jeg vil også råde jer til at have en buffer. Vores budget er altså løbet lidt løbsk, selvom vi satte os ned fra start og talte om, hvad tingene kostede. Vores oprindelige budget var 70.000 kr., men vi ender på knap 80.000. Det er for en fest for 70 personer og reception for ca. 110. Vi har dog fået uventet hjælp fra vores forældre på ca. 15.000 i alt.

:cheerleader3: Det jeg ville frem til er, at der var nogle ting, der var dyre, og en af tingene var netop, det du sagde, I lagde meget vægt på, nemlig livebandet. Vi har lyttet os gennem utrolig mange demoer, og der er mange bands, også i det prisleje vi havde tænkte os, men der er godt nok mange bands, der ikke lige opfyldte de krav vi havde (vi vil gerne have nogen, der både spiller dansk og engelsk - og spiller godt :cheerleader3: )

Vi fandt dog hurtigt ud af, at hvis vi skulle have nogle af de bands, vi synes var gode, så skulle vi op omkring 15.000 og mere, hvilket var dobbelt så meget, som vi havde regnet med (vi er så nu endt med at tage en DJ i stedet og så har vi fundet en fiiin hestevogn, men det er noget andet :cheerleader3: )

Som jeg sagde - jeg er sikker på det kan lade sig gøre, men hvis I, som os, er lidt kræsne med musik, så kan det altså være en stor del af jeres budget, der bliver ædt der.

0

Hej Anne.

Jeg tror som mange af de andre også skriver, at det handler om at prioritere. Lav eet budget og vær realistiske om, hvad I gerne vil have og hvad det koster. Når pengene er brugt i budgettet er der jo så ikke flere og så må I jo se hvad der evt skal skæres fra.

God fornøjelse med planlægningen....

0

Jeg er helt sikker på, at det kan lade sig gøre :thumbsupsmileyanim:

Vi fandt dog hurtigt ud af, at hvis vi skulle have nogle af de bands, vi synes var gode, så skulle vi op omkring 15.000 og mere, hvilket var dobbelt så meget, som vi havde regnet med (vi er så nu endt med at tage en DJ i stedet og så har vi fundet en fiiin hestevogn, men det er noget andet :lol: )

Som jeg sagde - jeg er sikker på det kan lade sig gøre, men hvis I, som os, er lidt kræsne med musik, så kan det altså være en stor del af jeres budget, der bliver ædt der.

Jeg mener ikke man skal tage en DJ blot fordi det er en billigere løsning end et liveband. Hvis man vil have et liveband så bør man tage det og spare andre steder (eks. på hestevogn, bryllupsbil, bryllupskage m.v.). Musikken er så vigtig en del af festen at det er afgørende at man ikke føler man er gået på kompromis.

Man bør kun booke en dj hvis det er det man vitterligt ønsker eller man erkender at der er andre hensyn som gør at det er den mest oplagte løsning til pågældende fest. Prisen er også en faktor men det er kun ud af mange: mere alsidig og bred spillestil, meget stort repertoire, længere spilletid (start til slut), fylder mindre plads, ikke så dominerende som et band/en spillemand, ikke-kopi musik men den ægte vare.

Man må heller ikke se en DJ som en der bare står og spiller tilfældig musik som en jukeboks. Det er lidt ligesom med valg af liveband. Også her handler det om at udvælge for der kan være milevid forskel fra den ene til den anden.

Edited by diskobil
0

Jeg kan fortælle at vi var 70 i alt og det blev til knap 40.000 kr i alt...

Vi var i et forsamlingshus, lejede DJ, fik 3 retters menu - mad inkl. servering og det kostede knap 20.000. Havde proff. fotograf til en ordenligt pris.

Vi fik vinen af min far og hans kone, som derudover også lave bryllupskagen...

Kjolen vandt jeg herinde på bryllupsklar, så man kan være heldig at vinde herinde...

Transport var i egen bil.

Så ja det kan lade sig gøre.

Edited by Ria
0