Guest IdaEmilie

Dåser fra Tyskland

44 indlæg i dette emne

Jeg vil gerne vide, hvad I andre med selskabslokaler/forsamlingshuse gør mht. drikkevarer på bordene?

Vi har hele tiden tænkt, at vi ville hente øl og sodavand til reception og fest i Tyskland. Men igår blandede mine svigerforældre sig så; de mente ikke at man kunne servere dåseøl, folk troede at det var sådan et fint bryllup, de skulle til, og så passede fadøl og flaskesodavand (25 cl) altså bedre. Og vil se bedre ud på bordet.

Hmm. Først og fremmest har vi mest af alt ikke lyst til at ligge under folks forventninger, vi stræber jo netop efter et personligt budgetbryllup, ikke et "fint bryllup" i klassisk forstand. Derudover har vi jo budgetteret med drikkevarer fra Tyskland, hvilket alt andet lige er betydeligt billigere. Og man kan jo ikke give los og vælge det lækre, dyre alternativ på samtlige poster på budgettet!

Men vi har alligevel spekuleret lidt over det. Hvordan gør man egentilig rent praktisk med begge løsninger? Det er ikke så svært til receptionen, det er mere til middagen, for der vil være nogen som vælger øl og sodavand fremfor vin. Hvis vi vælger dåser, kommer de vel med ned på bordet. Og det kan jeg da godt se, ikke ligefrem bidrager positivt til bordpynten. Omvendt vil flaskesodavand også komme ned på bordet. Og hvordan gør man lige med fadøl? Skal hver gæst så have et nyt glas, hver gang han får en ny øl?

Jeg håber, I vil fortælle hvordan I gjorde/har tænkt jer at gøre med dette praktiske problem :-) Uanset om I havde fadøl, dåser eller flasker.

Redigeret af IdaEmilie
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde helt de samme tanker om dåser på bordene til feste. Vores løsning blev:

Reception: Dåsevand og Asti - der var ikke øl.

Middag: Sodavand i små glasflasker, vin, kander med vand og så var der et fadølsanlæg til dem der ikke er til noget af den slags (men det var egentlig ikke ment som del af middagen)

Fest: 2 liters flasker (for at baren ikke skulle flyde over med små glasflasker og dåser), fadøl og drinks :(

Glasflasker stod der selvfølgelig på bordene, men de er noget mere diskrete end dåser. Kendte engang en gammel meget fin dame. Hun serverede sodavand i glaskander (ligesom man gør med almindelig vand), men det er vist en lidt besværlig løsning til en stor fest?!!

Fadøl var høflig selvbetjening. Der stod glas ved anlægget og jeg tror at dem der drak fadøl, tog det samme glas med ved refill :cheerleader3:

PS. Holte Vinlager har god pris på leje af Fadølsanlæg og en masse dejlige specialøl - vi valgte 2 forskellige slags, for at det var sjovt for gæsterne at vælge.

Redigeret af Miss-Lena
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal holde festen i en spejderhytte, og ved et ikke vores bryllup kan betegnes som klassisk eller hvordan, men selvom vi har brugt ret mange penge på maden, så køber vi også dåser i Tyskland.

Først havde vi egentlig tænkt, at vi ville købe nogle gode flaskeøl til maden, da gommen (pap)far ikke drikker vin, men så var vi jo også nød til at købe gode øl til alle andre, der hellere ville dette. Så nu køber vi "gode" dåseøl i stedet til maden. Synes sagtens man kan have dåser på bordene uden det ødelægger "pynten". Som du selv skriver, så vil en flaske jo også falde udenfor. Det er jo heller ikke sådan, at der kommer til at stå stabler af dåser på bordene, da severingspigerne jo tager de tomme dåser med ud, når vedkommende beder om en ny sodavand eller øl....

Så jeg synes sagtens i kan købe dåser :(

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi holder vores i forsamlingshus. Det bliver med buffet, så planen er at bordet er gudeskønt når gæsterne kommer, går rundt, siger dav. Men så snart vi har sat os til bords kan folk hente flaskeøl, flaskesodavand og vin fra buffeten, og så står der bare det på bordene der nu gør. Det vigtigste er det er flot når folk kommer ind. Vi vil nemlig heller ikke have sådan et fise-fornemt bryllup. Mht. hvad der ser pænt ud så tror jeg nok en dåseøl er ca. ligeså flot på et bord som en grøn flaske :-D Så det går vi sgu ikke så højt op i.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal bare have dåse øl og sodavand fra tyskland... tror ikke det kommer til at genere mit øje at der står dåser på bordet, der vil jo også stå vinflasker m.m. så det tager vi ikke så tungt... :( Vi har ihvertfald valgt den billige løsning, frem for den "pæne"...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I mine øjne er der ikke forskel på om det er en masse flasker eller dåser der står på bordet.. ingen af dem er ment som en del af bordpynten og helt ærligt så tror jeg ikke at folk sidder og tænker "ej ok så skal vi bare have grimme dåse øl/sodavand - hvor ser det billigt ud"

Vi bestiller heller ikke mad der passer ind i temaet - jeg synes hurtigt det kan blive for fisefornemt og hvis man gerne vil have et afslappet bryllup synes jeg ikke man skal købe dyre flasker istedet for dåser bare fordi familie eller venner synes det ser finere ud (hvad nu hvis jeg ikke ønsker at det skal se super fint ud?).

Men igen her ser folk åbenbart meget forskelligt på tingene.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså køber man flasker på tilbud er det da ikke dyrt? små 55,- for en kasse :(

Jeg ville ikke selv tænke noget negativt om en fest med dåser på bordet, men jeg ville bare ikke selv vælge det til et bryllup. Det er måske bare mig, der er gammeldags. Synes altså ikke man kan kalde min holdning fisefornem - synes det er lidt mærkeligt at det stempel skal komme på???. Det er vel bare en detalje, som man lægger vægt på (når jeg ser i jeres planlægningstråde er der jo masser af detaljer der bliver lagt stor vægt på og som vel ikke stempler jer som fisefornemme).

Redigeret af Miss-Lena
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi overvejede flaskesodavand. Vi bor lidt ude på landet, så når man aftaler det med købmanden, kan man levere det tilbage som ikke er blevet drukket. Når Harboe så var fint nok til os, ville det faktisk være blevet billigere end at hente dem sydpå hvis man også skal tænke på kørsel.

Men vi ville så også gerne have cider,cult og mokaï til senere og så blev det for dyrt, og når vi skal derned efter det, ja så køber vi også øl og sodavand.

Det der med hvordan det ser ud på bordene har vi vist slet ikke overvejet..... :(

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan kun svare ift. vores reception om eftermiddagen, som skal holdes under afslappede forhold i haven. Vi tager helt sikkert en tur til Tyskland og køber øl og sodavand dér - på dåse!

Måske nogle af den ældre generation (undskyld Lena ;) ) vil bemærke det, men igen; jeg synes man skal holde fast i sit eget udgangspunkt; det gør det personligt og som du selv skriver, kan man jo ikke give los på allepunkter i budgetet. Tror helt ærlig ikke, det er den detalje, der betyder en disse...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfølgelig betyder det ikke en disse for festen (den bliver garanteret god uanset hvordan sodavand kommer på bordet) - det er jo egentlig de færreste detaljer der gør (favourbokse, blomster, blomstertype etc)

Vi havde så selv dåser til receptionen i øvrigt.

Redigeret af Miss-Lena
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er stadig i syv sind!

Det vil alt andet lige være nemmest at holde sig til dåserne, også af hensyn til budgettet. Men som Lena påpeger er vi jo tit enormt detaljeorienterede herinde, og det er jeg bestemt også selv, og i den sammenhæng trækker dåser altså ned udseendesmæssigt, udelukkende fordi at der jo er logo print overalt på dem.

I øvrigt kan jeg godt se det smarte i jeres fadøls-glas-løsning Lena, hvis man beder folk være opmærksomme på det, vil de da helt sikkert efterleve det. Kan godt huske, at I havde økologisk øl fra Thy... Lækkert!

Redigeret af IdaEmilie
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Men seriøst... Hvor meget vil det rykke budgettet at have flaskesodavand til maden? max 75,-? Der bliver jo ikke drukket så meget sodavand (tror ikke engang der blev drukket en kasse under middagen hos os og der var 36 til bords).

Redigeret af Miss-Lena
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Altså køber man flasker på tilbud er det da ikke dyrt? små 55,- for en kasse :cheerleader3:

Jeg ville ikke selv tænke noget negativt om en fest med dåser på bordet, men jeg ville bare ikke selv vælge det til et bryllup. Det er måske bare mig, der er gammeldags. Synes altså ikke man kan kalde min holdning fisefornem - synes det er lidt mærkeligt at det stempel skal komme på???. Det er vel bare en detalje, som man lægger vægt på (når jeg ser i jeres planlægningstråde er der jo masser af detaljer der bliver lagt stor vægt på og som vel ikke stempler jer som fisefornemme).

Det var ikke sådan ment! :cheerleader3:

Det var mere sådan at man ikke bør lave om på sine valg og ønsker fordi andre synes det er bedre.. men kan godt se jeg kunne have formuleret mig bedre.

Jeg tænker bare at for os og den stemning vi gerne vil have til vores bryllup ville det blive alt for fornemt med fine glasflasker fyldt med sodavand på bordene..

Men ja det er forskelligt hvad man ligger vægt på og hvad man hver især ser som værende for fint og for billigt og min kommentar var ikke ment som en negativ kommentar til nogen af jer andre - jeres bryllup er helt igennem jeres valg :(

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes i skal vælge fadøls anlæg - det er jo nok det i selv hælder mest til??? Jeg er som sådan fuldstændig ligeglad med om det er dåser eller flasker, havde ikke rigtig tænkt over det, men da kæresten er glad for GOD vin er det måske også fjollet at stille dåseøl på bordet - og kæresten har nævnt fadølsanlæg så det kunne være man skulle undersøge den sag!!! Hvor meget dyrere bliver det???

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Jeg vil gerne vide, hvad I andre med selskabslokaler/forsamlingshuse gør mht. drikkevarer på bordene?

Vi har hele tiden tænkt, at vi ville hente øl og sodavand til reception og fest i Tyskland. Men igår blandede mine svigerforældre sig så; de mente ikke at man kunne servere dåseøl, folk troede at det var sådan et fint bryllup, de skulle til, og så passede fadøl og flaskesodavand (25 cl) altså bedre. Og vil se bedre ud på bordet.

Hmm. Først og fremmest har vi mest af alt ikke lyst til at ligge under folks forventninger, vi stræber jo netop efter et personligt budgetbryllup, ikke et "fint bryllup" i klassisk forstand. Derudover har vi jo budgetteret med drikkevarer fra Tyskland, hvilket alt andet lige er betydeligt billigere. Og man kan jo ikke give los og vælge det lækre, dyre alternativ på samtlige poster på budgettet!

Men vi har alligevel spekuleret lidt over det. Hvordan gør man egentilig rent praktisk med begge løsninger? Det er ikke så svært til receptionen, det er mere til middagen, for der vil være nogen som vælger øl og sodavand fremfor vin. Hvis vi vælger dåser, kommer de vel med ned på bordet. Og det kan jeg da godt se, ikke ligefrem bidrager positivt til bordpynten. Omvendt vil flaskesodavand også komme ned på bordet. Og hvordan gør man lige med fadøl? Skal hver gæst så have et nyt glas, hver gang han får en ny øl?

Jeg håber, I vil fortælle hvordan I gjorde/har tænkt jer at gøre med dette praktiske problem :-) Uanset om I havde fadøl, dåser eller flasker.

Min kusines bryllup var et meget formelt og klassisk bryllup, hvor der ikke var sparet på noget, og der brugte de altså dåseøl og sodavand :-), så for mig er det altså overhovedet intet trashi over dåser :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har valgt den løsning at køre til tyskland og købe dåse sodavand, vin og lidt liquer til kaffen, chokolade, slik og alle de der ting...

Vi er blevet enige om at leje et fadølsanlæg men det er udelukkende fordi vi syntes det er SJOVT

for vores div. øl drikkere :cheerleader3: Det er af ingen anden årsag.. For vi hade nemlig til start tænkt at købe dåse øl

også, men vi syntes det kunne være sjovt med et fadølsanlæg...

Det kommer til at være Royal classic og Royal export i..

:(

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde fadølsanlæg - et punkt manden ikke ville gå på kompromis med - og så skulle han også have det :(

Det er selvfølgelig en del dyrere end dåseøl fra Tyskland, men også dejligt at det ALTID er is-koldt. (Vi blev gift på en af årets varmeste dage). En del af vores gæster er mere til øl end vin, så også derfor var det en god idé. Det var med selvbetjening, og jeg tror de fleste tog deres glas (plastic-krus) med op, når de fyldte op.

Vi havde hentet sodavand på dåse i Tyskland - og jeg tænkte da lidt på at det ville se træls ud - men det tænker man (jeg...) altså ikke over på selve dagen. Og så blev dåserne og tomme vinflasker ryddet af bordet, når de var tomme.

Til baren med drinks havde vi købt 1½ og 2 liters sodavand.

Men ja det er selvfølgelig forskelligt hvilke detaljer man synes er vigtige, og hvilke man synes er "lige meget"

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal kun stå for drikkevarer til receptionen, men der bliver det flasker, da det ikke økonomisk kan betale sig at køre til Tyskland fra Roskilde for at hente det. Kunne det det, ja så var det blevet dåser!

Sodavand tror jeg vi køber 1½ liters flasker, og så stiller på et bord med glas ved siden af, så folk selv kan hælde op.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Vi havde helt de samme tanker om dåser på bordene til feste. Vores løsning blev:

Reception: Dåsevand og Asti - der var ikke øl.

Middag: Sodavand i små glasflasker, vin, kander med vand og så var der et fadølsanlæg til dem der ikke er til noget af den slags (men det var egentlig ikke ment som del af middagen)

Fest: 2 liters flasker (for at baren ikke skulle flyde over med små glasflasker og dåser), fadøl og drinks :cheerleader3:

Glasflasker stod der selvfølgelig på bordene, men de er noget mere diskrete end dåser. Kendte engang en gammel meget fin dame. Hun serverede sodavand i glaskander (ligesom man gør med almindelig vand), men det er vist en lidt besværlig løsning til en stor fest?!!

Fadøl var høflig selvbetjening. Der stod glas ved anlægget og jeg tror at dem der drak fadøl, tog det samme glas med ved refill :cheerleader3:

PS. Holte Vinlager har god pris på leje af Fadølsanlæg og en masse dejlige specialøl - vi valgte 2 forskellige slags, for at det var sjovt for gæsterne at vælge.

Hej Lena,

Kan du huske, hvad I gav for fadølsanlægget? Vi har lige fået en del penge tilbage i skat og er begge glade for øl, men de fadølsanlægsløsninger jeg hidtil har fundet har bare været dyre, synes jeg. Men nu vi har lidt ekstra i budgettet kunne det jo være lækkert med specialøl på hane :(

Kh Tina

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke huske det helt. Men jeg kan bare huske at Holte Vinlager (i hvert fald her i Aalborg) ikke tog nær så meget i leje for anlægget. Prisen på øllet afhang af hvilket mærke man købte. Men måske var et anlæg inkl 3-4 fad 1000 eller noget i den stil :(

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer