rehhansen

Jer der har toastmaster

23 posts in this topic

Hej igen

Åh vi er nu ved at være færdig med invitationerne... dejligt...

Og har i den forbindelse skrevet navn og nummer på toastmasteren hvor folk skal ringe til hvis de planlægger at overraske os på dagen. Men hvor lang tid inden skal de det? eller er det selv ikke normalt at ha dato på - det ku tænkes at det var vores planlægningsgen der tog over :(

Vi havde i starten regnet med en uge. Men da vi talte med toastmasterne i går var hans melding inden middagen :cheerleader3: er det kutyme(staveplade)?

Så mit spørgsmål går på hvad har i gjort?

0

Annonce ♥

Hej Rikke,

VI har skrevet en uge før på vores hjemmeside. Vores toastmaster må gerne have god tid til at lægge en slagplan for aftenen. Måske får han brug for at kontakte vores feststed og arrangere - hvem ved. Det er i hvert fald skønt, hvis han ikke skal stresse med det, så derfor har vi sagt en uge før (og der er heller ingen, der skal holde tale mv. som ikke ved det senest en uge før)

:(

0

Jeg vil også sige inden middagen, men det kunne selvfølgelig være rart for ham at vide tidligere.

Nu når I har skrevet kontaktoplysninger på TM, så kan folk jo godt gennemskue de skal kontakte ham inden selve brylluppet, så hvorfor skrive en deadline på? Hvis han ved det dagen før er det jo også fint.

0

Vi har bare valgt at skrive navn og telefonmummer på vores toastmaster. Vi har valgt ikke at skive hvornår de sakl kontakte ham inden. Det må folk selv bestemme. Men så ved de inviterede i hverfald at vi har en toastmaster og kan snakke med ham om taler, sange, og andre overraskelser..

0

Annonce ♥

Vi sætter det til en uge før, så har han tid til at planlægge aftenen og få talt med feststedet så de også kan planlægge det i forhold til maden. Det kunne også bremse lidt at tante olga vil komme med 5 sange, så kan han sige at der kun er plads til et par stykker f.eks.

0

vi havde ikke sat en sidste dato på, og vores toastmaster sagde også, da han holdte sin præsentationstale, at folk bare kunne komme til ham, hvis de havde et festlig indslag, så skulle han nok sørge for, at der ville blive plads til det i tidsplanen

0

vi skriver ikke toastmaster i invitationen, regner med at vores gæster prikker til ham om eftermiddagen/under middagen, hvis de har et indslag.

Grunden til at vi ikke har skrevet toastmaster på er fordi ham er på ferie de 3 uger op til brylluppet, og vi synes ikke der skal deadline allerede en måned inden brylluppet.

Edited by Brud-2010
0

Vi har ikke oplysninger om toastmaster i vores invitation, men henviser i stedet til vores hjemmeside. Her har vi skrevet at man meget gerne må kontakte toastmaster inden brylluppet, men ikke nogen deadline og så er jeg i øvrigt overbevist om at skulle der komme nogle der er blevet inspireret på dagen, ja så finder vores toastmaster sikkert også ud af det.

Men mon ikke de fleste nok skal kontakte ham inden. Det er vel de færreste, der ikke ved om de vil sige noget i forvejen

0

Annonce ♥

Vi har selv lidt af det samme " problem"..... Vi vil egentlig havde haft min søster som TM, men da jeg fandt ud af at hun snakkede med resten af familien om at hun ikke var sikker på at hun vil det, og IKKE snakkede med mig om det, blev jeg ærlig talt lidt skuffet og fortalte hende det, samtidig med jeg sagde jeg ikke vil trække noget ned over hovedet på hende , så vi vil finde en anden!! Vi har så spurgt min datter på 20 år og hun sagde ja med det samme ;) Vi har tænkt os at skrive i invitationen, at vi godt vil have gæsterne til at kontakte hende ca 1-2 uger før festen, hvis de har nogen indsalg, da hun er ny på området og jeg syntes ikke hun skal sidde med den stess på sin mors bryllupsdag....hun skal kunne nyde festen sammen med os andre ;) Min mor på 75 år har kommet med hendes kommentar ;"Sådan gør man altså ikke!!!" Men jeg sagde bare: "Det kan godt være "MAN" ikke gør det, men vi gør det altså" Hvorefter hun svarede at hun ikke vidste 14 dage før om hun vil holde tale :( Jeg kunne ikke lade være at sige til hende, at hvis ikke hun vidste det 14 dage før, så var det nok fordi hun så ikke skulle holde nogen tale for os!!! Jeg mener bare det er meget nemmere for toastmasteren, at slette et indlæg hvis man fortryder end at tilføje 1-2 indslag på selve dagen!! Jeg er sådan set lige gald med hvad folk syntes om den måde vi gør det på, da det er os der arrangere festen og dermed også os der bestemmer ;)

0

Vi skriver i vores indbydelse under "Det praktiske"; "Vores toastmaster er xxx. Evt. taler og underholdning meddeles til hende - gerne inden dagen, da det letter planlægningen".

Jeg har spurgt vores TM, om hun gerne ville vi skrev en dato på, men det synes hun ikke, der var behov for; sådan her var fint :(

0

Anette kjær, DU ER FOR SEJ.. sådan at give din mor tørt på!!

vi har skrevet navn og telefon nr og mail i invitationen under praktisk info men ingen tidsfrisk, det er åbentbar meget almindeligt at folk kommer rendende på selve dagen!!

men syntes at det var sødt at der var en der havde skrevet at de ønskede at vide det inden selve dagen for at lette presset og mht planlægning for TM

0

Vi har bedt om at der gives besked til TM en uge før festen - Ved man det ikke inden der, bliver det nemt et ugennemarbejdet indslag synes jeg... Og så har TM tid til at planlægge aftenen og evt. koordinere med feststedet (som en anden også skrev...)

0

Annonce ♥

Vi skriver i vores indbydelse under "Det praktiske"; "Vores toastmaster er xxx. Evt. taler og underholdning meddeles til hende - gerne inden dagen, da det letter planlægningen".

Jeg har spurgt vores TM, om hun gerne ville vi skrev en dato på, men det synes hun ikke, der var behov for; sådan her var fint :)

Ok det var en pæn måde at gøre det på den snupper vi... den plejer både mit Zilla planlægningsgen men accepterer at der skal være plads til sponsinitet(staveplade)

takfor hjælpen..

0

Vi havde ikke nogen tidsfrist på. Vores toastmaster var/er dog også ret veltalende og dygtig til at koordinere (og ja, vi havde jo frabedt os for meget halløj, så det var ikke så slemt med indslag).

0

Vi sætter det til en uge før, så har han tid til at planlægge aftenen og få talt med feststedet så de også kan planlægge det i forhold til maden. Det kunne også bremse lidt at tante olga vil komme med 5 sange, så kan han sige at der kun er plads til et par stykker f.eks.

Normalt vis er det fint nok at toastmasteren taler med personalet på selve dagen og uanset hvad man gør kan der komme folk med indslag lige inden middagen og så kræver det sin mand at afvise dem. Der er et eller andet sted også nogle naturlige grænser for hvor meget der kommer. Nogle holder en tale, andre kommer med en sang og nogle helt andre gør ikke noget. Det er sjældent at man ser en person eller et par komme med flere ting.

Men spørg toastmasteren hvad denne vil have det bedst med.

0

Vores toastmaster bliver overtjeneren ude på det slot hvor vi skal holde brylluppet, og vi har skrevet i invitationerne, at hvis der er nogen der ønsker at holde tale eller nogen anden form for indslag, så bedes det meddelt til overtjeneren i køkkenet inden middagen... så håber vi det kommer til at fungerer :thumbsupsmileyanim:

0

Annonce ♥

Vi har skrevet:

"Gommens bror og forlover xx er toastmaster på dagen. Hvis man ønsker at bidrage til underholdningen med et festligt indslag, kan man rette henvendelse til ham på e-mail: xx. Spontane indslag er ligeledes velkomne. Han kan kendes på sin røde hårpragt og livlige dansetrang."

Og opfordrer således folk til at kontakte ham før selve dagen, men åbner også mulighed for spontane indslag, for det ikk skal blive for stift..

Edited by E&T
0

Vi har spurgt vores toastmaster efter, hvad han foretrækker, og han sagde senest et par dage før - så han har styr på det på dagen, men kommer der noget impulsivt på dagen, finder han sikkert også plads til det i programmet.... Men tænker at det er toastmasteren selv der vurderer, hvornår der er "sidste tilmelding"

0

vi havde sagt til vores gæster, at vores toastmaster gerne ville vide en uge inden brylluppet, hvem der kom med indslag,så det kunne komme i den rigtige rækkefølge.

det skal lige siges at toastmaster var min svigerfar og han kendte ikke rigtig min familie og vores venner, og jeg viste at det primært ville være dem som kom med noget.

men han var dog også klar over at der nok var nogen, som kom hen ad dagen inden middagen som også ville sige et par ord bl.a. min mands onkel fra skotland, jeg havde kun mødt manden en gang før i mit liv men alligevel holdt han en meget fin tale det var alle meget overresket over

0

vi havde ikke sat en sidste dato på, og vores toastmaster sagde også, da han holdte sin præsentationstale, at folk bare kunne komme til ham, hvis de havde et festlig indslag, så skulle han nok sørge for, at der ville blive plads til det i tidsplanen

:ditto:

0

Annonce ♥

Hej. Jeg er ny her på siden, men syntes lige jeg ville blande mig lidt :cheerleader3: Jeg er gammel tjener og er ikke så vild med toastmaster, hvis det er en som ved hvordan det skal gøres og er god til at snakke sammen med personalet kan det være ok, men holder man det et sted med professionelt personale, ville jeg overlade det til dem. Vi skal holde vores bryllup i stort telt i haven og ved ikke helt hvilket personale vi får, om det er nogle som er gamle i gårde eller nye på området. Først når vi har dem på plads, vil vi tage stilling til om der skal være en TM eller ej. Inbydelserne er sendt ud og min mor står på som koordinator, så hun vil bare få besked til den tid. Med hensyn til frist for indkomne indslag, så er det på det professionelle område normalt at gæsterne går til personalet med deres sange og indslag, når de kommer til festen, og så koordinerer de forløbet, de kender reglerne for hvem der skal tale først og hvilke sange der skal først. Man kan være enig eller uenig i mit synspunkt, men det er sådan de fleste tjenere har det med det emne!!!

Jeg vil gerne ønske alle i Bryllupsklar et rigtig dejligt bryllup, håber dagen må blive uforglemmelig.

0

Hej. Jeg er ny her på siden, men syntes lige jeg ville blande mig lidt :) Jeg er gammel tjener og er ikke så vild med toastmaster, hvis det er en som ved hvordan det skal gøres og er god til at snakke sammen med personalet kan det være ok, men holder man det et sted med professionelt personale, ville jeg overlade det til dem. Vi skal holde vores bryllup i stort telt i haven og ved ikke helt hvilket personale vi får, om det er nogle som er gamle i gårde eller nye på området. Først når vi har dem på plads, vil vi tage stilling til om der skal være en TM eller ej. Inbydelserne er sendt ud og min mor står på som koordinator, så hun vil bare få besked til den tid. Med hensyn til frist for indkomne indslag, så er det på det professionelle område normalt at gæsterne går til personalet med deres sange og indslag, når de kommer til festen, og så koordinerer de forløbet, de kender reglerne for hvem der skal tale først og hvilke sange der skal først. Man kan være enig eller uenig i mit synspunkt, men det er sådan de fleste tjenere har det med det emne!!!

Jeg vil gerne ønske alle i Bryllupsklar et rigtig dejligt bryllup, håber dagen må blive uforglemmelig.

Det vil jeg så godt skyde en hvid pil igennem. Det er et faktum at langt de fleste feststeder og tjenere klart foretrækker at man har en toastmaster.

Nu ved jeg ikke hvilket erfaringsgrundlag m.v. du bygger det på, men jeg bygger ovenstående på at jeg gæster ca. 40-50 feststeder, forsamlingshuse m.v. årligt (nogle er dog gengangere) og at jeg vel efterhånden har gæstet langt de fleste feststeder m.v. på Sjælland og en god portion på Fyn og i Jylland. Det er iøvrigt ikke alt personale og tjenere der er lige professionelle skulle jeg hilse og sige.

Taler vi om forsamlingshusfester og teltfester vil det ofte være noget med at man som arrangør selv har hyret en kok og selv skaffer noget personale. Der taler vi ofte om "unge piger" som man har fundet via en der kender en.

Når stederne helst vil have en toastmaster handler det ikke kun om det merarbejde de vil få. Det handler om at personalet har en række andre opgaver at varetage og de kan ikke på samme måde som en toastmaster "i kredsen" følge begivenhedernes gang. Herudover kender de jo heller ikke folk på samme måde som en toastmaster i selskabet. Det er muligt denne ikke kender alle men angiveligt størstedelen af selskabet, ligesom at denne har bedre muligheder for at forberede sig på navne m.v. Toastmasteren kan muligvis ikke talerrækkefølgen men kan finde ud af at google og brudeparret vil normalt vist være mere tryg ved at begivenhedernes gang styres af en de kender fremfor en de ikke kender.

Særligt ved en teltfest som I skal holde vil maden normalt blive tilberedt, anrettet i husets køkken hvorefter personalet render i pendulfart fra hus til telt, hvilket i sig selv gør det vanskeligt.

Det er normalt at man afleverer festsangene til personalet (som så sammen med toastmasteren laver en rækkefølge). Der kan også være fester hvor der normalt ikke kommer så mange indslag hvor en toastmaster vil være overkill, men der taler vi ikke om bryllupsfester.

Du er naturligvis i din gode ret til at have dine meninger men medmindre det ikke er muligt at finde en som egner sig til at varetage hvervet, enten i form af egentlig præsentation eller styring/koordinering i det skjulte, så mener jeg det er 100% skudt ved siden af, når vi taler om hvad der er kotume i branchen.

Edited by diskobil
0