FrkHelle

Til gudstjeneste med præsten inden vielsen?

9 indlæg i dette emne

Tager I til en gudstjeneste med præsten inden jeres bryllup?

Jeg spørger fordi vi skal giftes i en kirke, hvor vi faktisk aldrig har været til nogle gudstjenester, barnedåb m.v.

Vi skulle have været juleaften, men tiden løb fra os.

Vores præst, altså hende, der skal vie os, har gudstjenesten på søndag og jeg har foreslået handyret, at vi tager ned til gudstjenesten. Dels for, at vi kan få en fornemmelse af, hvordan hun er som præst men også for, at vi kan få et indtryk af, hvordan kirken er, når det hele spiller..

Er mine tanker mærkelige eller hvad gør I?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været til en del gudstjenester med vores præst - hvert år til jul og desuden til en del konfirmationer. Sidste jul var min kæreste også med til julegudstjeneste, netop for at se kirken i aktion og for at opleve præsten.

Jeg synes det er rigtig rart at vi har en fornemmelse af hvordan vores præst er og ved at hun "passer" til os. Så jeg synes helt sikkert det er en god idé at komme til gudstjeneste :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville synes at det var meget mærkeligt at blive viet af en præst jeg aldrig har hørt holde tale før! :)

Tror det giver en god ro at man kender hans/hendes måde at holde taler/prædiker på... Så ved man om (hvad) man skal være nervøs for, hehe.. :(

De jeg kender der er blevet gift i kirke har vist alle set præsten prædike før.. Tror det er ret almindeligt...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det ville jeg helt klart gøre. Min veninde skal vie os og min kæreste der ellers ikke er til at drive i kirke, er inforstået med at vi tager ud og hører hende en dag. Om ikke andet så for at vise interesse og repekt for hendes indsats. Det er selvfølgelig lidt noget andet når det er min veninde, men jeg ville gøre det alligevel.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tag afsted! Nogle præster (ved selvfølgelig ikke om det gælder for jeres) er umanerligt kedelige at høre på, og det er altså rart at vide på forhånd... Så kan man ved samtalen før vielsen altid sige, at man gerne ser at talen bliver kort fx.

Jeg arbejder i den kirke, vi blev viet i, og præsten var ham, der i sin tid konfirmerede mig. Tror faktisk ikke, at manden nogensinde havde hørt ham prædike, men vi var alligevel slet ikke i tvivl om, at det var ham, vi ville have - han var ikke tilknyttet kirken.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har hørt vores præst et par gange -ville blive såked af det hvis det nu var en dødsyg præst, i min fødeby der hummer præsten - eller hvad det nu hedder hun synger HVER endelse som men i amen - giver det mening.

Altså når hun taler så i stedet for at afslutte ordet såsynger hun slutningen som så går over inæste ord. det er simpelthen så underholdende og ingen kan holde masken og det er sku surt på bryllupsdagen. Så jeg ville se at komme afsted...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Personligt syntes jeg det er vigtigt at "kende" præsten før en sådan vigtig begivenhed i ens liv finder sted.

Vi er så heldig at have verdens bedste præst.

Han døbte vores søn i efteråret - det var faktisk første gang jeg var henne i vores lille kirke (er tilflytter), så jeg havde aldrig været til gudstjeneste med ham før. Men tilgengæld havde jeg derforinden stødt på præsten i forskellige sammenhænge, og han er utrolig behagelig at tale med og har en god lune, så jeg havde ikke nogen egentlig behov for at komme til en af hans gudstjenester først.

Så jeg skrev til ham efter barnedåben, at jeg gerne vil have at det er HAM som vier os. Det vil han også meget gerne, men kan desværre ikke garantere 100 % at det bliver ham som kommer til at foretage vielsen, da han har kontrakt med militæret, hvilket betyder at hvis en soldat fra vores område bliver dræbt i krig, kan vores præst blive kaldt ind med kort varsel.

Forhåbentligt kommer dette ikke til at ske - men skulle det ske vil vores præsts normale ferieafløser (præsten fra nabosognet) forestå vielsen af os. Mit problem er så bare, at jeg overhovedet ikke ANER hvem han er - har aldrig mødt ham, og det kan jeg godt mærke at det kunne gå hen og blive en udfordring for mig. Så når vi skal have samtalen med vores præst, må jeg hellere "udspørge" ham lidt om nabopræsten :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min kærestes ven, der bliver færdig som præst til sommer, skal vie os. Jeg har aldrig hørt ham tale i kirken før, så regner da bestemt med at vi lige skal lægge vejen forbi en gudstjeneste inden. Jacob har hørt ham masser af gange, da de tit tager i kirke med efterskoleeleverne.

Kh Tina

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal også hører vores præst prædike. Planen var at det skulle være her til påske men det kan jeg simpelthen ikke få fri til. Vi arbejder på højtryk i påsken i en chokolade forretning. øv øv

Så jeg skal lige have ringet til hende og have aftelt en ny "tid" med hende.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer