KFV

Overvejelser vedr. efternavn

18 posts in this topic

Nu når vi skal giftes spørger folk om jeg skifter til hans efternavn. Han har et mellemnavn og efternavn. Vores 2 børn hedder det samme som deres far.

Men jeg har det lidt...sådan.... dobbelt med at skifte efternavn. På et sted vil jeg gerne hedde det samme som mine børn, og på det andet sted vil jeg ikke helt af med mit gamle. Der er slet ikke noget specielt over mit efternavn, det er som det stadig er MIG. Er bange for at jeg ikke er mig selv 100% når/hvis jeg skifter navn... Er jeg bare helt skør????

KLan jeg gå på kompromi og tage mit efternavn som mellemnavn og min kommende mands efternavn til mit efternavn......

0

Annonce ♥

Jeg har det faktisk på samme måde. Vil gerne hedde det samme som min kæreste og vores barn (han har farens navn) men jeg ved ikke om jeg kan få mig selv til at vælge mit navn fra. De to navne passer på ingen måder sammen!

Så jeg lytter lige med her! :-)

0

Jeg tror det er naturlig nok at man har spekulationer om, om man nu også skal skifte efternavn, for ens efternavn er jo nu engang en del af ens identitet.

Jeg skifter til min kærestes efternavn af flere forskellige grunde, men jeg tror da alligevel der vil komme en tilvænningsperiode, hvor jeg lige skal finde mit "nye jeg " selvom jeg er overbevist om at jeg altid vil være den samme person - uanset om jeg hedder det ene eller andet.

0

Jeg ville faktisk rigtig gerne have et navn til fælles med Husband to Be. Så jeg foreslog at jeg kom til at hedde hans efternavn til mellemnavn og han mit efternavn til mellemnavn.

Desværre var han ikke så hooked på idéen. Han ændrede sit navn for 2-3 år siden fordi han rejser meget og dem der bestilte flybillet ikke altid var obs på han hade to navne og han havde derfor ofte problemer med sine billetter. Og jeg må indrømme at jeg synes fidusen går af det, hvis det kun er mig der tager hans navn. men efter at have læst jeres indlæg om at hedde noget andet end sine børn, sidder jeg alligevel og tænker ligt

på om det alligevel ville være en god idé at tage hans efternavn som mellemnavn...om ikke andet så når vi evt. får børn.

0

Annonce ♥

Jeg skifter helt klart til min mands efternavn, da jeg gerne vil hedde det sammen som ham, da jeg elsker ham højt :)

Jeg er stadig 100 % MIG selv, selvom jeg pludselig har et andet efternavn, der er jo ikke forandret noget andet end vi hedder det samme til efternavn :thumbsupsmileyanim: Så jeg har overhovede ingen spekulationer ;)

0

Hos os er aftalen også at jeg tager hans efternavn. Det er en flot og specielt efternavn og så er det også traditionen i det. Der ud over skifter jeg også mit mellemnavn ud, så jeg får min mors pigenavn (Begge mine piger har dette mellemnavn). Eneste ulempe jeg kan finde er at jeg kommer til at skulle stave mit navn....hver gang. Men til gengæld er det unik, der findes simpelthen ikke andre end os der kommer til at hedde det :thumbsupsmileyanim:

Jeg har det også sådan, at det jo stadig er 100% mig. Det navn som jeg har nu er mig, men jeg har jo også valgt ham til at være den eneste ene for mig, så jeg kan ikke se andet end det så stadig er 100% mig.

:)

Sanne

0

Hos os er det lige omvendt, min mand tager mit efternavn om kommer derved til at hedde det samme som både mig og vores børn. Vores ældste søn har længe spurgt om ikke vi skulle hedde det samme og det vil vi så tilgodese nu. Vi har begge særprægede efternavne, men jeg vil bare ikke af med mit og det betyder ikke så meget for min mand, så sådan bliver det.

0

Jeg hedder et specielt mellemnavn og et -sen efternavn, så jeg har altid joket med at jeg skulle finde en mand med et fedt efternavn, så jeg kunne tage hans. Som sagt så gjort!! :D

Men selvom jeg altid har tænkt jeg skulle tage min tilkommende's efternavn, så kan jeg godt mærke at det fylder meget i mig... Jeg tvivler ikke på at det er det rigtige, men tror godt nok lige jeg skal vænne mig til det! Især fordi jeg skriver mine initialer og underskrift mange gange på en normal arbejdsdag!

0

Annonce ♥

Uh jeg er også i et navne dilemma.... Hedder selv Nielsen og min tilkommende hedder Andersen, og har så et specielt mellemnavn... Han har været gift før, så ekskonen har sit eget mellemnavn og hedder Andersen til efternavn (det samme gør hans tre børn)

0

Kan godt forstå det med ikke at være 100 % sig selv efter et navneskifte.

Mit mellemnavn er bare så meget mig - det er blevet en så stor del af min personlighed og det folk kender mig som.

Vi er heldigvis så heldige, at Ole identifisere sig med sit efternavn, så vi laver lige et helt nyt miks til os begge. Så det bliver mit mellemnavn og Oles efternavn.

Vi har ikke fået børn endnu, men hvis det var tilfældet ville jeg rigtig gerne hedde det samme som dem - i hvert fald som minimum have det samme efternavn

0

Vi er endt med at vælge noget helt tredie. Ingen af os har mellemnavne, min forlovede har et -sen efternavn som han synes er for kedeligt og jeg har stadig min eks's navn så det skal helt sikkert skiftes ud.

Vi er endt med et tage min mors gamle pigenavn til efternavn, uden mellemnavne. Tror der er mange som vil få et føl... min mands familie for eks, men det er det som passer til os, så nu er papirene sendt ind. Det finder de så ud af i kirken. :thumbsupsmileyanim:

0

Puha!

Er også i MEGA stort dilemma hvad angår navne!!!

Manden synes jo sjovt nok, at det er bedst at holde på traditionerne, mens jeg snakker kvindefrigørelse mm :thumbsupsmileyanim:

I sidste ende er vi vel bare begge rigtig glade for vores navne - og måske lidt stædige...

Enten er det hans mellemnavn til efternavn og mit efternavn til mellemnavn - eller hans mellemnavn til os begge og mit efternavn til os begge.

HJÆLP!! :carrot:

0

Annonce ♥

Uuuha, jeg har heller ikke haft det nemt med den beslutning.. det tog mange dages overvejelser!

Min kommende, var nemlig også meget stædig, og snakkede om det der med at det er kvinden der bør

tage mandens, og jeg vidste han i hvert fald ikke ville have mit...

desuden hedder vores dreng mit efternavn til mellemnavn, og har hans fars efternavn...

Så enten skulle jeg bare beholde mit eget, og det kunne jeg jo godt da vores dreng også har mit,

eller også skulle jeg tage hans efternavn og tage mit eget til mellemnavn- så jeg heddder det samme som vores dreng...

og det er det endt med!- skal da vende mig til det nye efternavn, men man KAN jo også vælge at bruge sit

mellemnavn når man præseneterer sig/underskriver noget. Det bestemmer man jo selv.

Så hvis nogle har meget svært ved at skulle hedde noget andet, så gør jeres efternavn til mellemnavn, og så

kan i jo stadig bruge det :thumbsupsmileyanim:

0

Jeg har det på samme måde! Men det er mit valg, at vi skal hedde det samme. Vi kombinerer, så vi får mit efternavn til mellemnavn og hans efternavn til - ja efternavn :thumbsupsmileyanim:

Jeg har tænkt, om jeg overhovedet kommer til at bruge mit nye efternavn, da der jo i princippet ikke er noget i vejen for stadig at bruge mit eget. Det er så kun "på papiret". Men er det så spildt? Jeg ved ikke, om jeg kan vænne mig til at præsentere mig med et andet efternavn...

Men praktisk at hedde det samme, når man har børn. Så er der jo ingen tvivl :thumbsupsmileyanim:

Edited by Lotte1976
0

Annonce ♥

Jeg havde lidt samme tanker som dig om at miste min identitet ved at skifte til kæresten efternavn, da hans efternavn er udenlandsk. Men jeg tog min mors pigenavn til mellemnavn faldt det hele på plads og jeg er megaglad for beslutningen og glæder mig til at bliver Fru Dart...

0

Vi laver den klassiske med mit efternavn som mellemnavn og hans som efternavn. Vi var slet ikke i tvivl om, at vi ville hedde det samme, så man kan se tilhørsforhold både med hinanden og med evt børn.

Men jeg kan godt forstå det med identitet. Jeg tænker faktisk at mit "professionelle" navn fortsat vil være det samme. Jeg har publiceret et par gange, og man skal jo gerne kunne finde alt om mig, når man søger ;) Jeg har også altid været lidt stolt af at have et navn på kun otte bogstaver. Specielt i udlandet har folk slet ikke kunnet forstå det -"er det virkeligt dit FULDE navn???" Og nu får jeg lige smidt elleve oveni -mere end en fordobling af mit navn, hmm, bliver svært at skrive :thumbsupsmileyanim:

(at mit nye efternavn ikke er særligt pænt er så en detalje -tilgengæld er det kun hans familie der bærer det, så jeg vil da være lidt stolt af det :thumbsupsmileyanim: )

0