AmalieAmalie

Australien? Nogen der har boet der?

8 indlæg i dette emne

Nå.... ca. 3 uger efter vores bryllup skal vi flytte til Australien i ½ år, pga. min kommende husbonds arbejde..

Vi skal bo i byen Newcastle :angry:

Vi derfor gerne høre om der er nogle der har tips og tricks om Australien?? Er der noget vi skal have med, som man ikke lige har tænkt på? Er der noget der er specielt dernede? Får vi brug for noget bestemt?? og ALT andet der har med det at gøre.... noget vi bare SKAL smage???

Hvordan lavede i mad dernede... jeg er ret spændt på at skulle stå med helt nye varer, altså... emu-kød, kænguru osv.. og måske man ikke lige kan købe de varer man plejer ? :cheerleader3:

Og er der nogle frugter, grøntsager, slik, drikkelse man bare skal smage???

Vi kommer selvfølgelig til at tage lidt rundt og se noget, men det er meningen at min kommende husbond skal arbejde, og vi får derfor ikke så meget sightseen-tid.... Jeg skal også få tiden til at gå dernede... og aner ikke hvad jeg skal lave endnu ;)

Så vil egentlig bare høre om erfaringer fra nogen der har boet der, hvis der findes sådan nogen herinde? :unsure:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke boet i Australien men det har min kommende husbond for mange år siden hvor han var dykkerinstruktør - dog tog vi en måned "down under" i januar 2008 og jeg må sige at du har noget at glæde dig til :angry: det er det mest fantastiske land og nok nogen af verdens rareste folk :cheerleader3: jeg er fuldstændig vild for at vi skal dertil igen.... bettemanden skal bare lige blive lidt større.

Vi har et hold venner som bor i Melbourne... skulle kun have været der i 1 år, men nu har de snart været der i 4...

Kunne ikke helt hjælpe med dine spørgsmål, men ville alligevel lige fortælle om min oplevelse.

Kram herfra :unsure:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Amalie!

Først og fremmest - GLÆD dig! Australien er intet mindre end fantastisk! Min kæreste, som er australier og jeg boede dernede i 2007, da jeg fik en praktikplads på handelskontoret i Sydney, og det er klart en af de fedeste oplevelser! Jeg er sikker på, at du får et fantastisk ophold i Newcastle. Nu har jeg ikke lige fulgt med i, hvorlænge I skal være i Australien, og hvornår I tager af sted. Hvis I skal af sted i vinterhalvåret, så husk et par varme sweatre og en varm jakke. Selvom AU aldrig når de temperaturer, vi har haft i vinter i DK, så bliver det koldt!!! Og endda ret koldt, fordi husene/lejl. ikke er så isolerede.

Mht. madvarer, så blev kænguru nærmest en ugentlig ret hjemme hos os - elsker smagen og især på grillen! Ellers er der jo alle mulige frugter, som jeg er sikker på, I nok skal stifte bekendtskab med i både supermarkederne og på markederne. Vi gik meget ud at spise, mens vi boede der - netop fordi det er billigere end herhjemme, og så var det oftest nemmere at mødes med andre inde i byen. Jeg synes ikke, jeg oplevede, at der var ting, som jeg ikke lige kunne købe (ikke udover de sædvanlige, når man rejser som gær, creme fraiche og fløde, som ikke smager helt ligesådan....så med enkelte kager, kunne det godt blive en udfordring :-)

I kommer jo nok til Sydney ind imellem - og hvis du har lyst til at mødes med andre danskere i området, så eksisterer der en klub for unge danskere, som opholder sig i Sydney/omegn. Den hedder Young Danes og er styret af generalkonsulatet. Du kan finde den på Facebook eller ved at skrive til generalkonsulatet - tjek www.gksydney.um.dk.

Hvis du vil have rejsetips eller lignende, så siger du bare til. Jeg havde rigtig meget ferie det år, vi var dernede, så har været lidt rundt omkring og kan helt sikkert komme med ideer. I får et fantastisk ophold - det er jeg sikker på! Tror slet ikke, du skal bekymre dig om, hvad du skal foretage dig ----- der er SÅ mange ting, man kan lave, og oppe omkring Newcastle ligger der nogle fantastiske naturområder!!

Havde det været muligt, og havde det ikke været, fordi jeg skulle tilbage dengang og afslutte min uddannelse i Danmark, var vi klart blevet dernede. Der går nok ikke så mange år, før vi rejser derned igen....det er intet mindre end et fantastisk sted!

Mange hilsner,

Karina

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ej hvor dejligt... det er dejligt at høre fra nogen der har været der og ved hvordan det fungere :angry: Er dog også lidt nervøs for hvordan det er med lægesystemet osv??? Skal vi have en læge når vi kommer derned, ligesom man har herhjemme??? Eller hvordan fungere det?

Lyder vildt hyggeligt med den danske klub.. vi skal jo bo 100 km fra Sydney, så det er nok ikke noget vi kommer til at gøre ofte, men det kunne være hyggeligt indimellem :cheerleader3:

Vi skal rejse i september, så der skulle vist være varmt? :unsure: Så vi tager lige en varm vinter dernede ;)

Ved du hvordan mulighederne er for at bade deromkring? Kan man overhovedet bad ved stranden eller er der for meget kryb og hajer i vandet???

Knus :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor dejligt... det er dejligt at høre fra nogen der har været der og ved hvordan det fungere :angry: Er dog også lidt nervøs for hvordan det er med lægesystemet osv??? Skal vi have en læge når vi kommer derned, ligesom man har herhjemme??? Eller hvordan fungere det?

Lyder vildt hyggeligt med den danske klub.. vi skal jo bo 100 km fra Sydney, så det er nok ikke noget vi kommer til at gøre ofte, men det kunne være hyggeligt indimellem :cheerleader3:

Vi skal rejse i september, så der skulle vist være varmt? :unsure: Så vi tager lige en varm vinter dernede ;)

Ved du hvordan mulighederne er for at bade deromkring? Kan man overhovedet bad ved stranden eller er der for meget kryb og hajer i vandet???

Knus :)

Bare det var mig der skulle afsted ;) Jeg har været der i 2 måneder godt nok helt tilbage i 1989, men jeg syntes det er et skønt land. Landet minder meget om Amerika, så jeg har altid kaldt det lille Amerika Hi Hi Det jeg mener med det minder om Amerika er deres måde at være på/leve på, deres Health care..... der skal man have en forsikring og de er ikke billige, desværre!! De spiser mere ud end hjemme osv osv Men et pragtfuldt land som jeg håber jeg kan besøge igen engang, så nyd den tid du har derned og jeg er sikker på du ikke kommer til at kede dig når din mand er på arbejdet ;) Håber du har et kørekort, da 100km i Australien ikke er en stor afstand som her..... så skal du tage ind og nyde Sydney, en skøn by, men en STORBY ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lægesystemet er nok noget, som jeg har UTROLIG meget erfaring med, da jeg var syg uafbrudt i 5 mdr. af mit ophold. Startede med en forkølelse og endte med en operation for bihulebetændelse, og følte mig godt behandlet hele vejen. Tegn en god rejseforsikring ved enten Gouda, Europæiske eller dit eget rejseselskab og kig efter, hvad de forskellige dækker. Jeg rejste med alm. ulykkesforsikring (ingen bagage, da det, jeg ville få tilbage, var nærmest på størrelse, hvad man skulle betale i selvrisiko og vurderede således, at jeg heller ikke havde noget, der var så dyrt, at jeg ikke kunne erstatte det selv). Jeg tegnede en ved Europæiske, og betalte 3.500 for et helt år, og de penge må siges at være givet godt ud, da en CT scanning, som jeg fik alene koster AU$300 og selve operationen løb op i AU$4.000!! Man ringer bare til en læge som herhjemme, og normalt betaler man så bare regningerne under lægebesøget (almindeligvis ligger på omkring $60-$65 for en alm. undersøgelse), og så får man pengene igen af forsikringsselskabet. Ved operationen klarede Europæiske dog det hele, så de betalte mit ophold på forhånd.

Ja, september kan både være varm og kold - jeg var i Australien, da de havde den koldeste vinter og ringeste sommer i 50 år eller noget i den stil ;-) Men jo, det burde være forår. Med mulighed for at bade, så har jeg vist ikke selv været i Newcastle, men de fleste strande er der ingen problemer med. Længere nordpå kan der være problemer med bluebottles http://www.australianfauna.com/bluebottlejellyfish.php, som man lige skal passe på, men ellers er strandene ret gode...... på de forskellige surf-beaches kan det dog godt være temmelig 'rough', og understrømmen kan til tider være så stærk, at de fraråder folk at gå ud, men det vil jo altid være skiltet.

Måske vil det være en god idé for jer at leje en bil eller købe en billig brugt? Som Anette nævnte, er 100 km ingenting - vi kørte engang nærved 6000 km på 14 dage.

Hvis du har lyst, så lavede jeg en blog over noget af vores ophold i Sydney, som jeg da kan sende dig et link til? Giver dig måske også en bedre fornemmelse af nogle af de steder, I kan tage hen på ferie etc.

Bare spørg løs, hvis der er andet. Jeg tager gerne en tur down memory lane ;-)

Karina

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg var dernede som backpacker et år og nøj hvor ville jeg gerne derned igen!!

De fleste madvarer kan du få dernede men det jeg lige kan komme i tanke om er:

- gær købes i specialbutikker og efter vægt (og er mega-dyrt). De har til gengæld self-raising-flour der er mel med hævemiddel i. Så læs på pakken om der allerede er hævemiddel i så du slipper for gær når du skal bage

- de har ikke rugbrød, leverposteg og tyrkisk peber... det fik jeg tilsendt fra DK og mums hvor var det lækkert med lidt 'dansk' mad ind imellem

- McD har morgenmad ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Jeg var dernede som backpacker et år og nøj hvor ville jeg gerne derned igen!!

De fleste madvarer kan du få dernede men det jeg lige kan komme i tanke om er:

- gær købes i specialbutikker og efter vægt (og er mega-dyrt). De har til gengæld self-raising-flour der er mel med hævemiddel i. Så læs på pakken om der allerede er hævemiddel i så du slipper for gær når du skal bage

- de har ikke rugbrød, leverposteg og tyrkisk peber... det fik jeg tilsendt fra DK og mums hvor var det lækkert med lidt 'dansk' mad ind imellem

- McD har morgenmad ;)

Rugbrødet kan købes i en kæde "German bakery" eller sådan noget lignende. Der ligger bl.a. et på George Street i Sydney :-) Bare lige til info, hvis man savner det for meget!!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer