Morslea

Buffet > < anrettet

14 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Vi skal have buffet. Vi bliver 45, så jeg tror det er til at overleve mht. kø. Jeg kan godt lide idéen om at skulle op at gå lidt ind i mellem, det gør det hele lidt mere afslappet, og folk tvinges lidt rundt mellem hinanden - og sådan vil vi have vores fest. Og der kommer så mange forskellige typer mennesker til vores at det bedste er at de selv kan vælge og vrage mellem lidt forskelligt mad. Men hvis det skal være fint og luksuriøst så er det jo nok tallerkenservering der vil passe bedst.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her er lige hvad jeg kan komme i tanke om:

Buffet:

Fordele:

Mere at vælge imellem

Man kan selv vælge portionsstørrelser

Billigere (oftest)

Ulemper:

Kan skabe kø

Uro under middagen, når folk hele tiden skal op og hente mad

Ikke alle spiser samtidig

Hvis onkel Hans er grådig, er der ikke flere af de lækre ting tilbage til tante Oda der kommer sidst

Servering:

Fordele:

Mere formel stemning (hvis man ønsker det)

Festen er nemmere at styre

Ulemper:

Kræver mere personale = dyrere

Til et bryllup er jeg helt klart mest til tallerkenservering, men det kommer jo også an på hvilken type fest man ønsker

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Her er lige hvad jeg kan komme i tanke om:

Buffet:

Fordele:

Mere at vælge imellem

Man kan selv vælge portionsstørrelser

Billigere (oftest)

Ulemper:

Kan skabe kø

Uro under middagen, når folk hele tiden skal op og hente mad

Ikke alle spiser samtidig

Hvis onkel Hans er grådig, er der ikke flere af de lækre ting tilbage til tante Oda der kommer sidst

Servering:

Fordele:

Mere formel stemning (hvis man ønsker det)

Festen er nemmere at styre

Mere "ro" i lokalet

Tallekenanrettet mad kan "styles" lidt mere end fx store fade og skåle - altså en lille ekstra finish

Ulemper:

Kræver mere personale = dyrere

Jeg tilslutter med denne med lidt tilføjelser. Jeg synes at begge ting kan fungere rigtig godt. Vi havde selv tallerkenanrettet mad med tjenere der gik rundt med fad og fyldte op til dem der var mere sultne. Det fungerede super godt.
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi snakkede også om Buffe, men for ikke så længe siden var vi til en stor fest..... en 50 års og 40 års fødselsdag der var lagt sammen..... Og efter den fest blev vi enige om det IKKE skulle være buffe!! Der var hele tiden nogen der var oppe ved buffen, det var svært at få planlagt de forskellige indslag m.m. Det blev sådan at maden,kaffe og natmad kom lige oven i hinande pga det tog så lang tid at spise m.m. Så vi er helt klart til at maden bliver serveret, men vi er også så heldige at mine to store piger ( 20 og 22 år) har nogle søde venner så vi har både fået serverings personale og bartender gratis, da de ikke vil ha andet end mad m.m. :angry: Kæresten og jeg er selvfølgelig blevet enige om de ikke skal gøre det gratis, selvom de får mad og må være med til festen om aftenen..... Men helt klart vil jeg heller betale for serverings personal end have buffe på vores store dag ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Personligt er jeg mest til tallerkenanrettet. Jeg synes faktisk at det er lidt mere appetitligt og det behøver absolut ikke være meget formelt bare fordi det er anrettet. Jeg synes det giver mere ro i et lokale(kommer selvfølgelig an på hvor mange gæster der er) og er en fordel til bryllupper pga. de mange taler osv. Synes det virker lidt stressende hvis man skal rende op hele tiden. Ja, altså det er bare min holdning, tænker også at det måske er lidt bøvlet at rende frem og tilbage med tallerken i sit store skrud...?

Hvis man skal have buffet skal der være NOK og det skal holde sig varmt/koldt. Måske flere buffeter så man undgår køer... og så er det jo billigt...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har faktisk valgt en kombination, men det var fordi vi gerne ville have grillmad til hovedret og det er ikke det samme hvis det er serveret.

Så forret serveres, så er der grill - sådan lidt eksklusiv grill - og så serveres desserten. På den måde er der pauser til forskellige indslag mellem retterne og vi får noget af den uformelde stemning som et grill arrangement giver. Samtidig har vi bedt om at der dækkes "formeldt" op med hvide duge, servietter og kandelaber så det bliver stilfuldt men afslappet håber jeg.

KH Frk R

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Vi skal have buffet. Vi bliver 45, så jeg tror det er til at overleve mht. kø. Jeg kan godt lide idéen om at skulle op at gå lidt ind i mellem, det gør det hele lidt mere afslappet, og folk tvinges lidt rundt mellem hinanden - og sådan vil vi have vores fest. Og der kommer så mange forskellige typer mennesker til vores at det bedste er at de selv kan vælge og vrage mellem lidt forskelligt mad. Men hvis det skal være fint og luksuriøst så er det jo nok tallerkenservering der vil passe bedst.

Lige mine ord: buffet gør det mere afslappet :kiss:

Vi skal have forretten portionsanrettet mens hovedret og dessert er buffet. Vi synes også om det med, at man skal op og gå ind imellem. Så for os, er det den bedste løsning. Vi bliver omkring 50, så der vil nok heller ikke være de store kø vanskelligheder.

Med hensyn til mængden af mad, har vi gjort kokken klart, at der MÅ og SKAL være nok af det hele! Vi har 4-8 personer på listen, som godyt kan spise for 2-3, så der må absolut ikke være for lidt mad. Men det forsikrede kokken os om ikke ville blive et problem :)

Og jeg har altså været til et bryllup, hvor det hele var protionsanrettet, og da de kom med fadene til 2. omgang, var der ikke nok til alle. Særligt tilbehøret (kartofler, grøntsager og sovs) var der mangel på! Jeg fik ½ stykke kød, men kunne ikke få kartofler eller andet tilbehør i 2. omgang...

Redigeret af Lotte1976
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er varm fortaler for buffet, men det er bl.a. fordi vi rigtig gerne vil have den lidt uhøjtidelige stemning, der oftest medfører. Der er mulighed for lige at strække benene undervejs og tale lidt med nogen af dem, man ikke sidder til bords med. Jeg kan godt gå kold i at sidde og sidde og sidde mange timer i streg :kiss: Derudover vælger man selv (blandt flere muligheder) hvad man vil spise - love it!

I vores tilfælde er buffet nu ikke billigere end portionsanrettet/fadservering. Vi overvejer måske at tage forret som portionsanrettet af hensyn til tiden, men vil altså helst holde os til bufffet, som jeg bestemt forventer er super luksuriøst!

Jeg synes, det siger sig selv, at der på buffetbordene selvfølgelig hele tiden skal være fyldt op af det hele. Det er da ganske indlysende ligesom serveringsfolk jo heller ikke skal gå rundt med halvtomme fade! (Hov der var ikke mere kød til Dem, men måske et stykke broccoli mere?) Vi har fuld tillid til at vores feststed magter den opgave! Vores feststeds indretning er virkelig også oplagt til den stil.

Jeg tror, det er rigtigt nok, festen kan være nemmere at styre med håndservering, men må sige, jeg har oplevet flere gange, at det ikke er garanti for at der spises samtidig. Omvendt gør det altså heller ikke det store - så sidder man jo bare og hygger. Ved buffet har man måske endnu mere behov for, at toastmaster skal hjælpe til med at tiden ikke skrider? Og så starter vi nu også tidligere. (velkomst kl. 17.00)

Alt i alt tror jeg det kommer an på hvem man er og hvilken stil, man gerne vil lægge for dagen. Vi kan ganske enkelt bedre se os selv i den form, hvorved vi håber at signalere hvilken fest vi ønsker.

Ud fra dit indlæg, Morslea, lyder det som om, du hælder mere til tallerkenanretning og håndservering. Er det kun pga. prisen ville jeg ikke vælge buffet, men undersøge mulighederne mere. Er man ikke til buffet-formen ville det være ærgerligt at gå på kompromis på dette punkt.

Redigeret af pilgrim
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg syntes der er mange ting der både taler for og imod. Men en ting som er basal er at maden skal være i top ellers er begge dele (for mig) kedeligt.

tallerken:

Flot anretning er nemmere og ens for alle.

flere tjenere og køkkenpersonale syntes jeg er nødvendigt. især hvis alle rettere kørers anrettet da hovedret tager lang tid.

Buffet.

Det er nemmere for folk selv at vælge hvad de spiser og tåler med mere.

Man kan selv vælge hvad man kan lide.

Det er sådan de overordnet ting. Det som vi selv syntes er at ved buffet er det vigtigt at der er buffeter nog vi er 60 og der anrettes på hver side af bordet. Derudover syntes vi at for buffetten skal være lækker skal det være små fade som hele tiden fyldes op(kommer nye ind) da det giver klart den lækreste buffet.

For os handler det om det vi selv elsker, og vi nyder at snakke med folk og stå og hygge mens man taler om hvad der er hvad. Men da vi samtidig ikke ønsker en tidsplan der løber har vi valgt at få serveret forret og dessert. Vi regner med at gæsterne har pli til ikke at hente mad under talerne og det ved vi de har. Det har ALDRIG været et problem til de bryllupper vi har været til der har det bare fungeret.

Omkring tallerken jeg duer ikke til serveret hovedret jeg begynder at kede mig og jeg kan heller ikke lide det som gæst da jeg ikke føler mig tilpas. Så syntes også valget afhænger af de gæster der deltager, for vores gæster er mest til buffet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der er blevet spurgt før og meningerne er delte men kig i denne tråd:

http://bryllupsklar.dk/forum/index.php?...4&hl=buffet

der er mange rigtig gode argumenter for og imod det ene og det andet!!!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har valgt buffet fra pga der er flere der er dårligt gående til vores bryllup, så de vil have svært ved at gå med en tallerken rundt. Så vil sige at hvis der er mange af den slags gæster til jeres bryllup vil jeg vælge det fra. Men ellers synes jeg det er en god ide da man får snakket med nogle flere mennesker end dem man lige sidder ved.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik buffet til vores bryllup, fordi jeg selv er meget kræsen, og ville være sikker på, at der var noget jeg kunne lide.

Det var ret vellykket, men vores toastmaster havde også lagt en slagplan for, hvordan det hele skulle forløbe.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Her er lige hvad jeg kan komme i tanke om:

Buffet:

Fordele:

Mere at vælge imellem

Man kan selv vælge portionsstørrelser

Billigere (oftest)

Ulemper:

Kan skabe kø

Uro under middagen, når folk hele tiden skal op og hente mad

Ikke alle spiser samtidig

Hvis onkel Hans er grådig, er der ikke flere af de lækre ting tilbage til tante Oda der kommer sidst

Servering:

Fordele:

Mere formel stemning (hvis man ønsker det)

Festen er nemmere at styre

Ulemper:

Kræver mere personale = dyrere

Til et bryllup er jeg helt klart mest til tallerkenservering, men det kommer jo også an på hvilken type fest man ønsker

Det er jeg så ikke helt enig i. Det er da rigtigt at folk hele tiden skal op og hente mad men de spiser normalt nogenlunde samtidig. Som oftest sidder folk ved runde borde eller enkelte borde ved "buffet-fester". Dvs. det er begrænset hvad det giver af uro.

Det med styringen er der ikke meget ben i. De tidspunkter hvor der er mest run på buffet'en kan sammenlignes med at folk sidder og spiser hovedret hvor der normalt aldrig vil være indslag, og man er som toastmaster ikke så bundet som man er ved en traditionel 3 retters menu hvor der eksempelvis ikke må komme indslag under hovedretten. For nylig oplevede jeg faktisk at personalet sad og spiste mellem 1. og 2. servering af hovedretten. Folk sad og "hang" men kokken ville ikke have indslag der, selvom der var masser af sange og parret på forhånd havde sagt at de ikke ønskede en "midnatstraver-middag".

En god kombinationsløsning som mange vælger er at servere en forret men lade hovedret og dessert være buffet, men i bund og grund bør man vælge hvad man vil. Alt kan lade sig gøre.

Normalt er der rigeligt mad ved buffet'er men det kræver løbende opfyldning og der forbruges flere tallerkener ved buffet. Derfor vil jeg også stille spørgsmålstegn ved det med personalet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer