Guest Nadia2010

Hvem skal inviteres til middag og hvem til reception??

8 indlæg i dette emne

Ja - som overskriften siger....hvem skal man invitere til middagen/festen og hvem kun til receptionen? :hug:

Jeg ved godt, at der sikkert er mange forskellige meninger og, at det kommer an på økonomi, men søger lidt inspiration til at "sortere i gæsterne".

Skal min kommende mands brors svigerfamile fx med til receptionen? - vi ser dem nogle gange om året når der er tam tam hos broren...? - min kommende mand synes nemlig ikke at de skal inviteres - jeg er uenig...

Hvor sætter man en grænse for hvem af veninderne der skal med til middag og reception? Har veninder/bekendte, som jeg kun ser måske hvert 2. år, men som alligevel indgår i en gruppe hvor jeg ser nogle oftere. Kan man splitte gruppen op og kun invitere dem man snakker mest med???

Hvad har i andre gjort jer af overvejelser??? :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holder slet ikke reception, kun middag - og har inviteret 74. Vi har valgt at invitere dem, vi gerne vil se - også selv om det betyder at vi har inviteret 2 ud af 4 fra min gamle mødregruppe. Men det er altså dem, jeg ser mest, og sådan er det. Vi gider ikke pligtinivitationer, og heller ikke at holde reception for at tilfredstille nogen (for os) ligegyldige mennesker. Så må folk blive sure, hvis de er små nok til det. Vi har også valgt at det er uden børn (på nær to små ammebørn), og hvis der er nogen, der har problemer med det - ja, så må de jo blive væk.

Det er vores bryllup, vores fest, vores penge, vores regler.

Kh Tina

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja den er jo altid svær! Det er jeres fest, jeres penge, jeres regler! Men det jeg umiddelbart tænker er at broderens svigerfamilie IKKE skal med, det lyder i mine ører til at være for langt ude. Min søster ser mine svigerforældre ret ofte når vi holder noget, og hun låner i ny og næ deres sommerhus men de skal ikke med til deres bryllup - de høre under betegnelsen bekendte!

Derudover som en veninde sagde til mig: Man skal se dem mindst en gang om året, for hvad er det lige man har med dem hvis man ikke gør det. Og ja man må godt splitte en vennekreds! Vi har en veninde der ikke inviterer os med, men nogle andre fra vennekredsen, hendes argument er i orden: Hun bliver nødt til at stoppe et sted, og det blev ved os, vi er ikke de eneste der ikke skal med. Hun skal stadig med til vores bryllup.

Vi har valgt halvdelen af min familie fra, men hele kærestens til (dog minus børn) og så skal hele vennekredsen med. Jeg har 4 veninder der ligger på grænsen altså jeg ser dem ofte, men de er nok ikke helt så tætte og 3 af dem kender jeg gennem en anden veninde. Den 4 er en sød pige som jeg har kendt i mange år, men hun har vist en diagnose og hun ender derfor ofte med at gøre nogle dumme ting (fx ikke at dukke op når hun lover det, melde afbud og ønske penge tilbage for entre der er betalt på selve dagen, sige mærkelige ting til folk osv.) som hun derefter bruger oceaner af tid på at undskylde og det har jeg ikke brug for på den store dag - Så hun skal med til receptionen hvor et afbud ikke gør helt så meget. Men jeg har snakket med hende om det face to face på en pæn måde og hun er meget glad for at hun er inviteret til receptionen.

Tror det med at vælge nogen fra ikke er så slemt hvis man siger det til dem face to face, med argumenterne i orden, for så får de ikke skuffelsen over ikke at være inviteret når de andre står med indbydelsen i hånden. Jeg var glad for at min veninde sagde "I bliver altså ikke inviteret med, der er så mange og vi har simpelthen ikke råd til det, det var svært at vælge jer fra, men vi skal jo stoppe et sted. Hvis i ikke inviterer os er det ok"

Vi har de NÆRMESTE til festen og bekendte, resten af min familie, nogle få venner, kolleger og globryllupsgæster til reception. Nogle får indbydelse til reception, mens andre bare må komme med hvis de vælger at dukke op i kirken.

Vi inviterer omkring 75 gæster til festen og regner med et sted mellem 120-150 til receptionen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

tror ikke der findes nogen rigtig regel. Jeg har nogen venner som jeg betragter som rigtig nære venner som det er utrolig vigtigt for mig at få med, men jeg har ikke set dem i flere år da de bor i et andet land. Vi høres måske ved på maile et par gange om året, men min dag er ikke rigtig uden dem. Jeg har også inviteret min fars søskende selv om han har sagt at jeg ikke behøver, men det føltes ikke rigtigt uden dem. Så er der tilgengæld venner jeg ser et par gange om året og jeg har været til to bryllupper hos den ene inden for de sidste 10 år. Jeg ved de nok bliver sårede, men jeg føler mig bare ikke lige så tæt på dem som de føler sig på mig.

Vi droppede receptionen fordi dem der nok var de rigtige at invitere i høj grad bor i den anden ende af landet og jeg vil ikke invitere nogen til at være med til en reception der tager kortere tid end rejsetiden.

Ved ikke om du kan bruge det men så ved du i hvertfald hvordan jeg har prioriteret.

KH Frk R

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt ikke at lave deciderede invitationer til receptionen, men kun til festen. På den måde kan de, som ikke er inviteret med til festen, der har lyst til det komme til receptionen og dem der ikke har lyst kan blive væk uden at skulle tænke på at melde afbud. Dog skal det siges, at de steder vi færdes i det daglige får en mundtlig invitation, så de ved, at de er velkommen til globryllup og eftrefølgende reception hvis de vil.

På den måde kan vi også nemmere blive overraskede hvis der dukker nogen op som vi ikke havde regnet med :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi lavede først en liste, hvor vi bare skrev alle dem på som vi kunne komme på at invitere. Og så begyndte vi at skære fra. På dan måde tvang vi os selv til at tænke over hvem vi rigtig gerne vil have med og hvem der ikke betyder lige så meget. Det betyder blandt andet at alle mine fætre og kusiner skal med, mens Jacobs kusine ikke er inviteret, fordi han ikke føler sig så tæt på hende. Til gengæld har han flere venner med end mig. Vi er endt med 61 gæster til middagen.

Til receptionen sender vi invitationer til en del af dem, som vi skar fra på den første liste. Vi regner ikke med at sætte su på - de kan bare komme hvis de har lyst på dagen. Derudover inviterer vi mundtligt og alt i alt regner vi med at blive 100-120 til receptionen. Eventuelle globryllupsgæster er selvfølgelig også velkomne til receptionen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi inviterer venner, bekendte og de yderste grene af familien til reception

Vi har begge to en del familie som vi på den ene side gerne vil se, men ikke har lyst til at have med til middagen om aftenen. Den er for os, meget intim og der kommer kun de aller nærmeste, vi bliver maks 20.

Det samme gælder venner. Jeg har ikke rigtig nogen nære venner og jeg har ikke lyst til at have snavepatruljen (kæresten venner) med til vores intime middag

Så derfor holder vi reception lige efter vielsen. Der bliver vi så nok også omkring 100, og der skal spises bryllupskage og være plads til tale og sange

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi holder reception for vores nærmeste kolleger, familie der ikke er "tæt" på, og bekendte. Og selvfølgelig globryllupsgæster.

Vi har ikke inviteret de samme fra hver familie. Jeg ser eksempelvis meget til mine kusiner/fætre, og kunne ikke drømme om at holde bryllup uden dem. Derimod ser Daniel stort set aldrig hans kusiner/fætrer. Jeg kender ikke engang alle sammen... Så der var ingen grund til at invitere dem med. Jeg tror egentlig også han kom frem til at de ikke engang skulle inviteres til receptionen. Selvfølgelig kan de komme med alligevel, men en invitation får de ikke.

Jeg har også en gruppe veninder (vi er 5 i alt) der ses jævnligt. Der er det kun 3 af dem der er inviteret. Den sidste ville jeg have inviteret med til receptionen, men nu skal hun agere fotograf på dagen i stedet for. Jeg tror på ingen måde hun er skuffet, da hun først er kommet med i "gruppen" for et par år siden, og jeg har slet ikke samme forhold til hende som de andre som jeg har kendt i 10-12 år (selvom hun nu stadig er en dejlig pige :) )

Redigeret af mille1981
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer