Sign in to follow this  
Followers 0
Guest finken83

Skæreblomster til haven

13 posts in this topic

Vi har for nylig fået en lille have og den er jeg gået i gang med at indrette. Kæresten mener, at der kun skal være spiselige ting for ellers er det spild af tid at knokle i haven. Og som han siger både blåbærblomsterne og æbleblomsterne er jo meget smukke.

Meeen jeg vil nu også gerne have blomster. Tænker han måske kan overtales hvis jeg foreslår "buket" blomster. Så kan mor og svigermor få en lille buket i ny og næ ;)

Men hvilke skal jeg vælge? De skal være nemme at passe og ikke være surbundplanter.

0

Annonce ♥

Det er selvfølgelig lidt for sent i år, men sommerblomster som du planter fra frø er altid godt til buketter.

Hvert år planter jeg Mameluk-ærmer og Stolte Kavalerer fra frø. De sætter rigtig mange blomster - i sær hvis du er lidt hård ved dem, og ikke

gøder, men bare vander lidt, hvis der er brug for det.

En meget nem og taknemlig måde at få blomster i haven.

Men de er selvfølgelig kun et-årige, så man skal gøre det hvert år.

Så hvis du gerne vil have noget i jorden, der bliver der, og sætter blomster til afskæring hvert år, så skal du over i noget mere staude-agtigt.

Her vil jeg også gerne anbefale Pæoner (bonderoser). De blomstrer dog først året efter at de er sat, men så kommer der også gang i den. Mine sætter flere og flere knopper for hvert år der går.

Hvis du gerne vil lave buketter allerede om foråret er tulipaner et hit. Læg løgene i jorden om efteråret - og til foråret har du de skønneste blomster. Det gælder også for hyacinter.

Alle løg-blomster kan blive i jorden fra år til år, men det er meget en smagssag, syns jeg. Jeg graver altid mine løg op efter endt blomstring, og lægger dem så i jorden igen til efteråret.

Du får lige et billede af en buket jeg samlede fra min have i foråret - bestående af tulipaner og hyacinter.

post-38032-1276519002.jpg

0

Annonce ♥

Akelejer og dagliljer :rolleyes:

det er rigtig fine snitblomster som fåes i et væld af farver. Akelejer sår sig selv når først man har dem og så kommer der endnu flere farver og former

Bonderoser og pæoner er dejlige, men står ikke så længe, men jeg har selv masser af dem

Hostaer fordi du får helt utrolig flotte grønne blade at komme i buketterne

Og liljer! Alverdens farver!

Og så er en blåbær faktisk en surbundsplante, så hvis i ikke vil have det må din kæreste nok vinke farvel til dem ;)

0

det er rigtig fine snitblomster som fåes i et væld af farver. Akelejer sår sig selv når først man har dem og så kommer der endnu flere farver og former

Bonderoser og pæoner er dejlige, men står ikke så længe, men jeg har selv masser af dem

Og så er en blåbær faktisk en surbundsplante, så hvis i ikke vil have det må din kæreste nok vinke farvel til dem ;)

Vi har allerede blåbær og ja det er en surbundsplante, men gider ikke flere surbundsbede, derfor :cheerleader3:

0

Annonce ♥

:cheerleader3:

Vi har allerede blåbær og ja det er en surbundsplante, men gider ikke flere surbundsbede, derfor :cheerleader3:

0

Medmindre du vil have akelejer på tilfældige steder i hele haven, så er de altså en no-go. De spreder sig som ukrudt og er vildt svære at få bugt med pga et omfattende rodnet. Noget værre lort!

Men pæoner, liljer, iris er skønne. Og hortensia!

Kh Tina

0

En ide til en spiselig blomst kunne også være tulipaner og lavendel :rolleyes: Smukke blomster til buketter, og så kan de spises - så får i begge jeres vilje.

og calendula/mogenfrue de er fine og kraftige i farven.

katteurt er en flot grøn busk ligende blomst der sætter små fine hvide/lyslilla plomster og står længe.

brudeslør er en staude..

0

Annonce ♥

Medmindre du vil have akelejer på tilfældige steder i hele haven, så er de altså en no-go. De spreder sig som ukrudt og er vildt svære at få bugt med pga et omfattende rodnet. Noget værre lort!

Men pæoner, liljer, iris er skønne. Og hortensia!

Kh Tina

Det er rigtigt de spreder sig, men det synes jeg så er en del af charmen hvis man har sådan lidt 'bondehave stil' Der hvor jeg ikke gider dem hiver jeg dem bare op, for det med omfattende rodnet har jeg altså aldrig selv oplevet....

Derimod er de gode til at lukke for ukrudt uden at kvæle de andre stauder, så bedet bliver helt tæt.

Men de er nok ikke sagen hvis man gerne vil have bar jord man skal gå og skuffe mellem arterne :rolleyes:

0