Melin79

R&R's bryllup 15. maj 2010

196 posts in this topic

Annonce ♥

Annonce ♥

Toastmasteren var på et tidspunkt henne og høre mig, om jeg stadig ville holde tale - og det havde jeg sagt ja til. Så da jeg fik et nik fra hende, var det bare om at samle sig - dyb indånding og så bad jeg min far om at finde talen frem til mig. Jeg havde lavet den som en lille bog, så i fald jeg ikke kunne klare at holde den, så kunne han få den på skrift. Man rejser sig bare ikke lige så let og elegant med sådan en kjole på, eller det gjorde jeg i hvert fald ikke, men op kom jeg.

post-39073-1278535401.jpg

0

Heldigvis holder jeg jævnligt oplæg mv., og selv om det er meget anderledes, når det er personligt, så brugte jeg nogle af tips'ne og fik min bævende stemme under kontrol, når den flere gange blev grådkvalt...

post-39073-1278535543.jpg

0

Annonce ♥

Haha super god idé med de æsker :balloons:

Bryllupsbilleder emmer jo oftest af kærlighed, men jeg synes godt nok at det er MEGET tydeligt at I to elsker hinanden :) Virkelig gode billeder :)

0

he he... en god idé med de æsker :balloons:

Bliver helt rørt, når jeg læser om talerne, måske især fordi vi herinde står i det samme følelses"felt" og man kan så levende sætte sig ind i det! Er vild med det sidste billede hvor I skal til at kysse hinanden; det er som om, der kun er jer...

0

Annonce ♥

Tak piger, det er skønt at høre, at andre kan se kærligheden mellem os og glæden ved vores dag!

Skønt at I læser med :)

@Susanne33: du har været savnet! Tak for de søde ord. :o

@pilgrim: Jeg tror, du har ret. Vi er alle så tæt på den fantastiske oplevelse og har kærlighedens gave for øje, så det medvirker nok til, at man let fælder en tårer, når man læser om den store dag.

@Frk R: Godt spottet! Mine sko er fra Terrier Playnet. De var SÅ behagelige at have på - følte ikke en eneste gang, at jeg var træt i fødderne eller noget, og jeg stod ellers en del op :)

Videre med beretningen...

Edited by Melin79
0

Vi har netop i dag fået præstens tale med posten, så den vil jeg lige dele med jer.

Præstens tale:

”Lykken er ikke det værste man har” hedder det poetisk i Benny Andersens digt og sang ”Svantes lykkelige dag”.

Lykken – hvem søger ikke lykken? Det gør vi vel alle. Vi drømmer, søger og længes efter den. Den længsel ligger dybt i vores sind.

For Svante var det ikke lange, dyre rejser eller supergevinster i lotto!

Nej, for Svante er lykken det nære og enkle: ostemaden til kaffen der om lidt er klar, den elskede Nina, der er gået i bad og synger – hun må vist være glad… Himlen, der er blå, blomsterne der blomstrer, græsset grønt og vådt, bierne der har det godt, lungerne der frådser i luft, åh hvilken snerleduft.

Lykken, det nære, er ikke noget vi har. Vi kan ikke købe den, ikke eje den.

Nej, lykken er! Altså i øjeblikket. Om den er i næste øjeblik, det kan vi ikke vide.

Det er lykkens vilkår, at vi skal gribe den, ånde den i fulde drag, når vi mærker den i sjæl og sind, ”mærker livets under”: At lykkens vilkår er øjeblikket, det erfarede Svante. Han havde ikke mange lykkelige dage, måske kun denne ene. Men dog én. Omvendt er der mange, som ikke oplever én lykkelig dag, selv om de ellers har alt, hvad hjertet synes at kunne begære. Men de har så travlt med at skaffe sig endnu mere eller sikre det, man allerede har, så man aldrig er tilstede i øjeblikket – dér hvor livet og lykken er.

Hvor sølle og mislykket Svantes liv end var, så oplevede han dog én lykkelig dag – en stjernestund, livets under. Derfor havde hans liv stor værdi.

Ifølge Benny Andersen var Svante en lidt melankolsk sangskriver fra Skåne.

Hør lidt galgenhumor om Svantes ”sorte dag”:

Jeg er træt af mig selv om mine plomber.

Jeg har alt imod min egen krop.

Hvad hjælper det, at leveren skrumper,

når ens mave stadig svulmer op.

Jeg lider af selvhad.

Gid jeg var en smule selvglad.

”Svantes lykkelige dag” er det livsbekræftende modbillede. Den folder en række lykkelige øjeblikke ud, som han prøver at fastholde: Nina og badet. Blomsterne og fuglene og bierne.

Lykken, det nære og enkle, som digtet handler om, holdes op for os som et modbillede på lykken som materialismens begær og grådighed efter succes.

Lykkens vilkår er ganske enkle. Og i virkeligheden er det enkle det geniale, som Piet Hein skriver i et gruk.

Lykken er i ham eller hende, som jeg elsker og slet ikke kan undvære og vil gøre alt for. For lykkens fine og skrøbelige tråde er spundet af kærlighed.

At leve er at elske. At elske er at acceptere den anden fuldt og helt, uden forbehold, uden betingelser. For kærligheden gør intet halvt, den håber og udholder alt.

At elske er at tage vare på den anden, at give sig selv for ham eller hende, jeg siger ja til at ville elske og ære i medgang og modgang.

At elske, det er at åbne sig for hinanden og hinandens drømme, ønsker og håb og sårbare og svage sider.

At elske er at være hinandens bedste ven, sig hjertes bedste ven.

Det gælder om at være til stede i hinandens liv med nærhed og ømhed og gribe øjeblikket.

Det var der én, der altid gjorde og satte livet ind på: nemlig Jesus. Han fyldte livet med nærvær og tilstedeværelsen, med kærlighed og ømhed og tilgivelse, hvert eneste øjeblik han levede det samme jordiske liv, som Gud giver jer og alle os andre at leve. Han greb dagen og øjeblikket for livets skyld, for kærlighedens skyld, for jeres og vores skyld, så livet får en mening i fest og dagligdag.

Edited by Melin79
0

Mine svigerforældre havde skrevet en sød sang. Den kom ind i hvide kuverter, hvori der lå et rødt hjerte med vores navne og bryllupsdato på og et lille lagkage-lys med holder. Det skulle bruges således, hvilket gav en meget hyggelig stemning, mens vi sang den.

post-39073-1278615610.jpg

0

Annonce ♥

Annonce ♥