Nitzen1987

For/imod At Droppe Prævention På Sidste År Af Sit Studie

16 posts in this topic

Hej piger

Jeg håber meget stærkt at I kan give mig et råd med på vejen. Planen har hidtil været, at jeg skulle droppe mine p-piller når jeg var færdig med mit studie og havde fundet fast arbejde. Min husband-to-be er dog udemærket klar over at jeg igennem de sidste 3 år er blevet mere og mere skruk, pga. spædbørn der er kommet til i familie og vennekreds....

Så i aften talte han om, at vi kunne droppe præventionen, når min recept på p-piller udløber her en gang midt på efteråret, hvor der så vil være godt et halvt år tilbage af mit studie.... Mit spørgsmål er så om det er helt tåbeligt? Det synes min mor fx. hvis vi spørger hende.... Og ja det er nok lidt upraktisk, at blive gravid, hvis man står uden fast job, men tænker også bare at fordi jeg dropper pillerne er det jo ikke ensbetydende med, at jeg bliver gravid med det samme, man hører jo mange steder fra, at der kan gå lang tid før end der er resultat, og man hører om fler der bliver gravid 1,2 og 3 gange og ender med abort, fordi det er naturens gang for mange fostre, hvis de ikke er som de skal være... Jeg tænker at det, at jeg dropper pillerne betyder at vi lader skæbnen råde og ser hvad der sker, uden at vi føler os pressede.....

Håber at I kan give mig lidt råd med på vejen kære med-zilla'er ;)

0

Annonce ♥

Jeg mener at man ikke kan og bør planlægge i for mange detaljer. Set udfra et professionelt synspunkt er en graviditet altid lidt "besværlig". Hvis du kommer som nyuddannet og nygift tænker arbejdsgiveren: "Hun skal snart have børn", har du ét barn tænker de: "Hun skal snart have nummer to" etc. Jeg har så 3 børn og nu tænker de: "Hun skal nok ikke have flere, men kan hun mon passe et fast arbejde" (virkelig urimeligt og noget, der gør mig gal).

Jo, der er da fordele ved at have fast arbejde inden, da du sandsynligvis får lidt mindre måneder på barselsdagpenge og fordi du har noget at komme tilbage til (sandsynligvis), men det er ikke jordens undergang ikke at have det - jeg har mellem mine 3 børn haft barselsvikariater og har først nu efter 3. barn igen en fast stilling.

Det der ville afgøre det for mig er nok økonomien - har I råd til at du går på barselsdagpenge og derefter måske arbejdsløs, så ville jeg bare give det et go!

0

Når der er så kort tid tilbage af dit studie, synes jeg det er bedst at vente. Nogle har det rigtig hårdt med at være gravid, og jeg ville i hvert fald have haft rigtig svært ved at færdiggøre mit sidste år, hvis jeg havde været gravid samtidig, simpelthen fordi jeg var så TRÆT de første 4 mdr, at jeg næsten ikke kunne lave noget som helst.

Der er selvfølgelig en del som mister, eller hvor det tager lang tid at blive gravid, men det er altså langt fra alle der skal igennem det, specielt med den første er det få. Men det er jo dem der mister man hører om, eller i hvert fald er det deres historier man hæfter sig ved. Ligeledes med dem hvor det tager lang tid, det er de historier man husker.

Du kan jo evt gøre det at du dropper pillerne, og så bruger anden prævention indtil du er færdig, så giver du din krop en chance for at finde sin egen rytme igen, du har tid til at lære din cyklus bedre at kende, og så bliver det nemmere at blive gravid når du så er færdig med studie.

Men jeg forstår dig skam godt, det er træls at gå og være skruk når alle andre bare får babyer hele tiden ;) Jeg vil også meget gerne snart have en mere, men vil jo også gerne på den anden side af vores bryllup næste år (jeg vil nyde mit bryllup, og ikke være gravid eller have spædbarn)... men altså, det er jo bare hvad jeg tænker, I skal selvfølgelig gøre det der føles rigtigt for jer.

0

Hej.

Jeg kender godt følelesen, da jeg har det på fuldstændig samme måde, jeg bliver færdig med mit studie til februar, og vil også rigtig gerne igang med familieforøgelsen, men vi har aftalt derhjemme, at vi venter. Jeg ved godt man ikke kan planlægge alt, men jeg ved bare at jeg vil have det bedst med at være færdig, og have et fast job.

Fordi jeg har tabt 40 kg, gik min cyklus fuldstændig amok, så jeg har i samråd med min læge droppet p-pillen, og hun sagde også at det var en rigtig god ide, hvis vi indenfor de næste par år havde tænkt os at få børn. Ved godt at det ikke er alle der har problemer med at blive gravid efter p-piller, men tror nu allligevel at det har en indvirkning.

Så mit råd ville også være at vente, og så evt. som JoanDahl siger gøre klar til det, og selvfølgelig gøre hvad I syntes er det rigtige, og så ikke hvad alle andre siger....

Håber du kan bruge det.

0

Annonce ♥

Jeg ville også vente til din uddannelse er færdig, hvis du er uheldig og din graviditet er besværlig vil det være ærgeligt at du skal vente med at blive færdig med din uddannelse, men tilgængæld syntes jeg at I skulle begynde den dag du er til sidste eksamen:0)

kh

Anette

0

Jeg gik på skole med en der også gjorde det med at droppe præventionen et halvt års tid før hun var færdig - for man bliver jo ikke gravid med det samme... Men det gjorde hun altså. Og det var ikke let for hende at gennemføre uddannelsen samtidig med at hun var gravid...

Men hvis 87 er dit fødselsår (ligesom mig :D) så har du jo god tid endnu.. Man skal ikke have børn bare fordi alle andre pludselig får dem.

Edited by Gertrud Sand
0

Jeg har stået i samme situation og valgte at vente for at kunne have overskud til specialet....og nu hvor de har sat dagpengeperioden ned fra 4 til 2 år tør jeg altså stadig ikke kaste mig ud i at smide pillerne. Det kunne jo gå hen og blive rigtig træls økonomisk hvis der går noget tid før jeg bliver gravid + ikke har fået job og så ender med at bruge hele dagpengeperioden på at være uheldig... Jeg har dog stadig ikke fundet løsningen...for ville da også gerne udfylde min ledighed med graviditet og barsel, men desværre bestemmer man jo ikke om man bliver gravid med det samme.

Hvis jeg vidste at jeg blev gravid med det samme så ville jeg smide pillerne idag

0

jeg nåede så at blive færdig med studiet og få job da jeg blev gravid (havde været på arbejde i præcis 2 uger da jeg blev gravid) og den er altså heller ikke så fed (skal siges at vores IKKE er planlagt, men vi glæder os rigtig meget til han kommer :)) Så det er svært.Jeg ville da droppe dem nu, forlænge studie-tiden lidt så barsel ligger i studietiden..

0

Annonce ♥

Jeg er gravid nu og skulle efter planen have færdiggjort min bachelor denne sommer, men pga. en hård graviditet bliver det først næste sommer. Det er altså ingen katastrofe. Hvis du bliver gravid med det samme og skal udskyde at gøre din uddannelse helt færdig får du jo ekstra su og helt ærligt - om du er færdig den kommende sommer eller året efter er vel at hoppe op og falde ned på.

Det vigtigste er vel hvad du føler er vigtigst for dig lige nu. Hvis du skulle vælge at udskyde en af delene (og det skal du jo måske) hvad vil du så helst vente med?

Kærlig hilsen Henriette - som tog 2½ år om at blive gravid og nu har været sengeliggende i 1½ måned, men ikke fortryder det et øjeblik...

0

Ja vi smed ppillerne i oktober som jeg blev færig året efter i juni og jeg blev så også gravid i oktober så jeg var højgravid til min sidste eksame.. men pyt, vejlederen sagde at gik vandet så sku jeg sige til - det skete heldigvis først to dag efter...

For mig var det ikke noget problem at være studerende og gravid tvært imod for du kan bedre selv styre din tid og derved sove når du er træt og sådan så jeg er rigtig glad for at vi gjorde det på den måde, selvom vi ikke troede jeg var gravid for så hurtigt går det jo ikke... :)

Men i skal sikre at i kan klare jer på barselsdagpenge hele forløbet og du skal sikre at du kan melde dig ind i en akasse og være berettiget fra day one - det betyder at er du ikke meldt ind skal du melde dig ind senest 14 dag efter sidste eksame.

Der er en der skriver omkring nedsættelse af dp-tiden det der skrives er ikke korrekt. din dagpenge perionde ændres ikke grundet barsel, det beregnes ud fra udbetalingsdage og perionder så det skal du ikke være bekymret over.

0

jeg nåede så at blive færdig med studiet og få job da jeg blev gravid (havde været på arbejde i præcis 2 uger da jeg blev gravid) og den er altså heller ikke så fed (skal siges at vores IKKE er planlagt, men vi glæder os rigtig meget til han kommer :)) Så det er svært.Jeg ville da droppe dem nu, forlænge studie-tiden lidt så barsel ligger i studietiden..

Jeg er helt enig her og kan godt forteyde jeg ikke gjorde det. Sidder i job nu, hvor jeg føler jeg skal være noget tid før jeg kan tillade mig det. Jeg tror aldrig man kan planlægge sig ud af det, hvis I har lyst nu, så gør det nu :) Jeg har også haft veninder der er gået til eksamen med mave og det har gået fint i ALLE tilfælde.

Edited by bayfoldager
0

Jeg gad også godt at jeg havde fået børn under studiet - det kan godt ske økonomien ikke er på toppen på en SU, men friheden er!! Og når du kommer på arbejdsmarkedet så må det være rart ikke at skulle bede om barsel lige med det samme.

0

Annonce ♥

Der er en der skriver omkring nedsættelse af dp-tiden det der skrives er ikke korrekt. din dagpenge perionde ændres ikke grundet barsel, det beregnes ud fra udbetalingsdage og perionder så det skal du ikke være bekymret over.

Kan du så ikke fortælle hvad reglerne er? Jeg ved godt at barsel ikke tæller som en del af de 2 år, men hvis man render og blir/er gravid er det svært at få job og de måneder tæller da stadig...og hvad når barslen er slut, det er jo ikke sikkert man finder job med det samme..så tæller den almindelige periode på 2 år vel bare videre alt efter hvor man nåede til inden man gik på barsel? Hvis det ikke er sådan kunne jeg da godt finde på at prøve at blive gravid nu :)

0

ja nu er jeg fra samme årtal som dig... jeg er under uddannelse og har en dreng på knapt to... jeg overvejer kraftigt at få et barn mere mens jeg stadig er under uddannelse fordi det er så meget nemmere at planlægge sin tid når man studerer og ud over det er der nogle tillæg at hente også... så økonomisk set er barn og su slet ikke så tosset... jeg synes også bare i skal gå i gang hvis det er det i føler for... :loveboard:

vi planlagde at gå i gang med projekt baby ca 11 mdr før min htb var udlært fordi vi tænkte at det nok tog noget tid før det lykkedes... 10 mdr senere havde vi en dejlig søn og nu næsten to år senere starter htb på uddannelse igen og jeg studere stadig... vi overvejer barn nr. mens vi studere da der også er fordele i graviditet som en anden også skriver så kan man planlægge sin tid... og ligger du med kvalme eller andet under din graviditet så er det måske rart nok ikke at have et 8-16 job... ;) så smid pillerne nu eller om 3 mdr når næste pakke er brugt og gå i krig... det kan jo være i får lov at øve jer lidt tid først.. :ilovebryllupsklar::balloons:

0

I dagens Danmark vil vi så gerne planlægge og skemalægge alt ned til mindste detalje. Det kan bare ikke altid lade sig gøre.

Som allerede skrevet i tidligere indlæg er der både positive og negative sider ved at få børn under uddannelse og efter. Så hvornår er så det rigtig tidspunkt? Hvis I brænder for at få børn nu - ja så syntes jeg da bare i skal komme i gang :)

Jeg blev færdig som sygeplejerske for 1,5 år siden. Og vi planlagge en graviditet så jeg kunne gå direkte på barsel efter endt uddannelse. Men ingen baby ville bo i min mave. Så jeg fik job og vi kom i behandling. Her mere end 2 år efter er ved ved at ansøge om adoption.

Det er ikke til at vide om det tager 1 mdr, 6 mdr., 1 år at blive gravid eller det aldrig sker ... så er i klar til børn nu skal i da give det et forsøg :)

Held og lykke med projektet

Mvh. Milje

0

Jeg mener at man ikke kan og bør planlægge i for mange detaljer. Set udfra et professionelt synspunkt er en graviditet altid lidt "besværlig". Hvis du kommer som nyuddannet og nygift tænker arbejdsgiveren: "Hun skal snart have børn", har du ét barn tænker de: "Hun skal snart have nummer to" etc. Jeg har så 3 børn og nu tænker de: "Hun skal nok ikke have flere, men kan hun mon passe et fast arbejde" (virkelig urimeligt og noget, der gør mig gal).

Jo, der er da fordele ved at have fast arbejde inden, da du sandsynligvis får lidt mindre måneder på barselsdagpenge og fordi du har noget at komme tilbage til (sandsynligvis), men det er ikke jordens undergang ikke at have det - jeg har mellem mine 3 børn haft barselsvikariater og har først nu efter 3. barn igen en fast stilling.

Det der ville afgøre det for mig er nok økonomien - har I råd til at du går på barselsdagpenge og derefter måske arbejdsløs, så ville jeg bare give det et go!

Nu blander jeg mig lige som mand :) men min kæreste startede sin uddannelse op under hendes graviditet ( social og sundhed ) mange mente hun var tosset især fordi vi ventede tvillinger og det så blev vores børn nr. 6 & 7 ( dine mine og vores alle bor dog hos os ) men skolen var med på ideen, og syntes hun var sej, nu de født og hun er færdig uddannet, og hendes arbejdsgiver havde ingen problemer med at ansætte hende, for hun beviste jo gemmen sin graviditet at hun var sej, og kunne klare både skole børn og føde midt i det hele.

Så gøre man det rigtigt kommer man styrket ud af det, samt arbejdsgiverne ikke ser skævt til en, som du er lidt inden på ;-)

Edited by Peter og Katja
0

Annonce ♥