Donna Kroul

tale om fodbold og ægteskab

6 posts in this topic

Er den for plat? Jeg vil virkelig gerne have jeres mening? Jeg må blankt erkende at jeg har fået en del indspiration herinde fra, og håber det er ok at jeg har tyvestjålet ideer hist og her? Men er den ok?

Jeg er ikke den store taler, men vil nu alligevel gerne vende en visdom med jer alle sammen, og især med dig skat.

Det at indgå i et Ægteskab kan for mig, på mange måder sammenlignes med fodbold. (Og nu er der nok mange der tænker, ”hmmm fodbold”, og endda nogle der sidder og tænker ligesom i reklamen ” der er så meget kvinder ikke forstår”) men jeg mener den er god nok, og jeg står fast på det.

For det første: -er en fodboldkamp og et bryllup et festligt lag der skal fejres. Det er folk fra nær og fjern der er troppet op for at dele en stor begivenhed.

Ligeledes er der hos begge begivenheder fans og tilhængere! Dem der i fællesskab glæder sig, tripper, og håber på det bedste.

Ej at forglemme er der de selvfølgelige hyldestritualer der tillader fællessang og tilråb af SKÅL. (skal vi lige tage en skål, SKÅL)

Her vil jeg lige en indskyde en tak til nogle af vores fans:

Tak mor og far for den støtte i altid har udvist, og tak far fordi du førte mig op af gulvet og gav mig væk i dag.

Tak til dig svigermor, fordi du har født sådan en dejlig dreng, og fordi du har budt mig velkommen ind i jeres familie.

Og så til de vilde fans, dem der arrangerede min polteraften, tak for en sjov og dejlig dag.

I fodbold såvel som når man indgår i et ægteskab er man; -et hold.

Et hold hvor der skal støttes, samarbejdes, respekteres, gives plads, bearbejdes nederlag, glædes over hinandens indsats og kræver endda nogen gange stærk udholdenhed. :lol:

Nu vender jeg mig lige om til dig skat, for det er os to. Vi har indtil videre været holdaspiranter der skulle se hinanden an først, men har i dag taget beslutningen om at vi er de rigtige medspillere for hinanden. Og dette valg er jeg virkelig glad for! Jeg blev sjovt nok aldrig valgt først til fodbold i folkeskolens idrætstimer. Så skat tusind tak, fordi jeg er dit førstevalg!

Det er nemlig sådan at i både fodbold som i ægteskab; at dem der stiller med det bedste hold, er dem der forstår at bruge hinandens styrker bedst og accepterer hinandens svagheder, derfor har vi et særdeles godt hold. Igennem dig har jeg lært at blive en bedre holdspiller, du har lært mig meget om mig selv og du får simpelthen det bedste frem i mig.

Det betyder alverden, at du dækker min ryg.

At jeg har et dig at glædes med, og også dig at græde med.

At du griber mig, når jeg falder

Skubber mig, når jeg står stille

får mig til at klappe hesten, når jeg ikke gør

Og Får mig til at tage nye chancer, når jeg tvivler på mig selv

Når det nu er sagt, vil jeg tilføje at det kræver sin mand at være sammen med mig, jeg kan være en hård modstander engang imellem (som du nok ved) og der må du bevare din sublime tålmodighed og være udholdende. Men i de stunder hvor dette kan glippe lidt, har jeg været på forkant og lavet en overlevelsespakke for dig. (ja selv de tuffeste fodboldspillere kan få brug for back up eller en pause på bænken)

I den er der b.la. en ordbog (synonymordbog), for at undgå misforståelser, fordi vi to ikke helt taler det samme sprog (men det er vist ikke ukendt imellem mænd og kvinder)

Et par solbriller, så jeg ikke kan se hvis du skulle kigge på andre piger

Lidt slik, til nøden, hvis jeg sender dig på en af de utalige slankekurer (som jeg alligevel aldrig selv holder)

En blomst, som reminder om hvad blomster (ja selv dild) kan gøre

En kalender får du også. Jeg i forvejen har udfyldt de VIGTIGSTE datoer såsom MIN fødselsdag, vores årsdag og vores kommende bryllupsdag, for at undgå de der små ligegyldige skænderier, der medfølger når du glemmer at overraske mig med noget.

En topsecret notesbog (med usylig tush og lampe til) hvor du kan skrive sære ting om mig og min familie du skal huske i fremtiden. Jeg har i forvejen gjort dig den tjeneste at udfylde lidt for dig:

-Bl.a. at man aldrig skal spørge min far om noget med Beatles – medmindre man vil forkyndes i Beatles livshistorie.

-At man aldrig ber min mor om at udtale ord som ”zoologisk have”

-At undgå min søsters specielle kokkereringer såsom ”pasta med græs”

-At man i tilfælde af at farmor kigger forbi altid skal have ”en enkelt” stående

-At man sparer på telefonregningen ved kun at dele en nyhed med mormor, for så ved man at resten af familien får besked.

Sidst men ikke mindst, hvis jeg nu bliver helt umulig en dag, bliver denne bullshit knap guld vær for dig!. Et enkelt tryk på denne knap (nogle vil endda sige våben) vil udløse at jeg bør tage en dyb indånding og holde min mund (og dette vil jeg i disse situationer ihærdigt prøve at efterleve)

Meeeen du får den ikke helt endnu for så bruger du den bare, og jeg er altså ikke færdig med at tale endnu.

Denne overlevelsespakke ligger jeg ude på badeværelset derhjemme til dig, da det ifølge statistikker typisk er ude på badeværelset mænd åbenbart tager en tænkepause fra det hele.

Skat, spøg til side. For at være helt ærlig så tror jeg ikke altid at det er vores hold der kommer til at være det mest trendige, heldige eller konstant er det der vinder; men skat, jeg elsker dig og for mig er det vigtigste at du tager kampen op med mig som din medspiller

-og det gør mig vel til den store vinder i sidste ende.

Nu vil bede jer rejse jer og udbringe en skål (jeg elsker det hyldestritual)

1 hurra for det festlige lag, 1 hurra for jer fans, 1 hurra for vores beslutning om at blive et hold

og det lange hurra for livslange holdkammerat og mand …...

0

Annonce ♥

Jeg synes den er rigtig god - og herinde er det vel fint at tyvstjæle..

Hvis jeg var dig ville jeg måske flette en personlig oplevelse ind? Hvis ikke den røde tråd så forsvinder - du har nogle sjove kommentarer og du holder sammenligningen flot hele vejen i gennem..

:lol:

0

Hvis jeg var dig ville jeg måske flette en personlig oplevelse ind? Hvis ikke den røde tråd så forsvinder - du har nogle sjove kommentarer og du holder sammenligningen flot hele vejen i gennem..

Hej Tina, dejligt at du synes den er go, det er jeg virkelig glad for. Men jeg vil give dig ret der mangler faktisk en lille historie om os.

Men rent faktisk er der en lille historie gemt i som kun han, jeg og min bedste veninde vil kunne genkende.

Det drejer sig om det med dild under blomster.

En dag han synes at han havde været urimelig overfor mig, og derfor ville overraske mig med blomster - blev det ikke helt så udsøgt som han havde regnet med.

Han var lastbilchauffør og fik meget sent fri den dag så alt havde lukket - UNDTAGEN tanken der ligger på vejen hjem. Så der prøvede han lykken, men de havde ikke flere blomster. Der stod han på herrens mark, for noget VILLE han give mig, (fordi jeg havde været så overbæren med ham) så istedet for at droppe sagen, købte han en dild plante (og et marzipanbrød for en sikkerhedsskyld) med hjem til mig.

Da han troppede op med den der plante kunne jeg ikke lade vær med at smile (jeg kan nemlig ikke fordrage kryderurten dild) men tanken var SÅ sød. Så dild'en gjorde sin magi. :cheerleader3:

0

Jeg syntes at jeg genkender "små bidder" af talen ;)

Min tale er herinde til inspiration - har selv tyvstjålet lidt fra min egen tale fra en anden herinde.

Det jeg syntes er godt, er det 100 % bliver din tale!! Og jeg synte den er både sjov og sød.

Historien med dild er fin - men jeg syntes ikke nødvendigvis den behøves at komme med. Jeg havde fanget at der var en intern historie bag da du skrev dild/blomster.

Go for it!! Sikke på du tager alle med storm :lol:

0

Annonce ♥

Jeg syntes at jeg genkender "små bidder" af talen ;)

Min tale er herinde til inspiration - har selv tyvstjålet lidt fra min egen tale fra en anden herinde.

Det jeg syntes er godt, er det 100 % bliver din tale!! Og jeg synte den er både sjov og sød.

Historien med dild er fin - men jeg syntes ikke nødvendigvis den behøves at komme med. Jeg havde fanget at der var en intern historie bag da du skrev dild/blomster.

Go for it!! Sikke på du tager alle med storm :lol:

tak milje! hvor er det sødt skrevet.

0

Det er jeg enig i. Det er også meget vigtigt at du ikke fokuserer for meget på ordene og formuleringerne, for så risikerer man at det bliver ren oplæsning. Der er det bedre at holde sig til nogle punkter/begivenheder, så der er plads til at man kan improvisere. Det gør talen mere naturlig.

0