Sign in to follow this  
Followers 0
SørenogAnette

Søren og Anettes bryllup d. 09-10-10

66 posts in this topic

Annonce ♥

Da vi kom op på værelset var det tid til en powernap hvordan gør man det siddende for at håret ikke bliver fladt... haha jeg sad op i en time og holdte mit hoved imens jeg nød freden og fik kigget på manden min. Jeg følte mig som en dronning som jeg sad i den stol haha

post-35393-1287152057.jpg

post-35393-1287152067.jpg

0

Da der var et kvarter til vi skulle mødes til velkomstdrink finder jeg ud af at da jeg tog hjemmefra havde jeg taget mmin kalender op af tasken incl. min tale til søren..

Der kom der en lille zilla op i mig og heldigvis kørte Sørens bestman hjem og hentede den til mig. Søren vidste ikke jeg holdte tale for ham så han vidste ikke hvad jeg havde glemt og stod uforstående og så til imens jeg kæmpede for ikke at blive hysterisk..

Bestman kom 1 kvarter forsent men det gik heldigvis.

Caroline kom til at træde på min kjole da vi kom ned til velkomsten og der sagde jeg til hende 3 gange det er ikke ok det er ikke ok det er bare ikke ok. hun undskyldte med det sammen, men jeg vaar lidt oppe og kører over talen.

Da talen kom blev jeg den søde brud igen hihi

Nu vil jeg holde en pause..

0

Annonce ♥

Her er talen fra præsten

Indledende tale og velkomst

Velkommen til Skt. Jørgens Kirke

i dag er en glædens dag,

i dag er en kærlighedens dag

i dag er en dag vi sent vil glemme

Kære Anette og Sørens familie, venner og børn.

Vi er her i dag er i her fordi der skal være FEST. Kærligheden skal fejres, Anette og Sørens kærlighed og ja til hinanden skal da råbes fra tage. Der skal spises og der skal drikkes, der skal skåles, der skal tales og der skal synges. I er kommet herind i kirken for at bære vidne for Gud. I er i hverdagen vidner og støtter til den kærlighed og det liv som binder de to heroppe sammen. Det er ikke nogen uvæsentlig opgave, det er en vigtig opgave. For her i livet har man brug for nogen at læne sig op ad, som single, som voksen, som barn og som ægtepar. Ved at være her i dag forpligter i jer på at støtte op om de to, vær deres værn og hjælp i dagligdagen. Hold dem fast på det løfte de her i dag giver til hinanden og vær der for dem, ikke kun når der er fest og glæde, men også når der er sorg og hårde tider. Vær med til at dagen i dag og de løfter der gives her i kirken, strækker sig langt ud over det dejlige øjeblik vi står i nu og her.

Herren være med jer og må Guds fred finde vej i jeres hjerter.

Amen

Prædiken

Efterårs skyerne ligger tæt hen over Danmark, de har varslet kuling og blæsten får de blade der allerede har givet op og overgivet sig selv til bladdøden, til at hvirvle over cykelstier og veje. Nu er det ikke kun kalenderen der skriver oktober der varsler efterår, vi kan se det med vores øjne. Tegnet varsler om det vi alle ved kommer. Efterårskatalogerne fylder postkasserne over det danske land, og når solen velsigner os med sine lune stråler så ser vi at den står lidt lavere på himmelen. Den krispe morgenluft, der på grænsen til morgenens mørke suges helt ned i lungerne og får livet til at synes både overkommeligt og herligt i lige det øjeblik. En tur i efterårsskoven, på marken eller i parken, synes jeg er livsbekræftende i episke dimensioner. Lige her i efteråret, står guds skaberværk klokke klart i al sin pragt og minder os om livets forgængelighed.

Jeg elsker efteråret med al dens foranderlighed, jeg elsker følelsen af at stå og være tilskuer til naturens kamp mellem livet og døden. Hvordan livet krampagtigt fastholdes i det løv der næsten til det sidste nægter at give op. Først bliver det gult, så rødt og så til sidst flyver det væk i efterårsstormen. Jeg synes efteråret med sine smukke farver og helt uberegnelige vejr, giver os mennesker en gave der kan tages med ind i vinterens kulde.

Nemlig bevidstheden om at den kamp som Sommeren taber til Efteråret, den vinder foråret igen over vinteren om nogle måneder. Så spirer verdenen på ny og livet få igen plads, lyset bliver varmere og man kan mærke at sjælen vågner op til dåd, ligesom verdenen omkring os. Der er noget større end os på spil i skaberværket, sådan er det også med kærligheden. Den kan som agern i jorden, ligge og lure under overfladen. Helt usyneligt og en dag vokse sig fra en lille spire til en stor stærk eg som hverken efterårs storm eller livets kamp kan knække.

Kære Søren og Anette

Da i blev døbt fik i begge et Gudsord med på vejen. I fik et løfte om at Gud ville være med jer alle dage og i fik givet det levende håbs løfte om at når alting en dag ender så er der en ny begyndelse et andet sted. Da i blev konfirmeret, så har præsten nok også givet jer et bibelord med på vejen. Nu står i her i dag, foran Gud, foran jeres familie, foran hinanden for at stadfæste at en ny begyndelse, en second chance, en ny kærlighed er spirret og har rodfæstet sig i jer.

Her i kirken siger vi at Gud er den der gør alting nyt. Derfor har jeg besluttet mig for at udover de bibelske læsninger som vielses ritualet foreskriver. Skal have et par ekstra bibelord med på vejen. Apostlen paulus skrev således i det første brev til korintherne kap. 13:

v1 Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. v3 Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet. v4 Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. v5 Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. v7 Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt. v8 Kærligheden hører aldrig op.

Disse ord som jeg lige har læst højt for jer har fundet vej til mangen citatbøger om kærlighed og ikke mindst køleskabsmagneter om samme. Ordene er blevet sat op på en romanticeret piedestal som facit liste for kærligheden mellem to mennesker. Men det er en fejl, en menneskelig fejl, men dog alligevel en fejl.

For der er ikke tale om menneskers kærlighed, men Guds unikke evige kærlighed til menneskerne. Og heldigvis for det da, for der faktisk tale om en kærlighed så stor og så rummelig at den kan favne alle mennesker, alle gerninger, og alle håb og drømme.

Guds kærlighed tåler alt, Menneskers kærlighed tåler ikke alt – men den tåler meget. Det er i to levende beviser på. Kærligheden kan i særdeleshed tåle meget, hvis vi hviler i en grundfæstet tillid til at der er en mening med vores liv som er større end som så. En mening, som vi ikke på egen hånd skal opfinde hver dag. Hvis Gud ikke er der, skal vi bære det hele selv. Sandheden og meningen. Og det kan intet menneske.

Jeg vil give jer det bibelord med ind i jeres ægteskab af to årsager, for det første fordi det skal minde jer om at kærligheden netop ikke tåler alt og derfor skal i tage vare på den og hinanden. Og for det andet fordi perikopen slutter således: v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.

Troen, Håbet og Kærligheden.

Kors, hjerte og anker, er de symboler der bruges til at symbolisere den treenighed, tro, håb og kærlighed udgør. At håbet er et anker er ikke tilfældigt, for det er håbet der forankre os i troen på kærligheden. Søren du ser Anette som dit håb, dit anker, der hvor du hører hjemme. Du fortæller mig at du er taknemmelig for hver dag i har sammen. I mellem alle de smukke ord du sagde da du skulle fortælle mig om jeres møde og din forelskelse fangede jeg at det ganske særlige ved Anette er at hun formåede at sætte dig fri. Fri af fortid, fri for de lænker som livet kan lægge os i. I dag binder du dig til hende fordi hun formåede at sætte din kærlighed og sjæl fri. Det er ganske enkelt, Anette rummer dig, præcis som du er. Med taxi historier, fortid, og kærlighed. Anette du ser også Søren som dit håb, dit anker her i livet. Du siger, at i livet sammen med Søren er der tryghed og plads til at være dig selv. For selvom hverdagen ikke altid er en dans på roser, med tid og overskud i massevis. Så er der når i er sammen, tid til dybte og til samtaler. Anette du er en kvinde med ganske særlige kvaliteter. Jeg har på mit papir skrevet ’Det gode svar er det dybe svar’ Man kan give det et tvist og sige at den gode mand og den gode kvinde, sammen stikker dybt. I jeres kærlighed er der rummelighed og mindfulness af finde. At blive elsket er også at blive set som alt det man er.

Det gør i.

Kors, hjerte og anker – alle symboliserer de det som er svært at sætte ord på. Det som overgår vores fantasi, vores drømme og vores ønsker. For jeg er slet ikke i tvivl om at den dag eller aften ved computeren, hvor i begge besluttede jer for at tage et spring og kontakte hinanden, slet ikke havde forestillet jer, hvor meget i ville få igen i den anden ende. I er begge modige mennesker, med appetit på livet og i turde dengang vove i livet og i kærligheden. I turde møde hinanden og i tør elske hinanden. Mod, vilje og ansvar skal kærligheden krydres med hvis den skal kunne stå imod livets gang, rumlen og raslen. Heldigvis er det egenskaber i begge besidder, I ved begge godt at livet har sin skyggeside, I ved at ikke alt er rosenrødt og romantisk og der skal hårdt arbejde til i hverdagen. I har begge fornuften med jer ind i de drømme i har for fremtiden, ægteskabet og livet. I allerede en familie, i er allerede elskende og i har allerede sagt ja til at leve sammen med hinanden. Om lidt skal i sige ja til hinanden overfor Gud og når i går ud af kirken her i dag, så gør i det med Guds velsignelse. og som vi siger her i kirken, så er Gud den der gør alting nyt.

Derfor vil i vågne i morgen tidligt som ægtefolk, opfyldt af kærlighed og sprængfyldt af lykke. I vil mærke at alting er det samme og alligevel er alting forandret. For uden kærligheden, er vi intet og Gud har nu gjort alting nyt.

Amen

0

Så er vi på vej ud af kirken som rette ægtefolk

jeg er nød til at kommentere dette billede, for se hvor skønt et brudepar, men prøv lige at se præsten i baggrunden :-) hun ser skisme også lykkelig ud. Hvordan var det at blive viet af Stine-Helene

0

Annonce ♥

Så er vi på vej ud af kirken som rette ægtefolk

jeg er nød til at kommentere dette billede, for se hvor skønt et brudepar, men prøv lige at se præsten i baggrunden :-) hun ser skisme også lykkelig ud. Hvordan var det at blive viet af Stine-Helene

Det var en rigtig god oplevelse, det var som et familiemedlem der viede os, der var så meget kærlighed og så meget ømhed mellem os alle 3. Vi fik den vielse som vi ønskede os, at det ikke var en tilfældig præst men en der virkelig ønskede at vie os. Så det var en personlig oplevelse. Det er så svært at beskrive med ord.

0

Kære Søren og Anette,

Allerførst: Et kæmpe tillykke med jeres bryllup, som udstråler et par, der lever sammen i med- og modgang, hvilket jo er kernen i et hvert ægteskab.

I den oversuveræne tale, Stine Helene holdt ved jeres smukke og uforglemmelige vielse, er nedenstående ord, som jeg simpelthen bare holder af, for hvor er der meget sandt i de ord:

v1 Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. v3 Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet. v4 Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. v5 Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. v7 Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt. v8 Kærligheden hører aldrig op.

Jeg håber, at vores præst formår det samme som Stine - Helene: At gøre den kirkelige ceremoni til en nærværende og uforglemmelig oplevelse

0

Kære Søren og Anette,

Allerførst: Et kæmpe tillykke med jeres bryllup, som udstråler et par, der lever sammen i med- og modgang, hvilket jo er kernen i et hvert ægteskab.

I den oversuveræne tale, Stine Helene holdt ved jeres smukke og uforglemmelige vielse, er nedenstående ord, som jeg simpelthen bare holder af, for hvor er der meget sandt i de ord:

Jeg håber, at vores præst formår det samme som Stine - Helene: At gøre den kirkelige ceremoni til en nærværende og uforglemmelig oplevelse

Jeg sidder og smiler når jeg læser din tekst for ja det er sandt. Jeg håber også for jer at I får den samme oplevelse..

kh

Anette

0

Annonce ♥

Først og fremmest STORT TILLYKKE med Jeres bryllup! :cheerleader3:

Det ser ud som om I har haft en dejlig dag - I ser så glade og lykkelige ud!

Og så må jeg lige sige - hvor ser du henrivende smuk ud - jeg elsker din kjole med de smukke blonder på overkroppen sammen med dit rødlige hår og den fine buket som lige sætter prikken over i'et - LOVE IT!! :thumbsupsmileyanim:

Tak skal du have, det var en fantastisk dag.

Jeg rødmer jo helt. Farven på buketten var fordi Sørens første buket var gul/orange roser til mig, jeg elsker den farver.

Jeg er glad for din kompliment :0)

0

Tak for kigget.. regner med at komme forbi igen, når/hvis der kommer flere..

Det ser indtil videre ud til en rigtig skøn dag...

Og har da lige fået øje på min toastmaster, på gruppebilledet.. ;-)

0

Tak for kigget.. regner med at komme forbi igen, når/hvis der kommer flere..

Det ser indtil videre ud til en rigtig skøn dag...

Og har da lige fået øje på min toastmaster, på gruppebilledet.. ;-)

Tak Zpitzen :0)

Det var en skøn dag og jeg er sikker på din toastmaster hyggede sig rigtig meget :0)

0

Annonce ♥