Guest Frøken_J

Skuespiller (eller lignende) som ceremonimester

19 indlæg i dette emne

Jeg skal giftes til næste år (juni), men har svært ved at arrangere det i kirken, da jeg synes det bliver for meget om gud og tro (for at sige det lige ud), men vil samtidig gerne vies med vores venner og familie som vidner.

Jeg overvejer seriøst at få det juridiske på plads, før dagen - og få en skuespiller (eller lignende) til at foretage en vielsesceremoni, der hvor vi skal holde fest.

Men hvor finder man sådan en!? Og hvad koster det?

Nogen som kan hjælpe??

Jeg har også kig på livsceremonier.dk, men synes at 4.000-5.000 for en ceremoni, som ikke er bindende er ret meget.... men en skuespiller er måske i samme prisklasse??

Flere nævner en skuespiller i følgende tråd:

http://bryllupsklar.dk/forum/index.php?showtopic=53791

Men der nævnes ikke pris eller hvor man kan finde en til den slags opgaver (jeg har forsøgt at google).

Håber der er nogen, som kan hjælpe.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må indrømme, jeg bryder mig slet ikke om det.. Jeg syntes du gør ægteskabet til 'et skuespil' -det er jo lidt alvorligt at indgå ægteskab og love hinanden at være sammen for evigt så jeg bryder mig ikke om tanken med en skuespiller som ceremoni-mester... Jeg syntes du skal bede et af de lokale byrådsmedlemmer om, om de vil komme ud og vie Jer hvor det er nu er I gerne vil vies - det vil de gerne i i Viborg hvor jeg bor (vi endte på rådhuset da det regnede og vi ikke kunne være i den museums have som jeg ellers have planlagt)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil give Annaperena ret.... Der bliver for meget skuespil over det, og det syntes jeg at et bryllup er for alvorligt til. I bliver vel ikke gift for at komme i kirken??? Så tag de nærmeste med på rådhuset eller find en der vil vie jer et andet sted.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er absolut ikke meningen, at det skal være poppet eller mindre "ægte", bare fordi vi overvejer at vælge et alternativt til kirken/rådhuset.

Jeg kan bare ikke stå inde for vielse i kirken, og rådhuset synes jeg bliver for upersonligt (og svært med 50-60 gæster)!

Det er ikke sikkert at vi kan få byrådsmedlem ud på dagen, og de trossamfund, som jeg har undersøgt, er også meget "gud og salmer" (+kræver tilknytning), og så må man jo tænke i andre baner.

Jeg synes at det er rigtig smukt de eksempler Livscermonier giver på en vielsesceremoni: http://www.livsceremonier.dk/index.php?id=179

Men i princippet kunne en ven/skuespiller eller lignende udføre den.

Jeg må ærlig indrømme, at jeg synes at visse af jeres svar tillæger mig "motiver" (i manglen på et bedre ord), som jeg slet ikke har!

(f.eks. "synes du gør ægteskabet til et skuespil", "ægteskab er en alvorlig ting").

Men når man ikke kan få det man vil have (ville elske en juridisk bindende vielse i naturen), så må man jo tænke alternativt for at få en god dag.

Og for mit/vores vedkommende, så betyder det ikke så meget, hvem som siger ordene, når blot vi med vores familie og venner som vidner kan afgive et troskabsløfte overfor hinanden og vores lille familie, for at "stadfæste" en juridisk bindende vielse på rådhuset.

Mange har ikke noget imod at bruge kirken, som kulisse, (selvom de ikke bruger den ellers), men det har jeg.

Sådan er vi så forskellige. Jeg kunne aldrig drømme om at dømme folk, som bruger kirken for at få den "rette" stemning.

Det er jo også det nemmeste, men altså ikke det rigtige for os.

Redigeret af Frøken_J
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Okay lige et lille indlæg angående bryllup udenfor kirken og rådhuset.

Jeg kan godt forstå du har det svært med rådhuset og kirken.

Min HTB og jeg har det på præcis samme måde. For os er bestemt ikke noget for os, da vi ikke føler vi er til det. Rådhuset, ja vi var til et bryllup sidste år og fandt frem til det heller ikke var det vi ville. Men hvad! Folk har jo hver sin smag.

Men jeg synes bare ikke der findes de store alternativer hvis man ikke vælger kirken eller rådhuset. For hvis man gerne vil have det som dig (og ikke kan få en fra byrådet ud), ja så må man bare finde en nødløsning.

Vi var så heldige at kommunen tager ud og vier folk hvis man ønsker det. Men det skal siges det har været noget af en kamp, at finde frem til det vi ønsket. I Vejle hvor vi bor tager de ikke ud, så vi har også været ude og overvej en masse ting. Men vi fandt så frem til at de min barndoms kommune fortager vielsen udenfor rådhuset. Så derfor rykkede vi brylluppet til Sjælland.

Nå man tilbage til skuespilleren. Har du tjekket Dansk Skuespillerkatalog? Det kan være du kan finde nogle det.

Hilsen Charlotte

---------------------------------------------------------------

5178921e1d4fb9c9.gif

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg er måske lidt uenig med de fleste, men jeg synes det er lidt sjovt. Og bare fordi det er sjovt synes jeg ikke det er useriøst. Kommer til at tænke på sex and the city2 med stanfords bryllup i starten hvor det var Liza Minelli der viede dem, det var sq meget skægt. men synes det er vigtigt i vælger en der kan tage det seriøst og som kan være sjov.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogle af mine venner havde sådan en ceremoni. De blev viet uden gæster på rådhuset og holdt så en ceremoni i skoven hvor alle gæsterne var med. De havde fået en god veninde til at stå for det og sagde "ja" til hinanden og udvekslede ringe. Det virkede super godt! :thumbsupsmileyanim:

Hverken useriøst eller at lave grin med ægteskabet eller noget. Det var en smuk og rørende og meget personlig ceremoni og havde helt bestemt den højtidelige stemning fra kirken men samtidigt var det så meget dem. Hvis det ikke var vigtigt for mig at blive viet i kirke, ville jeg også gøre det sådan. Har været til en del rådhusbryllupper og jeg vil helt sikkert ikke nøjes med det på rådhuset - det er lidt fesent synes jeg.

Har også hørt om nogle andre der havde en smuk hjemmelavet ceremoni på en strand (efter rådhus-underskriften).

Jeg synes ideen med en skuespiller er fantastisk - men I skal jo nok selv skrive talen så? Skuespillere er ikke det samme som en standup-komiker - de er jo eksperter i at læse og ramme den rigtige stemning og følelse - også i højtidelige sammenhænge. Så hvis I ikke har en ven der kan skrive og holde en ceremoni, så synes jeg det er en god ide med en skuespiller.

Jeg ved ikke hvor dyrt det er - det kommer nok meget an på om I selv skriver/arrangerer ceremonien.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har selv stået i samme situation, og synes det er lidt voldsomt at folk antager at du med skuespiller mener at det hele skal være sat op og falskt, men sådan er det jo ikke. Man vil bare gerne have en lige ¨så smuk og lang ceremoni som fx ved kirkebrylluper, men uden det religiøse.

Jeg er selv ikke kristen, og min kæreste er heller ikke, men derfra og til så bare at lade os - nøjes med 5 minutter på rådhuset. (Al respekt til dem der kan lide det sådan, men det er ikke mig.) :thumbsupsmileyanim:

Vi har valgt at få en giftefoged ud fra kommunen og så har vi selv lavet den vielse vi mener er seriøs og som passer til os :cheerleader3: Blandt andet hat vi skrevet en tale som byrådrepræsentanten skal læse højt og også fundet sange, som ikke er salmer, men som vi godt kan lide og alle kender. Vi får også en af vores venner til at læse et digt højt, og så måske lige holde den tale præsten plejer med hvorfor det er dejligt vi skal giftes.

Så man behøver ikke en skuespiller, men som Mette også sagde, så kan det faktisk også være lidt sjovt på den fede måde :wink:

Held og lykke med at finde ud af det :D

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
haha ja hvis jeg ku få Liza Minelli til at vie os og bagefter underholde med "single ladies" så var jeg sq klar hehe... men så ville jeg også have de hvide svaner!

:cheerleader3:

Ja det ville jeg heller ikke sige nej til :thumbsupsmileyanim:

Hilsen Charlotte

---------------------------------------------------------------

5178921e1d4fb9c9.gif

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Charlotte,

Nej, der er mere eller mindre ingen alternativer, hvis man ikke vælger kirke eller rådhus. Det er vildt frustrerende...

Og jeg synes jo også det ville være lidt tamt, bare at sige til gæsterne, når de kommer; "vi blev gift i går - lad os feste".

Jeg vil meget gerne et privat ritual NETOP for at vise overfor vores familie og venner, hvor seriøst vi tager vores liv sammen.

Tak for link - dejligt med et svar, som gik på mit spørgsmål og ikke min "smag". :thumbsupsmileyanim:

Okay lige et lille indlæg angående bryllup udenfor kirken og rådhuset.

Jeg kan godt forstå du har det svært med rådhuset og kirken.

Min HTB og jeg har det på præcis samme måde. For os er bestemt ikke noget for os, da vi ikke føler vi er til det. Rådhuset, ja vi var til et bryllup sidste år og fandt frem til det heller ikke var det vi ville. Men hvad! Folk har jo hver sin smag.

Men jeg synes bare ikke der findes de store alternativer hvis man ikke vælger kirken eller rådhuset. For hvis man gerne vil have det som dig (og ikke kan få en fra byrådet ud), ja så må man bare finde en nødløsning.

Vi var så heldige at kommunen tager ud og vier folk hvis man ønsker det. Men det skal siges det har været noget af en kamp, at finde frem til det vi ønsket. I Vejle hvor vi bor tager de ikke ud, så vi har også været ude og overvej en masse ting. Men vi fandt så frem til at de min barndoms kommune fortager vielsen udenfor rådhuset. Så derfor rykkede vi brylluppet til Sjælland.

Nå man tilbage til skuespilleren. Har du tjekket Dansk Skuespillerkatalog? Det kan være du kan finde nogle det.

Hilsen Charlotte

---------------------------------------------------------------

5178921e1d4fb9c9.gif

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Mette,

Tak - det er nemlig ikke ment som useriøst - snarere tværtimod.

Hvis jeg havde en god ven, som ville føle sig tilpas i rollen, ville det være en god løsning...

bum bum - jeg må se hvor dette ender;)

jeg er måske lidt uenig med de fleste, men jeg synes det er lidt sjovt. Og bare fordi det er sjovt synes jeg ikke det er useriøst. Kommer til at tænke på sex and the city2 med stanfords bryllup i starten hvor det var Liza Minelli der viede dem, det var sq meget skægt. men synes det er vigtigt i vælger en der kan tage det seriøst og som kan være sjov.
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Lindaloo,

MANGE TAK FOR DIT SVAR! Det er netop de tanker, jeg gør mig med ceremonien. Den skal være 100% i vores ånd.

Jeg har allerede tanker om, at der skal spilles en instrumental version af Oasis "Don't go away", da det på en måde er vores sang og at denne linje derfra siger alt om den spæde start af vores forhold, hvor et dybt venskab udviklede sig til kærlighed:

"So don't go away, say that you'll stay - forever and a day. In the time of my life".

Den sang har personlig betydning for os begge og ville derfor være perfekt.

En anden mulighed kunne selvfølgelig være at selv stå for det hele - og holde hver vores tale/troskabsløfte til hinanden, før udveksling af ringe.

Men på den anden side ville det være rart med en, som styrer slagets gang, så at sige ;)

Jeg tænker videre....

Nogle af mine venner havde sådan en ceremoni. De blev viet uden gæster på rådhuset og holdt så en ceremoni i skoven hvor alle gæsterne var med. De havde fået en god veninde til at stå for det og sagde "ja" til hinanden og udvekslede ringe. Det virkede super godt! :thumbsupsmileyanim:

Hverken useriøst eller at lave grin med ægteskabet eller noget. Det var en smuk og rørende og meget personlig ceremoni og havde helt bestemt den højtidelige stemning fra kirken men samtidigt var det så meget dem. Hvis det ikke var vigtigt for mig at blive viet i kirke, ville jeg også gøre det sådan. Har været til en del rådhusbryllupper og jeg vil helt sikkert ikke nøjes med det på rådhuset - det er lidt fesent synes jeg.

Har også hørt om nogle andre der havde en smuk hjemmelavet ceremoni på en strand (efter rådhus-underskriften).

Jeg synes ideen med en skuespiller er fantastisk - men I skal jo nok selv skrive talen så? Skuespillere er ikke det samme som en standup-komiker - de er jo eksperter i at læse og ramme den rigtige stemning og følelse - også i højtidelige sammenhænge. Så hvis I ikke har en ven der kan skrive og holde en ceremoni, så synes jeg det er en god ide med en skuespiller.

Jeg ved ikke hvor dyrt det er - det kommer nok meget an på om I selv skriver/arrangerer ceremonien.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Sunspirit,

Lige præcis! Det er netop tanker om at gøre det personligt og intimt, når man nu ikke vælger kirke/rådhus.

Hvor lyder det smukt - den måde I vil holde jeres vielse på. :thumbsupsmileyanim:

Jeg afventer fortsat svar vedr. giftefoged, men må jo have alternativer på hånden, hvis det glipper.

En anden tanke er også at bygge det op omkring vores troskabsløfter til hinanden og ringeudveksling. Men det kræver jo, at vi selv skal have meget snor i gæsterne op til ceremonien. Med en ceremonimester (af den ene eller anden slags) ville denne person hjælpe os med dette.

Skuespiller kom i spil, da jeg ikke umiddelbart kan se en person i vores familie/vennekreds, som vil føle sig godt til pas med denne rolle.

Jeg har selv stået i samme situation, og synes det er lidt voldsomt at folk antager at du med skuespiller mener at det hele skal være sat op og falskt, men sådan er det jo ikke. Man vil bare gerne have en lige ¨så smuk og lang ceremoni som fx ved kirkebrylluper, men uden det religiøse.

Jeg er selv ikke kristen, og min kæreste er heller ikke, men derfra og til så bare at lade os - nøjes med 5 minutter på rådhuset. (Al respekt til dem der kan lide det sådan, men det er ikke mig.) :cheerleader3:

Vi har valgt at få en giftefoged ud fra kommunen og så har vi selv lavet den vielse vi mener er seriøs og som passer til os :wink: Blandt andet hat vi skrevet en tale som byrådrepræsentanten skal læse højt og også fundet sange, som ikke er salmer, men som vi godt kan lide og alle kender. Vi får også en af vores venner til at læse et digt højt, og så måske lige holde den tale præsten plejer med hvorfor det er dejligt vi skal giftes.

Så man behøver ikke en skuespiller, men som Mette også sagde, så kan det faktisk også være lidt sjovt på den fede måde :)

Held og lykke med at finde ud af det :D

Redigeret af Frøken_J
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Charlotte,

Nej, der er mere eller mindre ingen alternativer, hvis man ikke vælger kirke eller rådhus. Det er vildt frustrerende...

Og jeg synes jo også det ville være lidt tamt, bare at sige til gæsterne, når de kommer; "vi blev gift i går - lad os feste".

Jeg vil meget gerne et privat ritual NETOP for at vise overfor vores familie og venner, hvor seriøst vi tager vores liv sammen.

Tak for link - dejligt med et svar, som gik på mit spørgsmål og ikke min "smag". :thumbsupsmileyanim:

Det var så lidt :wink:

Jeg håber virkelig I finder frem til den helt rigtig løsning der passer til jer :cheerleader3:

Hvis det er, så vil jeg da meget gerne høre hvad I finder frem til. Jeg synes det er lidt spændende når der er andre der vælge noget andet end kirken eller rådhuset :)

Hilsen Charlotte

---------------------------------------------------------------

5178921e1d4fb9c9.gif

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Hvor lyder det smukt - den måde I vil holde jeres vielse på. :thumbsupsmileyanim:

Jeg afventer fortsat svar vedr. giftefoged, men må jo have alternativer på hånden, hvis det glipper.

Skuespiller kom i spil, da jeg ikke umiddelbart kan se en person i vores familie/vennekreds, som vil føle sig godt til pas med denne rolle.

Så giver det også god mening, for dem er det en profession at stille sig op og påtage sig en rolle som de skal tage seriøst. :cheerleader3:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer