Sidsel R

Nogen der kan hjælpe mig?

8 posts in this topic

Hej Zillaer.

Jeg er ved at tage det sidste år af min HF og i den forbindelse skal jeg skrive noget der bliver kaldt et tværfagligt eksamensprojekt.

Det vil sige at jeg skal skrive opgaven inden for to fag. Jeg har så valgt at det skal være historie og religion, MEN jeg kan simpelthen ikke komme på et godt emne.

Jeg skal aflevere opgaven en uge efter vores bryllup så mit emne må gerne være "nemt" ikke for bredt, men heller ikke for snævert (hvis man kan sige det)

Det eneste emne jeg sådan umiddelbart kan komme på er korstogene og det ved jeg er et stort emne, så jeg ville høre om der ikke er nogen af jer herinde der har et par gode forslag?

På forhånd tak for hjælpen. :)

- Sidsel

0

Annonce ♥

Er helt blank indenfor de emner, men min htb læser historie med dansktilvalg på uni, og han foreslår følgende emner:

Muslimerne i sydspanien i middelalderen

Jødernes forfølgelse generelt

Hedninge i England

Pavekriserne

Korstogene i de baltiske lande

Mødet med den grønlandske naturtro/kirkemissionen i Grønland

0

Er helt blank indenfor de emner, men min htb læser historie med dansktilvalg på uni, og han foreslår følgende emner:

Muslimerne i sydspanien i middelalderen

Jødernes forfølgelse generelt

Hedninge i England

Pavekriserne

Korstogene i de baltiske lande

Mødet med den grønlandske naturtro/kirkemissionen i Grønland

Hold da op det var da noget af nogle emner. Dem må jeg kigge lidt nærmere på. Jødernes forfølgelse kunne måske være noget tror jeg, men det med grønland lyder nu altså også spændende. Det kunne være man skulle undersøge de emner lidt nærmere. :)

Tak for de gode forslag og hils din h2b og sig tak til ham også. :thumbsupsmileyanim: Jeg havde set mig lidt blind på det tror jeg.

0

Oooh eller tag fat i noget med inspiration fra Da Vinci Code og den hellige gral. Så en dokumentar bag filmen (lang tid inden jeg endelig fik set filmen)...Synes det er en vildt spændende fortolkning af maleriet, og det giver en god anledning til at forholde sig kritisk overfor forskellige teorier.

0

Annonce ♥

Oooh eller tag fat i noget med inspiration fra Da Vinci Code og den hellige gral. Så en dokumentar bag filmen (lang tid inden jeg endelig fik set filmen)...Synes det er en vildt spændende fortolkning af maleriet, og det giver en god anledning til at forholde sig kritisk overfor forskellige teorier.

Jeg har desværre ikke set eller læst Da Vinci Code så umiddelbart virker det lidt uoverskueligt da jeg ikke har den fjerneste idé om hvad den egentlig handler om, men det kan man selvfølgelig undersøge. :)

Kristendommens baggrund og grundbegreber; Belyses i sammenhæng med bibelske fortællinger via følgende problemformuleringer:

- Hvorfor er den danske folkekirke tæt forbundet med staten - hvad er historien bag?

- Hvilke historiske træk havde indvirkning på kristendommen i antikken - Roms fald?

- Hvordan læser man Biblen? Bibelsyn og historisk-kritisk læsning?

- På hvilke måder står "Europa" historisk i gæld til kristendommen?

- Er lignelsen om Den barmhjertige samaritaner stadig aktuel anno 2011? I Danmark? I skolen?

Dette er et par ideer til din opgave, håber det kan udvide dine muligheder...

Held og lykke

umiddelbart nogle gode problemformuleringer. Jeg ved bare ikke om de måske bliver for omfattende. Denne opgave er en synopse opgave, hvilket vil sige at jeg skal mere eller mindre lave et stikordsark som skal afleveres og så skal jeg op og forsvare/fremlægge det på ca. 20 min tror jeg det er. Tror du man kan nå at få det hele med på så kort tid? De problemformuleringer ligger jo op til en hel del, selvom det kunne være spændende at undersøge.

0

I forhold til korstogene kunne du jo evt. indsnævre det, f.eks. til Danmarks korstog i Estland og belyse hvordan religion blev brugt som dække for andre motiver. Eller endnu mindre bredt til hvordan Danmark fik sit flag på det korstog, hvilket både kan belyses med religion og historie.

0

Hej

Gik ud af gym for 3½ år siden som første år på den nye reform. De har sikkert ændret lidt undervejs, så tag det nedenstående lidt løst, hvis de nu har ændret fokus eller lign.

Hvis det er som den i gymnasiet bliver der især lagt vægt på at du forstår og anvender de rigtige metoder. Altså at du f.eks. bruger i historie går ind og læser nogle første håndsberetninger fra den tid og analyserer dem for at sige noget om samtiden. Korstogene er umiddelbart et fint emne.

Du bør vælge at begrænse det til det første korstog og den politiske scene på den tid. Der er dels den tale af Pave Urban, hvor han retfærdiggører at man skal generobrer det hellige land, samt nogle skildringer fra soldater, dem der erobrer og bliver erobret. (Tjek biblioteket - der er nogle af korstogsbøgerne der har gode førstehåndskilder) I religion kunne fokus så ligge mere på splittelsen af kirken og det at man havde 2 paver, og deres forskellige udgangspunkter, mødet med islam på den tid ect. ect. (Der sker en del ved religionen, som har meget indflydelse på historien. I bund og grund en række magtkampe og tilpasninger af religionen til den daværende dagsorden)

Og ellers tal med din historie- og religionslærer. De ved godt hvilket emner der er kød på og hvilket der er lidt mere døde.

0

Jeg hapser lige denne frem igen for at høre om der er flere med gode idéer. :)

Det er allerede nogle gode jeg har fået. :)

Men i aften skal jeg ind og snakke med mine vejledere med hensyn til opgaven og så tænkte jeg at jo flere muligheder jo bedre.

Jeg har stadig ikke fundet et emne hvor jeg har tænkt at det SKULLE det bare være og det var også lidt det jeg håbede på at finde.

Så kom frisk, nogen med flere idéer? :o

0

Annonce ♥