Guest Linette160711

Hvad skal I hedde til efternavn?

244 indlæg i dette emne

Ihhh, saa er det man bor i Italien og her er der ikke tradition for decideret at skifte navn naar man bliver gift - har heller ikke haft lyst til det foer denne traads voooooksevaerk :(

Hvis jeg skulle skifte navn, saa ville jeg skulle af med enten Moselund eller Toft, fordi jeg har min mors efternavn som mellemnavn og min fars som efternavn. Min HTB har et laekkert efternavn og jeg ville komme til at hedde Camilla Cameli - skulle naermest udgive en bog med det navn!

Jeg ville saa skulle gaa fra

Camilla Moselund Toft

til

Camilla Moselund Cameli

Eller

Camilla Toft Cameli

MEN, men, men - det betyder meget for min far at hans navn, Toft, foeres videre af mig, da min soster har fravalgt det til min niece. Saa mine boern ville i givet fald skulle hedde det, hvis jeg skulle foere det videre og saa kan jeg ikke gaa af med det. Vi har bare haft et maekeligt forhold til den side af familien...

Derimod har vi altid haft et meget taet og hjerteligt baand til min mors side af familien, Moselund. Udover at navnet skabte problemer i folkeskolen, a la Mosefund etc., saa har baade min kusine og faetter fravalgt det, saa min soster er den eneste til at foere det videre, hvis jeg ogsaa ville fravaelge det.

Jeg synes det er lidt svaert at gaa af med de navne, omvendt har jeg altid vaeret Camilla T og det er det, jeg identificerer mig selv staerkest med. Jeg kan godt lide tanken om at vaere en familie - ogsaa navnemaessigt. Hans mor har ikke skiftet navn, svigerminden har heller ikke...

SUK - ville I skifte navn i min situation :help:

Altså sådan rent ud fra, hvad jeg synes klinger bedst og hvad der ser pænest ud på skrift, så er det klart Camilla Toft Cameli, men det er jo ikke helt nemt at give afkald på et navn, når nu man har et ene fra mor og det andet fra far (jeg tager faktisk min fars navn til mellemnavn, når jeg nu alligevel skifter navn). Måske du bare skulle beholde dit navn som det er, hvis ikke det er et brændende ønske fra din side, at hedde det samme som din mand.

Men Camilla T. Cameli - det er rigtig flot :cheerleader3:

Redigeret af Elva
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er der ikke de store problemer hvad efternavn angår. jeg hedder Madsen og min kæreste Andersen. Ingen af os har mellemnavne så jeg skifter efternavn til Andersen. Vores børn hedder begge Andersen. For mig er det vigtigt at vi alle har det samme efternavn da jeg forbinder det med at vi så er en familie. det lyder nok lidt latterligt for selvfølgelig er vi en familie alligevel. det er nok bare mig der er lidt mærkelig på det punkt. :blink::huh:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ihhh, saa er det man bor i Italien og her er der ikke tradition for decideret at skifte navn naar man bliver gift - har heller ikke haft lyst til det foer denne traads voooooksevaerk :(

Hvis jeg skulle skifte navn, saa ville jeg skulle af med enten Moselund eller Toft, fordi jeg har min mors efternavn som mellemnavn og min fars som efternavn. Min HTB har et laekkert efternavn og jeg ville komme til at hedde Camilla Cameli - skulle naermest udgive en bog med det navn!

Jeg ville saa skulle gaa fra

Camilla Moselund Toft

til

Camilla Moselund Cameli

Eller

Camilla Toft Cameli

MEN, men, men - det betyder meget for min far at hans navn, Toft, foeres videre af mig, da min soster har fravalgt det til min niece. Saa mine boern ville i givet fald skulle hedde det, hvis jeg skulle foere det videre og saa kan jeg ikke gaa af med det. Vi har bare haft et maekeligt forhold til den side af familien...

Derimod har vi altid haft et meget taet og hjerteligt baand til min mors side af familien, Moselund. Udover at navnet skabte problemer i folkeskolen, a la Mosefund etc., saa har baade min kusine og faetter fravalgt det, saa min soster er den eneste til at foere det videre, hvis jeg ogsaa ville fravaelge det.

Jeg synes det er lidt svaert at gaa af med de navne, omvendt har jeg altid vaeret Camilla T og det er det, jeg identificerer mig selv staerkest med. Jeg kan godt lide tanken om at vaere en familie - ogsaa navnemaessigt. Hans mor har ikke skiftet navn, svigerminden har heller ikke...

SUK - ville I skifte navn i min situation :help:

Altså sådan rent ud fra, hvad jeg synes klinger bedst og hvad der ser pænest ud på skrift, så er det klart Camilla Toft Cameli, men det er jo ikke helt nemt at give afkald på et navn, når nu man har et ene fra mor og det andet fra far (jeg tager faktisk min fars navn til mellemnavn, når jeg nu alligevel skifter navn). Måske du bare skulle beholde dit navn som det er, hvis ikke det er et brændende ønske fra din side, at hedde det samme som din mand.

Men Camilla T. Cameli - det er rigtig flot :cheerleader3:

Ja, jeg er ogsaa mest til den version, men ak, det er stadig svaert. Taenker jo ikke saa meget over det, fordi det ikke umiddelbart byder sig, naar man nu beholder hver sit navn hernede. Men den danske "tradition" kan jeg godt lide og saadan har det altid vaeret i vores familie, saa det traekker alligevel lidt i mig... maa vende den med HTB igen, men skal lige have ro paa et par dage endnu :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi ender med at jeg tager min kærestes nuværende mellemnavn...

Han hedder Vibjerg Jensen og jeg hedder Nielsen...

Vi synes begge Jensen og Nielsen er for almindelige... og så er Vibjerg et lidt specielt navn de bruger i hans mors familie...

Håber jeg ender med at hedde Gitte Vibjerg og min kæreste bare får navnet Jacob Vibjerg... men nu må vi se hvad vi ender med :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal have hans efternavn, da det er meget specielt....

Det ville også lyde dumt, hvis han skulle have mit efternavn.

Så, ville han komme til at hedde : David Allan Janus Rasmussen

Han hedder : David Allan Janus Hellmann

Så, mit fulde navn, bliver : Mai Ida Hellmann....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ej hvor er det bare en hyggelig tråd denne her :thumbsupsmileyanim:

Skønt at det blev taget op! For der er der godt nok en del af jer skønne kvinder, som har grublet og vendt og drejet navnene for at finde den bedste kombination :cheerleader3:

For vores vedkommende er jeg den heldige vinder af et -sen efternavn.. nemlig Pedersen! Ikke lige just flatterende at være endnu en af dem der ligger på top 5 over mest anvendte efternavne ... :td:

Så for os var valget ikke svært... Min H2B kommer fra England, så vi bliver efter brylluppet begge til Robinson :super:

Så det glæder jeg mig til! For mig var det vigtigt at vi havde samme navn som ægtefolk! Så det var med meget bedende øjne da han så spurgte mig om jeg var okay med at vi tog hans ... :biggrin:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi beholder vores egne efternavne til at starte med.

Det har været oppe at vende at tage hans mors pigenavn (det er polsk), det efternavn han har nu er fra hans mors eksmand, altså ikke min H2B's fars efternavn.

Bl.a. derfor vil jeg ikke tage det, og han skal ikke ha' mit for det vil lyde alt for tosset (Jakob Jacobsen, nej, det duer bare ikke! Fnis).

Så pt bliver det vores egne, så vil han på et tidspunkt tage stilling til om han føler det skal være det polske (som jeg faktisk gerne vil ha', jeg synes det er flot og ville være en fin "hyldest" til hans bedsteforældre og hans polske rødder -er også bare lidt nervøs for hvad man kan risikere af fordomme ved at ha' sådan et navn).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi dropper begge vores efternavne, og så tar vi mit mellemnavn som mellemnavn og hans mellemnavn som efter navn, så vi kommer til at hedde det samme.

Altså jeg hedder nu Line Hxxxxxxx Back og HtB hedder Bo Hxxxxxx Kxxxxxxxxx

Og efter brylluppet kommer vi til at hedde Hr. og Fru Hxxxxxxx Hxxxxxx

Redigeret af Line Back
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi hedder begge et -sen navn... Henholdsvis Sørensen og Jeppesen. Jeg har altid gerne ville skille mig af med mit Sørensen og så bruge mit mellemnavn . Synes dog ikke at byttet til Jeppesen er meget bedre :td: Derudover er Fru Jeppesen jo også min svigermor, og det vil altså være mærkeligt for mig at hedde Jeppesen... Jeg prøver derfor at overbevise min forlovede om, at vi skal hedde vores mellemnavne til efternavn begge to, og så starte en ny gren af familien med vores helt eget sammensatte navn :loveflag: . Den skal godt nok lige overvejes fra hans side, da han er den sidste tilbage i familien med hans kombination af mellemnavn og efternavn osv osv..... Nu må vi se... Det er helt sikkert at vi skal hedde det samme til efternavn, spørgsmålet er bare hvad det bliver. Måske må jeg bøje mig til sidst og så hedde mit mellemnavn og Jeppesen..... Der er heldigvis over et år endnu, så der er gode muligheder for at debatere emnet flere gange :bed:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min far hedder Kim Thiil Thiilborg og min mor hedder Gerda Mose Thiilborg - og så hedder jeg Henriette Mose Thiilborg, så jeg har fået lidt fra hver.. :)

Min fætter fik en navneændring da han skulle giftes forrige år - fra at hedde Thiilborg til efternavn til at hedde Thiil til efternavn. Jeg var lige begyndt at overveje at gøre det samme, for Thiil ville virke mere som et mellemnavn når jeg engang skulle giftes. Men på den anden side, så har jeg aldrig heddet det, og Thiilborg betyder noget for mig, for det navn stammer fra min oldefar på min fars side af familien.

Men så friede H2B lige pludselig, og sagde at han rigtig gerne ville have hvis vi kom til at hedde Kim og Henriette Thiilborg Petersen (mit efternavn som mellemnavn og hans efternavn som efternavn), så det skal vi hedde. Jeg kommer nok til at underskrive mig Henriette Thiilborg i fremtiden også.. ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Dejlgt at læse at min H2B og jeg ikke er de eneste med navne dilemmaet :)

Min kommende mand hedder Bonnén Schaadt til hhv mellemnavn og efternavn, og ville rigtig gerne tage hans navne, men dog beholde mit eget.

Men da jeg har et -sen navn hører det næsten til i slutningen, og så ville mit navn blive rigtig langt, nemlig Sascha Theresa Bonnén Schaadt Thorsen..

Hmm det er vidst stadig en tænker- eller hvad synes i?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine forældre hed begge Nielsen da de mødtes så der var ikke de store spørgsmål om navne, men de tog lidt (y) på damen på navnekontoret, da de sagde at min far skulle ha min mors Nielsen. Blev hun meget forvirret over for det hed han jo allerede!

Jeg ligner så min mor så meget at jeg har fundet mig en mand som hedder Nielsen :thumbsupsmileyanim: Så vi har heller ikke de store spørgsmål om navne.

Jeg overvejer dog at tage min mors mellemnavn og vi så evt bruger det som efternavn i stedet for Nielsen. Der er jo så forbandet mange muligheder!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min kæreste insisterer på, at man tager mandens navn når man bliver gift. Jeg hedder Framholt Jensen og han hedder Malmqvist Pedersen og vi har egentlig for længe siden besluttet at vi begge skulle hedde Malmqvist Pedersen, men nu når det er aktuelt er jeg sgu lidt i tvivl ...!

Er egentlig glad for mit Framholt, da det kun er min familie der hedder det, men jeg har selv først fået det tilføjet i 1999 og derfor synes kæresten slet ikke at det er mit rigtige navn! Jeg må desværre nok indrømme at jeg heller aldrig rigtig har brugt det, så lidt rigtigt er der nu i det. Det irriterer mig bare, at jeg igen skal hedde et -sen navn. Har foreslået at vi bare hedder Malmqvist, men den hopper han ikke rigtig på, så det ender nok med begge hans navne. :biggrin:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil helt klart tage min mands navn - uanset hvor kedeligt det er (det er Kents så ikke hehe) for jeg har i forvejen DKs 4. mest almindelige efternavn ;) Kent har et familie"mellemnavn" som jeg synes er rigtig flot, så det glæder jeg mig til en dag at kunne skifte Pedersen ud med :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm, ja. Jeg vil egentlig gerne have at vi hedder det samme, som en rigtig familie. Min far, bror og jeg har Wendt som mellemnavn, men ikke min mor. Det har jeg altid synes var lidt mærkeligt. Mit efternavn, Sørensen har jeg ikke behov for at beholde. Og H2B har ikke noget mellemnavn. Så det bedste ville være at vi begge kommer til at hedde Wendt Lüdtke, selvom det godt nok klinger lidt mærkeligt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

For mig er det overhovedet ikke vigtigt at vi har samme efternavn bagefter. Jeg har et meget specielt efternavn som jeg ikke kunne drømme om at slette eller bruge som mellemnavn. For lars er det derimod vigtigt at vi hedder det samme. Så som kompromis får vi hans efternavn til mellemnavn og mit efternavn som efternavn. Så vi ender begge med at hedde Eliasen Vilbrand... Jeg har så 3 navne mere udover det... ja ja lidt kongelig har man vel lov at være :D

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puh jeg får et laaaaaaaangt navn for jeg har besluttet mig for at jeg vil tage et gammelt familie efternavn og tager samtidig også min kommende mands efternavn...kan bedst lide når der står det samme på postkassen :rolleyes:

Men jeg har også valgt at tage min farmors fornavn som et ekstra mellemnavn for min far er dybt ulykkelig over at jeg skipper "hans" families efternavn...åhh de hensyn :pokey:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi er heldigvis meget enige om at tage hinandens mellemnavne og droppe vores 'sen-efternavne. Min kæreste hedder Haus til mellemnavn, hvilket betyder meget for ham, da det stammer fra hans familie i Polen. Selv hedder jeg Falkenberg til mellemnavn. Så vi bliver Hr. og Fru Falkenberg Haus :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa...

Jeg er jo lidt traditionel og synes jo, at man som familie skal have det samme efternavn. Men vi havde vores diskussioner da vi fik vores datter, hvad hun skulle hedde. Jeg har jo et specielt mellemnavn og det har min kæreste også, og vi ville begge gerne give hver vores videre, men jeg syntes jo så også at hun skulle have efternavn, som så ville blive vores familienavn. Så det endte med, at hun faktisk fik begge vores mellemnavne og min kærestes efternavn, da jeg jo havde i bagtankerne, at så kunne jeg tage det, når vi så skal giftes :thumbsupsmileyanim:

Så vi fik begge vores vilje og vi får alle sammen det samme efternavn, selvom det er et ganske almindeligt efternavn :rolleyes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tager min kommende mands efternavn og beholder mit eget mellemnavn og det bliver så det der kommer til, at kæde mig sammen med min store dreng... Har været lidt svært for mig ikke at skulle hedde det samme som min søn meeeeen vi har stadig samme mellemnavn :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg vælger at tage min kommende mands navn og droppe det gamle ,, har egentlig aldrig været særlig vild med det nuværende som er Møller , så da H2B har et mere specielt navn , Eckmann så bliver det naturligvis hans ..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer