Sign in to follow this  
Followers 0
Frittefrej

Er der en lønmedarbejder tilsteder? :-)

6 posts in this topic

Hvor mange timer regner man med at en fastansat har pr. måned? (altså når personen er fastlønnet pr. måned)

Er det 160 eller 144?

Hvis I derudover ved, hvad timelønnen er, som man får dækket hos det offentlige, hvis en medarbejder går på barsel, og derved hvor meget pr time man selv skal betale som virksomhed til kvinden mens hun er på barsel, så må I gerne fortælle det også :-)

Og er det hun evt. tjener mere, end kommunen dækker, noget man som virksomhed skal dække, ligeså lang tid hun vælger at holde barsel? Om det er et halvt år eller et helt år?

Håber nogle kan hjælpe.

De 2 lønkyndige jeg kender er ude at rejse ;-)

0

Annonce ♥

Man arbejder 160,33 timer pr. måned i gennemsnit. (37 t * 52 uger, delt med 12 måneder).

Mht. barsel, så dækker kommunen ikke ens "løntab", men de udbetaler barselsdagpenge, når/hvis man ikke får løn fra sin arbejdsgiver.

Det er meget forskelligt, hvor længe man får fuld løn af sin arbejdsgiver, det kommer an på hvilken overenskomst, de følger, eller hvilken personalepolitik de har (hvis de har en).

Din fagforening kan hjælpe dig med dine rettigheder. Det er meget svært at sige noget generelt om det, synes jeg.

0

Tak Helle

Så fik jeg svar på et af spørgsmålene ;-)

Det er ikke mig selv det drejer sig om, men en jeg kender som har en butik med 1 fastlønnet og flere timelønnede.

Der er ikke noget specielt i kontrakten. Så hende jeg kender er i tvivl om hvordan reglerne er.

Så det er chefen der gerne vil vide, hvor meget hun evt. skal betale for denne medarbejder mens hun er på barsel, og hvor lang tid hun skal betale.

Jeg mener selv at kommunen betaler barselpengene? og kun hvis hun har en højere løn end det kommunen udbetaler, skal hun betale medarbejderen de resterende penge?

0

Så vidt jeg ved hæfter arbejdsgiver kun for at betale fuld løn i den periode som overenskomsten siger.

Hvis lønmodtager vælger at holde barsel i længere tid end arbejdsgiver betaler fuld løn, så betaler kommunen barselsdagpenge til lønmodtager og arbejdsgiver er ikke forpligtet til at betale forskellen.

Jeg tror måske endda at arbejdsgiver modtager barselsdagpengene fra kommunen, sålænge lønmodtager modtager løn, men den er jeg altså ikke helt sikker på.

Borgerservice i kommunen kan helt sikkert reglerne.. :thumbsupsmileyanim:

0

Annonce ♥

Jeg mener vi kalkulerede med 1.800 timer årligt når vi lavede budgetter m.v. dengang jeg var ansat i revisionsfirmaerne. Man skal jo huske at der er 5 ugers ferie + helligdage. 47 x 37 er 1.739 så det er vist også lige i overkanten da helligdagene ikke er gået fra her, men vi har sikkert kalkuleret med lidt overarbejde.

0