pia81

svigermonster.... hjælp

20 indlæg i dette emne

Hej skønne qvinder :cheerleader3:

trænger virkelig til et kæmpe råd....

sagen er den at H2Bs søster blev gift for 2 år siden til skønt bryllup (i deres smag)og nu er vi jo som sagt ved at planlægge vores der er 1½år til endnu ca. vi har kirke og feststed på plads, og er så småt begyndt at lave indbydelserne klar og har en masse forslag klar til alt mulig andet om vores bryllup og ja vi vælger at bruge nok ca 80000-100000kr på vores bryllup.

og nu har H2Bs søster og svoger og hans anden søster og mor fået ondt i røvet af vi vil bruge så mange penge på noget der kun er en dag.... og de mener ikke at vi har råd til det og at vi godt kunne nøjes med mindre :(

vi har fortalt dem at mine forældre vil betale de første 70000 kr til bryllupet ( de gav nemlig et tilskud til min brors på det samme beløb) så kan ikke se hvad de skal få ondt i røven over og resten af pengene har vi selv sparet op.... og så i går kommer H2B hjem og fortæller at da hans søster blev gift fik de 35000 kr af hans forældre i gave...

og at de nok også vil gøre det til os... men de (læs svigermor) synes ikke at de skal gå til bryllup... H2B har sagt at vi vil bruge dem på bryllupsrejse og det vil vi helt sikker også nu når vi er dækket ind med buget til bryllupet.

nå nu til mit spørgsmål: kan vi (jeg) ikke godt tillade os at sige at de skal blade sig uden om ? og at vi gør det på vores måde og at 2 brylluper ikke er ens!

Er bare så træt af at de samligner vores kommende bryllup med H2Bs søster og svogers bryllup, høre hele tiden sådan gjorde vi ikke ellers sådan gjorde H2Bs søster ikkke, de havde alt på plads ca 1½ år før bryllypet... er det bare os der er langsom?

har nomalt verdens sødeste svigerfamillie som jeg elsker over alt på jorden men lige i øjeblikket driver de mig til vandvid omkrig vores bryllup....

knuser fra Pia

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I skal helt sikker bede dem blande sig uden om! Det er JERES bryllup. Det er fuldstændig ligegyldigt hvad andre har gjort og hvor mange penge det har kostet!

Og man kan altså ikke forvente at ALT er på plads 1½ år før - nogle planlægger jo på meget kortere tid!

Jeg synes I skal sige fra. Minde dem om at det er jer, der skal giftes, så I gør det som I ønsker. :)

:hug:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tja, det er nok osse svært for dem ikke at sammenligne bryllupperne.. Og hvis i alligevel er dækkede ind mht budgettet til brylluppet så syns jeg da bare i skal være glade for pengene til bryllupsrejsen, er jo en kæmpe gave at få... Mine svigerforældre har osse mange meninger om brylluppet, og i starten tog jeg det hele som indblanding/kritik, men har indset, at det bare er forslag og ideer fordi de interesserer sig for vores store dag..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg syntes bestemt de skal blande sig uden om, det er JERES bryllup. Det er ikke normalt at alt er på plads 1 1/2 år før, jeg blev f.eks friet til i august sidste år g skal giftes i juni i år, så jeg har haft godt 9 mdr. til at planlægge vores bryllup :cheerleader3:

Fortæl din svigerfamilie at de skal være velkommen til at komme med gode ideer, men at de skal lade være med at samligne jeres bryllupper fordi det gør dig/jer ked af det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh ja. Kender godt til at have en pragtfuld svigerfamilie, der pludselig synes, de skal have en mening om forskellige aspekter i bryllupsplanlægning.

I skal helt sikkert stå fast på jeres. Det er jeres bryllup. Man kan sagtens sige den slags pænt.

Og hvor er det fedt med sådan nogle pengetilskud!! :cheerleader3:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså hvis mine forældre havde råd til/lyst til at give mig 70.000 til et bryllup så havde jeg godt nok også skruet lidt op for budgettet :thumbsupsmileyanim:

jeg kan til nød forstå hvis i ville forgælde jer voldsomt ved at holde brylluppet at de så kunne være lidt bekymrede, men det er der jo slet ikke tale om.

Nyd dine forberedelser og bed dem på en pæn måde om at blande sig udenom :)

PS. At have alt på plads 1 1/2 år før vil jeg mene er MEGET god tid :)

Rigtig god fornøjelse med planlægningen af DIT drømmebryllup :loveboard:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tillykke med tilskuddet :denmarkflag:

Hurra for at I ellers har et godt forhold, men jeg kan godt foelge dig i at de blander sig - for meget.

Det er en balancegang og jeg var selv MEGET defensiv overfor min svigermor i starten, fordi jeg foelte at hun trak sine "gode" ideer ned over hovedet paa mig. Det var slet ikke tilfaeldet, har jeg nu fundet ud af ved SELV ogsaa at slappe lidt mere af omkring det. It takes two, men det er klart at du ogsaa har lov at bede dem paent om at vente med deres indblanden, for I er lige praecis saa langt i planlaegningen, som I vil vaere OG det er jeres bryllup, ikke din vsigerinde og svogers.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er lidt af en anden mening her... Hvis dine svigerforældre giver en - i mine øjne - rigtig stor og flot pengegave på 35.000 synes jeg faktisk det er ret tarveligt bare at sige "tak for pengene - og nu skal i holde jeres kæft!" Selvfølgelig er det jeres dag, og i bestemmer 100% selv hvordan den skal forløbe, men ville det være så slemt at lade dem være en del af dagen?

Jeg ville selv blive mega skuffet hvis jeg gav en så stor gave og bare blev frosset ud..

Når det er sagt synes jeg ikke de kan sige, at i ikke har råd, men vil give dem ret i at det er mange penge at bruge på en dag. Synes det er ret fornuftigt at de ikke synes pengene skal gå til brylluppet, da 70.000 i mine øjne sagtens burde kunne gøre det.

Hvorfor ikke planlægge en lækker bryllupsrejse, lade svigermor være lidt med, og så være taknemmelig for de 35.000 i får, i steder for at være fornærmet over at svigermekanikken har en interesse i at se deres penge blive brugt fornuftigt? :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når man forærer en gave væk - syntes jeg ikke man kan sætte klausuler på; "Den sofa må I kun bruge når I har fine gæster" - "De sko må du kun bruge om søndagen "... ligeså gælder det i mine øjne hvis man forærer en pengegave væk. Så når svigerforældrerne giver 35.000 kr væk - kan de altså ikke bestemme over de penge. Ting man har givet væk, er ikke ens egne længere - og dermed kan man ikke bestemme over dem længere.

Jeg syntes din H2B skal tale med sin familie om det (evt. mens du også er til stede - men det er ham der skal sige det) - sige at det er jeres penge, som I bruger som I ønsker - og at gode råd og ideer er velkomne, når der bliver spurgt. Gode råd og ideer som kommer uden at der er blevet spurgt, er utidig indblanding, og det er der ikke nogen der ønsker. Og så lige få understreget at selvom brylluppet hos svigerinden var helt vidunderligt - så ønsker I ikke en kopi af det - eller at det skal bruges som sammenligningsgrundlag for jeres bryllup.

Så kan du jo så tilgengæld strække hånden ud den anden vej, og spørge de nærmeste i svigerfamilien om de syntes det skal være den ene eller anden nuance servietter etc. sådan så de føler de også er lidt med :)

Well said :BKSTREET:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der er mange kloge ord her...

Men må lige spørge? Hvordan hænger jeres økonomi sammen med et rigtig dyrt bryllup? Det kan jo være at det er forælder-bekymring for ens børn (søn og svigerdatter). Hvis min datter fx havde kassekredit eller stor forbrugsgæld ville en prioritering af et kæmpe bryllup også nage mig lidt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der er mange kloge ord her...

Men må lige spørge? Hvordan hænger jeres økonomi sammen med et rigtig dyrt bryllup? Det kan jo være at det er forælder-bekymring for ens børn (søn og svigerdatter). Hvis min datter fx havde kassekredit eller stor forbrugsgæld ville en prioritering af et kæmpe bryllup også nage mig lidt.

det må du gerne :)

vi har en god sund økonomi, det eneste vi skylder er lånet til vores hus, som vi betaler af på i hver månede ikke noget med afdragsfrihed, nej bare væk med det lån hurtigst mulig.

så det kan ikke være det der er i vejen...

vi hat snakket lidt om at det evt kunne være at H2B søster og svoger holdte bryllup på su og da de skulle betale bryllupet fik de sig noget af et chok :(

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Weee en dato søster :cheerleader3:

Vi har valgt at holde vores bryllup hemmeligt pga. mange ting, men især for at så er der ingen der kan blande sig. Jeg kan sagtens forstå at du bliver irriteret for det er jo JERES bryllup og JERES beslutninger. Men tror du ikke bare det er bekymringer for jeres fremtid at i vil bruge så mange penge på brylluppet? Måske de tænker at når i er så heldige at få et så flot tilskud, at i skulle gemme nogle af dem til opsparing... Bare tanke herfra, for det er sådan noget både min familie og svigerfamilie kunne finde på at tænke selvom vores økonomi også er fin nok.

Men ønsker dig og din H2B alt held og lykke med det hele og god fornøjelse med planlægningen. Kan læse at du er nået lidt længere end os med planlægningen :bestwishes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes I skal holde brylluppet som I ønsker. Man skal selvfølgelig ikke bare være et par stride hoveder og gøre ting i trods. Men sådan lyder det heller ikke til at I gør. Gør som I selv ønsker, man kan alligevel ikke gøre alle tilfredse :rolleyes:

Og mht at have alt på plads 1,5 år inden brylluppet, er da helt skørt. Jeg har kun været forlovet lidt over et år når jeg bliver gift :loveboard:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Er de overhovedet imod at I vil bruge pengene paa bryllupsrejse... saadan laeser jeg det nemlig ikke.

Det er maaske ikke saa meget det, som det er at de blander sig for meget, som jeg laeser det?

nej det er de ikke :cheerleader3:

de vil bare gerne bestemme over de penge vi får af mine forældre og dem vi selv har sparet op...og så kun de ikke forstå at vi ikke gør som H2B søster og svoger for de menere at det var det perfekte bryllup..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når man forærer en gave væk - syntes jeg ikke man kan sætte klausuler på; "Den sofa må I kun bruge når I har fine gæster" - "De sko må du kun bruge om søndagen "... ligeså gælder det i mine øjne hvis man forærer en pengegave væk. Så når svigerforældrerne giver 35.000 kr væk - kan de altså ikke bestemme over de penge. Ting man har givet væk, er ikke ens egne længere - og dermed kan man ikke bestemme over dem længere.

Jeg syntes din H2B skal tale med sin familie om det (evt. mens du også er til stede - men det er ham der skal sige det) - sige at det er jeres penge, som I bruger som I ønsker - og at gode råd og ideer er velkomne, når der bliver spurgt. Gode råd og ideer som kommer uden at der er blevet spurgt, er utidig indblanding, og det er der ikke nogen der ønsker. Og så lige få understreget at selvom brylluppet hos svigerinden var helt vidunderligt - så ønsker I ikke en kopi af det - eller at det skal bruges som sammenligningsgrundlag for jeres bryllup.

Så kan du jo så tilgengæld strække hånden ud den anden vej, og spørge de nærmeste i svigerfamilien om de syntes det skal være den ene eller anden nuance servietter etc. sådan så de føler de også er lidt med :)

kunne ikke være mere enig :thumbsupsmileyanim:

vi skal være sammen alle sammen i weekenden og skulle samtalen falde på vores bryllup så er vi (H2B & jeg) blevet enig om at vi tager snakken med dem, for vi ønsker på ingen måde at skabe splid i famillien pga af vores bryllup.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det var godt :cheerleader3:

Og det er da traels :pokey:

ja det er edet men vi har valgt et helt andet slags bryllup end dem så de 2 brylluper kan slet ikke samlignes... så vil ikke lade mig påvirke af det, og prøve at tænke på at de kun vil os det godt og at de kun gør det for at hjælpe ós :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det var godt :cheerleader3:

Og det er da traels :pokey:

ja det er edet men vi har valgt et helt andet slags bryllup end dem så de 2 brylluper kan slet ikke samlignes... så vil ikke lade mig påvirke af det, og prøve at tænke på at de kun vil os det godt og at de kun gør det for at hjælpe ós :thumbsupsmileyanim:

Det tror jeg er godt paa den lange bane, selvom det saa kraever lidt taalmodighed og overbaerenhed :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer