TrineG

"Dejlig er jorden" til bryllup

11 indlæg i dette emne

Hej alle I dejlige piger! :)

Jeg er i gang med at kigge salmer til brylluppet, og har da fundet 2 i hvert fald. Nu vil jeg gerne lige have jeres mening. Jeg vil rigtig gerne synge Dejlig er jorden. Den betyder meget for vores familie, primært fordi vi har sunget den til alle begravelser (min mor, morbror og mormor. De dør som fluer i den familie! :unsure: ), men det har jo været fordi de alle elskede den! Så nu spørger jeg om det ville være forkert at synge den til vores bryllup? Jeg tror det vil give mig en følelse af at dem jeg har elsket og mistet er hos mig, og det skader vel ikke at få et mere positivt syn på den sang, som jo faktisk er positiv!

Nå, det blev lidt af en smøre. Lad mig høre hvad I tænker, både for og imod. :bearhug:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes bestemt godt, at I kan vælge den. Ja, måske kan det være, at I forbinder den med nogle utroligt sørgelige ting, men det er jo også samtidigt super smukt at mindes dem og have dem med i tanken på sådan en dag. Selvfølgelig skal I ikke alle sammen gå rundt og være kede af det, men hvis I hver især mindes jeres kære, mens I synger salmen, gør det jo ikke noget overhovedet. Tværtimod vil jeg faktisk sige. Du vil jo under alle omstændigheder tænke på din mor og dine andre kære, som ikke er med på din store dag, så måske vil det ligefrem gøre det lettere at have en salme, som decideret repræsenterer dem?

Og det vigtigste er jo, at du har LYST til at vælge den. Så det synes jeg, at du skal :) Og som du selv skriver, vil I jo få et andet og dejligt minde med salmen :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg burde lave et standardsvar, jeg kunne sætte ind, hver gang nogen spørger: "Kan man det?" :biggrin: Svaret er: Det er jeres dag, og jer der bestemmer! Hvis du har lyst til at synge den salme, så skal i gøre det. Og det er en virkelig virkelig smuk salme, som jeg ville elske at synge, hvis jeg var gæst til jeres vielse. (Også selvom den blev sunget til min kærestes farmors begravelse...) :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

1000 tak for de dejlige svar! Tror det jeg mener mere om man KAN (jeg siger nemlig også altid når folk spørger at de kan gøre lige som de vil! :wink: ), men om folk måske ville blive kede af det, og synes at det satte en dæmper på den festdag det jo gerne skulle være. Måske skulle jeg bare spørge de nærmeste om det ville være et problem for dem... Hmm..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes, du skal spørge dem, du er bange for bliver kede af det. For det er selvfølgelig ikke rart, hvis der er nogen, der sidder og bliver kede af det. Det er jo okay at mindes, og som du skriver, så er det en sang i elsker. Så mon ikke, de også vil syntes, det er smukt at mindes de afdøde på jeres dag. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har overvejet det samme og har MEGET lyst til at det skal vaere vores danske salme :heart:

Vi skal jo giftes i den katolske kirke, men brylluppet er katolsk/protestantisk, fordi jeg ikke vil konvertere. Derfor vil jeg gerne have en dansk salme og at fadorvor gentages paa dansk.

Min mormor vil helt sikkert ogsaa vaere foelsom omkring den salme, men vi synger den altid juleaften og der kan vi klare det sammen. Jeg vil hoere hende, om hun har nogle forslag til salme, og saa kommer vi nok ind paa den alligevel... :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg burde lave et standardsvar, jeg kunne sætte ind, hver gang nogen spørger: "Kan man det?" :biggrin: Svaret er: Det er jeres dag, og jer der bestemmer!

Jeg ville nok modificere det lidt

Vi oplever af og til at nogle siger at vi ikke må spille "Er der nogen i himmelen", "kære lillesøster", "The second before you sleep" o.l. fordi det for nogle vil relatere sig til et tæt og måske nyligt dødsfald, eller der kan være tale om numre som er blevet spillet til selve begravelserne. Men jeg kunne såmænd også godt forestille mig nogle andre som ville sige det stik modsatte; at de betragter det som at de udviser vedkommende respekt og opnår dennes "nærvær".

Det kan hverken jeg eller andre udeforstående afgøre: Derfor afholder jeg mig generelt fra at spille disse numre fordi der kan være nogle i blandt..... Så er man på sikker grund. De eneste der kan afgøre det er jeg selv. Mit standardsvar vil derfor være at det er noget som kun de kan afgøre. Fordi det kun er dem og de nærmeste der kan vurdere det i forhold til den betydning som sangen har for familien m.v.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da min morfar døde spillede de 'er der nogen i himmelen".. Der gik rigtig lang tid før jeg kunne holde ud at høre den sang, og kan huske en gang de spillede den i radioen godt en måned efter. Jeg kunne SLET ikke holde det ud..

Jeg har det stadig ret svært med den sang selv om det snart er 5 år siden, og hvis jeg var til et bryllup hvor den blev spillet ville jeg desværre nok blive mere trist end glad..

Synes tanken er smuk, men i skal virkelig overveje om der er nogle der ville have det dårligt med det :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det kan man godt... Vi valgte at synge "du som har tændt millioner af stjerner" til vores bryllup. Den salme sang vi til min svigermors begravelse og til min mormors. Vi sang den som anden salme, og præsten sagde noget om hvorfor vi havde valgt denne salme, for at mindes dem der desværre ikke var her idag, men hun lagde også vægt på at dette var en festdag. Det var rigtig hårdt, men det lagde ikke en dæmper på resten af dagen. Det var også ret naturligt at vores toastmaster, valgte at sige at vi selvfølgelig også sendte en særlig tanke til dem som ikke var der på dagen, så kunne man jo selv vælge hvem man tænkte på, der var desværre nogen som ikke kunne den dag, når det blev sagt på den måde syntes vi ikke der blev kørt så meget rundt i det, hvilket vi havde været nervøse for, for som sagt er det jo en festdag. Og det blev nævnt i 2 taler, fra hans bror og hans mostre, og det syntes jeg bare er helt naturligt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

1000 tak for de mange gode svar.. Jeg tror jeg spørger min far og mine brødre (den eneste nære familie) om det ville være okay med dem. For selvom den betyder meget for mig vil jeg meget nødigt at det lægger en dæmper på noget! :blush: Endnu engang 1000 tak.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer