Sign in to follow this  
Followers 0
Betinna Nielsen

Kan vi blive viet i en anden kirke end i vores eget sogn?

11 posts in this topic

Annonce ♥

Hej Betinna,

Umiddelbart ja. Vi skal vies i en kirke, som ingen af os har tilknytning til. Jeg skrev bare til præsten - og det var ikke et problem :cheerleader3:

Men ved ikke om det er en generel tildens, men jeg vil da bare prøve at forhøre mig hos præsten/kirkekontoret i den kirke, I gerne vil vies.

0

Som udgangspunkt kan man kun blive gift i sit eget sogn eller en kirke man har tilknytning til, så det er op til præsterne, om de vil lave ekstra arbejde. De får jo ikke ekstra løn. :wink:

Men det lykkes for os med lidt overtalelse. Jeg havde til gengæld også kontaktet en anden kirke, der blankt afviste mig, fordi vi ikke havde tilknytning.

Men prøv da endelig, det kan jo være, de siger ja.

0

Annonce ♥

Uuh ha det er meget forskelligt fra kirke til kirke.

Vi har nok skrevet/snakket med mindst 10 kirker som blankt svarede nej.. Der var intet at gøre!

Men den sidste vi så kontaktede svarede ja med det samme.. De spurgte hverken om tilknytning eller noget så prøv jer frem!

Lad jer ikke slå ud hvis de siger nej - så er det bare om St spørge den nærmeste anden kirke :)

Held og lykke.

0

Ja som de andre siger er det meget forskelligt fra kirke til kirke. Jeg blev først afvist i den kirke vi skal giftes i af kordegnen, men så ringede jeg til præsten og talte med ham, og fordi jeg har alle mine bedsteforældre begravet på kirkegården, fik jeg lov. skal dog betale 2500kr for det.

0

Vi har også fået løst sognebånd til en præst fra en anden kirke, end den vi oprindelig var tilknyttet. De kirker vi har talt med, ville godt vie os, hvis vi havde tilknytning til kirken, de havde vi ikke i den første, men i den vi nu skal vies i, er H2B's far konfirmeret (at han senere meldte sig ud af folkekirken fortalte vi naturligvis ikke præsten :fløjt: ).

Det vil nok være en fordel, hvis I kan finde en kirke, hvor et af jeres familiemedlemmer (forældre, bedsteforældre, søskende el. andet familie) på en eller anden måde har "tilknytning". Men smut I ud til nogle gudstjenester og få en snak med præsten efterfølgende (eller ring hvis I ikke orker for mange barnedåbe)

Held og lykke med det.

0

Vi bliver også viet i en anden kirke end den vi oprindelig hører til.. Umiddelbart virkede det ikke som om at det var noget problem, men jeg blev dog alligevel udspurgt om vores tilhørsforhold til kirken. Nu er vi så heldige at min H2B har sine forældre boende i sognet og det "løste" det hele. Desuden har vi også lidt familie og en kær reserve forældre begravet ved kirken.

Jeg tror at de fleste kirker helst ser at parret her en eller anden form for tilhørsforhold til kirken.

Mon ikke at det vil hjælpe hvis man snakker lidt for sin syge moster og roser kirken HELT vildt, så er der vel ikke ret mange som kan stå for en kommende brud :c166:

0

Annonce ♥

Tak for jeres svar...

Nu er jeg så kommet helt i tvivl om jeg overhovedet vil giftes i kirke :unsure:

Min bror døde ved en ulykke for snart 4 år siden, og jeg har været i kirke de sidste to søndage, første gang til bryllup og igår til konfirmation, og det bringer simpelthen så mange dårlige minder frem... Begge gange måtte jeg kæmpe med at holde tårerne tilbage.

Kan man mon lokke en præst ud af kirken?

0

Tak for jeres svar...

Nu er jeg så kommet helt i tvivl om jeg overhovedet vil giftes i kirke :unsure:

Min bror døde ved en ulykke for snart 4 år siden, og jeg har været i kirke de sidste to søndage, første gang til bryllup og igår til konfirmation, og det bringer simpelthen så mange dårlige minder frem... Begge gange måtte jeg kæmpe med at holde tårerne tilbage.

Kan man mon lokke en præst ud af kirken?

Puha, det er jeg ked af at høre. Det ville ikke være rart, hvis dit bryllup blev en sørgelig begivenhed for dig.

Jeg tror ikke, man kan lokke så mange præster ud af kirken. Men jeg tror, du kan finde en giftefoged, der kan vie jer et andet sted end i kirken. Det er der i hvert fald en af mine bekendte der gjorde.

Jeg har også hørt om en frikirke præst, der afholder vielser andre steder end i kirken.

0