ivanogline

Sikken noget L.O.R.T

13 indlæg i dette emne

SUK SUK SUK

Jeg skulle forsøge mig med en ny opskrift på diabetes bryllupskagen. Men men....

Det gik galt, og måtte smide hele kagen ud.

Bundene blev fine, smagte fantastisk, og var tilpads svampede.

Fyldet, som jeg lavede af blåbær og solbær, kunne jeg ikke få stift med husblas... Hvad gik galt.

Jeg lavede kompot af bærende, piskede cremfine og kom kompotten i, herefter husblas. Skal det være en anden rækkefølge??

Jeg fik et rigtig godt råd med at lave hvid chokoladeganache. Men den blev også helt slaskede. Da jeg lagde det hele sammen, var kagen uspiselig. Smagen var god nok, men konsistensen var ubeskrivelig ringe.

Hjælp please. Hvordan skal jeg lave det?????

Jeg VIL bare have det til at lykkedes, ellers får vi ingen bryllupskage. Ønsker bestemt ikke min H2B skal have det dårligt af højt blodsukker, på lige præcist den dag, hvis vi bestiller en udefra.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder til du har været lettere uheldig med dit kageeventyr og det er ikke lige nemt for alle at arbejde med husblas...

Umiddelbart har du gjort det i den rigtige rækkefølge som jeg kan læse, så jeg tænker om du har brugt blade nok og ladet det stå længe nok og sætte sig? Jeg plejer dog at gøre det, at jeg først putter lidt af bærskummet i den varme husblas og røre det sammen før jeg vender det i resten af bærskummet - måske kunne du prøve dette? Prøv også med ekstra husblas ellers lad det stå natten over også eller i hvert fald mindst 5 timer...

Med hensyn til chokoladeganachen, så koger jeg fløden op, hælder den over chokoladen og røre det sammen og sætter film over, men filmen skal helt ned og røre overfladen på blandingen og så skal den mindst stå natten over i køleskabet. Næste dag pisker jeg det så stift.

Håber det kan hjælpe lidt på det, for det er da ærgerligt, at kagen sådan klasker! det er ik til at arbejde med... :17:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil sige du har gjort det forkert mht husblassen kog bærrene og smelt husblassen i den varme bærmos køl det helt af vend det så i flødeskummet

Ganache har jeg aldrig prøvet

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville også putte husblas i bærblandingen efter det har kogt, og derefer vende det i flødeskummet. Men jeg ved ikke, om det gør nogen forskel.

Jeg kan se, at du har brugt cremefine? Nu har jeg aldrig prøvet at bruge det, men jeg har dårlige erfaringer med at bruge andet end ganske alm. fed piskefløde - det bliver alt for slattent:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først lader du husblassen opløse i koldt vand (bladene skal være helt dækket) i 10 minutter - så vrider du vandet af dem og giver det 10 sek i microen, til det er helt smeltet.

Jeg gør det, at jeg gemmer noget af bærpureen og hælder det i husblassen, så den bliver afkølet mens jeg rører rundt.

Derefter vender jeg forsigtigt det hele i fyldet - sætter på køl i ca. 5 timer, og så derefter fylder det i kagen.

En anden ting, så ville jeg bestemt heller ikke bruge cremefine, men alm. piskefløde.

Jeg plejer at bruge denne opskrift til jordbærmousse - måske kan du bruge den og så udskifte jordbærrene med blåbær?

2 1/2 dl. piskefløde

4 blade husblas

275 g. jordbær

125 g. sukker

1 tsk. vanilie

1 1 /4 dl. youghurt natural

en smule jordbærsaft

Jordbærmousse :

Pisk fløden . Udblød husblassen i koldt vand (ca 5-10 min). Blend jordbær eller mos med gaffel,sukker og vanilie og rør youghurt i blandingen. Smelt husblassen over et vandbed i det vand, der hænger ved (eller i micro-ovnen). Rør lidt jordbærsaft i og vend så jordbærsaucen og til slut flødeskummet i. Stil i køleskab i mindst 3 timer.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Først lader du husblassen opløse i koldt vand (bladene skal være helt dækket) i 10 minutter - så vrider du vandet af dem og giver det 10 sek i microen, til det er helt smeltet.

Jeg gør det, at jeg gemmer noget af bærpureen og hælder det i husblassen, så den bliver afkølet mens jeg rører rundt.

Derefter vender jeg forsigtigt det hele i fyldet - sætter på køl i ca. 5 timer, og så derefter fylder det i kagen.

En anden ting, så ville jeg bestemt heller ikke bruge cremefine, men alm. piskefløde.

Jeg plejer at bruge denne opskrift til jordbærmousse - måske kan du bruge den og så udskifte jordbærrene med blåbær?

2 1/2 dl. piskefløde

4 blade husblas

275 g. jordbær

125 g. sukker

1 tsk. vanilie

1 1 /4 dl. youghurt natural

en smule jordbærsaft

Jordbærmousse :

Pisk fløden . Udblød husblassen i koldt vand (ca 5-10 min). Blend jordbær eller mos med gaffel,sukker og vanilie og rør youghurt i blandingen. Smelt husblassen over et vandbed i det vand, der hænger ved (eller i micro-ovnen). Rør lidt jordbærsaft i og vend så jordbærsaucen og til slut flødeskummet i. Stil i køleskab i mindst 3 timer.

Tusind tak for det gode råd. Jeg bruger cremfine, fordi min H2B er diabetikker, Samtidig er der en del flere af gæsterne, som også er. Diabetikkere kan bedre tåle med mindre fedt i. Må prøve om jeg kan få det til at lykkedes med cremefinen :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som Cri siger, kan du lige så godt smelte gelantinen/husblas i den varme bærkompot.

Men for mig lyder det som om der simpelthen er for meget syre i opskriften i forhold til hvad gelantinen kan tåle. Gelantine kan nemt miste sin stivelses evne ved for højt et syre indhold.

Derudover ville jeg ALDRIG bruge cremefine, men piskefløde....

Knus Eva

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er det lang tid siden, du lavede tråden. Hvordan er det gået med videre forsøg??

Jeg vil lige sige, at Milda også laver en fedtreduceret fløde til piskning. Den har jeg selv brugt til lagkager, da jeg har en bonusdatter med et vægtproblem. Det tager længere tid at piske, men den står ikke og bliver flydende, som alm. fløde kan gøre. Når jeg laver lagkager, moser jeg bær og blander med knuste makroner. Når det har stået og trukket lidt (ca. ½ time) blander jeg det med den piskede fløde. Dette får også lov til at stå og trække ca. ½ time. Inden jeg begyndte at bruge makroner, flød fyldet altid ud, men nu bliver det hvor det skal

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er det lang tid siden, du lavede tråden. Hvordan er det gået med videre forsøg??

Jeg vil lige sige, at Milda også laver en fedtreduceret fløde til piskning. Den har jeg selv brugt til lagkager, da jeg har en bonusdatter med et vægtproblem. Det tager længere tid at piske, men den står ikke og bliver flydende, som alm. fløde kan gøre. Når jeg laver lagkager, moser jeg bær og blander med knuste makroner. Når det har stået og trukket lidt (ca. ½ time) blander jeg det med den piskede fløde. Dette får også lov til at stå og trække ca. ½ time. Inden jeg begyndte at bruge makroner, flød fyldet altid ud, men nu bliver det hvor det skal

Jeg har skam fået det til at lykkedes. Jeg kan desværre ikke bruge makroner, da min H2B er diabetikker, og makroner er fyldt med sukker. Det var ellers en super ide.

Jeg koger bær helt i mos, og smelter 3 blade husblas i efter de har stået i blød i vand. Når bær med husblas er kølet lidt ned, vender jeg det i pisket flødeskum. Jeg er også begyndt at bruge Mildan fløde. Jeg ville helst bruge den med højt fedtindhold, men igen kan H2B ikke spise det.

Jeg har fået et godt råd fra en kollega, at bruge ½ liter cremefraise og en ½ liter pisket fløde og vende sammen. Det bruger jeg så til at pynte kagen med. Det smager super sindsyg godt. En fantastisk smag. + at det er nemt at smørre ud, hvor flødeskum er lidt sværre at få glat.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Husblasen skal stå i blød i koldt vand i ca 10-15 min. Vrid vandet af og rør dem i de udkogte bær, som tages af varmen lige inden det udrøres. Vend frugtmosen i cremen, forsigtigt for ikke at uødelægge den luftige cremen, Fyldes mellem kagebundene og smøres op, og ind på køl til dagen efter. Det er vigtigt at bær mosen ikke når at kæle for meget af inden husblasen kommes i, da det enten kan danne tråde eller klumper. Husblas stivner ved 14 grader. Alternativt kan man bruge formagepulver (købes bl.a i Metro), og bruge det istedet. Det er hurtigere og nemmere, at bruge, og resultatet er altid vellykket. Og for alt i verden. det vigtigste når man laver kage, er tålmodighed. Det tager tid. (Jeg er selv konditor, så jeg ved hvad jeg taler om.)

Held og lyke med kagen.

Kh Anell

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

der findes også en laktolose fri fløde med mindre fedt i den er nem at piske op og den smager om alm. fløde.

den bruger jeg da min mellemste søn har allergi- men den kan være svær at finde her i dk..

Havde det "bare" været skumfiduser til en diabetiker så kunne jeg give dig de fedeste opskrifter

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer