Luttelise

DJ eller liveband?

7 indlæg i dette emne

Vi er i fuld gang med at planlægge bryllup og har endelig fundet et sted og sat en dato. Nu er vi i gang med at finde ud af hvilke musik vi gerne vil have, men er noget i tvivl om, om vi skal vælge en DJ (mobil-diskotek) eller et band?

Så jeg mangler virkelig noget inspiration fra jer; hvad har I valgt og hvorfor? Og hvad kan fordelene / ulemperne være ved det ene eller det andet?

Tak ;o)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt et band. Ved ikke lige hvad de konkrete fordele er ved det i forhold til en DJ, men vi synes bare det virkede hyggeligt, at kunne se mennesker faktisk spille på instrumenterne... Det føltes bare som "os". :cheerleader3:

En ulempe ved det er dog, at det begrænser mulighederne for sangvalg lidt mere end ved en DJ. Jeg har da nogle gange tænkt på et godt nummer og så tænkt "Arh pokkers, det kan vores band nok ikke spille/det ville lyde underligt, hvis de spillede det", hvor at med en DJ kan man vel få præcis, hvad man vil have.

Altså f.eks. har jeg forelsket mig hovedkuls i et musiknummer med en meget meget fin og spinkel pigestemme, og det tror jeg bare SLET ikke ville få samme charme, hvis en af de tre store gutter fra vores band, sang det. :biggrin: Tilgengæld synes jeg at det er festligt at alle musiknumre er fortolket af det band, der spiller. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er korrekt. En DJ vil altid kunne spille mere bredt og varieret end et band. Et band kan af gode grunde ikke have et repertoire på 30-40.000 numre men vil typisk have et udvalg på ca. 100 og ofte indenfor en bestemt genre.

En anden forskel (jeg vil ikke kalde det en decideret ulempe) er at livebandet ikke på samme som os andre spiller under hele festen. Mange deciderede livebands spiller måske 2-3 timer i form af 2 sæt. Andre, herunder særligt trioer og duoer, spiller måske lidt længere. Når jeg siger at det ikke decideret er en ulempe skal det ses i lyset af at det måske kunne blive for dominerende og ensformigt hvis de kunne fyre den af i længere tid men det gør at man ofte skal finde en supplerende musikløsning, hvad enten det så er en computerløsning o.l. Dvs. det sætter større krav til økonomien også fordi selve bandløsningen ofte er betydeligt dyrere end de løsninger vi udbyder.

Der er også en faktor der hedder pladsforhold. Et band kan ikke på samme måde som en DJ stå i et lille hjørne medmindre vi taler om 1-2 personer (en duo.)

Men den sidste og måske vigtigste faktor er at bandet spiller live og hvis I som brudepar ønsker livemusik til bryllupsfesten, så er vi da godt nok flere der også har pianister til middagen, men vi kan aldrig konkurrere med egentlig livemusik.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres tanker og input.

Vi har sat 15.000-20.000 kr. af i budgettet til musik og pladsforholdene er ikke noget problem. Størstedelen af vores gæster vil være at finde på dansegulvet, så musikken er vigtig for os.

Synes at det er svært at tage en beslutning om, så det er derfor rigtig dejligt at høre hvad I andre har gjort jer af overvejelser inden jeres valg. Vi har kun været til bryllupper med liveband's og har derfor ingen erfaring med hvad en DJ gør for en fest...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har kun været til bryllupper med liveband's og har derfor ingen erfaring med hvad en DJ gør for en fest...

Det er godt nok lang tid siden jeg har fået den opdateret så de er lidt gamle men.... Prøv at kig under min signatur under "Kunderne siger..." eller her på bryllupsklar. Så kan du få en ide om det. :thumbsupsmileyanim:

Vedr. det her med om folk er dansemus eller ej så er jeg helt enig med Sikken Fest men der er jo en anden ting man skal tage i betragtning. Naturligvis er det sjovest at spille ved bryllup hvor folk danser meget men man skal også være klar over at en bryllupsfest og ikke mindst musikken ved en bryllupsfest er andet end bare dans. Mange gæster kommer langvejs fra og har måske ikke set og talt med hinanden længe. Brudeparet er det naturlige omdrejningspunkt. Ikke bandet/musikken. Folk nyder musikken lige så meget selvom de måske ikke danser hele tiden og der er jo også hele forløbet under middagen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer