irskdansk

betaling til kirken?

9 indlæg i dette emne

Hej alle,

Som en udelændinge som skal giftes med en dansker, har jeg ringet til en international organisation inden for den danske folkekirke til at finde en præst som kan holde gudstjenesten på engelsk. Har hørt tilbage fra en meget venlig præst som glæder sig til at fejre vores bryllup og tilbyde os at vi kan holde gudstjenesten i byens domkirke fordi han er tilknyttet til den. Men det ligger udenfor vores bopælssogn og jeg ved ikke om "uskrevne reglerne". Skal man betale for/bidrage noget til præsten og kirken? Er der en fast pris? Og hvis man skal bidrage noget - er det brudeparret eller præsten som plejer at nævne det til bryllupssamtale?

Tak!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er noget du skal snakke med domkirken om...

Vores vennepar skal også giftes udenfor deres bopælssogn, som de ingen tilknytning her til. Først blev der sagt nej til at de skulle vies der, da det er en rigtig flot og attraktiv kirke, og sognebørn kom i første række. De har snkket med en præst udefra som gerne vil vie dem i kirken, og nu er kirken gået med til at de må bruge den, men de skal betale 1000kr. - havde heller aldrig hørt om det før, men nogle kirker som er attraktive bruger det åbenbart.

Synes du skal få fat i domkirken og få dig en snak med dem - de er de eneste der kan fortælle dig hvordan du skal forholde dig.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal IKKE betale. Vi bliver gift i en meget populær kirke, uden for vores bopælssogn og uden særlig tilknytning(præsten var bare sød og gik med til det). Og vi skal intet betale. Synes det lyder helt grotesk at folk skal slippe penge for at blive gift, synes faktisk det er noget svineri. Og jeg var aldrig hoppet på den selv.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal IKKE betale. Vi bliver gift i en meget populær kirke, uden for vores bopælssogn og uden særlig tilknytning(præsten var bare sød og gik med til det). Og vi skal intet betale. Synes det lyder helt grotesk at folk skal slippe penge for at blive gift, synes faktisk det er noget svineri. Og jeg var aldrig hoppet på den selv.

Vi blev nød til at hoppe på den... Jeg havde ringet rundt til alle kirker i en radius af 30 km fra feststedet(hviket jeg i forvejen synes var meget og bestemt max!) og det var den eneste kirke som ville/havde tid til at vie os, da vi ikke bor i sognet eller har særlig tilknytning. Så de 3000 kr. var vi nød til at slippe. Men jeg melder mig også ud af folkekirken så snart jeg er gift. Her går man og betaler til dem og så vil de ikke engang vie en når de tydeligvis har både tiden og resurserne. Synes det er lidt grotesk.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer