Ane.dk

Bryllup i New York

8 indlæg i dette emne

Hej allesammen.

Der er flere af jer der har vist interesse for hvordan vores vielse i New York fungerede rent praktisk. Tak for jeres spørgsmål omkring det. Jeg har svaret jer tilbage personligt, men tænkte at jeg lige ville lave en tråd med inspiration til andre der kunne være interesseret.

Først og fremmest vil jeg sige at jeg varmt kan anbefale det, det var fantastisk! Men man skal være indstillet på at det er hvad man gør det til. Vi havde ikke vores familie med på dagen, og det er selvfølgelig en stor beslutning, så man bør afgøre med sig selv om det er det rigtige for lige præcis jer!

Økonomi

Det med prisen er selvfølgelig lidt svært, fordi vi jo var afsted i 14 dage og der er 100 forskellige faktorer der spiller ind.

FLY

Vi gav 7200 for flybilletter Kastrup-Keflavik-JFK og retur med Icelandair.

Det var ok når man tænker på det var i forbindelse med påsken. Sidste år i januar gav vi 5200 Hamborg-Paris-JFK med AirFrance.

Steder at købe billetter: momondo er en god søgeside, men vi fandt ikke billige billetter denne gang (har ellers brugt dem mange gange tidligere)

Denne gang var det gennem FDM-travel og Kilroy's billetter var ca samme pris.

Hotel

Åh, det er altså en jungle...

Januar 2010:

Sidste gang boede vi på Upper West side hele tiden. 2 forskellige steder: Belnord (ca 86. gade) og Astor on the Park (ca 106. gade).

Vi synes det var helt fint og subwayen gjorde at vi var fint tilfredse med afstanden.

Belnord var verdens mindste værelse, så jeg var glad for vi kun var der 2 nætter. Prisen var ca 600 kr pr overnatning

Astor on the Park var et rigtig fint hotel og lige ud til parken. Men der var ikke meget i området udover en skøn lille deli tæt ved. Pris ca 450 pr overnatning.

I forbindelse med vores bryllup ville vi gerne bo på noget lidt finere end sidst, men vi ville gerne have boet på et af de ovenstående hoteller igen den første uge, men alt var booket.

Så vi (jeg) brugte rigtig meget tid på at finde hotel. Vi endte på det mest fantastiske hotel i det mest fantastiske område (SOHO) hvor vi gav ca 1000 kr pr overnatning. Hampton Inn Soho Manhattan.

Vi fik heldigvis bestilt i god tid, for lige inden var det mega dyrt og næsten fuldt booket.

De første 5 dage boede vi på et hostel. Det var rigtig fint af at være et hostel, men det var et hostel! Vi havde eget bad og toilet og der var rent. Grunden til vi endte der, var fordi vi var så sent ude at alt det gode man kunne betale sig fra var udsolgt, så vi valgte det. Området var fint. Upper West side ca 106, men lige ud til Broadway. Vi gav vel ca 700 kr pr overnatning (det var i påskedagene)

Obs! Vær ude i så god tid som muligt. Der er RIGTIG mange penge at spare hvis man bestiller tidligt!!

Hotels.com har alle skatter med i deres priser. Det er ikke alle steder de har det, så vær obs på det. Det er altså alligevel en sjat der kommer oveni (kan ikke huske men måske ca 15-20-25%)

Bryllup

Hjemmefra havde vi undersøgt en masse omkring regler for at blive gift derovre, men vi stødte på mange forskellige udmeldinger. Det endte med at vores pas var det eneste de skulle bruge. Vi havde ellers både dåbsattester og international ægteskabserklæring med derover.

Når man skal giftes derovre har de en 24 timers regel, som vil sige at fra man udfylder og henter sin marriagelicense på rådhuset (Clerks office) skal der gå 24 før man må blive gift. (for at undgå spontane "Las Vegas" bryllupper)

På selve dagen kommer man op, trækker et nummer og venter på det bliver ens tur (der var mange den dag vi var der pga påsken og vi ventede ca en time ialt) så skriver man under på at man vil giftes og så venter man lidt på at det bliver ens tur og så kommer man ind og bliver viet

Fotografen

Vi var ovenud lykkelige for vores valg af fotograf.

Hjemmefra havde jeg undersøgt en masse, men alle skulle have ca 1000 dollars for ca 3 timer. Jeg synes det var alt for dyrt (normalt er alt noget billigere derovre) så vi ventede til vi kom derover og håbede på det bedste. Jeg havde troet der måske var en slags opslagstavle derinde et sted med masser af visitkort osv på hår, make-up, fotografer osv osv. Men det var der ikke! Der stod så to fotografer udenfor rådhuset som tilbød at tage billeder af folk på deres dag. Vi var selvfølgelig vildt skeptiske fordi det virkede sådan lidt... Tja.. Ja ikke særlig professionelt ihvertfald. Men vi så ham tage nogle billeder af et par som varmt anbefalede ham, og han viste os nogle billeder på hans kamera.

Det kostede ca 20 dollars hvis han bare skulle gå med ind og tage billeder under vielsen og lidt udenfor (ved ikke helt hvor meget)

Så ville han lægge billederne ind på en hjemmeside hvor man så kan købe hvert billede/fil for 2 dollars pr stk.

Vi valgte at opgradere en hel del. Vi betalte 330 dollars inkl drikkepenge (som er 20% hvis man er tilfreds!! - det er altså rigtig meget, så det skal man huske at regne ind i de priser man får oplyst) og vi fik taget enormt mange billeder og fik over 300 billeder på en cd.

Vi kom til rådhuset og han tog lidt billeder. Vi kom ind og han tog en masse billeder mens vi ventede. Han filmede vielsen (med vores eget videokamera) og tog billeder.

Efter vielsen tog han lidt billeder udenfor bygningen og overfor rådhuset ligger en lille "park" som hedder wedding garden hvor vi fik taget en del billeder. Vi tog en taxa - billeder af os og taxaen - ned til The River Café hvor der er fantastisk udsigt over skyline. River café skulle vi oprindeligt have spist på, men der var fuldt booket. Det ligger under Brooklyn Bridge på Brooklyn siden.

Vi tog en bil til central park hvor vi brugte et par timer på en masse fede billeder! Jeg synes enhver brud fortjener at gå gennem Central Park i sin kjole på en varm forårsdag. Åh al den opmærksomhed og kærlighed !

Til sidst måtte vi sige stop. htb var træt og svedte og synes ikke det var sjovt mere, så vi sagde selv stop. Fotografen sagde at vi have da en halv time mere hvis vi ville, men htb sagde stop. Jeg ku ellers godt ha fortsat i evigheder f.eks. ned på times square eller til flatiron building for at tage nogle fede billeder.. Men men... :rolleyes:

Jeg vil varmt varmt anbefale vores fotograf!! Jeg har dog aldrig fået taget billeder ved fotograf før, så har ikke rigtig noget at sammenligne med, men han var sød, venlig, levede sig rigtig meget ind i det (kastede sig rundt for at få de bedste billeder) Og han kendte til de fede steder i Central Park og havde en del ideér. Han tog også imod mine zilla krav om særlige billeder, og prøvede selvom det ikke nødvendigvis fungerede som jeg troede det ville gøre.

Al mulig ros til ham!

Jeg skal nok lægge nogle billeder ind, men da vi skal holde bryllup til efteråret vil je helst ikke flashe min kjole alt for meget!

:back2topic:

Beauty

Jeg fik lagt make-up og sat hår på dagen. De to piger skal også have mine varmeste anbefalinger!! Har skrevet lidt om dem i min beretning. De var simpelthen så søde! Prisen var pebret, men det er næsten alt med luksus derovre (massage, kosmetolog osv.)

Gav 75 dollars for farve, og ca samme for klip tror jeg. Omkring 200 for at få sat hår, ca 100 for make-up. Jeg fik udover de priser 20% i rabet fordi jeg skulle så neget (udover make-up) Men dvs at prisen blev det som står, da man jo lægger 20% oveni i drikkepenge

Jeg vil rigtig gerne sætte jer i kontakt med personerne hvis det bliver aktuelt.

Middag

Vi spiste på en fantastisk restaurant på bryllupsdagen, men dem er der rigtig mange af derovre.

Hvis du/I aldrig har været i New York før kan jeg VARMT anbefale at tage afsted. Hvis jeg vandt i lotto flyttede jeg med dags varsel!!

Jeg vil dog sige at brylluppet ikke er specielt romamtisk. Det kommer selvfølgelig an på hvad man er til. Vi er ikke til pladder-romantik og vi for os var det perfekt! Men det er et rådhus og hvor meget man gør ud af det er jo individuelt. På vores dag var der mange med pænt tøj, enkelte med kedligt/jogging agtigt tøj og én anden med hvid kjole som mig

Man kan selvfølgelig også gøre det mere romantisk end os. Køre hestevogn i parken osv...

Nu stopper jeg lige.. Skal ud at handle. Men skal nok lige redigere lidt i det senere. Det er kopieret fra min mail, så noget af det står måske lidt sjovt :cowsleep:

post-44172-0-58993600-1306226761.jpg

Som I kan se på billedet, kan man altså også blive "gift" selvom man er gift (ved ikke om man kalder det velsignet når det ikke er en præst?!)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det sødt af dig at lave sådan en tråd :thumbsupsmileyanim::bearhug:

Vi kunne nok godt finde på at blive gift "over there", men ikke lige i New York, og det kan være svært at gennemskue hvad der skal være styr på..

Ved du om der er nogle muligheder, hvis man ikke vil vies på rådhuset?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er da bare dejligt når nogen kan bruge ens erfaringer :thumbsupsmileyanim:

Hvis du mener i New York, ved jeg at der ligger Den Danske Sømandskirke i New York, som man kan bruge mod en donation på, ja husker det ikke helt, men det var ALT for dyrt for os!! Desuden havde jeg slet ikke lyst til at skulle i en stor kirke når vi bare var os to.. Derudover virkede det til at man må blive gift alle offentlig steder i NYC, man skal bare få en rådmand med på det. Tror jeg, vi undersøgte det ikke, men synes jeg falst over det i min søgen på alt muligt andet :rolleyes:

jeg kender ikke så meget til bryllup i andre byer end New York. Hvis vi er udenfor New York kan jeg desværre ikke hjælpe...

Jeg ved at der er flere brugere herinde der er gift i Las Vegas. Tror du må søge på den stat du påtænker og kontakte dem om hvad regler er lige dér. Evt kontakte den amerikanske ambassade.

:bestwishes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Den Danske Sømands Kirke i NYC er lille og meget hyggelig. Jeg var vidne ved et bryllup der for knapt 20 år siden og det var en meget fin oplevelse.

Den gang kunne man også leje lokaler i kirken til at holde festen i. Er ret sikker på de har en hjemmeside hvor man kan læse nærmere

KH fru R

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Ane.dk,

Tak for dit fine indlæg.

Min kommende kone og jeg vil meget gerne giftes i New York, men er lidt i tvivl om hvad vi gør mht. vidner... Ud fra dit indlæg her lyder det til at I ikke havde nogen, men kan det passe at man kan gøre det uden vidner?

Mvh.

Mike

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer