Sign in to follow this  
Followers 0
Lakrisen

Når folk inviterer sig selv!

18 posts in this topic

Hej Piwer,

Vi har sendt invitationer ud, og har virkelig måtte begrænse antallet af gæster - både af hensyn til økonomi og plads.

Familien i England, bestående af Jakes momor, moster og to fætre er selvfølgelig også inviteret og ringede idag for at melde deres ankomst alle fem!

Vi kiggede på hinanden og spurgte, fem? og talte lige inde i hovedet Mormor, moster, fætter 1 og fætter to - 1,2,3,4 personer! Hvem fanden er nr. fem? :blink:

Jo, nr. 5 er den ene fætters kæreste som vi aldrig har mødt eller hørt om. Hun har på elegant vis fået inviteret sig selv og tager nu en af de pladser som jeg heller ville have givet til en jeg faktik kender! :pokey:

Hun har bestilt og betalt flybilletten, så jeg synes ikke få mig selv til at sige at hun ikke må komme, men "let it slide" som min svigermor så fint foreslog - det kan jeg sgu heller ikke! :shooter:

Jeg håber ved gud at fætter skal giftes med tøsebarnet! For så er I alle inviteret med! Sgu. :wink:

:bearhug: Pia

0

Annonce ♥

Jo tak - jeg kender godt situationen og jeg kan simpelthen ikke lade være med at grine.

Til vores bryllup har skotter, irere og englændere meldt deres ankomst. Først i lidt stort antal men nu er vi nede på 7 i alt. :blush:

Nu synes jeg tit der herinde er en stemning af, at "dét kan man ikke være bekendt", "bruden/brudeparret bestemmer", "det er jeres dag" og alt det der. Men ved I hvad? I min skotske familie er et bryllup en kæmpe begivenhed indså jeg og det kunne ikke falde dem ind, at de kunne være uvelkomne - og det er de heller ikke. Fusen blev sq bare taget på mig. :griner:-

Vi troede vi skulle holde en lille komsammen med vores forældre og søskende, men da datoen var sat tikkede der "vi glæder os" mails ind fra Storbritanien. :griner:- Jeg skulle lige sunde mig og så var jeg "klar til at få lidt ekstra gæster".

Jeg kan ikke forestille mig at jeres familie derover overhovedet kunne få den tanke, at det kunne være upassende at fætter har ledsager med. Jeg tror det er meget almindeligt at blive inviteret med ledsager - også selvom hans kæreste for jer er "ukendt". :biggrin:

0

Annonce ♥

Jo tak - jeg kender godt situationen og jeg kan simpelthen ikke lade være med at grine.

Til vores bryllup har skotter, irere og englændere meldt deres ankomst. Først i lidt stort antal men nu er vi nede på 7 i alt. :blush:

Nu synes jeg tit der herinde er en stemning af, at "dét kan man ikke være bekendt", "bruden/brudeparret bestemmer", "det er jeres dag" og alt det der. Men ved I hvad? I min skotske familie er et bryllup en kæmpe begivenhed indså jeg og det kunne ikke falde dem ind, at de kunne være uvelkomne - og det er de heller ikke. Fusen blev sq bare taget på mig. :griner:-

Vi troede vi skulle holde en lille komsammen med vores forældre og søskende, men da datoen var sat tikkede der "vi glæder os" mails ind fra Storbritanien. :griner:- Jeg skulle lige sunde mig og så var jeg "klar til at få lidt ekstra gæster".

Jeg kan ikke forestille mig at jeres familie derover overhovedet kunne få den tanke, at det kunne være upassende at fætter har ledsager med. Jeg tror det er meget almindeligt at blive inviteret med ledsager - også selvom hans kæreste for jer er "ukendt". :biggrin:

Ahhh du busted kære Dorthe :)

0

Oh well, min faster skrev en dag til mig, at nu havde de booket billetter og glaedede sig. Hun haabede at det var ok at Thomas kom med :)

Ok, men hvem er Thomas, og kunne hun ikke bare have spurgt? Jeg ville jo ikke sige nej til at min faster tager sin nyeste kaereste med ... saadan har der nu vaeret saa meget og nu skal jeg bare vide, hvor mange der kommer og hvad de hedder, saa de kan faa et bordkort, naar bordplanen for de 140 gaester er gaaet op i en meget hoej enhed :lol:

Nu har I begraensede pladser, saa kan godt forstaa, det er lidt traels. Det er bare en af de ting, man goer bedst i at lade passere kontrollen :hug:

Edited by cmtoft
0

Hvis du vil læse om skrækscenariet omkring uinviterede gæster, så læs om min irske svigerfamilie i min planlægning :griner:-

Ja, det var den klub vi kom fra, soede pige :kiss:

0

Annonce ♥

Hvis nu din kærestes fætter skulle giftes, og det kun var din kæreste der var inviteret med... Ville du ikke syns det var underligt hvis I bor sammen, selvom du måske ikke kendte parret??

Jeg har en veninde der skal med til vores bryllup... Jeg kender faktisk ikke hendes kæreste, men han bliver da inviteret med alligevel. Det er alm. pli i min verden :-)

0

Lyder da lidt sjovt, men er vel bare en lidt anderledes kultur i Storbritannien.

Det har jeg også oplevet flere gange. Senest i går i Odense til et dansk/engelsk bryllup. De rejser sig bare op når de vil tale og går bare ud og trækker frisk luft når de vil. Lige efter gommens tale fortsatte søsteren uden pause. Men festlige mennesker og når de begynder at drikke øl og synge så kan danskerne altså ikke følge med :thumbsupsmileyanim:

Naturligvis ville man gerne være taget med på råd frem for at få en melding om at der kommer en ekstra men omvendt kan jeg ikke selv - hvad jeg også gjorde så sent som i går - lade være med at tænke på at det er lidt af en udskrivning at tage til DK med flybillet, overnatning osv. og når kæresten (eller fætteren) nu har bestilt og betalt billeten så kan det næsten ikke tolkes som andet end at kæresten måske er lidt mere end bare en "tilfældig kæreste". Naturligvis havde der været mere logik i det hvis det var tættere på, eksempelvis en kæreste til en bror/søster men så er vi jo tilbage i den anden mentalitet/kultur.

0

Hvis nu din kærestes fætter skulle giftes, og det kun var din kæreste der var inviteret med... Ville du ikke syns det var underligt hvis I bor sammen, selvom du måske ikke kendte parret??

Jeg har en veninde der skal med til vores bryllup... Jeg kender faktisk ikke hendes kæreste, men han bliver da inviteret med alligevel. Det er alm. pli i min verden :-)

Det må jeg indrømme at jeg også synes :)

0

Ditto, MEN jeg ville ikke invitere mig selv, i så fald. Det synes jeg alligevel er mindre pli-agtigt. :)

Jeg synes også, at det handler ret meget om, hvilken type fest, man er inviteret med til. Hvis det er havefest med "løs bordplan" og buffet, så sker der jo ikke en dyt ved at der kommer en ekstra eller to med, men hvis man holder festen på en restaurant, hvor maden tallerkenanrettes, og der har været nøje udregninger omkring bordplan, kuvertpris og plads, så kan det jo give et kæmpe bøvl, hvis der pludselig kommer uventede gæster. :)

Til TS: Ved desværre ikke helt, hvad jeg skal råde dig til. :unsure: Jeg ville nok "let it slide", eftersom hun HAR købt flybiletten og jo altså har tænkt sig at komme. Jeg tænker, at det vil give en lidt øv-agtig stemning, hvis du brokker dig over det. Så vil hun enten komme med og føle sig uvelkommen, eller blive hjemme og så ville fætteren måske være lidt fornærmet. Så hellere være the bigger person og bare lade som om at det da er HEEEELT iorden og hygge jer med hende.

Det var noget andet, hvis hun ringede og sagde at hun VILLE købe flybiletten, fordi hun regnede med at hun var inviteret, så synes jeg godt, at I på en pæn måde kunne forklare at det var hun altså ikke, uden at ødelægge stemningen...

Pøj pøj med at løse det. :bearhug:

0

Annonce ♥

I et tilfælde som dette hvor TS ikke har vidst at denne fætter havde en kæreste synes jeg personligt det er uforskammet at forvente man er inviteret.

Tak Pixie :thumbsupsmileyanim:

Vi vidste jo intet on at der var en kæreste! Hvis de så bare havde ringet og fortalt dét så havde vi naturligvis inviteret hende med. Præcis som vi i øvrigt har gjort det med alle andre gæsters kærester. :wink:

Det er bare hele tilgangen jeg synes er forkert. Og det irriterer mig helt vildt fordi vi har valgt andre fra som vi absolut hellere ville have med. Faktisk vil jeg vove at påstå at det er dem som mangler pli! :rolleyes:

Hun fortryder nok alligevel når hun finder ud af at hun skal sove i telt :wink:

tak for svar! :biggrin:

Edited by Lakrisen
0

Ditto, MEN jeg ville ikke invitere mig selv, i så fald. Det synes jeg alligevel er mindre pli-agtigt. :)

Jeg synes også, at det handler ret meget om, hvilken type fest, man er inviteret med til. Hvis det er havefest med "løs bordplan" og buffet, så sker der jo ikke en dyt ved at der kommer en ekstra eller to med, men hvis man holder festen på en restaurant, hvor maden tallerkenanrettes, og der har været nøje udregninger omkring bordplan, kuvertpris og plads, så kan det jo give et kæmpe bøvl, hvis der pludselig kommer uventede gæster. :)

Til TS: Ved desværre ikke helt, hvad jeg skal råde dig til. :unsure: Jeg ville nok "let it slide", eftersom hun HAR købt flybiletten og jo altså har tænkt sig at komme. Jeg tænker, at det vil give en lidt øv-agtig stemning, hvis du brokker dig over det. Så vil hun enten komme med og føle sig uvelkommen, eller blive hjemme og så ville fætteren måske være lidt fornærmet. Så hellere være the bigger person og bare lade som om at det da er HEEEELT iorden og hygge jer med hende.

Det var noget andet, hvis hun ringede og sagde at hun VILLE købe flybiletten, fordi hun regnede med at hun var inviteret, så synes jeg godt, at I på en pæn måde kunne forklare at det var hun altså ikke, uden at ødelægge stemningen...

Det er også det vi er kommet frem til. Jeg gider simpelthen ikke selv skabe en dårlig stemning. MEn jeg håber saftsuseme at hun har en god gave med :wink:

0

I et tilfælde som dette hvor TS ikke har vidst at denne fætter havde en kæreste synes jeg personligt det er uforskammet at forvente man er inviteret.

Det er der nok ingen som er uenige i men det handler nok som det også er sagt tidligere om at mentaliteten bare er en anden i mange andre lande - Til det DK-UK bryllup jeg var ovre til i lørdags var der 4-5 stk. der tog hjem lige inden desserten blev serveret (og hele middagen blev gennemført på ca. 3 timer). Det gør man heller ikke bare i vores målestok :rolleyes:

0

Annonce ♥

Det er også det vi er kommet frem til. Jeg gider simpelthen ikke selv skabe en dårlig stemning. MEn jeg håber saftsuseme at hun har en god gave med :wink:

Haha, det håber jeg sgu også!!!! :griner:- Og jeg vil godt med og få en god middag på hendes regning, som din ekstra ledsager når hun en dag skal giftes. :fløjt: :griner:-

0

Det er der nok ingen som er uenige i men det handler nok som det også er sagt tidligere om at mentaliteten bare er en anden i mange andre lande - Til det DK-UK bryllup jeg var ovre til i lørdags var der 4-5 stk. der tog hjem lige inden desserten blev serveret (og hele middagen blev gennemført på ca. 3 timer). Det gør man heller ikke bare i vores målestok :rolleyes:

Hvor er det dog sandt! :thumbsupsmileyanim:

Vi er altså nødt til at se og forstå sådanne situationer i et bredere perspektiv end hvad der lige er dansk kotume. :thumbsupsmileyanim: så undgår man en masse sårede følelser eller undren over "hvorfor de gæster dog ikke overholder hvad de gængse festregler er.....I Danmark" :balloons:

Edited by MacMus
0