Guest minispir08

Nyt efternavn til min søn; ex siger nej...

41 posts in this topic

Hvorfor beholder du ikke bare dit gamle efternavn, så hedder du jo stadig væk det samme som din søn?? Selvom du beholder dit gamle efternavn, så kan du jo godt tage din nye mands navn også. Under alle omstændigheder holder jeg fast i mit tidligere svar om at din søn ikke skal hedde det samme som din nye mand :loveflag: Det vil være lidt mærkeligt..... :blush:

0

Annonce ♥

Hvorfor beholder du ikke bare dit gamle efternavn, så hedder du jo stadig væk det samme som din søn?? Selvom du beholder dit gamle efternavn, så kan du jo godt tage din nye mands navn også. Under alle omstændigheder holder jeg fast i mit tidligere svar om at din søn ikke skal hedde det samme som din nye mand :loveflag: Det vil være lidt mærkeligt..... :blush:

Det synes jeg lyder fornuftigt at du til dels beholder dit "gamle" navn.

Det maa da ogsaa vaere noget af en omvaeltning for en lille dreng ligepludselig at skifte navn? Det er vel trods alt del af ens identitet, selvom det "kun" er navne...

0

Hvor lang tid er det siden du involverede din ex for planerne om navneskift? Du nævnte på et tidspunkt at så måtte det jo i statsamtet. Hvis det er ret nyt, ville jeg slå koldt vand i blodet. Lade tiden gå og så engang i det nye år (kan se du skal giftes til august 2012) tage det op med ex'en igen, så han haft mere tid til at tænke over det.

Når det så er sagt kan jeg egentlig godt forstå din ex jeg ville også have det svært hvis mine børn (2 og 4) skulle skifte navn og det tror jeg også min h2b ville have selv om mit navn er mellemnavn. Derudover er min datter på 4 ret godt klar over hvad hun hedder så det ville ikke være sådan bare at skifte.

Nu har min h2b to børn fra tidligere og vi har et rigtig godt forhold til moren, børnene er glade for mig det er moren såmen også, men jeg tror bestemt ikke hun ville have at de skulle skifte efternavn, som kommer fra min h2b hvis han tog mit navn, så måtte han jo være sætte mit efternavn efter sit eget hvis han ville tage det (giver det mening!?)

Et andet eksempel er min bror, hvis kæreste tidligere har været gift og to sin ex-mands navn, deres børn har kun fået efternavn efter min bror, da han havde det rigtig svært med, at deres børn skulle hedde det sammen som hendes ex-man.

Det er en rigtig svær situation med en masse følelser og det er følelserne der giver problemer. Det er følelser for dit ved kommende og for din ex - og ikke nødvendig hvis særlig rationelt.

Men vent et halv års tid eller lidt mere og så tag det op igen med ex'en.

(undskylder for et lidt rodet inlæg)

0

Annonce ♥

Sikke et dilemma du står i. Selvom min sympati ligger hos din exmand, så vil jeg alligevel lige skrive, at det ikke er en nem situation og jeg håber I bliver enige om et eller andet.

På en eller anden måde synes jeg ikke det er rimeligt at børn skifter navn alt efter hvem forældrene gifter sig med efter at have været sammen med hinanden. Det ville gøre ondt på mig, hvis mit barn skulle hedde noget andet end mit navn. Jeg ville på ingen måde bryde mig om at min exmand nye kones navn skulle være mit barns nye navn. Og hvad hvis de så også blev skilt og min exmand fandt sig en ny kone? Nyt navn igen? Både til ham og mit barn?

Min veninde står snart i samme situation. Hun skal giftes, venter barn med sin nye kommende mand. hun har en søn fra tidligere...hun vil rigtig gerne have at hun, hendes nye mand, deres fælles endnu ufødte søn og hende søn fra tidligere får hendes nye mands navn....men hverken hende eller jeg tror hendes exmand kan acceptere dette.

Jeg synes ikke at dit lille barn skal have et navn fra en anden mand. På det punkt forstår jeg virkelig godt din eksmand. At du vælger at skifte navn i forbindelse med brylluppet, er helt ok, men det er jo ikke dit barn der bliver gift med din nye mand, og han skal derfor ikke skifte navn. Derfor synes jeg altså, at dit barn skal beholde både din eksmands og dit nuværende navn. Hvis du gerne vil hedde det samme som dit barn, så synes jeg at du skal beholde dit nuværende navn, samtidig med at du så også tager din nye mands navn. Håber det var til at forstå :balloons:

Det synes jeg er godt skrevet.

0

Jeg har ialt 4 navne selv, og skifter slet og ret de sidste 3 ud med min nye mands efternavn, så blir det jo ikke lettere ;-))

Mht at jeg ønsker nyt navn til bette, så synes jeg ikke det skal bruges som mellemnavn; det lyder virkelig mærkeligt. Hans mellemnavn er i øvrigt et slægtsnavn fra hans fars familie. Det var derfor han fik mit efternavn dengang. Jeg har aldrig haft samme navn som hans far da vi var gift.

Denne gang metyder det bare meget for mig, og jeg tror altså ikke på nogen måde at bette vil have noget imod det på nuværende tidspunkt; han kender kun sit fornavn. (har fortalt ham efternavnet engang men han kan ikke sige det) ;-)

Og som tidl nævnt kan han jo så skifte tilbage engang når han bliver ældre, hvis han føler for det. Dette er på ingen måde et forsøg på at degradere hans far, og vi enes fint om alt det andet...

0

Jeg må indrømme at jeg synes det er rigtig egoistisk af dig.

Jeg forstår fuldt ud din eks mand. Men mest af alt synes jeg bare det er forkert at ændre på et barns navn. Du og din eksmand gav ham et navn, og så synes jeg ikke der skal ændres på det med mindre det er HANS ønske.

Hvis du absolut vil hedde det samme som din søn, synes jeg at det er dig, der må beholde det af dine navne din søn har, og så selvfølgelig stadig tage din nye mands navn.

1

Jeg må indrømme at jeg synes det er rigtig egoistisk af dig.

Jeg forstår fuldt ud din eks mand. Men mest af alt synes jeg bare det er forkert at ændre på et barns navn. Du og din eksmand gav ham et navn, og så synes jeg ikke der skal ændres på det med mindre det er HANS ønske.

Hvis du absolut vil hedde det samme som din søn, synes jeg at det er dig, der må beholde det af dine navne din søn har, og så selvfølgelig stadig tage din nye mands navn.

Helt enig!

0

Annonce ♥

Men enden på det hele er, at bettes far ringede idag og sagde, at han har skiftet mening... Han skulle bare tænke sig om, og sagde at så længe han har hans det ene slægtsnavn, så er det fint han får mit nye navn også.

Han skulle bare lige have tid til at tænke over det, så nu er det jo ikke et problem alligevel.

Ift bette ser jeg ikke navneskift som noget "særligt", han er så lille stadigvæk. Ift hans far, så havde jeg da tænkt at jeg ville blive ked af selv, hvis han ville ændre hans navn, men vi talte jo om da bette fik navn, at han altid skulle have et navn fra os hver... Jeg kender til flere, som er gift igen, hvor børnene også har fået nyt efternavn. Tror bare det er noget man skal snakke om, hvis man ønsker det...

1

Godt at I kunne nå til enighed :) Vigtigst er for mig at se, at det ikke gav anledning til, at I blev uvenner. Det ville i sidste ende helt sikkert være det værste, der kunne ske for jeres barn. Så det er jo dejligt :balloons:

0

Synes det er utroligt stort af din ex-mand at han gør som du ønsker. Barnet fik sit navn og det skal vel ikke ændres hver gang en af forældrene skifter navn. Jeg beklager, jeg er en lyseslukker, men hvad nu hvis du og din kommende mand går fra hinanden skal barnet så skifte efternavn? igen igen?

KH fru R

0

Annonce ♥

Min ex har et slægsnavn som han aldrig vil af med, og han siger selv at han aldrig vil tilføje et extra navn, så det burde jo ikke blive et problem senere hen... Og jeg er rigtig glad for han har ændret mening, synes også det er flot af ham. Jeg har jo hele tiden sagt at jeg langt hen af veje n godt kan forstå det; men at jeg følte stærkt for at bette bærer et navn fra mig også...

Så er are glad for det går alligevel... :thumbsupsmileyanim:

0

Synes det er utroligt stort af din ex-mand at han gør som du ønsker. Barnet fik sit navn og det skal vel ikke ændres hver gang en af forældrene skifter navn. Jeg beklager, jeg er en lyseslukker, men hvad nu hvis du og din kommende mand går fra hinanden skal barnet så skifte efternavn? igen igen?

KH fru R

Nej, vi skifter ikke navn igen. Så må det være sådan at vi beholder det navn omend der kom en skilsmisse. Men jeg nægter at tro på vi går fra hinanden; til trods for jeg er skilt én gang tidligere. Hvis ikke jeg troede på det, ville jeg ikke gøre det... Måske naivt, men hvis ikke man tror på det, ville det være meget dumt at gifte sig. For med den rutsjetur det giver følelsesmæssigt, økonomisk, omh familie-og vennekreds, og ikke mindst den påvirkning det ville give mit barn, ja så ville det jo være dumt at gennemføre hvis man ikke tror det kunne holde. Men det er jo en helt anden snak end "bare" et efternavn...

0

Jeg synes ikke at dit lille barn skal have et navn fra en anden mand. På det punkt forstår jeg virkelig godt din eksmand. At du vælger at skifte navn i forbindelse med brylluppet, er helt ok, men det er jo ikke dit barn der bliver gift med din nye mand, og han skal derfor ikke skifte navn. Derfor synes jeg altså, at dit barn skal beholde både din eksmands og dit nuværende navn. Hvis du gerne vil hedde det samme som dit barn, så synes jeg at du skal beholde dit nuværende navn, samtidig med at du så også tager din nye mands navn. Håber det var til at forstå :balloons:

Jeg kunne ikke have sagt det bedre :super:

Jeg er helt enig :)

0

Annonce ♥