Rikke Hjorth

Brudepiger og brudesvende

12 posts in this topic

Hej alle dejligt brude!!

Jeg er ny herinde, og suger al den inspiration til mig, jeg kan, til min forlovede og jeg skal giftes næste år :heart:

Der er dog en del af traditionerne jeg undrer mig lidt over, og her håber jeg, nogle af jer, vil dele jeres mening.

Under "bryllupsbudget" kan jeg se en planlagt post der hedder noget med tøj+sko til brudepiger og -svende.. WFT! :blink:

Vi stiller med en stor fest, mad og drikke ad libitum, er det så også meningen man skal betale for deres tøj!?

Og hvor mange af jer bruger brudepiger/-svende? Vi skal da selvfølgelig have en forlover, og jeg håber da mine veninder vil hjælpe mig lidt med planlægning og på dagen, men det behøver de vel ikke en officiel titel (og en kjole) for at gøre??

Jeg tænker, det er en tradition, vi har taget til os ved at se på utallige amerikanske programmer, hvor der altid skal være seks brudepiger i grimme pink kjoler, og seks brudesvende i sit stiveste puds.. :td:

0

Annonce ♥

Hej,

jeg har to brudepiger - af den grund at det er meget hyggeligt :-) De hjælper med det praktiske og så sover de hos mig dagen inden og hjælper mig med tøjet på dagen og ikke mindst får mig stresset lidt af og nej, jeg betaler hverken for deres eller forlovers tøj og det har vi meldt klart ud fra start at vores budget overhovedet ikke er til, men regner med at købe en lille gave til dem. De har så selv valgt at gå helt kjole amok og dem om det, det synes jeg bare er hyggeligt!!!! Så brudepige/svende tøj her hos os som vi selv køber er "bare" til vores børn....

0

Vi har valgt, at spørge om nogle af vores gode venner og lidt familie's børn kunne have lyst til at være brudepiger (3 stk.) Hvilket de rigtig gerne ville. Et af parene har så valgt, at de selv betaler for kjole og sko, da hun jo skulle ud og have det alligevel( men vi vælger kjolen). Men jeg har selvfølgelig aftalt og snakket pris med dem. De to andre par har ikke sagt noget, så der betaler vi. 2 af børnene er ikke inviteret med til festen, så det er jo kun i kirken. Jeg betaler også gerne for det. Det er jo vores valg at have brudepiger :cheerleader3:

0

Jeg tænker, det er en tradition, vi har taget til os ved at se på utallige amerikanske programmer, hvor der altid skal være seks brudepiger i grimme pink kjoler, og seks brudesvende i sit stiveste puds.. :td:

Jeg synes også det virker som en Amerikansk tradition vi har taget til os.

Personligt vil jeg heller ikke betale for tøj til brudepiger og svende. Jeg kan da forestille mig at de hellere selv vil vælge hvad de skal have på - på deres egne præmisser. Sådan ville jeg da selv have det.

0

Annonce ♥

Til vores bryllup, har jeg tænkt mig at brudepigernes tøj skal vi betale for, ren og skær fordi, da jeg var brudepige til min venindes bryllup var jeg 120 km. fra hende og jeg skulle selv betale for leje af kjole på et SU budget.

Desuden så jeg også helst til mit eget bryllup at, jeg ved hvordan mine brudepiger ser ud og at de ikke står i økonomiske kvaler bagefter, fordi jeg vælger at gifte mig :)

Forloverens tøj er en anden sag.. Det betaler han selv, af nogle andre grunde og fordi han selv vil.

Min blomsterpige vil jeg meget gerne selv finde en kjole til, når det er :)

0

Annonce ♥

Da mine børn og jeg var brudepige/svend til min søsters bryllup betalte jeg får tøjet. Ikke noget jeg overhovedet havde tænkt på skulle være for hendes regning. Min søster skal selvfølgelig også være min brudepige, og der må hun selv punge ud ;) Altså havde jeg (y) fuld af penge vil kunne jeg aldrig finde på at hun selv skulle betale for sin kjole og det samme med forlover. Men så meget luft er der ikke lige i budgettet. Har brudepige/svend fordi jeg synes det er meget sødt og ikke noget med traditionen som sådan.

0

Helle M, kan se du skal vies i Randers, må man spørge hvor? :biggrin:

I Kristrup's smukke kirke på bakken :cheerleader3:

Der er jeg døbt :biggrin: og er kommet der meget som barn (undskyld blev lige grebet af nostalgi :p)

:back2topic:

Med hensyn til tøj til brudepiger betaler vi ikke. Jeg har valgt at pigerne helt selv bestemmer hvad de har på (mine 2 søstre og min veninde) og derfor betaler de selv, mine to søstre genbruger de kjoler de havde på da vi alle tre var brudepiger sidste sommer.

Havde jeg besluttet at de skulle have et eller andet specifikt på havde jeg nok valgt at betale, men jeg finder det også som en underlig amerikansk tradition at de skal være ens - jeg har tre vidt forskellige piger som brudepiger, det ville være helt forkert hvis de skulle puttes i ens kjoler.

0

Vi havde ingen brudepiger/svende, så jeg kom let omkring det "problem" :thumbsupsmileyanim:

MEN... Jeg har den holdning, at hvis man vil bestemme hvad andre skal have på, må man også selv betale for det. Ellers må man acceptere hvad folk nu selv mener er passende og har råd/lyst til at have på!

0

Helle M, hvor skønt!! Det er simpelthen sådan en smuk kirke!! Min mor og hendes mand blev viet af Ray Jones, det lød fantastisk med hans amerikanske accent!! :P

Tak for jeres svar, godt at høre, at det ikke bare er mig der mener brudepiger og -svende selv må betale (OG bestemme hvad de skal have på) :thumbsupsmileyanim:

0

Annonce ♥