leziska

Spar eller spendér

37 indlæg i dette emne

Nu er dette års højsæson for bryllupper så småt ved at være forbi, og jeg synes vi som nygifte skal give vores bedste råd. Hvad er livsnødvendigt at lave? Hvad behøver man ikke bruge oceaner af penge på? Kort sagt:

Hvor skal man spare,

Og hvor skal man spendere?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne selv starte ud.

Spender: Brug penge på en dygtig fotograf (vores var ikke engang særlig dyr, men fantastisk dygtig) Vores fotograf sikrede at vi husker den dejlige dag og alle de fine detaljer, man ikke selv kan huske.

Spar: på bordkort, menukort og andet "papirpynt" på bordet. Det er alligevel hurtigt glemt, når aftenens program starter. Men hvis man synes, det er sjovt at lave og man har tid, skal man da endelig gøre noget ud af det alligevel :fløjt:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

uha, der er jeg lidt modsat måske, ville klart bruge penge på alt papirarbejdet, hos os var det bestemt IKKE glemt da middagen startede og heller ikke efter :) Men ja klart brug penge på en fotograf også! det er Sååå vigtigt i mine øjne. maden er heller ikke et sted jeg ville spare. Stedet havde også bare stor betydning for vores fest synes, rammerne var pare perfekte!

bum bum bum... hvor skal man så spare haha, tjah, ville faktisk ikke have undværret noget af det vi havde valgt... vil sige vi sparede lidt på blomsterne, men det var nu udelukkende fordi vi selv lavede dekorationerne og købte blomsterne billigt, men det blev så fint og lige det jeg gik efter.... transporten er også et punkt vi kunne have sparet væk... vi NØD vores limousine, men skulle der være blevet skåret noget væk var det nok den...

men tror det er svært at sige noget generelt. nogle går meget op i tøjet, nogen musikken, nogen maden, og det vil aldrig helt være det samme for alle :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

God ide! :thumbsupsmileyanim:

Vil glæde mig til at læse hvad folk skriver.. Fordi her ½ år før vores bryllup har vi indtil videre prioriteret sådan her:

Spar:

- Bryllupskage (Har spurgt H2Bs skolekammerat som er dygtig amatørbager)

- Tøj (Ingen af os er modedyr, min kjole er en kinakjole og H2B vil gerne have et pænt jakkesæt)

- Kørsel (Om jeg blir hentet af taxa eller limousine er ikke vigtigt)

Spender:

- Ringene (Vi blev enige om de "var for livet")

- Festen (Holder det på hotel with all inclusive - gider ikke rengøring)

- Detaljer (Jeg ELSKER detaljer, og har måske ikke brugt så mange millioner, men oceaner af tid - masser af DIY og, synes vi, lækre små detaljer)

- Fotograf (Jeg er MEGA fototosse.. Så det var opprioriteret fra start.. Vi skal have 2 fotografer fra kirke til brydevals)

Så nu glæder jeg mig til at se om vi har ramt helt ved siden af! Men på den anden side set, det kan man vel ikke helt! :loveshower:

Redigeret af Shedevil
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja fotograf er faktisk det vi har sparet væk, men har allieret os med en gæst som ervirkelig dygtig, vi har et lækkert kamera og har lejet ekstra blitz og linse.. Har en kusine der er dygtig til at fotografere og tager vores rigtige parbilleder.. Men havde vi ikke de to muligheder havde vi ikke sparet fotografen væk.

hmmm vi har sparet på pynt og papir- de pynter bordene helt enkelt og vi er til at det bare skal være enkelt.. Har lavet bordkort.

Fået en amatørbager til at lave bryllupskage - er sikker på den nok skal blive lækker.

Transporten er gratis - familie har en lækker veteranbil

vi sover hjemme så det har vi også sparet væk

Ellers har vi faktisk ikke sparet så meget... men vi skal tilgengæld ikke røre en finger!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi blev gift her den 30/7 og havde alletiders bryllup løb op i 45000 all inclusive :thumbsupsmileyanim:

Spar:

blomster til bordet -købte vi hvide roser i brugsen

brudebuketten- havde jeg sagt at jeg ikke ville have en dyr en 600 kom den til at koste det vqar ok synes jeg i forhold til man høre om andre der har givet 1000-1500

brudekjolen -ville ha købt en brugt kjole men var heldig at finde en butik med billige kjoler fandt drømmekjolen til 3800 som jeg lige vil ha renset og så sælger videre igen så andre kan få glæde af den

mine sko - købte jeg for 400 er fine lidt højhælede hvide sandaler som jeg kan bruge fremover

kærestens jakkesæt - blev købt på udsalg til 1800

kærestens sko - var nogle han havde i forvejen de blev lige pudset en gang

ringe - der brugte vi vores 14 karat guldforlovelsesringe de blev så lige pudset op en gang og fik indgraveret vores bryllupsdag i ved siden af forlovelsesdagen kostede kun 600

kage- var meningen at vi sku ha en bekendt til at lave den men vedkommende kunne så ikke alligevel fik den så lavet hos bageren i stedet, valgt 2 etlagskager er meget billigere da det tager kortere tid for dem at lave pris 1200

bordkort, indbydelser, takkekort, velkomstsange lavede vi selv med pc, printer, saks og lim :biggrin: pris?? men meget billigere end at få nogen til det

Spender

festen blev holdt ude vi kom af med 30.000 for mad og drikke for 58 personer. der var så også rigtig meget mad, men maden i sig selv kostede faktisk kun 12000 det var drikkelsen der løb op men nu har vi også nogle tørstige venner ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Dejligt med saadan en traad! :thumbsupsmileyanim:

Jeg glaeder mig rigtigt meget til at lase flere gode raad. Jeg sidder lige nu i starten af bryllupsplanlaegnigen og synes det er meget interessant at hoere fra dem der har vaeret igennem, hvor de har sparet og hvor de tilgengaeld har givet den gas.

Saa fyr bare loes ;-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tja - vi har sparet på bryllupskagen. Gad det ikke og lavede en panna cotta i stedet for til vel ca. 500 kr til 54 personer i stedet for flere 1000 hos en bager.

Tøj - fik min kjole syet i Thailand til 1200 kr og min mand genbrugte sit (meget dyre) Hugo Boss jakkesæt.

Lokalet - det lokale forsamlingshus er rimeligt i pris.

Ved at læse tilbudsaviser mange, mange måneder i forvejen og købe, når det var billigt.

Borddekorationer - vi betalte for materialerne, men fik som bryllupsgave af en nabo, at hun arrangerede dem. Det blev SÅ fine.

Ringene - fordi vi havde gammelt guld, vi kunne sælge - men ellers havde vi faktisk valgt ikke at spare der.

Bryllupsrejsen - ikke sparet OVERHOVEDET. 3 uger på Bali - vi rejser i morgen:-)

Ellers tror jeg bare mit bedste "spareråd" er - vælg de ting til, som er vigtige for lige netop jer, og vælg resten fra. Altså, hvis ringene ikke betyder alverden, og I måske slet ikke kommer til at bruge dem, så vælg en mindre model. Spar desserten og server bryllupskage - eller omvendt. Brug penge på at leje en rolls royce, hvis det er drømmen men nøjes med de stearinlys der er alligevel er i kirken osv.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold op hvor er I hurtige til at svare.

Det lyder som om, I har tænkt tingene godt igennem og valgt det rigtige for jer.

Jeg er enig med hensyn til blomster. I kirken opdagede jeg slet ikke, at der var pyntet op med blomster. Brudebuket holdt vi også forholdsvis billigt. Jeg ville ikke gemme den, men kaste den efter brudevalsen, så den behøvede ikke koste 1500 kr. for min skyld.

Ringene ville jeg heller ikke spare på! Diamanter skal der være nok af. De visner jo ikke ligesom blomsterne. :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hold op hvor er I hurtige til at svare.

Det lyder som om, I har tænkt tingene godt igennem og valgt det rigtige for jer.

Jeg er enig med hensyn til blomster. I kirken opdagede jeg slet ikke, at der var pyntet op med blomster. Brudebuket holdt vi også forholdsvis billigt. Jeg ville ikke gemme den, men kaste den efter brudevalsen, så den behøvede ikke koste 1500 kr. for min skyld.

Ringene ville jeg heller ikke spare på! Diamanter skal der være nok af. De visner jo ikke ligesom blomsterne. :thumbsupsmileyanim:

haha helt enig!! min brudebuket kostede 1000 kr og den var nøjagtig som jeg havde ønsket mig! men ringen er FULD af diamanter :loveshower:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Fotograf, bryllupskage, transport, kjole, brudebuket, brudekjole, bryllupsrejse etc. - Jeg vil hverken gøre mig til talsmand for om man skal spare på det ene eller det andet for det er en individuel sag, men tillader mig lige at sparke én ting mere ind: Hvor er musikken :rolleyes: Det er jo faktisk en af de ting som der sammen med fotografer m.v. tales rigtig meget om m.h.t. bryllupsbudgetter og prioritering.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nævnte ikke musikken da det var en middelpost på budgettet. ikke en cd afspiller men heller ikke noget 20.000 kr bigband haha. valgte en dj om aftenen/natten. ønskede ikke musik til maden. så det var en hverken en billig elelr dyr løsning, men en god løsning :) og musikken er bestemt vigtig!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Århhh... Synes det er svært. Folk er så forskellige og er det det fra den narcisistiske bruds synspunkt eller gæsternes ;)

Fra gæsternes synspunkt kan man nok godt spare masser af 1000 lapper på brudeudstyr, franske blonder, negle og andre ting som det nok egentlig kun er bruden selv der ser (og os herinde). Fra gæsternes synspunkt er god mad, kold øl, dejlig vin og festlig musik nok en del sjovere. Uanset om det er dyr eller billig mad ville jeg spendere på gode råvarer.

Fra brudens synspunkt er det dejligt at blive forkælet lidt. Mit råd er dog: køb dog med omtanke! Hellere lidt men godt. Det er smart at vide nogenlunde hvor man vil hen med sit look, for det er dyrt at købe 2 diademer, 3 par ørenringe og 5 armbånd for meget - også selvom det er billige eBay "fund". Så hellere spendere lidt ekstra på en enkelt detalje fx hårpynten.

Tro ikke at gør-det-selv betyder billigt - mange herinde bruger rigtig, rigtig, rigtig mange penge på invitationer, bordkort mm. Det er et sted jeg valgte at spare. Det er altså muligt at lave personlige detaljer og flotte ting uden at købe sig fattig i specialpapir, bånd, bling og alt muligt andet halløj. Og jo, den kvindelige del af gæsterne (mændene er nok ikke så detalje orienterede generelt)vil beundre de smukke menukort, vandflaskerne med navn, kirkehæfterne mm. Men det er garanteret ikke det de husker som ting, der gjorde festen god.

Nå ja kirkehæfter. Spar tid (og lidt penge) på dem. Det er altså sådan bare fyld til lommen efter vielsen. Jo har man udenlandske gæster eller en salme, der ikke er i salmebogen giver det mening. Men altså andre kan jo bare åbne bogen - hvilket jo også har sin charme

Har man ikke budget til fede favours (altså noget som virkelig kan bruges og giver værdi for gæsten) så synes jeg de skal spares væk. Det er da lidt sjovt med dem (på sådan en reklameagtig give-away måde), men slet ikke vigtigt i mine øjne. Selv billige favours koster omkring 15,- pr stk ganger man det op med 50 gæster er det 750,-

Blomster i kirken er ikke så vigtige. Kirker er ofte smukke i sig selv.

Limousiner, hestevogne mm er sjovt.... Men det er et sted man nemt kan spare. Og hvorfor er det egentlig at os almindelig dødelige mennesker pludselig synes at vi skal køre hestevogne, feste på et slot og andre ting, der slet ikke repræsenterer os som mennesker i hverdagen?

Endnu et råd: Spender penge på en solist til kirken. Det var VIRKELIG en fantastisk oplevelse - også for gæsterne (koster ikke meget mere end favours - så ud med de små kasser og ind med en solist)

Fotografier er værd at prioriterer men det behøver ikke at være en dyr fotograf.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først skal man mærke i maven og på sin pengepung, hvilken slags bryllups man gerne vil have. Dernæst hvor meget vil man selv lave. Husk at lave det selv er ikke altid billigst.

Vi har mest motorcykelvenner, og kan slet ikke forstille mig dem til et "slotsbryllup"... og heller ikke os selv. vi valgte håndboldsklubbens lokaler. 2500 kr for en weekend med rengøring.

vi brugte penge på mad, og dog, det kostede 210 kr. pr. kuvert. Vi gav 2500 kr. til 2 i køkkenet. Ringene gav vi 4200 kr. for, og jeg fik lidt bling bling. Brudebuket og 3 reversroser kostede 1300 kr. Købte nogle tekstil ligende duge, løbere og servietter i det lokale supermarked... Det samme med lys. Drikkevarerne hentede vi i Tyskland.

Jeg lavede selv nogle indbydelser, bordkort og kirkehæfter..... men slet ikke så avanceret som mange andre brude.

Vi sparede kirkepynten væk, for i Skanderborg slotskirke er der ikke plads til pynt ved kirkebænkene.... havde der været plads var det blevet til levende lys.... der er såååå flot.

Vores transport fra kirken var mandens BMW motorcykel med sidevogn.

Min kjole blev købt på udsalg for 1000 kr, gav lige omkring 3500 kr. for alt mit tøj og tilbehør, omkring 500 kr. til sønnens. Manden fik syet et jakkesæt i udlandet og med en skjorte, så mener jeg han gave omkring 3500 kr. Datteren fik syet en kjole i udlandet og med sko (sølvballarinaer fra Bilka) og tilsammen blev det 1100 kr. Alt på nær mit tøj kan bruges igen i en anden anledning.

Spar IKKE på fotografen, det gjorde vi.... og det var en dum post at spare væk.

Redigeret af snuske
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en genial tråd det hér...

Jeg synes der er mange ting vi kunne have sparet væk til vores bryllup den 9. Juli 11...

Men men men vi havde også emner hvor der IKKE blev sparet:

Maden, drikkelse til hele dagen, lokaler og min brudebuket - der kostede alt alt alt for meget men som var suuuuuper smuk

Vi valgte at trække i alle vores kontakter, og var tidligt ude med hensyn til fotograf så derfor endte diverse beløb på:

KAGE: Lavet af mit arbejde, til 75 personer, 4 etager = 2250,-

FOTOGRAF: Kostede for en hel dag (vielse til vals) 5500,-

Hans nye pris er vidst nok 7500,- for en hel dag

TRANSPORT: Halvanden times kørsel i veteranbil, fra reception til feststed 1500,-. Den var så smuk den bil og virkelig et blikfang, især for mændene ved feststedet. Vi nægtede at køre limo og hestevogn var alt for dyrt...

MAKEUP, VOKSNING AF ALT: Fik jeg gratis af min veninde, og hun lagde min brudepiges makeup også... Hun er uddannet kosmotolog....

SLØR: Jeg har hele tiden været i tvivl om, om jeg ville have slør på, så valgte at købe et slør, 4 m. langt til 215,- samt et kort til 75,- og kvaliteten var overraskende god.

Derudover, INVITATIONERNE valgte vi at bestille fra Vistaprint. Til at starte med havde vi faktisk villet bestille dem fra calligraphen, hvor der var personalliserede med kuverter, hvorpå der også var trykt adresser men det blev i alt ca 3000,- og heldigvis kom Christian og sagde at de egentlig ikke var ham. De var for "tuttenuttede" til ham. Så vi valgte løsningen fra vistaprint og det blev i alt ca 700,- for både receptionsinbydelser og heldagsindbydelser.

Men det er jo meget individuelt, hvor man vælger at spare på pengene og jeg synes man skal lade hjertet råde for, hvor man vil gøre det....

Knus Eva

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uhhh... nice tråd :loveshower:

Vi er jo ikke heeelt blevet gift endnu, men det er godt nok lige oppe over...

Så jeg tillader mig at deltage lidt, med det jeg TROR, vil komme til at betyde noget:

spenderbukser:

Feststedet: et KÆMPE luksussommerhus med plads til at ALLE kan overnatte i hver deres lækre soveværelse (2 pers. dobbeltsenge)

Indendørs swimmingpool + børnepool, 4 jacuzzi, 4 badeværelser, egen minigolfbane, stor have, udendørskøkken, poolbord, 60" plasma tv, petanquebaner mv.

Dette har vi valgt at opprioritere, fordi vi gerne vil have en fest, der varer min. et døgn! Gerne længere... så vi har huset en uge. Gæsterne er inviteret til at blive og spise brunch med os, så vil der være leg og hygge i haven, candy-buffet og "rester" til sen frokost/tidlig aften, genopfyldning fra baren ;-)

Maden: Alt er lavet selv, til dels med hjælp fra forældre/svigerforældre. Det bliver ekstravagant, delikat, fantastisk lækre råvarer - vores livretter spiced up... Dyrere (og bedre) end catering, mere besværligt, mens helt sikkert præcis som vi kan lide det.!

DIY-projekter: hjemmelavede invitationer, ups-vi-glemte-sedler (sendt i forgårs ;-), bordhæfter, alt til favourposerne, drinkskort, doorhangers, balkort, plakater, klistermærker osv. Har givet den MAAAx gas - hvornår ellers...????

Favours: Dyre men vigtige - synes vi! Vi får så meget hjælp (og vil gerne sige tak med disse bl.a.), vi har kun valgt at invitere dem vi VIRKELIG elsker (+ deres påhæng...) og vi bliver knap 50, og vi har prioriteret at bruge omkring 35,- pr favour-bag

ligegyldigt lir: ja, måske... men alligevel ikke noget, tror jeg, vi vil undvære: himmellanterner, toiletkurve, forskellige sjove dimser folk kan hygge sig med rundt omkring

SPARET:

ringene: sølvringe i meget kraftig, chunky kvalitet med 3 diamanter i min, fra en amerikansk smykkedesigner, fundet på etsy, lavet præcis efter vores ønske... til 1500,- for begge ringe

tøjet: ikke at det ikke betyder noget, der er bare andet der er vigtigere end noget tøj man kan bære en dag!! Onlinetilbud fra Lilly til 1000,- - sidder fantastisk - ikke min drømmekjole, men ved ikke lige hvad det havde været for en...?!?! IKKE en til 10-15.000 i hvert fald... simpelthen for nærrig. Mandens tøj lidt dyrere, da det kan bruges igen. Vores datters tøj kommer forholdsmæssigt til at blive det dyreste, da hun kun er 6 mdr. (5-600 kr. :)

fotograf: bruger en billig amatør. Hans arbejde ser sindssygt fedt og tjekket ud, så IKKE nervøs

blomster: alle gæster medbringer én blomst hver - dvs vi får lige knap 50 blomster i alt fordelt i 27 vaser, hvoraf de 9 er til 1 blomst pr vase. Bliver fedt, anderledes og faaabulous!!

musik: Puuuuh... ville gerne have brugt flere penge her!! :boohoo:

eeelsker musik og at danse, men vi er jo nødt til at vælge! Har købt en ipod classic til formålet - må lave nogle gode playlister... Æv :-(

Redigeret af cool&relaxed
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi sparer på invitationerne - jeg har set mine første hjemmelavede og dyre invitationer i skraldespanden hos familie efter vores første bryllup og så blev jeg sådan, ved du hvad, der sparer vi altså!!!

Spender:

Kjolen og brudens look

Musik

Fotograf

Favours

Sparet

Feststed - det er det PERFEKTE sted mend et er nordjylland og dermed ret billigt (600 kr pr. kuvert)

Invitationer og andet papir-arbejde

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil også sige:

Spendér:

På fotografen, dette vil være jeres minder og hvor er det bare ærgeligt, hvis det bliver et dårligt resultat. Jeg har selv 2 eksempler på, hvor det gik galt 1. veninde fik onkel morfar til at tage billederne, han kiksede total og de fik kun sorte billeder ud af det. 2. veninde havde en fotograf, som ikke rigtig kunne deres kram, og fik ikke rigtig nogle billeder, hvor hun selv følte, hun så godt ud.

På festen sørg for at brug penge på at få en ordentlig fest, hvor der er mad og drikke nok til alle gæsterne. Vi valgte selv at holde det på et hotel, hvor vi bare skulle fortælle, hvordan vi ville have det, og det var sååååå fedt, og vi kom altså ikke af med meget mere end det ville havde kostet, hvis vi selv skulle havde stået for det, sådan som vi ville have det.

På ringene vælg dem i gerne vil have, i skal gå med dem resten af livet, derfor er det vigtigt, at i er glade for dem. Vi valgte selv meget enkelte klassiske ringe, fordi de gerne skal være nogle, som vi kan lide om 10-20-30 år også

Spar:

På transportmidlet, jo det kan være fedt at køre en en speciel bil, men det er bare ikke den, som redder dagen.

På invitationer og alt det andet menukort osv, for det kan laves så meget federe og billigere, her er MetteHolm et glimrende eksempel på, hvordan det kan laves selv og gøres helt specielt

PÅ pynten i kirken det er så kort tid af dagen, hvor man er der, og jeg husker helt ærligt slet ikke, at der blev lagt mærke til det.

På bryllupskagen, dette kan være en ret dyr post, hvis en proff. skal lave kagen. Rigtig mange herinde bevæger sig ud i kunsten at gøre det selv, med super flotte resultater, og det ville jeg anbefale eller at betale en herinde fra til at lave kagen. Vi fik min mor til at stå for vores bryllupskage

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi er godt nok først lige begyndt på planlægningen, men da vi før har været i gang med planlægningen før, ved vi allerede hvor vi ligger hovedvægten af budget.

Spare på:

- Transport. Svigerfar har egen veteranbil og kender også andre med fede biler. Ca. pris: 0 kr. eller et par flasker rødvin

- Fotograf. Kontakt via svigerfar, som selv er profotograf. Ca. pris: et par flasker rødvin.

- Ringe. Vi har en fælles veninde, som er guldsmed, som gerne vil lave ringene til materialeprisen. pris: ca. 3000 kr.

- Kage. Svigerfar kender en konditor som vil lave en gratis, dog kan vi ikke få indflydelse på udseende og fyld. Derudover har jeg en gammel skole veninde, der er amatør konditor, som jeg håber vi kan få hende til at lave en flot kage til os til rimelige penge i stedet. Vil nemlig meget gerne har indflydelse på fyld, da jeg er ret kræsen :biggrin: ) ca. pris 0-3000 kr. til 75 personer

- Papirpynt. (indbydelser, kirkehæfter, bordkort, menukort, takkekort osv.) Min svigerinde er mediegrafiker og har lovet at hjælpe os. Ca. pris materiale pris og porto.

- Drikkevarer. (hvis vi selv skal stå for det). Købes i tyskland og gennem en købmand vi kender, hvor vi kan få det til indkøbspriser

- Blomsterpynt. Købes via den ovennævnte købmand på grøntorvet.

- bryllupsrejse. Vi ønsker os korophold eller penge til rejse i bryllupsgave, så den er også sparet væk.

Spendere:

- Tøj

- Lokaler

- Mad

- Pynt

Redigeret af D&SHoffgaard
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer