leziska

Spar eller spendér

37 posts in this topic

Spender

Ringe

Fotograf!

Hår- og makeupartist

Musik

Rammer om festen, personale og mad

Sko

Spar

Invitationer, bordkort, menukort

Kagen

Transport

Negle

Smykker (lån dig frem)

Edited by Malouski
0

Annonce ♥

Ikke at jeg synes vi sådan bevist sparede på noget, der var bare noget der ikke var lige så vigtigt som andet :)

Vi sparede på:

Pynt til kirken.

Invitationer

Drikkevarer, dem købte vi i Tyskland

Oppyntning af teltet

Musik, en af vores venner har mobil diskotek og spillede gratis

Brudebuket + knaphuls blomst, ialt 600 kr

Brullupskagen, jeg lavede den selv

Vores drenges tøj (fra H&M)

Transport (min mor betalte hestevognen)

Vi brugte penge på:

Ringene, er simpelhen så glad for min ring

Vores tøj (ikke at det var så dyrt, men vi fik det vi gerne ville have...)

Maden (super lækre råvarer, men alligevel billig da vi selv lavede den)

Lækkert festtelt og gode stole og borde. (Ville ikke sidde i de der hvide plastik stole)

En stor hoppeborg til alle vores yngste gæster, ca 30 stk.

Uden for katagori:

Vores fotograf, Alt hvad jeg før, havde set af hans arbejde synes jeg godt om, men desværre er jeg ikke imponeret over hans arbejde ved bryllup. Han har da taget nogen gode billeder, men der er rigtig mange ting som jeg savner billeder af og øjeblikke som han slet ikke har fanget.

Heldigvis har vi mange billeder fra vores gæster :)

0

Vi brugte penge på:

- ringe

- hår + make-up

- feststed

- fotograf

- DJ

Vi sparede på:

- transport

- kirkepynt

- brudekjole

- favours

Med brylluppet veloverstået synes jeg, at det for os og vores dag, var de helt rigtige poster, vi spenderede og sparede på. Jeg ELSKER min vielsesring og får en storm af glade minder og kærlighed i hjertet, når jeg kigger på den :loveshower: Jeg følte mig virkelig så fin med med hår og make-up - jeg kunne på ingen måde have gjort det selv :thumbsupsmileyanim: Feststedet levede op til alle forventninger - det var 100% "vores fest", men vi slap for al "besværet" og kunne bare komme og nyde dagen og gå igen næste dag, uden at bekymre os om noget som helst af praktisk art :cheerleader3: Bryllupsbillederne er simpelthen vidunderlige at have bagefter - fotografen var med hele dagen og jeg bliver vist aldrig træt af at kigge alle de skønne billeder igennem :loveshower: For os var det vigtigt med god musik og valget faldt på en professionel DJ. Det var alle pengene værd - alle var på dansegulvet :bunny_4:

Til gengæld betød transporten ikke det mindste for os. Vi skulle køre en lille times tid fra kirke til feststed og med 2 børn var det nu engang det nemmeste og mest praktiske at køre i vores egen kedelige (men fint pyntet) Ford Focus, da børnene jo skulle sidde i deres autostole :) Vi havde ingen kirkepynt. Kirken er så smuk i sig selv + vi vidste, at der ville være et par vaser med fine blomster på alteret. Brudekjolen krævede tid og research, men så lykkedes det også at finde en top kvalitets kjole til næsten ingen penge. Jeg ville ikke bruge mange penge på brudekjoen, MEN ville samtidig under ingen omstændigheder gå på kompromis med kvaliteten. Vores favours bestod i en bryllups-CD - altså en CD med nøje udvalgte kærlihedssange. Det var både en billig og meget personlig gave synes vi :loveflag:

Det er naturligvis meget individuelt, hvad man vægter som vigtigst ved ens bryllupsdag, men det er nok en god idé at tænke over, hvor i budgettet, man har lyst til at lægge de fleste penge :)

0

Arh hvor sjovt, sådan en tråd havde jeg også tænkt på at lave. :) Nå, men så kan jeg da bidrage istedet :)

Spendér:

* Fotograf (Dog synes jeg faktisk fint at man kan "nøjes" med en, der tager flotte portrætter, hvis man har nogen på gæstelisten der er gode med et kamera. Vores gæsters billeder er mindst lige så gode og sjove som heldagsfotografens)

* Ringene - De skal jo holde for ALTID. :loveshower:

* Mad/musik/feststed - Det var KLART det der blev rost mest til vores fest, og nok det, der havde "ødelagt mest" hvis det ikke var ok.

* Sanger i kirken. Ok, det er overhovedet ikke "nødvendigt", men hold op, hvor jeg synes det gjorde en forskel hos os! Vi fik endda en sms igår fra min mands søster, om at hun lige havde hørt "Can you feel the love" (som blev sunget i kirken til vores vielse) og at hun var lige ved at tude. :a1221:

Spar:

* UNDERTØJET! - Jeg købte svinedyrt lækkert smukt undertøj, som manden så i ca. 5 sekunder inden jeg ville have det AF fordi det føltes så svedigt og fuldt af ris. Gå efter noget funktionelt og nøjs gerne med trusser (køb evt. noget lækkert til natten, som du tager på EFTER kjolen er kommet af, istedet :))

* Bordkort/menukort/favourboxe/lignende - Hvis man VIRKELIG er sej til det, så er det superfine detaljer, men til vores bryllup gjorde det NADA forskel. Ingen kommenterede det overhovedet. :rolleyes:

* Tøjet. Der var mange gæster, der roste min kjole, men et eller andet sted tror jeg faktisk at jeg havde følt mig lige så smuk i en Lillykjole købt på udsalg. Bare den sidder rigtigt og er "dig". :)

* Transport. Vi nød da vores limo, og den var smuk og skøn, MEN vi var så høje på lykke efter kirken, at vi kunne have kørt i hvad som helst, tror jeg. Og det gik så hurtigt, så jeg synes måske strengt taget ikke, at det var pengene værd sammenlignet med hvad man ellers har brugt penge på. :wink:

* Kagen. Vi havde ingen i familien, der umiddelbart brændte for at lave bryllupskage og jeg gad helt ærligt ikke, og vi valgte derfor at feststedet skulle sørge for det. Og den var smuk og superlækker! Men når jeg ser alle de smukke selvgjorte kager herinde, og savler over at høre om fyldet, så synes jeg da det er et FEDT punkt at spare, og samtidig gøre kagen mere personlig :)

* Frugt til bryllupskagen. Vi bestilte frugt til kagen, hvilket vi betalte 15 kr pr kuvert for, dvs. 645 kr. Og jeg tror der blev spist ca. en halv galiamelon, og så et par druer. Så det var muligvis verdens dyreste frugt. -HAHA- Folk havde rigeligt i kagen. :wink:

Ved ikke helt med:

* Blomster. Vi havde forholdsvist dyre blomster (tror det blev omkring 5000 for buket + kirkeblomster + knaphulsblomster) og jeg synes det var ALLE pengene værd, for jeg synes virkelig at jeg fik en speciel og meget smuk buket, og jeg bliver SÅ glad når jeg ser billederne fra kirken med de fantastiske orange callaer! :loveshower: Men OMVENDT, så tænker jeg lidt at alle blomster er smukke... Så hvis man er ferm til selv at binde noget sammen, så tror jeg sagtens at der kan spares her.

0

Annonce ♥

Med et nu vel overstået bryllup, kan jeg også være med her :) Er virkelig glad for at vi gjorde det på netop denne måde, alt var bare helt perfekt hele dagen igennem :iloveyou:

Vi havde egentlig planlagt at spare på det meste: tøj, blomster, fotograf og musik. Men det blev jo ikke heeelt sådan, var lidt svært at holde omkostningerne nede da man først var i gang med planlægningen :rolleyes:

Det endte med at vi ikke rigtig sparede på noget, for hver gang vi kom til en ny post i budgettet der skulle på plads, blev vi enige om at det jo ikke var der vi skulle spare, for det var jo også vigtigt.. og sådan fortsatte det egentlig med det hele. Men der var da alligevel nogle ting vi fandt billigere, uden at skulle gå på kompromis med hvad vi gerne ville have. - og nogle enkle ting vi kunne have sparet på, når nu man ser tilbage :)

Spender:

- Feststedet og maden: Var enormt vigtigt for os, og var med til at sætte rammerne for hele dagen. Ville aldrig spare her!

- Fotografen: Det er jo det man har tilbage efter festen.

- Ringene: Man skal gå med dem hver eneste dag, så hvorfor spare her?

- Musik: Det skaber stemningen og får folk op af stolene :) (vi havde et live band med fire personer, mange af de lidt ældre syntes musikken var alt for høj og satte sig ind ved siden af. Det var lidt ærgeligt, men de spillede virkelig godt!)

- DIY: Troede det ville være meget billigere at lave det selv, men tog vist fejl der. Men fik tilgengæld vildt meget ros for de ting jeg havde lavet, selv Martins onkel kom over og fortalte at det bare var så flot! - Syntes det gjorde hele dagen så gennemført og mere personlig :loveshower:

Toastmaster: Ved godt det ikke er noget der koster penge, men syntes at denne person gør så meget for dagen!

Spar

- Natmaden: Ingen kan alligevel spise noget når man kommer dertil :rolleyes:

- Tøjet: Vi valgte ikke at spare her, og har bestemt ikke fortrudt hverken mit eller mandens valg til henholdsvis 12.000 for kjolen og 6 eller 7000 for mandens tøj uden sko. Men vi kunne sagtens have sparet her, der er så mange fine kjoler man kan få billigt! -evt brugt?

- Undertøj: Var i alverdens undertøjsbutikker og kunne slet ikke finde noget jeg syntes var pænt, og alt sad helt forkert. Fandt så det fineste sæt i H&M til kun 160 kr! og strømpebånd til kun 40 kr. Det både sad bedre og var meget pænere end de sæt jeg havde set til næsten 1000 kr!

Blomster: Vi havde de mest perfekte blomster i kirken, knaphulsblomster og min buket var helt perfekt og meget personlig :loveshower: Men vi fik det hele til kun 2.200 kr. Det var min svigerinde der kendte en, ikke uddannet eller noget men hun var så dygtig!!

Det blev vist et liiidt langt indlæg :rolleyes: Men syntes egentlig bare at i skal gøre tingene på jeres helt egen måde, spar de steder der ikke betyder noget for jer og spender der hvor i føler for det :loveshower:

0

Nu havde vi jo et spare bryllup - så der blev jo sådan set sparet på alt.. Men de steder hvor vi ikke ville tænke så meget over prisen var:

Ringene - vi var "heldige" at den vi faldt for kun kostede 3300, men havde de kostet mere havde vi også givet det. Vi ville ikke købe dem over nettet - det skulle bare være en rigtig butik.

Mandens tøj - det skulle kunne bruges igen og det var vigtigt at det var det tøj han havde det godt i. - ca. 4000 kr (da vi var heldige at få det på udsalg)

Violinist til kirken - vi gav kun 1000 kr. fordi det var en veninde, men vi havde gerne givet mere, det hævede bare vielsen op til meget meget mere end hvad en almindelig vielse er. Med alle de positive kommentarer vi fik bagefter er vi kun endnu mere sikre på at det var det rigtige!

Blomster - det passer måske ikke helt. Vi købte blomsterne et billigt sted, og bare enkelt blomster da jeg selv arrangerede dem på bordet. Tilgengæld spurgte jeg ikke efter prisen da jeg bestilte dem, det skulle bare være dem det skulle være. (Her indgår ikke brudebuket, den blev der "sparet" på, men det var vist mest af alt fordi min mand faldt for den type frem for de dyre udgaver) blomster til bordene + kirken = 675 kr. brudebuket ca. 800 kr.

Maden - løb alt i alt kun op i 5000 til 70 mennesker (her taler vi alt mad, altså også natmad, kage, chokolade osv.) men dette skete kun fordi vi lavede det selv - men vi brugte pengene på at købe virkelig god kvalitet altså blev der her ikke sparet på noget! Netop for at undgå dårlig kvalitet (fra catering) sparede vi faktisk virkelig mange penge!

Vi sparede på:

Bryllups kagen - ved at lave "den" selv. Det vil så sige at jeg lavede 7 kager i 4 smagsvarianter - jeg ville overhovedet ikke overveje at bruge penge på dette, det var så utroligt sjovt at prøve sig frem til det helt rigtige, finde ud af den rigtige pynt osv. at det er blevet til en hobby. I alt brugte vi ca. 500 kr. på kage til 72 mennesker.

Kjolen - den skulle sidde rigtigt osv. men især efter at have fået at vide af alle hvor smuk jeg var - i min kjole til 2500 kr. kan jeg ikke sige andet end, at der ikke er nogen grund til at smide 10 - 15 tusind efter en kjole.

Fotograf - Ja her er vi jo så modsat mange, men med en fotoglad familie så vi ingen grund til at have en fremmed til at følge os hele dagen. Vi havde forloveren til at tage nogle billeder af os alene, det vil sige vi var bare 4 gode venner (hans kæreste var med til at rette på kjolen) og et kamera - vi havde det SÅ hyggeligt og fik nogle rigtig gode billeder, som jeg nu selv kan redigere i. Tror ikke at hverken jeg eller min mand ville have været tilpas med en fremmed fotograf - så det fortryder jeg absolut ikke! Prisen for billeder - ja det var jo så gratis :)

DIY - det kan være dyrt ja - men vi havde god tid, så jeg købte ind når jeg fandt til på tilbud, f.eks. bånd til 4 kroner for 10 meter i fakta, kraftigt (og virkelig flot) karton til invitationer, menukort og madskilte på restslag i bilka - 10 kr. for 12 stykker karton frem for de 40 kr. det normalt ville koste.

0

Spar

Tøjet: Jeg købte en fantastisk brugt kjole, og er så glad for min beslutning! Mandens tøj blev købt på udsalg.. I alt sparede vi over 15.000 ift. nypriserne

Kagen: Min svigermor bagte den, og ellers tror jeg vi havde overtalt min søster

Blomster: Mine forældre og svigerforældre stod for at pynte kirken (750 kr. sparet, mange bække små), og min mand og jeg stod selv for brudebuketten som blev lavet af perler, og i alt kostede ca 400 kr - og den var seriøst populær blandt gæsterne.

Fotograf: Ja, ja ved godt det er et omstridt punkt, men syns personligt ikke det er nødvendigt med en heldagsfotograf som en prof - vælg evt. sådan en til kirken og lokation, og hav en amatør som i betaler for at fange alt det sjove resten af dagen.

Drikkevarer: Der kan købes meget i tyskland, bar ikke gå efter det billigste ift vin..

Makeup: Lagde selv min makeup, den var ikke super wow, men følte mig rigtig godt tilpas og har nu nogle lækre produkter i min makeuptaske til fremtidig brug :thumbsupsmileyanim:

Wellness: op til brylluppet besøgte jeg kosmetologskolen et par gange, super smart, og ligger mange steder i landet (se evt. artofstyle.dk), der var mange penge at spare

Slør: Jeg købte et helt fantastisk lena-slør til kun 300 kr, og det var vidunderligt!

Dekoration: find på kreative dekorationer, vi brugte f.eks. birkeplader som underlæggere til bloklys, nemt og rigtig fint.

Transport: Selvom det var vores forældre som arrangerede det, og det var helt fantastisk at køre rundt i en gammeldags vogn, så kunne en gang tyl på mazdaen osse ha klaret det..

Spender

Maden: God mad er vigtigt, og noget af det der blir husket..

Skoene: Køb nogle sko med en god sål/bund, så de er til at have på hele dagen.. Havde købt et par billige kinasko et par uger før, og de var ødelagt bare ved at gå dem til..

Edited by louisetina
0

Fotograf - Ja her er vi jo så modsat mange, men med en fotoglad familie så vi ingen grund til at have en fremmed til at følge os hele dagen.

Jeg vil ikke udtale mig om hvorvidt det er nødvendigt men I er egentlig ikke så modsatte - Lige i øjeblikket er der måske en tendens til at flere og flere herinde ønsker en heldagsfotografering og man oplever det også i stigende omfang ude til festerne men min fornemmelse er klart, at de fleste har fotograf til og med kirken og evt. lige ved ankomsten til feststedet. Det er også det indtryk man får når man taler med fotograferne på disse heldagsfotograferinger: At det ikke er dem de laver flest af.

Vedr. livebandet - Kunne I ikke havde bedt dem om at skrue ned når det nu var for højt for de ældre. Jeg kan såmænd også godt lide at spille højt ud på de få timer men komme der en og beder om at der skrues ned, så gør man det (mindretalsbeskyttelse).

0

Annonce ♥

Fotograf - Ja her er vi jo så modsat mange, men med en fotoglad familie så vi ingen grund til at have en fremmed til at følge os hele dagen.

Jeg vil ikke udtale mig om hvorvidt det er nødvendigt men I er egentlig ikke så modsatte - Lige i øjeblikket er der måske en tendens til at flere og flere herinde ønsker en heldagsfotografering og man oplever det også i stigende omfang ude til festerne men min fornemmelse er klart, at de fleste har fotograf til og med kirken og evt. lige ved ankomsten til feststedet. Det er også det indtryk man får når man taler med fotograferne på disse heldagsfotograferinger: At det ikke er dem de laver flest af.

Vedr. livebandet - Kunne I ikke havde bedt dem om at skrue ned når det nu var for højt for de ældre. Jeg kan såmænd også godt lide at spille højt ud på de få timer men komme der en og beder om at der skrues ned, så gør man det (mindretalsbeskyttelse).

Hvis det var til mig, så sagde de at de ikke kunne skrue længere ned på grund af trommerne, eller noget.. og vist også noget med at rummets størrelse fik det til at lyde højere..? Men de var stadig vildt gode :)

0

Det er der bestemt noget om - Et band kan ikke på samme måde som os andre tilpasse lydniveauet da de er flere medlemmer og nogle også spiller på akustiske instrumenter, eksempelvis trommer og rummets akustik har også meget at sige. Et band fylder mere såvel lydmæssigt som synsmæssigt og som det er sagt tidligere så er det ikke alle steder der er egnet til det.

Om det er tilfældet her ved jeg ikke men man er tit ude for meget små rum og for mig er løsningen jo at hæve højtalerne under middagen så de kommer op over folk hvis ellers lokalet er højt nok. Derved forplanter lyden sig bedre i rummet uden at blive dominerende for dem der sidder forrest (og de sidder ofte meget tæt på). Det er faktisk noget de ældre efterfølgende tit kommer hen og roser; at de for en gangs skyld kunne tale sammen.

0

Sikke en god tråd!

Vi har valgt ikke at spare på ringene, men købt dem over nettet(i Irland så ingen told!)

Vi får håndlavede 18 karats ringe med en diamant i min ring til 12 tusind. Vi skal gå med de ringe resten af vores liv så her ville vi ikke spare.

Musikken sparer vi på, fordi vi er så heldige at vi kan, takket være at mange Patricks venner som er prof musikere og vil spille som bryllupsgave.

En god ven skal synge for os i kirken. For at være helt ærlig er jeg lidt ked af at det ikke skal være Patrick som synger i kirken, han synger som en engel :iloveyou: men jeg er sikker på at hans gode ven Thomas vil gøre det fantastisk.

En anden ven, Bill skal spille irsk sækkepibe som vi forlader kirken. Yes det bliver godt.

Overvejer at få min svigerinde som har sunget i kirkekor i mange år til at synge Det er så yndigt at følges ad.

Kagen- har vi også sparet på fordi jeg selv vil lave den. Det bliver super sjovt!

Maden- har vi besluttet ikke at spare på, for det er noget af det som er vigtigst til et bryllup.

Jeg ved ikke om vi kommer til at spare på blomster og dekorationer, vi vil lave en del selv men det løber jo også op.

Nå ja- sparet på invitationerne! En god ven af Patricks har et trykkeri og har lavet de flotteste invitationer som gaver til os :loveboard:

Vin og spiritus- ja min kæreste er irer så behøver jeg sige at her bliver der IKKE sparet he he

0

Hejsa

Vi blev gift i januar ved et dejligt vinterbryllup.

Vi prioriterede:

Kjolen, jeg fik præcist den jeg ønskede mig.

Hestevognen

Fotografen

Musikken

Mad og drikke

Blomster i kirke og til festen

Vi sparede lidt på:

Jeg lavede alt selv, indbydelser, pynt mv

Bryllupskagen. Ikke fordi vi ikke ville betale en bager, men fordi min mor hade den som sit eget projekt. Hjemmelavet og rigtig fint.

Feststedet

Eller,egentlig synes jeg ikke vi sparede på noget. Men vi holdt det hele på et rimeligt niveau alligevel. Der er jo ikke ubegrænsede midler

Vi valgte at holde vores fest i private lokaler i Odd Fellow logen. Ikke fordi det var billigere end i en restaurant, men vi kunne godt lide at det skulle være helt privat. Vi gjorde rigtig meget ud af at det først og fremmest skulle være sjovt,varmt og hyggeligt. Begge vores familier er helt almindelige mennesker. Jeg ville ELSKE at holde bryllup på et slot,men jeg ved også at stemningen ville blive anderledes og mindre afslappet. Det bliver lidt for vildt og for langt fra hvad vores familier ville opfatte som hyggeligt

Det behøver ikke at være det fineste fine og det dyreste dyre for at være smukt og fantastisk! Nogle gange får man bare den bedste fest af at tage udgangspunkt i hvilken type mennesker der kommer. Det gjorde vi og det var aldeles fantastisk.

Mvh

Mette

0

Annonce ♥