Guest Pernille2604

Nu skal jeg i gang med planlægningen - men hvor starter jeg?

23 indlæg i dette emne

Hej Tøser

Jeg er helt ny på dette område og ved derfor ingenting om, hvor jeg skal starte forberedelserne - håber i vil hjælpe mig? Det eneste vi har besluttet indtil videre er at vi skal giftes, jeg skal have kjole på og det skal være et økonomibryllup. Vi behøver ikke nye ringe, da vi mener at vores forlovelsesringe betyder mere og så vil vi bare få indgraveret bryllupsdatoen i istedet for. Vi har derudover regnet os frem til at vi bliver 36 i alt hvoraf 7 er børn. Vi havde tænkt på noget fadservering i et forsamlingshus.

Jeg glæder mig til at komme i gang med planlægningen - det er så hyggeligt at nusse med. :heart: Men jeg kunne godt bruge et retning at gå i :blush: Hvor startede i jeres planlægning henne?

Håber i vil hjælpe mig - hilsen Pernille :c166:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

en god ide kan være at kigge i alle de forskellige planlægningstråde folk har herind (se blandt andet min via linket i min sigantur) så kan du nemt få overblik over hvilken rækkefølge folk har taget tingene i :)

velkommen til :balloons:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Føllesbeslutninger først:

Hvor, Hvornår, Hvordan?

Det er nok de punkter vi startede med.

Farver, tema (udover økonomi)

Så kan ideerne til alt det andet komme bagefter. Men sørg for at have et overblik over hvad i vil!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

velkommen til.. og tillykke med det kommende bryllup.

Ligesom betina.b startede vi også med at fastlægge kirke og feststed. hvor efter vi sendte STD kort ud præcis et år før brylluppet. :thumbsupsmileyanim:

vi er nu igang med at finde musik, mad og fotograf.. Det er nogle af de ting det kan være en god idé, at være i god tid med.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad betyder STD ??

Save the Day - Kort du kan sende til gæsterne så de reseverer datoen, men man kan jo også bare lade det gå rundt mundtligt :) Mere hvis I f.eks. skal holde bryllup i sommerferien og mange gæster bestiller sommerferie før de modtager selveindbydelsen, hvis de så kender jeres dato kan de tage det med i planlægningen:)

Men hvor i landet snakker vi om?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Er det ikke noget med save the day (forhåndsreservering).

Jeg ville først og fremmest starte med at sætte en dato og derefter koncentrere mig om alt hvad der vedrører og involverer eksterne leverandører i denne rækkefølge: Kirke/præst, feststed/lokaler, mad, fotograf, musik, transport, bryllupskage, brudekjole og tøj. Når disse overordnede ting er på plads kan man koncentrere sig om de lidt mere detaljerede ting (bordplan, pynt m.v.) og det er ofte også der hvor den mandlige del står af.

Vedr. lokaliteter ville jeg starte med at lave en brainstorm og finde ud af hvor i landet det skal være og om det skal være en såkaldt færdig løsning på et feststed eller nogle lokaler hvor I selv står for alt. Det sidste er selvfølgelig det mest ressourcekrævende men også den billigste løsning, ihvertfald hvis vi taler om storbyerne, hvor priserne som regel er en del højere end kroerne m.v. i provinsen. Når vi taler om feststeder ville jeg udover beliggenhed, lokaliteter og menu også spørge ind til de tidsmæssige forhold, herunder om der er noget tidspunkt festen skal slutte på og om der er mulighed for forlængelse + hvad det så koster.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er begyndt i denne rækkefølge:

Budget

Gæsteliste

Feststed

Vielsessted

STD og invitationer

Min mor tager den tilgengæld i denne:

Skal jeg hente din kjole på selve dagen?

Skal din far følge dig op ad kirkegulvet?

Jeg synes den her kjole ville klæde dig!

Er der noget der hedder momzilla? ;-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Velkommen til. :cheerleader3:

Jeg har også startet med kirke og feststed, og det har været på plads i 1½ måned ca. Nu er vi i gang med alt det andet. Bl.a. har vi lige besluttet os til ringene og farvetema er også så småt begyndt at dæmre :biggrin:

Om ikke andet så er der masser du kan følges med, jeg er selv næsten lige begyndt :wink:

:bearhug:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

God ide Mette kommer med - kig i planlægningstråde (dem der som regel er links til nederst i folks signaturer) :)

Og ellers er der MANGE forskellige huskelister rundt omkring, her er en af dem:

7 måneder til 1 år før

Fastsæt bryllupsdato -

Vælg vielsestype -

Reserver kirken -

Lav bryllupsbudget -

Lav gæsteliste -

Reserver lokale til festen -

Reserver lokale til receptionen -

Bestil overnatning til brudeparret og evt. gæster -

Bestem evt. tema for brylluppet -

Bed om fri fra arbejde i dagene omkring brylluppet -

Bed om fri fra arbejde til bryllupsresen -

Begynd at se på vielsesringe og kjoler -

Bestil tid til make-up og frisør -

Bestil fotograf -

Bestil underholdning til festen -

Bestil bryllupsrejse -

4-6 måneder før

Bestil bryllupskørsel -

Bestil bryllupskage -

Bestil prøveopsætning af hår -

Bestil prøvelægning af makeup -

Bestil kok/kogekone -

Køb brudekjole -

Køb sko -

Køb tøj til gommen -

Køb ringe -

Køb/lav invitationer -

Vælg forlover -

Vælg toastmaster -

Udsend invitationer -

Lav bordkort -

2-3 måneder før

Bestil frisør til gommen -

Bestil tid til at få farvet hår -

Bestil tid til ansigtsbehandling -

Bestil tid på danseskole til at lære brudevals -

Bestil blomster -

Gennemgå aftalen med fotograf/videofotograf -

Giv toastmasteren en kort beskrivelse af gæsterne -

Vælg salmer til kirken -

Vælg udsmykning af kirke -

Lav et program over dagen med tider -

Forbered navneskift -

Indhent og udfyld ægteskabserklæring -

Bestil visum til bryllupsrejsen -

Tjek at pas er gyldige til rejsen -

Bestil nyt pas ved navneskift

Vælg menu og prøvesmag den -

Lav menukort -

1 måned før

Tjek at prøvelsesattesten er kommet fra kommunen og aflever den til vielsesstedet -

Få de endelige tilbagemeldinger fra gæsterne -

Lav bordplan (den endelige) -

Lav risposer -

Afgiv den endelige bestilling af mad -

Afgiv den endelige bestilling af overnatning til gæsterne -

Bestil tilretning af brudekjole -

Bestil tilretning af gommens tøj -

Begynd at gå brudeskoene til -

Gennemgå vielsen med præsten -

Hent vielsesringene hos guldsmeden -

Køb morgengave -

Skriv tale -

Veksle penge til bryllupsrejsen -

Aftal detaljer med transporten -

Øv brudevals -

1-2 uger før

Afstem festens forløb med toastmasteren -

Gennemgå festen med feststedet -

Tjek bordplanen -

Pak en taske med tøj il dagen derpå -

Prøv tøjet en sidste gang -

Der kan nu danses brudevals -

Dagen før

Aflevere festprogram til feststed og personale -

Pynt feststedet op -

Pak en taske til bruden med nål, tråd, saks, sikkerhedsnåle, plaster, makeup, hovedpinepiller og lign.

Sørg for at kagen kommer til feststedet

Sørg for at blomsterpynten er klar til feststedet og kirken

Sørg for at pakke hårpynt til frisøren

Husk at slappe af (gå evt. i biffen, tivoli eller andet)

Gå tidligt i seng

På dagen

Spis en god morgenmad

Hent brudebuketten og knaphulsblomster

Husk risposer til kirken

Tjek at forloveren har ringene

Husk penge til at afregne

Og så vil jeg sige (taler af egen bitter erfaring) at kirke, feststed, musiker og fotograf er de 4 "Great Ones" som der skal styr på inden man begynder på alt andet.. Og så har jeg bemærket at mange kjoler kan være LAAANG tid om at komme hjem.. Så kjoleprøvning i god tid.. :cheerleader3:

Og så sidst men ikke mindst: TILLYKKE MED BRYLLUPPET OG VELKOMMEN TIL! :loveboard:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Og så vil jeg sige (taler af egen bitter erfaring) at kirke, feststed, musiker og fotograf er de 4 "Great Ones" som der skal styr på inden man begynder på alt andet..

Det er nok ikke helt forkert og på de store bryllupsdage, er det måske lige sent nok at vente 7 måneder - 1 år. Det er ikke alle der ligesom os er så privligerede at kunne være flere steder en dag/aften. :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ihhh tak for jeres besvarelser!!! :bearhug: Hvor er i søde og hold da op hvor er der stor forskel på brylluper. Ligenu overvejer jeg et udendørs bryllup, men jeg er ikke sikker på at min kommune vil... der står ikke noget på hjemmesiden :unsure: ???

Det er høje taastrup kommune, hvis nogle skulle have erfaring.

Men mange tak for hjælpen piger :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville først og fremmest starte med at sætte en dato og derefter koncentrere mig om alt hvad der vedrører og involverer eksterne leverandører i denne rækkefølge: Kirke/præst, feststed/lokaler, mad, fotograf, musik, transport, bryllupskage, brudekjole og tøj. Når disse overordnede ting er på plads kan man koncentrere sig om de lidt mere detaljerede ting (bordplan, pynt m.v.) og det er ofte også der hvor den mandlige del står af.

Diskobil .... jeg kan sige, at allerede inden man er færdig med disse ting, så står den mandlige del af lol. Vi er kun nået til feststedet herhjemme mere el mindre og han gir allerede snart op, fordi det tar så lang tid! thumbsupsmileyanim.gif

Pernille: Mht udendørs vielser .... der ligger nogle tråde omkring det ..... men for at opsummere det meste i dem - det kan godt være lidt problematisk at blive viet udendørs, medmindre du får fat i en pensioneret præst eller du får fat i et byrådsmedlem/borgmesteren - eller en frikirke præst, som typisk vil have 4-5000 for at komme ud. De 4-5000 dækker typisk indmeldelsesgebyret i deres frikirke, som de forlanger.

Så det er lidt omkring dine muligheder .... præsterne vil ikke ud af kirken og vie, så den kan du godt glemme alt om, hehe.

Men velkommen til og du kommer til at blive ligeså afhængig, som alle os andre zillaer - ja ... det følger desværre med her, haha.

Mht forslag til tråde, du kan kigge igennem.... hvis vi snakker økonomi-bryllup, så vil jeg evt kigge ungmor's tråd igennem og Miss-Lena .... men derudover self også en masse andres - der ligger masser af DIY (do-it-yourself) projekter og tit en del penge at hente på selv at lave indbydelser (hvis ikke man laver 20 prototyper først) hehe.

Redigeret af MariaSchmidt
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Diskobil .... jeg kan sige, at allerede inden man er færdig med disse ting, så står den mandlige del af lol. Vi er kun nået til feststedet herhjemme mere el mindre og han gir allerede snart op, fordi det tar så lang tid!

Det skal jeg ikke give dig uret i - Men det er nemmere a få "ham" til at forholde sig til de store overordnede og håndgribelige ting som eks. kirke, feststed, foto, og musik, end det er at få ham til senere at forholde sig farvetema, blink (kalder I det ikke det), bordpynt mv. Der står "han" helt af. :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det ser umiddelbart ud til at folk er meget enige om Hvor man starter.

Vi startede med at lave gæstelisten (og den har I allerede lavet, så I er jo allerede igang :) )

Så galdt det om at finde et feststed hvor der var plads til alle og som imødekom ønskerne om stedet (fx selskabslokale/kro/slot osv)

Næste skridt ville nok være kirke, men vi skal velsignes udenfor, så det var ikke aktuelt for os.

Derefter kan du begynde at overveje om I vil sende STD ud, eller om det er direkte på invitationer. STD er jo dejlig nemme at sende ud, hvor det kræver at I har styr på tidsplanen og overblik over dagen, styr på evt overnatning til glsterne osv for at sende invitationer ud.

Derefter er det nok fotograf, musik, DIY osv der kommer i lidt vilkårlig rækkefølge. Men hvis det er noget der skal bookes, så vær ude i god tid så I ikke risikerer at de ikke kan på jeres dag! :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi bookede først:

1. kirke

...Økonomi - udarbejdede budget.

2. feststed

3. fotograf

4. bestilte brudeopsætning

5. live-band

6. Lavede STD-invitationer, sendt ud

7. Gik igang med bryllupshjemmeside

8. Lavede Bryllupsinvitationer, ikke sendt ud endnu

... Det var sådan vi cirka startede :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Inden BK:

Kirke

Kjole

Fest

Mad

Musik

Efter BK:

Favorboxe

Kirkehæfter

Menukort

Monogrammer

Personlige chokolader

Slør

Stor tylkjole

Winter Wonderland with all the trimmings

Reception

Bryllupsmuffins

And the list goes on and on and on and ......

:griner:-:griner:-:griner:-

I know the feeling :ilovebryllupsklar:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer