lcmc

Ønkser ikke kirkelig vielse

15 indlæg i dette emne

Da vi ikke er troende herhjemme ønsker vi ikke at blive gift i en kirke. Jeg synes dog, at det jeg har hørt om et rådhusbryllup virker en anelse uromantisk og upersonlig. Findes der slet ingen mellemting? Ville meget gerne en lille ceremoni, hvor en eller anden "vielses-person" kunne sige noget personlig om os, som en præst jo ofte gør og ikke bare 2 min på rådhuset. Det virker lidt voldsomt at trappe op med 40-50 gæster for, at en borgmester bruger 2 minutter på at vie en.

Er der nogle der kender til alternativer - ved godt at man også kan få en borgmester ud (i hvert fald i nogle kommuner, og vores kan man godt), men så er han vel bare de 2 minutter der i stedet - eller hvad er jeres erfaringer?

PFT for svar.

Redigeret af lcmc
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er velkommen til at kigge i min planlægning. Vi tog til New York og blev viet på rådhuset (det tog 1,5 minutter :rolleyes: ) Men holder en udendørs velsgnelse her til september. Vi har fundet en præst som vil foretage det fordi vi er gift og der derfor ikke er noget juridisk i det. Det er svært at finde præster som vil gøre det (præster fra folkekirken MÅ ikke)

Men der findes hende her www.bryllupspraest.dk, men vi var for nærrige til at give 5000

:bestwishes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du er velkommen til at kigge i min planlægning. Vi tog til New York og blev viet på rådhuset (det tog 1,5 minutter :rolleyes: ) Men holder en udendørs velsgnelse her til september. Vi har fundet en præst som vil foretage det fordi vi er gift og der derfor ikke er noget juridisk i det. Det er svært at finde præster som vil gøre det (præster fra folkekirken MÅ ikke)

Men der findes hende her www.bryllupspraest.dk, men vi var for nærrige til at give 5000

:bestwishes:

Tak for svar, men du må have misforstået mig, for vi ønsker netop ikke en kirkelig vielse. Måske jeg skal være mere tydelig. Det jeg er "ude efter", er en borgerlig vielse, men som er mere personlig en blot de 5 minutter på rådhuset.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja kig hos mig. Vi ønskede også at gå i en stor bue udenom den kirkelige handling. Vores vielse var dog den helt korte udgave - ligesom vi ville have det, men hende der viede os tilbød at læse noget mere personligt. Et digt fx.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg sang til et bryllup i sidste weekend, hvor parret blev gift på en stor plæne ned til Esrum Sø. Der var en repræsentant fra kommunen, som holdt en rigtig fin tale og så havde de selv sørget for noget musik. Og så var der jo også mig, altså en solist, og det gjorde egentlig, at ceremonien blev ret fin og også kom til at vare omkring 20 min. Hvilket er ret meget for en borgerlig én af slagsen :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi vil selv giftes i skoven hvor vi bor, og jeg er ved at researche lidt. Man kan være heldig og finde en repræsentant fra kommunen som er fleksibel i forhold til både ceremoniens sted og indhold, men det kan man ikke regne med at de vil alle steder.

Humanistisk samfund holder bryllupsceremonier, med taler og plads til andre indslag efter parrets ønsker. Det koster 4000kr, som inkluderer møde på forhånd, transport for celebrant, generalprøve og ceremoni. Og én af jer skal være medlem af HS.

Læs mere her: http://www.humanistisksamfund.dk/humanistiske-ceremonier/bryllup.html

Dog er deres ceremonier ikke 'lovlige', så I skal forbi rådhuset under alle omstændigheder.

Selv vurderer vi at finde én i vores bekendskabskreds der er god til at tale til forsamlinger, og så designe vores helt egen ceremoni sammen med vedkommende - med et smut på rådhuset lige før eller efter.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej

Vi blev viet i Kongens Have i København af den daværende sundhedsborgmester i Københavns Kommune.

Forinden havde vi været inde og snakke med ham og fortælle ham vores "historie". Han skrev en meget sød og sjov tale ud fra dette.

Vi blev viet på terassen på Restaurant Kongens Have. Der var trillet en rød løber ud, og sat pæne stolerækker op på hver side af løberen. For enden stod et bord pyntet med blomster, som gjorde det ud for alter.

Bagefter fik vi taget billeder i haven.

Vi var selv meget glade for den løsning, jeg håber, at I finder en løsning, som passer lige til jer.

:17:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej

Vi blev viet i Kongens Have i København af den daværende sundhedsborgmester i Københavns Kommune.

:17:

Vores var næsten det samme bortset fra at det ikke var sundhedsborgmesteren og at det foregik i vores egen have - Da det ikke var Københavns kommune måtte vi lige ud og underskrive papirerne om formiddagen. Vi behøvede heller ikke at fortælle så meget om os selv da hun var en af ven af huset. Min fornemmelse er at København er lidt foran på det felt. De er mere tilbøjelige til at hoppe med sådanne utraditionelle tiltag.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal vies af Helsingørs borgmester, som kommer til Borupgaard, hvor vielsen skal stå.

Borgmesteren holder en personlig tale ud over selve vielsesritualet og byder velkommen og lign. Det hele krydret med musikere, som spiller to sange undervejs - udover indgang og udgang. Vil tror det kommer til at tage ca 15 minutter.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej...

Stort tillykke :loveshower:

Vi skal selv giftes der hvor vore fest skal holdes, og har fået en rådmand fra odense til at vie os, da vi gerne ville have en personlig men ikke troende vielse :thumbsupsmileyanim:

Man kan altid emaile til de forskellige rådmænd og borgmester i sin kommune..... :bestwishes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal vies i den biograf, vi havde vores første date i for snart seks år siden.. Min mor får - hvis alt går efter planen - fuldmagt til at vie os, så det bliver meget, meget særligt for os. Vi bestemmer helt selv ritualet, musikken osv.

Ej, det lyder skægt :) Er din mor noget særligt, eller er det ligesom i venner at man kan blive "internetpræst" ligesom joey? ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal vies i den biograf, vi havde vores første date i for snart seks år siden.. Min mor får - hvis alt går efter planen - fuldmagt til at vie os, så det bliver meget, meget særligt for os. Vi bestemmer helt selv ritualet, musikken osv.

Ej, det lyder skægt :) Er din mor noget særligt, eller er det ligesom i venner at man kan blive "internetpræst" ligesom joey? ;)

Hun er ansat i Svendborg kommune.. Så kan man få en engangsattest til at vie :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer