tiggi

SU-satsen

76 posts in this topic

Hej alle sammen :)

nu blev jeg lidt inspireret af Diskobilen i et af de andre fora :)

Så synes I at SU-satsen er rimelig

Skal lige siges at man får 5486 kr. om måneden før skat.

Synes I det er rimeligt?

0

Annonce ♥

I Danmark har vi den højeste uddannelsesstøtte i verden, men derfor kan det vel godt være rimeligt.

Jeg er selv studerende ligesom min kæreste og vi lever begge af SU'en, men jeg har da visse betænkeligheder ved måden det er på :)

Jeg mener først og fremmest at der burde være forskel på hvor meget man fik afhængig af hvor i landet man boede, da alle jo ved at det er dyrere at bo i København end Aalborg f.eks.

Vi bor jo i Aalborg og synes da ikke at vi mangler penge. Jo når man skal besøge familien og rejse med DSB så koster det os lige 1.000 kr. for en weekend at rejse fra Aalborg til Odense og retur. Men det mener jeg personligt heller ikke er noget SU'en skal bruges til, jeg mener SU'en er til at overleve for, og ikke bruge på andet. Hvis man ønsker at skulle noget andet må man arbejde ved siden af.

Derudover er jeg lidt i tvivl om min egen mening, men synes da at det ville være fair at når man havde fået betalt uddannelsen og var færdig, at man så skulle betale sin SU retur over tid. (evt. uden renter)

Edited by tiggi
0

Nu er det bare sådan at det ikke er alle der kan have et arbejde ved siden af. Nogle uddannelser er det simpelthen for mange lektier til at man kan have arbejde ved siden af.

Mig fx. jeg har ikke tid til at arbejde ved siden af, med mindre jeg ikke skal se min søn ret meget. jeg ser ham i forvejen kun 4 timer hver dag.

Jeg synes ikke det er ret meget på SU og slet ikke når der er et barn også! Men det er nok bare fordi folk ikke tænker over hvor dyre børn egentligt er at have.

Når jeg er færdig med min uddannelse har jeg samlet et lån på 302.400 der skal betales tilbage. Ikke ligefrem fedt at ende med så stor en gæld fordi man gerne vil have en uddannelse man rent faktisk kan bruge til noget :td:

Men ja det er bare en studerende mors mening :wink:

0

Jeg synes det er helt rimeligt. Vi skal være heldige at vi overhovedet får noget. :)

Jeg synes egentlig godt man kunne sætte det lidt ned og så gi et tillæg hvis man er forsørger og ikke kun til enlige... (Siger hende der fik barn midt i sin uddannelse :fløjt: )

0

Annonce ♥

En videregående uddannelse er, som udgangspunkt, samme antal timer som et fuldtidsjob - og så skal man lave opgaver, gå til eksamen og bruge tid på at læse lektier i det hele taget, ved siden af..

Synes jeg S.Uen er rimelig? Nej..

Men jeg synes der skal differencieres i en langt højere grad end der gør nu..

Og er det så realistisk? Sikkert ikke..

Det krøver jo enorme ressorurcer at skulle vurdere og afgøre hvem der skulle have hvad, og det koster jo også penge..

Men det er en fremragende diskussion - fordi MIN mening er at alt for mange ved alt for lidt om det at være på S.U idag - og have et studie i det hele taget.. Det er jo frivilligt, og det er ganske rigtigt at man har mere frihed end man fx. har med et ganske alm. job (Da der ofte er studiedage osv osv) men det er, i min verden, ikke mindre "værd" at være under uddannelse - end det er at være lønslave, direktør eller lignende - alle yder en indsats i forhold til samfundet - hvad end det er på den ene eller den anden måde..

Og at Su'en koster os penge - ja, men jeg mener stadigvæk det er en investering i den fremtidige arbejdskraft..

Hvis den arbejdskraft så fravælger landet som arbejdsgiver, well... BUHU! Så må landet jo tilbyde bedre vilkår...

1

Den med lånet kom så først på banen senere skal det retfærdigvis siges. Der har jeg mere forståelse for det. Men jeg reagerer når jeg hører om at man måske - uden låntagning - får 10-12.000 kr. om måneden og selve husstandens forhold tilsiger at der ikke er behov for det. Så kan man drage paraleller til dagpenge men det er jo en tidsbegrænset ret og kræver også at man har betalt til A-kasse. Jeg tænker bare at vi jo er andre der betaler skat dyre domme, arbejder 40-60 timer om ugen og har gjort det i evigheder; Efterløn ja det er der ikke rigtig noget af for det har vi ikke råd til.

Dernæst så tænker jeg at uddannelse er en investering som betaler sig og betales tilbage; ja men problemet er jo netop som skrevet før at der er rigtig mange studerende der bliver evighedsstuderende eller af andre årsager aldrig vil kunne betale deres lån tilbage og så er der en anden gruppe som kommer videre og de tager ofte til udlandet. Danmark har svært ved at fastholde og tiltrække kvalificeret arbejdskraft såvel fra Danmark som fra udlandet. Det er en tendens der er kraftigt opadgående fordi arbejdsforholdene bliver mere og mere internationaliseret.

Det sidste er jo at SU'en er med til at fremme sort arbejde som følge af indtægtsgrænserne. Folk bliver mere tilbøjelige til at lave sort arbejde hvis de kan se at det ellers går udover SU'en.

Uddannelse er en investering som der skal satses på og det skal være muligt at tage en uddannelse uden at tage andet arbejde end hvad der er erhvervsrelevant men kæden hopper bare af for mig når man oplever at der er studerende der har flere penge til rådighed end én almindelig dansker i arbejde og det ses faktisk ofte. :thumbsupsmileyanim:

0

Evighedsstudenter er der heldigvis ikke mange af mere, da man "kun" kan få SU i 72 mdr., hvilket jeg synes er helt fair...

Jeg kan ikke lade vær med at tænke på om vi er lidt forkælede her i lille DK :unsure: I England f.eks. er der ingen uddannelsesstøtte og rigtig mange kommer ud med en stor gæld, som de betaler tilbage på i mange år.

I bund og grund synes jeg ikk, vi kan tillade os at klage - det er som nogen nævner frivilligt at studere og vil man tjene mere altså uddanne sig højere, må man ogs ofre mere.

0

Den med lånet kom så først på banen senere skal det retfærdigvis siges. Der har jeg mere forståelse for det. Men jeg reagerer når jeg hører om at man måske - uden låntagning - får 10-12.000 kr. om måneden og selve husstandens forhold tilsiger at der ikke er behov for det.

kæden hopper bare af for mig når man oplever at der er studerende der har flere penge til rådighed end én almindelig dansker i arbejde og det ses faktisk ofte. :thumbsupsmileyanim:

Gætter på den var lidt til mig :wink:

Nu kan jeg jo retfærdigvis tilføje, som jeg også skrev i den anden tråd, at det kan lade sig gøre fordi min H2B pt har en høj indtægt. Det regner vi langt fra med at han har næste år. Der udover så er det jo også hvor man prioriterer. Vi vil gerne dette bryllup, så må vi smide penge ind og så vælge andre ting fra.

Men Diskobil jeg er egentligt ligeglad med hvad du mener.. Om du tror at jeg spiser chokolade med bladguld hver dag. Jeg ved hvor svært det er. Det er nok mere end hvad du gør :wink:

Nu vil jeg smide dette uendelige emne fra mig og nyde en kop kaffe MED mælk OG sukker inden jeg skal i seng :griner:-

1

Annonce ♥

Kun mig som ikke synes det er et problem at få det til at løbe rundt?

Godt være jeg havde en anden holdning hvis jeg boede i København og havde en anden husleje, men derfor jeg jo også mener at der bør være forskel på satser afhængig af hvor man er bosat.

Bare for at se hvor mange penge vi egentlig har kan i da lige få et indblik I vores budget.

Vi er et par som begge er på SU.

dermed får vi udbetalt ca. 4500 hver om måneden.

derudover får vi boligstøtte på 523 kr.

Husleje ink vand, aconto varme og internet: 3408 kr.

el: 300 kr.

TV (Obligatorisk tv-pakke): 90 kr

Indboforsikring(IDA): 35 kr.

Telefon: 300 kr.

Vask: 100 kr.

Licens: 192 kr.

Opsparing: 1500 kr.

I alt 5925 kr.

Rådighedsbeløb: 3598 kr.

Synes jeg da sagtens vi kan leve for.

Ikke at vi kan tage på ferie eller på drukture og lignende, men er jo heller ikke det SU er til for, den er til for at overleve.

Og nu har jeg jo ikke taget højde for folk med børn, det kan være anderledes men har da regnet noget budget for det og der tyder det da på at kunne løbe fint rundt når man får delvis friplads i institution, og får højere indtægter.

1

Altså Mightystar - jeg syns måske ikke, at du skal give en overload af lektier skylden for, at man ikke kan arbejde :P hehe. Jeg har et læsepensum på 10.000 sider årligt og kører fuldtidsstudie og en smule job og ville da overhovedet ikke ha problemer med at finde et job mere.

Vi er enige om, at børn skal have tid .... og du har kun 4 timer sammen med ham om dagen.... så har du sgu meget tid ift. hvad mange andre på jobmarkedet har, der kommer hjem kl 18 og skal lave mad, vaske tøj osv ... og ungerne skal i seng kl 20-21.

Et studie giver een MASSER af fritid (medmindre man er i praktik) og man kan sgu læse når ungerne er kommet i seng og når man ellers lige har tid .... jeg syns måske lidt, det er en dårlig undskyldning :)

Jeg startede med at læse jura for en del år tilbage og på 4. semester efter hele min studiegruppe var droppet ud, så gjorde jeg det samme og jeg syns i øvrigt det var røvsygt. Det har self. gjort, at jeg har "spildt" nogle af mine 72 SU klip og dermed også selv må betale for gildet idag, hvis jeg vil ha min kandidat .... hvilket jeg gør. Jeg har aldrig optaget SU-lån og har heller ingen planer herom - så må vi sgu leve for mindre.

Jeg er fuldstændig enig i, at SUen er til at leve for og intet andet .... vil man have lir ved siden af, så må man ud og finde sit et fritidsjob. Jeg syns ikke der skal være nogen differentiering af SUen ift. hvor man bor, men jeg mener dog, at cafe-pengene skal væk.... brug dem på uddannelserne i stedet for, så det kommer de studerende til gavn.

Mht hele dramaet omkring, at SUen er for meget og man selv skal betale. Som jeg skrev tidligere ..... der skal være folk til alle slags job for at få et samfund til at løbe rundt. Der skal være en SOSU til at tage sig af os alle sammen, når vi bliver gamle og der skal være marketing-fiduser som mig, der forhåbentlig skal tjene penge hjem til Danmark og skal bidrage til det, Danmark skal leve af i fremtiden. Alle mennesker har en rolle de spiller i livet og i samfundet og det faktum, at man får SU er jo bare en slags sikkerhed for, at der rent faktisk bliver mennesker uddannet - ellers er uddannelse kun forbeholdt for "de rige", der har råd til at betale selv. Jeg antager ikke, at vi vil have amerikaniserede forhold her i lille Danmark ? Hvor de rige forbliver rige og de fattige er på skideren ? Er jo netop det, der er fedt ved SUen og at det ikke koster noget at gå i skole - alle har lige chancer her i livet.... det er jo helt fantastisk venner thumbsupsmileyanim.gif

Jo længere en uddannelse, man har - jo mere betaler man som regel også i skat senere hen, da de typer job du kan få med en kandidat er andre og bedre betalte, end hvis man fx har en kort uddannelse. Sådan er det nu engang ..... og dermed kan man jo retfærdiggøre, at man betaler den extra SU tilbage - man betaler den bare tilbage over en årrække.

Og ja diskobil .... der er nogle, der tar til udlandet og ikke vil ha at gøre med det danske skattetryk osv .... men skal vi nu ikke lige klappe hesten ;) hehe. De fleste blir jo herhjemme .... er jo et få-tal, der faktisk tar ud .... og der er forsker-legater, hvor du ik betaler en prut-skid i skat ..... så vi er rigeligt konkurrencedygtige der!

Men det kommer jo an på hvilken velfærdsmodel, man vil ha. Vil man - igen - have amerikaniserede forhold, hvor alle er dem selv nærmest og man skal tegne forsikringer i hoved og røv, ellers må man ligge foran indgangen til hospitalet og dø ..... eller ønsker vi at beholde et samfund, hvor de bredeste skuldre bærer de tungeste byrder og hvor alle har det godt ?

Ja, jeg ved godt, at det kommer an på, hvor man smider sin stemme til det kommende valg .... men jeg kan oplyse, at min bliver og altid er blevet smidt hos SF :)

Edited by MariaSchmidt
0

Jeg har aldrig selv været på SU på en videregående uddannelse, men i stedet tog jeg en elevuddannelse, hvor lønnen jo heller ikke var prangende (11.600 før skat). Alligevel levede jeg for et rådighedsbeløb på 2.000 kr. fordi jeg valgte at købe en lejlighed, hvor jeg selv boede i stuen og min bedste ven lejede et værelse.

Det var jo 100% mit eget valg, og jeg synes egentlig heller ikke, at det var voldsomt svært. Godt nok fik jeg stort set aldrig nyt tøj, min aftensmad var kedelig, mine møbler fra den blå avis eller arvede og der var ingen ferie i nogle år - men igen, det havde jeg jo selv valgt.

Det samme gælder vel studerende? Jeg går helt sikkert ind for SU'en, da den gør at alle i samfundet kan få den uddannelse de ønsker/har evner til - men den er på ingen måde så lav at det er synd for nogen. Den er en fantastisk mulighed, som jeg er med til at betale med glæde - men der er da situationer, hvor jeg kunne ønske at modtageren...øhm...tog tilskuddet/arbejdet lidt mere seriøst. Men det gælder nok alle offentlige tilskud og ydelser. Grundlæggende synes jeg SU-en er god, netop fordi den gør alle samfundsgrupper lige stillet.

Jeg er dog engang stødt ind i en pige fra et andet land (var det Norge?). Der fik hun også en slags SU, og hvis hun bestod sine eksamener skulle hun kun betale halvdelen tilbage, dumpede hun var det det hele. Det var i hvert fald noget i den dur. Det er måske en tanke der er værd at arbejde med...

Edited by CecilieJ
0

Men så er det bare jeg tænker - hvis man har "ondt i røven" over at en på S.U har flere penge end en selv, tiltrods for man arbejder fuld tid - hvorfor så ikke droppe arbejdet og tage en efteruddannelse? :)

Man vælger jo heldigvis selv her i livet - og det står folk frit for at tage en uddannelse, tage et arbejde, melde sig i arbejdsløshedskøen, melde sig ud af samfundet og blive eneboere eller hvad man nu ellers kan finde på..

Synes desuden, som nævnt i den anden tråd, at det er strengt at give dimitenderne "skylden" for at Danmark ikke kan tilbyde dem samme vilkår som de kan få andre steder.. Danmark må bare få fingeren ud af navlen og indse at de ikke er det eneste land i verden - folk KUNNE jo få lyst til at komme lidt væk fra andedammen..

0

Annonce ♥

Altså nu skal man jo også lige huske på ...... at studerende og at de har større rådighedsbeløb end nogle folk med arbejde...... vi har jo altså heller ikke gældsat os og er teknisk insolvente og har et hus, der er belånt til op over skorstenen ..... vi har ikke 2 nye Passater - og i mange tilfælde, børn også.

Vi bor i en lille leje-lejlighed, bor forh.vis billigt.... nogle endda på kollegie..... vi har ingen bil, vi lever spartansk osv osv ..... er jo klart, at siden mange af de rigtig rigtig dyre faste udgifter er skåret væk.... kan godt være, at vi ikke har ligeså mange penge udbetalt.... men man lever bare på en anden måde, når man er studerende. Man bruger sgu ikke ligeså mange penge på at vedligeholde huset, eller på de unger, man ikke har - eller den helt store sluger.... mindst 4.000 pr bil om md.

Er fair non, at man er kritisk over for SUen.... nogle elementer af SUen kunne da godt trænge til at blive lavet om .... men 5.500 om md for en universitets-studerende.... igen.... man kan altså hverken leve el dø af det.

Edited by MariaSchmidt
0

Og ja diskobil .... der er nogle, der tar til udlandet og ikke vil ha at gøre med det danske skattetryk osv .... men skal vi nu ikke lige klappe hesten ;) hehe. De fleste blir jo herhjemme .... er jo et få-tal, der faktisk tar ud .... og der er forsker-legater, hvor du ik betaler en prut-skid i skat ..... så vi er rigeligt konkurrencedygtige der!

Igen tænker jeg, som jeg også tænker når Diskobil siger det modsatte, har i tal der understøtter de postulater? :) Kunne være interesant at se hvordan tingene rent faktisk forholder sig - istedet for: "Faktum er...."

0

... - eller den helt store sluger.... mindst 4.000 pr bil om md.

Ahhh... Det er vist en MEGET dyr bil! :) Vi har bil..

Forsikring: 6000kr om året = 500kr om måneden

Vægtafgift: 2800kr om året = 230kr om måneden

Benzin: Svingende - men ca. 1000kr om måneden

Vedligeholdelse: Fast beløb på konto = 500kr om måneden

Ialt: 2230kr om måneden

0

Værså-artig :)

http://www.ubst.dk/f...html/kap08.html

- i de tal skal så nævnes, at der findes der ph.d studerende, der typisk tager en del af ph.d'en i udlandet osv .... så reelt vil jeg skyde på, at MAX 4-5% af kandidater tager til udlandet..... og de fleste vender jo hjem igen forh.vis hurtigt, hehe ..... der kommer jo børn osv, som man sjovt nok helst vil opdrage i DK. Jeg kender da mange, der har været 1/2-1 år i USA fx efter kandidaten.... bare for at få noget international erfaring at skrive på CVet

Edited by MariaSchmidt
0

Annonce ♥

... - eller den helt store sluger.... mindst 4.000 pr bil om md.

Ahhh... Det er vist en MEGET dyr bil! :) Vi har bil..

Forsikring: 6000kr om året = 500kr om måneden

Vægtafgift: 2800kr om året = 230kr om måneden

Benzin: Svingende - men ca. 1000kr om måneden

Vedligeholdelse: Fast beløb på konto = 500kr om måneden

Ialt: 2230kr om måneden

Jeg skrev .... nye biler, fx en Passat lol ..... de fleste børnefamilier idag har jo en ny bil, hvor der ligger et lån på minimum 2500 om måneden ;) En firmabil koster som regel også omkring 4k om måneden at have.

0

Jeg tager dem fra en ende, næsten da:

Nej den var ikke møntet på dig specifikt men på det generelle forhold at man ikke yder SU'en der hvor der er behov men over en kam. Det er jo lidt det samme med ældrechecken - Jeg har kunder der er gode for tocifrede millionbeløb og har høje indtægter. De går selv og griner lidt af at de får ældre check.

Maria: Og nej jeg mener absolut ikke at vi skal have amerikanske forhold. Et af dette lands styrker er jo netop vores sikkerhedssystem (som dog har fået nogle ridser i lakken de senere år).

Maria: Det link du poster og det du henviser til omfatter jo de studerende som er under uddannelse. Det interessante er jo hvad der sker efter når de er færdige med at læse og der er antallet af folk som søger udenlands for at arbejde stigende. Enten i form af udstationering eller anden form for midlertidigt arbejde, hvilket er sundt nok, men andre gange permanent.

Det jeg bygger det på er bl.a. de erfaringer jeg selv (og andre rådgiverkolleger) har gjort mig, hvor vi oplever en kraftig stigning i antallet af henvendelser om netop arbejde i udlandet. Derudover bygger jeg det på at det er velkendt at Danmark har svært ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.

Men hvad SU'ens størrelse angår så kan det også godt være at det er mig der ikke er fulgt med tiden på det punkt. Dengang jeg fik SU var den på 1.800 kr. om måneden :rolleyes: Som sagt indledningsvist er det heller ikke beløbets størrelse men det forhold at den og andre ydelser tilsyneladende ydes uden øje for om der også er behov for det.

0

kig på sidste side i linket .... det er kandidater, der rejser ud :)

0

Jeg blev kandidat for 3,5 år siden. Min uddannelse var 6 år + at jeg tog et år fri hvor jeg arbejdede pga sygdom i familien.

Har boet sammen med min kæreste næsten hele tiden og 3,5 år af tiden læste han også og var på SU.

Vi har aldrig "manglet" noget. Klart vi måtte priotere og det var da tit der var tomt på kontoen allerede fra den 10. Men vi har overlevet. Vi har holdt ferie, haft bil en del af tiden, gået i byen osv.

Vi arbejdede også begge to ved siden af og jeg har da også noget studielån.

Jeg er dybt taknemmelig for at jeg har haft mulighed for at tage den uddannelse jeg gerne ville have samtidig med at jeg fik penge for det (SU).

Jeg ville ikke gøre det om hvis jeg kunne.

0

Annonce ♥

Og mht SUens størrelse ..... well.... hvis du tænker på inflation og hvor meget ting er steget de sidste 20 år (dunno præcis hvor gammel du er lol), så er en 3-dobling måske ikke helt urealistisk :) Et ganske alm råddet kollegieværelse idag koster omkring 2000 kr .... og så skal der mad og studiebøger osv oveni .... er jo ikke fordi der er meget tilbage så, hehe ..... man skal jo også ha lidt nyt tøj engang mellem :P

Og mht hvem der skal have SU og hvem der måske ikke skal .... sådan kan man desværre ikke gøre det op :) Du kan ikke sammenligne det med ældre-checken .... for det er jo tilskud til folk, der allerede har penge. SUen er jo til unge, hvor deres forældre har penge.

0

Har de fleste børnefamilier nu også en ny bil ? Jeg må indrømme at jeg aldrig har haft en personbil som ikke var mindst 6 år gammel (den jeg har ny - de andre har været ældre). At jeg så kunne have købt en ny bil for de samme penge er noget andet, men det er også en firmabil, hvor mindste beskatningsgrundlag er 160.000 kr. og tidligere var det ældre og billigere biler.

Det der jo batter er benzin/diesel udgiften. Jeg kører ca. 30.000 km. om året totalt privat, erhvervsmæssigt og erhvervsmæssigt i Diskobil øjemed. Vi taler om biler der kører 6-12 km. pr. liter og det giver en samlet månedlig udgift på ca. 3.000 kr. med det nuværende benzin/diesel niveau.

0

Jamen så er der jo mening med galskaben, at du har købt brugte biler thumbsupsmileyanim.gif hehehe. Men de fleste børnefamilie idag har nu en ny bil ..... el forh vis ny bil ... bare en bil til 150.000 (som min der er 2 år gammel nu), koster omkring 2k i lån om md - ihvertfald hvis man betaler af over 6 år :) Min pointe var nu bare ..... at os studerende har ikke alle de store faste udgifter og virkelig tunge poster i budgettet ..... vi bor billigt og lever forh vis billigt og prioriterer nok bare anderledes generelt ..... hvilket self giver et udslag i rådighedsbeløbet :)

0

Jeg kan bestemt godt følge dig i det med at studerende i sig selv har flere penge til rådighed fordi de ikke har sat sig dyrt i hus, har 2 biler etc. Det er helt rigtigt. Du har også ret i at der er noget inflation. Jeg tør slet ikke at sige hvor mange år siden det er jeg fik SU. Du er ikke helt ved siden af. Det er tocifret :thumbsupsmileyanim:

Man kan vel godt sammenligne lidt. Jeg kan stille spørgsmålstegn ved hvorfor man yder ældrecheck til ældre der ikke har behov. Svaret kender jeg jo; Det var prisen for at få Pia K og hendes kumpaner med i et forlig. De ældre er jo letkøbte stemmer. Hvad Su'en angår kan jeg i teorien gøre det samme for hvad forældrene måtte have er jo underordnet. I praksis er det bare problematisk at gøre Su'en behovsbestemt, fordi det vl medføre en betydelig meradministration, men værre, at SU'en så vil få karakter af og i daglig tale vil blive betragtet som en form for bistandshjælp, og det kan dem under uddannelse ikke være tjent med.

0

Jeg synes det er super dejligt at bo i et land hvor alle, i teorien(eller efter evne), har mulighed for at tage en uddannelse. Det er en mulighed som folk i en stor del af verden, ikke kun 3. verdens lande, ville være lykkelige for at have.

Når det så er sagt, synes jeg at SU'en på ungdomsuddannelserne skal tages op til revurdering, for ærligt talt kan jeg ikke forstå hvorfor unge mennesker, der bor hjemme, skal have penge bare fordi de er blevet 18 år... Seriously, de penge kunne vi godt bruge mere konstruktivt! F.eks. til bogtilskud til os på universiteterne. Dét er nemlig, efter min mening, et af de steder hvor der kan ske en skæv vridning i forhold til økonomi og uddannelse. Hvis alle skal have lige muligheder, skal alle også have bøger. Jeg har brugt en hel del penge på perverst dyre skolebøger, gennem de sidste 5 år, og jeg er heldigvis så priviligeret at jeg har haft råd til det. Men det er der en del studerende der ikke har, for 5500 kr er ikke særlig meget, hvis du skal have en hverdag til at fungere, og da slet ikke hvis du 2 gange om året, ved semesterstart, skal smide 3000 kroner til bøger... Just saying... Det er da dumt at bruge penge på at uddanne folk som ikke kan få det fulde udbytte af uddannelsen?

Til Diskobil.

At mange med en videregående uddannelse tager til udlandet, er vel relativt. Mange i forhold til hvad? Jeg tror måske du forveksler "svært at tiltrække udenlandsk arbejdskraft" med "svært at holde på uddannede, danske unge". Scenarie 1 er et faktum. Scenarie 2 kan jeg ikke rigtig se ske, ikke i min omgangskreds, som praktisk talt kun består af højtuddannede. Men om det er en unik situation for lige dén, i øvrigt tværfaglige, flok på 40-50 stykker, skal jeg ikke gøre mig klog på.

Jeg kan godt forstå du er ked af at du ikke kan gå på efterløn. Jeg er også ked af at der sandsynligvis ikke er nogen folkepension når jeg engang bliver ældre. Men sådan er det at leve i en velfærdsstat, i en tid hvor fødselstallet har haft et dyk.

0