tiggi

SU-satsen

76 indlæg i dette emne

Du har fat i noget. Jeg lever jo - udover Diskobil verdenen - i et miljø hvor jeg har mange højtuddannede/højtlønnede omkring mig - i form af rådgivning - hvor mange af opgaverne handler om at de gerne vil til udlandet bedst muligt skattemæssigt. Ikke nødvendigvis på grund af skatten men også af personlige årsager og det kan jeg godt være farvet af ja.

Folkepension - Nej det er heller ikke sikkert at den eksisterer når jeg engang skal pensioneres - Så må jeg jo bare spille oldboys disco :rolleyes: Meget grotest er det jo så også at de har sat max. på hvor meget du kan indskyde på en ratepension/rateforsikring. Fordi de mener at indskud over 100.00 DKK årligt ikke er pensionsformål men investerings-/skattetænkning. Hmmmm.

Jeg er ikke så bange for børnetallet. Jeg er mere bekymret ved at der mangler en eller overordnet styring på hvad vi uddanner folk til, eller hvad folk vælgerat uddanne sig til. Det er jo fint nok at uddanne en masse akademikere men hvad nytter det hvis det er håndværkere eller sælgere der er akut mangel på. men det er en helt anden diskussion.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

haha.gif -me 2 ! :D

Men ja diskobil - du kan ikke gøre SUen behovsbestemt og hvordan skal man nogensinde sætte grænsen for, hvornår man er trængende til hjælp ? hehe. Jeg syns SUen er fin, som den er. Kan godt være, at 5.500 ikke er så mange penge, men jeg syns det er et udemærket beløb - så må man jo sætte tæring efter næring.

Mht hvad folk uddanner sig til .... jamen kære hr diskobil - vi kan jo ikke bestemme hvad folk skal lave resten af livet ? :P hehe. Altså det er know-how, som jeg ser det, vi skal leve af i fremtiden ..... så akademikere er da ikke så skidt igen ? hehe. At man så skal lade være med at smide så meget know-how til Kina er så en anden sag.... for kunne jo være, at de pludselig kom med, selvom der vil gå mange år. H2B sidder bla og er projektleder på et nyt site, der bliver udviklet i Kina og han er DØD-træt af dem derovre, for der er ikke andet end problemer - de kan ikke tænke selvstændigt.

Men der skal nok blive uddannet folk til det hele i fremtiden også. Altså man skal jo uddanne sig ift. hvor ens interesse ligger, vil jeg mene. Så ønsker man at redde liv, så bliv da sygeplejerske el læge .... vil man ud og sælge produkter, så er det marketings-fidus som mig :P haha.

Lige gyldigt hvad man gør, så står DK overfor nogle udfordringer ift arbejdskraft, selvom det kan se mærkeligt ud nu, da det næsten er umuligt at få et job .... men ikke destro mindre.... der skal nok komme arb kraft herop :) Østeuropa skal nok komme i hobe-tal til alle de typer af jobs, der handler om at få samfundet til at køre, dvs tømrer, sygeplejersker, læger osv osv. Kan godt være, at skatten er høj, men det er lønnen til gengæld også. Jeg kunne sagtens forstille mig, at det bliver noget a la i 70erne hvor der kom masser af tyrkere til landet.... og nogle vil jo naturligvis vælge at blive boende :) Min kærestes far, der døde for mange år siden, var faktisk tyrker og hans mor pære dansk. De boede da her i DK og tog engang imellem på ferie i Tyrkiet om sommeren for at komme ned og sige hej til familien - men det var også det så. Der blev da ikke sendt nogen penge hjem el noget. Efter han døde for 10-15 år siden, er der faktisk ingen i familien, der har noget som helst med Tyrkiet at gøre eller nogle relationer derned til.

Så der er masser af muligheder fremadrettet ..... det er bare at få øje på dem thumbsupsmileyanim.gif

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uden at have læst indlæggene i denne tråd.

Jeg synes så absolut ikke at hjemmmeboende studerende på gymnasielle uddannelser skal have SU - det er da bare lommepenge :blink:. Bøgerne der koster intet og der er vel heller ikke andre udgifter forbundet. desuden er der masser af tid til nogle timers arbejde og dermed egen indtjening :huh:

Umiddelbart at SU på videregående uddannelser er ok. Men folk skal bestemt ikke pive over den er for lav (uddannelse er jo ikke kun en investering for samfundet med også for personen selv). Mht børn kender jeg ikke reglerne - men der skal selvfølgelig også ligge en økonomisk overvejelse bag, når man overvejer om man skal være forælder nu eller ej :blush: (altså har man råd og vil man give afkald på de muligheder et barn kan fratage en - for ja børn koster meget tid og mange penge).

Jeg har selv taget en HA og derefter en Cand.Merc. Da jeg startede på HA gik der halvdelen af studiet (3 semestre) før jeg kunne få så meget som en krone i SU pga min alder (måske er reglerne anderledes i dag). På HA er der masser af udgifter til bøger - ting som jeg så selv måtte arbejde for at betale. Dette er nok grunden til atj eg ikke har så ondt af dem der piver i medierne over om de da virkelig skal cykle i skole og virkelig ikke kan få råd til en lille bytur etc. Synes studerende i Danmark skal se så om i verden og indse de lever som blommen i et æg - på trods af pasta og den billige ketchup

3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uden at have læst indlæggene i denne tråd.

Jeg synes så absolut ikke at hjemmmeboende studerende på gymnasielle uddannelser skal have SU - det er da bare lommepenge :blink:. Bøgerne der koster intet og der er vel heller ikke andre udgifter forbundet. desuden er der masser af tid til nogle timers arbejde og dermed egen indtjening :huh:

Umiddelbart at SU på videregående uddannelser er ok. Men folk skal bestemt ikke pive over den er for lav (uddannelse er jo ikke kun en investering for samfundet med også for personen selv). Mht børn kender jeg ikke reglerne - men der skal selvfølgelig også ligge en økonomisk overvejelse bag, når man overvejer om man skal være forælder nu eller ej :blush: (altså har man råd og vil man give afkald på de muligheder et barn kan fratage en - for ja børn koster meget tid og mange penge).

Jeg har selv taget en HA og derefter en Cand.Merc. Da jeg startede på HA gik der halvdelen af studiet (3 semestre) før jeg kunne få så meget som en krone i SU pga min alder (måske er reglerne anderledes i dag). På HA er der masser af udgifter til bøger - ting som jeg så selv måtte arbejde for at betale. Dette er nok grunden til atj eg ikke har så ondt af dem der piver i medierne over om de da virkelig skal cykle i skole og virkelig ikke kan få råd til en lille bytur etc. Synes studerende i Danmark skal se så om i verden og indse de lever som blommen i et æg - på trods af pasta og den billige ketchup

Lyder da underligt at du ikke kunne få SU pga. alderen.

Jeg læser selv HA og skal starte på 5 semester nu her, men har da fået SU hele tiden.

Reglerne hedder nu at når du er på ungdomsuddannelser og under 20 år er din SU forældre afhængig, og derefter får du samme sats som på videregående uddannelser.

Jeg startede på HA da jeg lige var fyldt 19, og har da fået SU hele tiden, men ellers kunne det heller ikke hænge sammen da jeg ikke rigtig ku' pendle fra min far som bor på Lolland.

Men synes altså ikke man er nød til at leve dårligt på SU, synes da at vi har det ganske godt :)

Derudover er jeg enige om at den hjemmeboende SU burde fjernes helt, det eneste udgift de unge har er vel transport til skole (kan jo godt være længere end man kan cykle, min kæreste lillebror har i hvert fald 45 minutter med bus) Men det er 300 kr, efter nye regler og så kan de rejse rundt i hele deres takstområde frit. Så det burde måske bare være gratis tilgengæld.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uden at have læst indlæggene i denne tråd.

Jeg synes så absolut ikke at hjemmmeboende studerende på gymnasielle uddannelser skal have SU - det er da bare lommepenge :blink:. Bøgerne der koster intet og der er vel heller ikke andre udgifter forbundet. desuden er der masser af tid til nogle timers arbejde og dermed egen indtjening :huh:

Umiddelbart at SU på videregående uddannelser er ok. Men folk skal bestemt ikke pive over den er for lav (uddannelse er jo ikke kun en investering for samfundet med også for personen selv). Mht børn kender jeg ikke reglerne - men der skal selvfølgelig også ligge en økonomisk overvejelse bag, når man overvejer om man skal være forælder nu eller ej :blush: (altså har man råd og vil man give afkald på de muligheder et barn kan fratage en - for ja børn koster meget tid og mange penge).

Jeg har selv taget en HA og derefter en Cand.Merc. Da jeg startede på HA gik der halvdelen af studiet (3 semestre) før jeg kunne få så meget som en krone i SU pga min alder (måske er reglerne anderledes i dag). På HA er der masser af udgifter til bøger - ting som jeg så selv måtte arbejde for at betale. Dette er nok grunden til atj eg ikke har så ondt af dem der piver i medierne over om de da virkelig skal cykle i skole og virkelig ikke kan få råd til en lille bytur etc. Synes studerende i Danmark skal se så om i verden og indse de lever som blommen i et æg - på trods af pasta og den billige ketchup

Kunne ikke have sagt det bedre :BKSTREET:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg synes først og fremmest at "cafe-pengene" skal afskaffes. Mange unge argumenterer med, at de er nødt til at betale husleje hjemme , eller dække egne udgifter mm, men helt ærligt, så må man tage sig et arbejde! - Om det så er opvasken man skal tage der hjemme for at få dækket sin mobilregning - så kan jeg ikke se at det må være samfundets ansvar. Man har selv et ansvar, og så længe man bor hjemme, synes jeg også det er forældrenes pligt enten at sørge for sine børn, eller sørge for at de kan forsørge sig selv. Man kan ikke sende regningen videre til statskassen, fordi de hjemmeboende skal have penge at "snolde for" og er for "dovne" til at tage et arbejde..

Med hensyn SU'en for dem over 20 er jeg hverken for eller imod. Jeg synes egentlig den er fin som den er. Og det selv om jeg får 300 mindre udbetalt end jeg har i husleje alene. Det første år tog jeg SU-lån mens jeg ledte efter job, og så længe der er så fordelagtige lånemuligheder, så har jeg ikke ondt i røven. Selvfølgelig ville det være rarest ikke at stifte gæld - men så kunne vi finde et billigere sted at bo, hvis det skulle være..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uden at have læst indlæggene i denne tråd.

Jeg synes så absolut ikke at hjemmmeboende studerende på gymnasielle uddannelser skal have SU - det er da bare lommepenge :blink:. Bøgerne der koster intet og der er vel heller ikke andre udgifter forbundet. desuden er der masser af tid til nogle timers arbejde og dermed egen indtjening :huh:

Umiddelbart at SU på videregående uddannelser er ok. Men folk skal bestemt ikke pive over den er for lav (uddannelse er jo ikke kun en investering for samfundet med også for personen selv). Mht børn kender jeg ikke reglerne - men der skal selvfølgelig også ligge en økonomisk overvejelse bag, når man overvejer om man skal være forælder nu eller ej :blush: (altså har man råd og vil man give afkald på de muligheder et barn kan fratage en - for ja børn koster meget tid og mange penge).

Jeg har selv taget en HA og derefter en Cand.Merc. Da jeg startede på HA gik der halvdelen af studiet (3 semestre) før jeg kunne få så meget som en krone i SU pga min alder (måske er reglerne anderledes i dag). På HA er der masser af udgifter til bøger - ting som jeg så selv måtte arbejde for at betale. Dette er nok grunden til atj eg ikke har så ondt af dem der piver i medierne over om de da virkelig skal cykle i skole og virkelig ikke kan få råd til en lille bytur etc. Synes studerende i Danmark skal se så om i verden og indse de lever som blommen i et æg - på trods af pasta og den billige ketchup

AMEN!!!! :BKSTREET:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg var 17 år da jeg startede på HA ;)

Hvordan kunne du det? Kan jeg slet ikke se.

Jeg har endnu ikke fundet nogen på studiet som er yngre end mig på min årgang (nogen samme årgang, men har fødselsdag tidligere på året)

Er gået direkte hele vejen igennem.

6-15 år: folkeskole

16-18 år: gymnasium(STX)

19-23 år: Uni.

Kan slet ikke se hvordan du kan have været 17 :blink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det var tidligt. I øvrigt et lille fif for dem der driver selvstændig virksomhed mens de får SU. SU'en beskæres ved en vis grænse. Dvs. hvis man har tjent for meget. Så gør man det at man opsparer en del af sit overskud i virksomhedsordningen til en foreløbig virksomhedsskat på 25%. Denne del indgår nemlig ikke i beregningsgrundlaget for SU'en. Bagsiden er at overskuddet så skal blive stående i virksomheden og ikke kan hæves mens man er under uddannelse, hvor man jo skulle tro at der ellers var behov for pengene, men det ser ikke ud til at der er nogen her der lider nød. :thumbsupsmileyanim: Jeg ved ikke hvor mange studerende jeg har haft som har henvendt sig fordi de godt ville være selvstændige erhvervsdrivende i forhold til den ene arbejdsgiver de hele tiden har haft, hvor man har måttet sige til dem at den altså ikke går.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv på SU (det samme er manden) og nej, vi mangler ikke noget - har både en fin lejlighed og bil - og har jo så lige kunne finde ud af at holde et bryllup. Men der har da også både været studiejob, fuldtids sommerjob for os begge alle somre siden vi startede på vores videregående uddannelser og SU-lån.

Så jeg vil egentlig ikke klage over størrelsen på SU'en vi har jo bare prioriteret en masse nyt tøj, by-ture og ferie fra i den årrække vi læser - men det der kan genere mig er det her:

Er man under 25 år og udeboende (lad os nu bare lade som om de fleste studerende er det) er kontanhjælpssatsen på 6.472 kr. før skat, som studerende får du 5.486 kr. også før skat - det vil altså sige knap 1000 kr. ekstra om måneden for (ja undskyld mit "snobberi") at gå og daller den. Kontanthjælp skal du jo omvendt dagpenge ikke indbetale til en A-kasse først, ok du kommer i aktivering, men med dem jeg kender der har været i aktivering, kunne jeg sku også godt leve med det - og hvad giver en kontanthjælpsmodtager lige til samfundet derefter? (som et resultat af de penge) Derudover stiger man, når man over 25 år til 10.044 kr. om måneden - uden forsøgerpligt, ellers får man mere..

Jeg synes bare ikke det kan være rimeligt, at jeg der (engang) kommer ud og får et "vigtigt" job hvor jeg kommer til at betale en masse skat af min løn, skal leve for mindre end en på kontanthjælp!

Bare for at vise at jeg har snuppet de tal ud af den blå luft er her de links jeg har brugt:

Kontanthjælp 2011

SU 2011

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det kunne jo ske du uddannede dig inden for noget ned stor arbrjdsløshed. Pludselig efter endt studie kan du ikke få job - og tro mig en dagpengeperiode kan godt flyve afsted hvis man er i et felt med ledighed, er nyuddannet og har nærmest 0 erfaring. Pludselig finder du dig selv på kontanthjælp.

Altså forhåbentlig ikke, men det er ikke alle på kontanthjælp der er dovne slupperter ;) det kan ske for alle...

Okay siger du måske. Jeg vil da bare søge job som kontorassistent, i Brugsen eller noget. Men det er så heller ikke nemt, når man kommer med et CV med en Master på og skal til ansættelsessamtale med en masse HK'er

Nu har jeg aldrig været i den situation, men det kan altså nemt ske - også for de dygtige og flittige

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg mener heller ikke at SU'en skal være lavere end kontanthjælpen, men jeg er ikke enig i begrundelse. Forskellen er jo at der stilles krav til kontanthjælpsmodtagerne. Man kan så diskutere om der stilles nok krav og om det er den rigtige måde at gøre det på.

For 10 år siden kunne man måske tale om kontanthjælpsmodtagere som en gruppe hvor det fra flere sider syntes at have været et mål at få dem over på førtidspension så de ikke belastede statistikken men i dag er fyringer dagligdagskost, og det gælder i særdeleshed også blandt de højtlønnede som har siddet i jobs der er mere "vigtige" end de fleste nogensinde tør drømme om. I min verden er alle jobs vigtige og sygeplejersken der dagligt redder mennesker er jo reelt set mere vigtig end vekselereren der prøver at gøre lystne investorer rige (godt de ikke er sygeplejersker for de har ikke været så heldige på det sidste !). Det er jo netop disse grupper der ikke står i A-kasse og det gælder sådan set også mig selv. Som en kollega sagde for mange år siden: Jeg kan ikke leve af dagpenge og skal jeg gå på r*ven kan jeg lige så godt gøre det med stil ! Underforstået at så måtte man finde på noget andet for dagpenge... Det skal så også retfærdigvis siges at vi arbejder i en branche hvor arbejdsløshed er et ukendt begreb, forudsat at man kan sit kram og kan formidle det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Egentligt har jeg lidt blandet følelser når det kommer til beløbet.

Da vi fik vores søn, var vi begge på SU. Vi klarede os okay, men kun fordi vi fik dobbelte klip (fødselsklip). Og så da min kæreste blev færdig, kom han på dagpenge i 10 mdr. (arbejdsløs). Nu har jeg kun alm. SU, og mange tager det som en selvfølge at jeg må da få en masse tilskud, som forældre. Et eller andet sted synes jeg måske egentligt også der burde være et tilskud, men bedømt på samme måde, som boligsikring, altså hele husstandens indkomst, hvis man er gift eller lever i et ægteskabtligt forhold.

Og så synes faktisk også at man kan skære ned på cafépenge. SU'en på videregående udd. skal være højere end på ungdomsuddannelser, da det kan være lidt svære at få tid til et job ved siden af, på nogle uddannelser. Jeg har godt nok barn og læser på uni, men ville ALDRIG have mulighed for et studiejob ved siden af som det ser ud for øjeblikket. Det er jo ikke alle der er så heldige at have fællesøkonomi med sin kæreste/mand, som jeg er.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kunne jo ske du uddannede dig inden for noget ned stor arbrjdsløshed. Pludselig efter endt studie kan du ikke få job - og tro mig en dagpengeperiode kan godt flyve afsted hvis man er i et felt med ledighed, er nyuddannet og har nærmest 0 erfaring. Pludselig finder du dig selv på kontanthjælp.

Altså forhåbentlig ikke, men det er ikke alle på kontanthjælp der er dovne slupperter ;) det kan ske for alle...

Okay siger du måske. Jeg vil da bare søge job som kontorassistent, i Brugsen eller noget. Men det er så heller ikke nemt, når man kommer med et CV med en Master på og skal til ansættelsessamtale med en masse HK'er

Nu har jeg aldrig været i den situation, men det kan altså nemt ske - også for de dygtige og flittige

Jeg siger heller ikke at nyuddannede kommer ud og får et job stoppet ned i halsen, fair nok jeg kan gå ud og være arbejdsløs i evigheder - det jeg siger er bare at jeg forstår ikke hvorfor jeg som studerende skal have mindre end en der går arbejdsløs.

Selvfølgelig er folk på kontanthjælp ikke (alle) nogle dovne slupperter (for nu at bruge dit udtryk) det må I endelig ikke tro at jeg mener, jeg mener bare at jeg føler mig berettiget til at få det samme som dem :)

Et andet aspekt er at regeringen gerne vil have os så hurtigt gennem uddannelsessystemet som muligt, noget jeg egentlig er enig i men jeg kender et par eksempler der hellere ville gå på kontanthjælp end SU fordi det gav flere penge - det hænger jo ikke helt sammen...

Jeg mener heller ikke at SU'en skal være lavere end kontanthjælpen, men jeg er ikke enig i begrundelse. Forskellen er jo at der stilles krav til kontanthjælpsmodtagerne. Man kan så diskutere om der stilles nok krav og om det er den rigtige måde at gøre det på.

... og det gør der ikke til de studerende?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Diskobil: Forkert info omkring dagpenge :) Du kan faktisk tegne en forsikring nu ift A-kasse og dagpenge, hvor du det første år vist får din tidligere løn udbetalt. Altså det er jo en forsikring, som alt muligt andet ..... og jeg må tilstå.... at man siger, at man alligevel ikke kan leve af a-kassen og dagpenge og dermed ligeså godt kan lade være ..... sry, jeg syns det er totalt hul i hovedet, hvis man ikke er medlem af en a-kasse!!!

Kontanthjælpen .....jah, jeg er vist sådan lidt indifferent omkring den. Jeg syns egentlig den er okay, som sikkerhedsnet til de folk, der er fanget i arbejdsløshed. Selvfølgelig er 2 år på dagpenge længe og man burde måske nok ha fundet sig et job forinden udløbet det, men jahh..... altså der er jo også begrænsninger for kontanthjælp.... har man en ægtefælle, der tjener godt, så får man sgu ik noget.

Altså jeg vil nu ikke misunde nogle af de fordummende kurser, man skal på, når man er i aktivering - hvor man skal lære at skrive CV osv. Kan godt være, at man laller den lidt, men jeg tror da ikke ligefrem, at der er nogen, der syns de er helt fantastiske ? Altså aktivering skal jo netop være det værste lort ever, der skal få folk til at tænke: Shit mand .... det her er da godt nok forfærdeligt - så hellere et arbejde!

Men ja .... cafepengene væk! Self er der nogen unge, der skal betale i dyre domme for at bo hjemme, ligeså snart de fylder 18. H2B skulle bla betale hele hans SU (cafepenge) dengang han fik dem og da han var alene med hans mor, fik han forhøjet og dermed 1900 kr om md .... at aflevere til hans mor. Så han var ude og arbejde ved siden af, for at have nogen penge til ham selv. Og kan da godt se, at det måske ville have været lidt hårdt, hvis han skulle ha arbejdet og tjent 2000 om måneden, han skulle aflevere hjemme + tjene til at kunne købe nyt tøj, til transport osv osv. Men igen .... er jo ikke værre, end dem, der bor ude for sig selv. Man burde måske bare lave den om så, så dem i alderen fra 18-20 ikke er afhængig af afstanden til forældrene og om man kan få udeboende SU eller ej. Han ville kun kunne have fået cafe-penge dengang, så det ville jo slet ikke ha kunnet løbe rundt overhovedet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

SU for ungdomsuddannelserne burde afskaffes.

SU på de videregående er på et fint niveau... har da klaret mig igennem 5½ år uden nogle former for lån. Men jeg havde et studiejob (8 timer i ugen) ved siden af, så det gav lige knap 2000 kr mere udbetalt i måneden.

Okay siger du måske. Jeg vil da bare søge job som kontorassistent, i Brugsen eller noget. Men det er så heller ikke nemt, når man kommer med et CV med en Master på og skal til ansættelsessamtale med en masse HK'er

Nu har jeg aldrig været i den situation, men det kan altså nemt ske - også for de dygtige og flittige

Jeg har ligesom dig en HA og en cand merc, da jeg blev færdig gik jeg arbejdsløs i over 1 år og jeg søgte og søgte, men de vil sgu ikke ansætte en med en kandidatgrad i kontorassistent jobs :thumbsupsmileyanim: - jeg måtte nærmeste tigge mig til det job jeg har i dag, fordi det også er langt under mit uddannelsesniveau (deres ord, ikke mine).

Min svigermor er også er den overbevisning at der er arbejde til alle dem der virkelig vil arbejde, men sådan er situationen desværre ikke i øjeblikket.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså nu handler det jo også meget om, at man har studierelevant arbejde mens man studerer .....ved godt, at det ikke altid er super nemt at få, men hvis man virkelig gør en indsats, så burde det kunne lykkes sådan nogenlunde. Altså det er jo klart, at hvis man tager en kandidat i bio-kemi og har haft studiejob i Netto ved siden af alle årene .... så øger man ikke ligefrem sine chancer. Arbejdsgivere vil helst gerne have unge, forh.vis nyuddannede med erfaring .... man kan jo selv hjælpe den lidt på vej :)

.... altså burde jo ikke være nogen overraskelse for nogen, at hvis man i disse tider, ikke har et studiejob, der er relevant ift det man læser, så uddanner man sig til arbejdsløs - også selvom man kommer ud med en kandidat.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er selv under uddannelse nu og får det til at løbe rundt med SU'en på 4500 og en husleje på 3000.. Er så også meget heldig at have en mand med fuldtidsjob til at forsøge mig, hvilket jeg er ham dybt taknemmelig for!

Men folks mening om at hjemmeboende på ungdomsuddannelser ikke skal have SU, forstår jeg ikke.. Da jeg gik på gymnasiet brugte jeg minimum 10 timer i hverdagen + tid i weekenden på min uddannelse - så er der ikke meget tid til at arbejde ved siden af! Jeg fik 1100 i SU, hvor jeg skulle betale transport på 300 om måneden.. Så kom der evt. fødselsdagsgaver o. lign. ved siden af.. Så synes egentlig ikke der var overdrevet meget "snolle" for.. Synes SU på ungdomsuddannelser er helt okay - for det er hårdt arbejde, hvis man tager den seriøst!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis man vælger kontanthjælp over SU er man da ikke det hurtigste dyr i skoven??? Og studerende får jo også ydelser i kraft af gratis undervisning og mulighed for at forfølge deres drøm

Det sagde jeg heller ikke at de nødvendigvis var - men faktum er altså bare at der er nogen der havde mulighederne for at få en god uddannelse som på grund af flere faktorer har udskudt deres uddannelse eller aldrig er kommet igang med den.

Nu koster det jo altså også penge for samfundet at have socialarbejdere og underlige kurser - de koster ikke så meget som et universitet nej! det kan vi godt blive enige om. Jeg mener bare stadig at samfundet får mere ud af en studerende..

Også vil jeg melde mig ud af denne diskussion, ville bare lige gøre opmærksom på mit standpunkt i den sag. Jeg føler mig enormt priviligeret over at leve i et land hvor jeg bliver betalt for at uddanne mig - men jeg synes bare der er lidt skævhed i hvordan støtten bliver fordelt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jo der stilles da krav til de studerende men det er ikke noget med at de skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet og kan risikere at blive sendt i arbejde fra dag til dag. Der stilles indirekte nogle krav til dem for at de kan fuldføre uddannelserne men mange gennemfører jo faktisk ikke uddannelserne, tager sabbat år, skifter uddannelsesretning m.v.

Den med de private forsikringsordninger som supplement til dagpenge kan jeg næppe bruge. Min rådgiverforsikring er mere end dobbelt så dyr som et almindeligt A-kassekontingent og jeg tror en sådan forsikring ville blive meget dyr, selvom jeg ikke tager uhæmmede midler ud til løn.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer