metteholm

Mettes Bryllupskage

91 indlæg i dette emne

Mettes bryllupskage

post-39268-0-19923500-1314643179.jpg

post-39268-0-08492900-1314643180.jpg

post-39268-0-98188000-1314643180.jpg

post-39268-0-79361800-1314643181.jpg

Stabling:

Laver du flere kager i forskellig størrelse og gerne vil stable dem skal du bruge stablepinde og kagepap. kagepapen tilpasses til kagen så man ikke kan se kanten, skal imellem hver lag. derudover skal der 5-6 pinde i kagerne. er det bare 2 lag har jeg før brugt sugerør men er det flere lag bruger jeg rigtige stablepinde, især ved bryllupskager - tager ingen chance her haha! pindene stikkes ned i og klippes til lige 1 mm under fondanten, så kan man slet ikke se det når man sætter kagen ovenpå, ligner det hviler på kagen nedunder. husk ikke at putte pinde i det øverste lag ;)

her er et eksempel, aller første forsøg. brugte 9 pinde, det var lige i overkanten og ikke nødvendigt - men vidste ikke bedre haha...

post-39268-0-32613100-1314643487.jpg

her er min bryllupskage. Brugte 5 staplepinde i både det nederste lag og det midterste lag, og så er der kagepap mellem alle lag :)

post-39268-0-62393700-1314643570.jpg

Hjemmelavede bunde:

I min viste opskrift var det bare almindelige købebunde. lavede dog dem selv fra bunden da jeg lavede bryllupskagen, brugte denne opskrift: luksus mandel lagkagebunde

Når man laver bundende kan en bagering være en god ide at investere i! den kan indstilles til de størrelser man nu gerne vil lave sin bryllupskage i. jeg lavede 3 størrelser 18 cm, 25 cm og 32 cm - der var ca til 50 personer. Bundene kan godt laves nogle uger i forevejen og fryses ned, det gjorde jeg selv. de tager kun et par timer om at tø op!

Tidsplan:

Når der er flødefyld i kagen kan den ikke holde for længe... jeg lavede min bryllupskage torsdag og pyntede den fredag. det tog det meste af torsdagen så afsæt god tid! torsdag morgen lavede jeg fyldet og fyldte kagerne. fyldte dem nede i bageringen og lod dem stå på køl i 4 timer så de havde sat sig, da jeg fjernede bageringen var de flotte lige i kanten.

har du ikke lige 3 bageringe til at samle i kan du fx også bruge en strimmel karton, det gjorde jeg. her er et billede fra da jeg var i gang med at fylde i bageringene og kartonstrimlen:

post-39268-0-48947700-1314644105.jpg

torsdag eftermiddag tog jeg kagerne ud, fjernede bageringen og smurte kagen op med smørcreme! lod kagerne stå ca 4 timer til det var hærdet godt og overtrak så med fondant.

fredag morgen stablede jeg kagerne og og fredag middag pyntede jeg dem :) derefter stod den bare og ventede på at skulle spises lørdag. HUSK at kagen helst skal være på køl hele tiden, så skynd dig at pynte hvis du vil undgå den "sveder", lad den ikke stå udenfor køleskabet uden grund :)

Lidt ekstra info: mange siger at det er vigtigt at bruge husblads i fyldet hvis kagen skal serveres når det er varmt i vejret. ellers kan det godt smelte... har aldrig oplevet dette selv, vil bare lige sige det videre ;)

10

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

He he ja det så jeg da jeg havde skrevet=0)

Men jeg må sige jeg har fået mod til selv at lave en, plejer at lave til mine drenges fødselsdage og hvad anledning jeg lige kan komme til det. Men de er ikke så krævende og kritiske som mig selv så har ikke helt besluttet mig endnu=0) Men det skal hvertfald afprøves=0)

Har du prøvet at lave det med marcipan istedet for fondant?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

He he ja det så jeg da jeg havde skrevet=0)

Men jeg må sige jeg har fået mod til selv at lave en, plejer at lave til mine drenges fødselsdage og hvad anledning jeg lige kan komme til det. Men de er ikke så krævende og kritiske som mig selv så har ikke helt besluttet mig endnu=0) Men det skal hvertfald afprøves=0)

Har du prøvet at lave det med marcipan istedet for fondant?

nej har aldrig brugt marcipan, synes ikke det blir så flot i farven som fondant, derfor :) mange blander marcipan og fondant sammen halv halv hvis det er for at få smagen fra marciapnen med - dog går det også lidt udover farven

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

He he ja det så jeg da jeg havde skrevet=0)

Men jeg må sige jeg har fået mod til selv at lave en, plejer at lave til mine drenges fødselsdage og hvad anledning jeg lige kan komme til det. Men de er ikke så krævende og kritiske som mig selv så har ikke helt besluttet mig endnu=0) Men det skal hvertfald afprøves=0)

Har du prøvet at lave det med marcipan istedet for fondant?

nej har aldrig brugt marcipan, synes ikke det blir så flot i farven som fondant, derfor :) mange blander marcipan og fondant sammen halv halv hvis det er for at få smagen fra marciapnen med - dog går det også lidt udover farven

Man kan sagtens bruge marcipan til overtræk uden det går ud over farven. Man kan købe noget der er helt hvidt og farve det præcis den farve man gerne vil have det. Det kan købes for 85 kr. pr. kg. Mvh. Emma

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sådan kom min bryllupskage til mine svigerforældre til at se ud.

Første forsøg så jeg er lidt stolt!

Pynten er lagt lidt i stress da hele kagen + pyntning skete lørdag formiddag + eftermiddag, hvor jeg samtidig skulle gøre mig klar til festen om aftenen.

post-50688-0-63066600-1317539021.jpg

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor får man det der fondant fra ?

jeg køber mit hos kagebutikken.dk det smager bedre end de andre steder jeg har købt fra, tilgengæld er det en lille smule sværere at arbejde med synes jeg :) man skal lige øve sig - så skal det nok komme. held og lykke :D

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvor får man det der fondant fra ?

jeg køber mit hos kagebutikken.dk det smager bedre end de andre steder jeg har købt fra, tilgengæld er det en lille smule sværere at arbejde med synes jeg :) man skal lige øve sig - så skal det nok komme. held og lykke :D

Ok - det skal jo smage godt :lol:

Arbejder du med det med vand på fingrene - lidt ligesom filodej og den slags ?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer