Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Pernille2604

Jeg er ved at hive håret ud på mig selv!

20 posts in this topic

Hej tøser

Jeg har nu brugt enormt mange timer på at finde et forsamlingshus i slagelse. Der er også mange at vælge i mellem, det er ikke det. Men de lægger allesammen ca. 7 km væk fra slagelse by - det vil sige lidt ude på landet :unsure:

Mit problem er bare at vi har forelsket os i kirken i slagelse og vil rigtig gerne vies der af en fantastisk præst, men vi er fra Høje Taastrup kommune, så der er mega langt derned. Her tænker jeg på forberedelserne i lokalet - pynt, mad osv. Vi kan jo ikke bare sige fredag aften "jeg kører lige i forsamlingshuset og ordner et par småting". Derudover er der også rigtig langt for gæsterne. Kan vi tillade os at holde bryllup så langt væk og også evt. lægge op til at de selv skal betale for overnatning på hotel/vandrehjem (ca. 500 kr)Det er også langt at køre om aftenen/natten hvis ikke man vil sove der... :blink: Åhhhh... synes det er skide svært.

Det ville være nemmere for os at blive gift i en kirke tæt på hjemmet, men kirkerne heromkring siger os ingen ting. Og der hvor vi bor (hedehusene) er der ikke rigtig nogle hoteller gæsterne kan overnatte på - så de ville alligevel skulle overnatte i roskilde eller taastrup. Dog vil jeg også gerne have at gæsterne kan have en god aften og få et par genstande - men hvis vi holder det tæt på, ja så er sandsynligheden for at halvdelen er pinlige ædru fordi de vælger at køre hjem :unsure:

HJÆÆÆÆLP!!!

Hvad synes I? Det er møg svært! :boohoo:

Derudover kan jeg simpelthen ikke finde ud af det dér "min bryllupsplanlægning", så alle mine indlæg om planlægning og diverse - bliver skrevet herinde i stedet, selvom jeg gerne ville have min egen planlægningstråd, så det hele er samlet.

Hilsen Pernille HUUG

0

Annonce ♥

er selv fra Høje taastrup hvor vi blev viet. Festen holdte vi på et gods ca. 45 minutters kørsel herfra. der var så mulighed for at folk kunne overnatte og det kostede altså 650, ellers var de velkomnte til at finde et billigere sted i nærheden eller køre hjem om aftenen, næsten alle blev dog og sov :) uanset hvor man holder det er der jo altid nogen der ikke bor tæt på (medmindre man kun inviterer folk fra samme by!) vi havde både gæster fra jylland, fyn og sjælland, så de fleste var ligesom godt klar over at de skulle overnatte i nærheden og ikke køre hjem om natten. og så kan det klart anbefale at holde fælles brunch morgenen efter, det var SÅ hyggeligt!

Vi stod også selv for al oppytningen osv, nøjagtig som var det et forsamlingshus, så vi kunne heller ikke lige køre frem og tilbage og havde kun fredagen til at få ordnet alt, så det er bare med at have en god huskeliste så man ikke glemmer noget, så er det slet ikke noget problem :)

0

Åhh tak Mette.. :bearhug: Kender godt Sonnerupgaard (er vokset op i tølløse/hvalsø (har været inde og lure på dig, hehe) - jeg er glad for at du synes det er fint at holde det "langt væk hjemmefra" - nu er jeg trådt et skridt nærmere brylluppet i slagelse :biggrin:

0

Jeg syns da sagtens, at I kan planlægge det et stykke væk fra hjemmet af ..... er der jo mange folk, der gør! :) Altså de fleste af vores gæster (min familie) kommer fra Sjælland af og jeg bor selv på Fyn nu og brylluppet skal holdes herovre. Der er så overnatningsmuligheder det sted, vi lejer.

Havde faktisk lidt samme dilemma, som I er ude i. Vi havde sat os på Egeskov Slot - skulle vies dernede i parken og efterfølgende holde bryllup på restauranten. Men men men ..... vi kom altså lidt på andre tanker, da det ligger voldsomt langt ude på landet, dvs folk skulle enten betale flere 100 kr for at komme med en taxa til et hotel, der lå 10 km derfra eller holde sig ædru og køre hjem. Yderligere var der så nogen andre ting ift entre og vielsen der ville blive globryllup big time.

Anyway.... vi satte andre sejl og valgte et sted med overnatningsmuligheder istedet for. Tror virkelig I skal sætte jer ned og finde ud af, hvad der er vigtigst for netop jer og hvilken fest, I gerne vil ha. For vi troede også vi ville noget, men har fundet ud af (læs jeg har fundet ud af lol), at vi gerne vil noget andet - aj, H2B syns også det andet her er et bedre alternativ.

Anyway ... er det kirken og selve vielsen, der er højdepunktet, så bliver I måske nødt til at slække på nogen andre ting hist og her :) Spgm er self også økonomi... jo flere penge, man vil smide i tingene, jo nemmere kan man også få det, præcis som man drømmer om. Men jeg tror ikke ret mange herinde vil svare, at alt var præcis, som de havde forestillet sig, da de lagde ud :) Man må være lidt flexibel her :)

Edited by MariaSchmidt
0

Annonce ♥

Sidder og kigger lidt inde på selskabslokaler.dk og forsamlingshuse.dk ..... altså du skal uden for Slagelse, hvis I skal have noget, hvor I selv kan medbringe alt. Generelt er det ikke helt nemt at finde lokaler inde i byerne, hvor der ikke er klistret en 3-retters sammen med ..... der skal man altså ud i forsamlingshusene osv. Selskabslokaler i byerne er jo også generelt noget, der hører til boligforeninger osv, som ikke kan lejes af 3. mand ... der skal man bo der eller kende nogen, der gør :)

Btw .... er det Sct Mikkels kirke i vil vies i ? :)

PS: Hvis I kan finde et forsamlingshus et stykke ude, hvor der er overnatningsmuligheder i nærheden, er det jo okay :) Altså jeg ville nok ha mine betænkeligheder ved at sende alle folk med en taxa ind til byen, når de engang ville hjem.... og så en taxa retur dagen efter for at hente bilen + overnatning på hotel.....

Edited by MariaSchmidt
0

Tak for svar...

Maria Schmidt: vi vil skal giftes i antvorskov kirke. Det er ikke ne traditionel kirke men en moderne kirke som er rigtig flot indvendig. Jeg har også mine betænkligheder ved at smide en regning på overnatning + taxa i hovedet på dem - dilemma..

Men som et plaster på såret kunne man evt., som Mette skriver, servere brunch som plaster på såret - men det tager jo også en bid af budgettet..

Det lyder som et super fedt bryllup i skal holde! Gad det var mig, men jeg kunne forestile mig, at sådan et bryllup heller ikke er helt billigt.. lidt misundelig er jeg alligevel :rolleyes:

0

Vi holder det i en landsby uden for Køge, hvor jeg vokset op. Jeg er utroligt tæt knyttet til kirken, så jeg har aldrig været i tvivl om, at det skulle være i den.

Vi holder også festen i forsamlingshuset, fordi det umiddelbart var, hvad vi havde råd til. Og jeg har også haft næsten dårlig samvittighed over, at det er så besværligt at komme til og fra. Men; som MetteHolm siger, vil der jo altid være nogen, som ikke bor tæt på. Og jeg tror altså ikke, at gæsterne på samme måde tænker over det. Selvfølgelig er det dejligt, hvis feststedet ligger klods op ad f.eks. en metrostation (for mig, for jeg bor tæt ved Forum i KBH), men dét ville jo ikke være optimalt for de gæster der boede i Århus etc etc. Og hvis jeg blev inviteret til bryllup i Jylland, måtte jeg jo også finde ud af en overnatning.

Snak med jeres gæster og foreslå dem evt, at de ikke giver jer enorme gaver. Dét har vi sagt, for det er en større gave, at de kommer end at vi får dyre og store ting.

0

Annonce ♥

Uhhh... det var en god idé :thumbsupsmileyanim: Men hvis man skal forudbestille sådan et transportmiddel, så skal man jo aftale en tid. Og hvornår er det? Det kan jo være man er mega uheldig at folk bare sidder stille og venter på at blive hentet, eller også har man bestilt køretøjet for tidligt - så de skal hjem når de først er begyndt at more sig.. Sys det er svært.

Kan man evt skrive i invitationen at de skal melde tilbage om de regner med at overnatte eller køre selv til overnatningsstedet, så man muligvis kan arrangere noget kørsel mellem gæsterne i egen bil? og hvem der regner med at køre hjem? Og skal vi betale for kørsel med evt. taxa? Det lyder fedtet, men det kunne godt gå hen og blive en dyr udgift med 40 gæster :rolleyes:

0

Jeg sys en bus ville være en god ide. Men ærligt talt så er folk godt vant til at der er visse udgifter ved et bryllup. Jeg kender ingen der bare forventer at man betaler overnatning eller taxa. :)

Vi holder bryllup i Nykøbing-falster, og det er langt væk for alle, 3-4 timer for dem der kommer fra Jylland, så alle skal betale for overnatning. Bare fordi nogle vælger at køre hjem betyder det jo ikke at der ikke bliver gang i festen. Så kan halvdelen jo stadig drikke. :)

Kan godt forstå oppyntningsdelen stresser lidt, for vi står i det samme, hvis ikke et værre, dilemma. (Vi må ikke pynte op før klokken halv 4 og gæsterne kommer klokken 4)og vi bor lang væk.

Men jeg valgte bare med hjertet. Og gæsterne kommer alligevel, selvom de har lidt langt, tro mig :biggrin:

0

vi blir gift i ølstykke men holder festen 25min kørsel derfra i Roskilde for det er vores drøm...gæsterne har alle været positive overfor det med at vielsen og festen blir holdt i forskellige byer; så mit råd er at vælge det I synes passer perfekt til jer :bearhug: og som Mette skriver så kan I jo prøve og høre om der er mulighed samkørsel eller anden fælles transport...Det skal nok blive alle tiders :biggrin:

0

Vi holder det i en landsby uden for Køge, hvor jeg vokset op. Jeg er utroligt tæt knyttet til kirken, så jeg har aldrig været i tvivl om, at det skulle være i den.

Vi holder også festen i forsamlingshuset, fordi det umiddelbart var, hvad vi havde råd til. Og jeg har også haft næsten dårlig samvittighed over, at det er så besværligt at komme til og fra. Men; som MetteHolm siger, vil der jo altid være nogen, som ikke bor tæt på. Og jeg tror altså ikke, at gæsterne på samme måde tænker over det. Selvfølgelig er det dejligt, hvis feststedet ligger klods op ad f.eks. en metrostation (for mig, for jeg bor tæt ved Forum i KBH), men dét ville jo ikke være optimalt for de gæster der boede i Århus etc etc. Og hvis jeg blev inviteret til bryllup i Jylland, måtte jeg jo også finde ud af en overnatning.

Snak med jeres gæster og foreslå dem evt, at de ikke giver jer enorme gaver. Dét har vi sagt, for det er en større gave, at de kommer end at vi får dyre og store ting.

Det var sør´me også en god ide :thumbsupsmileyanim: Så kunne man evt skrive at istedet for at give en dyr gave, så kunne de bruge pengene på overnatning?

Jeg er endelig i godt humør og har endda vovet mig ud af skrive til forsamlingshuset.

forresten - der er 12 minutter fra kirke til forsamlingshus i bil. Kirken lægger meget tæt på overnatningsmuligheder - dvs også 12 min tilbage om natten

0

Annonce ♥

Jamen jeg syns også det er fint at holde tingene ude på landet, hehe ..... men vi var også ude i noget bus-halløj og måske leje een, der kørte i pendul-fart frem og tilbage fra Odense til Egeskov osv ..... men jeg syns sgu bare det blev noget rod .... men det er måske bare mig, hehe. H2B havde ik de helt store kvaler med det, men jeg kunne ikke helt overskue at en stor del af gæsterne smutter samtidig ... og når det første hold er taget hjem, så dør festen nok og så sidder resten bare og venter på, at det blir deres tur. Ja, kan sgu godt være, at jeg problematiserer det alt for meget, haha.

Altså jeg kunne ik rigtig have, at der ikke var nogen overnatningsmuligheder - men det er også fordi, jeg ønsker at festen kommer til at vare til den lyse morgen og ikke skal have et stop-tidspunkt mere el mindre. Nu kan folk gå i seng, når de har lyst. Har det i øvrigt også, at når vi smider 75.000 efter en fest, så vil jeg ikke rende rundt og tælle ned til kl 2 el lign fx, hvor det er slut.

Anyway... snakkede også med en ven for nylig, der lige havde været til bryllup på Comwell i Sorø ... og han sagde, at det klart var en fordel, at folk kunne blive og overnatte.... gav en helt anden fest, for farmor kunne gå i seng kl 24, når hun var træt .... og de unge kunne gi den gas til kl 6 - og så var det bare at gå direkte op på værelset og crashe.

Men altså, når det er sagt .... der er jo MASSER af folk, der holder bryllupper i forsamlingshuse, hvor der er langt til det nærmeste overnatningsted - og hvor det i øvrigt er folks eget ansvar at komme til og fra hotel - og man kan jo skrive i indbydelse, at der er overnatningsmuligheder på blablabla .... altså handler jo nok et el andet sted om, hvad man har "samvittighed" til, hehe..... og hvor man vil trække grænsen.

0

Hvor hyggeligt med endnu en fra Hedehusene! :thumbsupsmileyanim:

Vi skal selv giftes i Ansgarkirken på Hovedvejen, som jeg synes, er utrolig smuk - lys og åben, og så er jeg helt vild med alle 7'er stolene. :rolleyes:

Hvad med jeres gæster, kommer de alle fra samme område? Slagelse er jo heldigvis ikke SÅ langt væk, at folk ikke kan køre hjem, hvis det er det, de vil.

Hvad angår dem, der gerne vil overnatte, synes jeg også, en bus kunne være en mulighed, eller to eller flere taxabusser (sådan gjorde min stedfar til hans 50 års). Måske kan i skrive i iindbydelsen, at de skal give besked, hvis de overnatter, så i kan bestille transport?

VH. Anke

0

Hvor hyggeligt med endnu en tøs fra "de varme huse" :thumbsupsmileyanim:

Angarskirken er også flot og stilren - lidt ligesom antvorskov, men vi har bare forelsket os i den, så det bliver helt sikkert der og jeg er blevet endnu mere sikker i mit valg, men jeg er super glad for alle jeres input - specielt omkring kørsel!

Vores gæster kommer fra Solrød, Greve, Ringsted, Næstved, Tølløse og Hvalsø. Min søster kommer helt fra Arhus, men med hende er det intet problem - hun er med på det hele, hehe - storesøster skal jo giftes :loveshower:

Så vi er meget heldige med gæsternes bopæl mht beliggenhed. Stort set alle er fra sjælland og jeg klager, hehe... I andre har sikkert gæster fra fyn, jylland og bornhold, hvad ved jeg :blush:

0

Annonce ♥

Vi var nede og snakke med præsten i går. Min skønne kæreste blev også konfirmeret af hende, men det var i solrød dengang.

Hun sagde at hun gerne ville vie os dernede selvom vi er fra en anden kommune/sogn. Hun var faktisk også villig til at komme til en anden kirke - det var hendes eget forslag :cheerleader3: Jeg tænker, at det er op til præsten at bestemme om man så kan blive gift i den kirke præsten er tilknyttet, selvom man ikke tilhører det sogn/kommune. Men måske jeg tager fejl? Men det var det hun sagde. Men det var godt du spurgte - det havde jeg ikke tænkt over.. undersøger lige..

0

7 kilometer er ingenting. Vi taler om 5 minutters kørsel i bil. Jf. også din anden tråd er der jo tonsevis af forsamlngshuse m.v. i Slagelse og omegn men man skal bare lidt udenfor byen for at finde dem (eller måske til Sorø).

Ved det bryllup jeg spillede i Asnæs (faktisk længere oppe) havde gommens fader - som også ejede stedet hvor festen blev holdt - allieret sig med to chauffører som kørte folk hjem hele natten. Ventetiden har næppe været længere end med taxa selvom der blev kørt rigtig mange kilometer den nat og betydeligt mere end 7 kilometer pr. tur.

Nu er Slagelse by nok ikke det mest centrale men man oplever tit i byerne at musikken skal dæmpes efter et vist tidspunkt eller at der er installeret alarmer i lokalerne som går igang selv ved meget høj snak. Det problem har man ikke ude på "landet".

0

Hejsa. Er slev fra Slagelse i den forstand at jeg har boet her et par år. Da jeg skulle holde min søns barnedåb lejede vi solbjerg forsamlingshus og jeg vil fraråde jer at låne det da køkkenet er lidt ringe.. rister der ikke passer ind i ovnene osv. Og så er der meget koldt allerede ved oktober da varmen virker ret dårligt.(ved ikke lige hvornår på året i skal giftes) :unsure:

Men håber ikke du mister modet og finder det rigtige :)

Edited by Mightystar
0

Annonce ♥