Sign in to follow this  
Followers 0
NBN84

Hvornår skal vi booke musik, mad og fotograf?

23 posts in this topic

Ja overskriften siger vel det hele... :biggrin:

I hvor god tid skal man være med de store bookninger? Og hvad nu hvis man ombestemmer sig? Jeg mener, jeg har allerede skiftet kjole-drømme 15.000 gange... :griner:-

Og selvom vi er ret sikre på vores mad-, musik- og fotografønsker, så er der jo mange ting der kan ændre sig... Ja og så har vi heller ikke sparet alle pengene op endnu, bør man have pengene liggende, før man booket? :blink:

Jeg har fx. taget et job ved siden af mit studie, hvor alle pengene går til bryllup, men det kommer til at tage godt et år, at spare de 25.000,- jeg havde tænkt derved, da det kun er 5 timer om ugen... :tunge:

Hvordan gør I andre det?

0

Annonce ♥

Altså hvis i har sat en dato (kan se der står oktober 2012 under din profil)

Så er det bare med at få booket det hele, specielt hvis i har nogle særlige ønsker.

Og husk at tjekke alt det med småt.

0

På vores område - og tror egentlig også det gælder flere fotografer - booker de fleste 1 - 2 år før festen, men hvad efterspørgslen angår har det også en del at sige hvornår man skal giftes. Var I kommet på nuværende tidspunkt og sagt at I skulle bruge musik til den 13/10 (ville så nok være den 15/10 i år) ville vi ikke have nogle problemer (men vi har også flere folk). Havde vi derimod talt august havde det været noget helt andet.

Det er en god ide at have de helt overordnede rammer på plads (kirke, præst, feststed m.v.) men man kan godt vente lidt med de andre ting hvis man er indstillet på måske at have et lidt smallere felt at vælge ud fra, og godt vil have muligheden for at kunne prioritere økonomisk. Det gælder i særdeleshed når vi taler om oktober der ikke er den måned hvor der holdes flest bryllupsfester.

0

The big 4 - kirke, feststed, musik og fotograf... :lol:

Ofte de 4 første ting man 'får styr på' - og dermed bestemmer sig for.. Jeg kan kun tale ud for egne erfaringer og ud fra hvad jeg efterhånden har læst mig frem til et utal af gange herinde: Hellere før end siden! :)

Du har da ret, man kan jo risikere at ombestemme sig, man kan flytte, man kan komme i en situation hvor pengene skal prioriteres anderledes osv.. Men de fleste ting kan afbestilles uden omkostninger... Har set nogle feststeder hvor der skal betales dep. 1 år før som ikke kan refunderes, men omvendt har jeg oz hørt feststeder uden dep. og afbestilling gebyr - det samme for de andre poster..

For oz var vi - synes vi selv - ret hurtigt ude med både musiker og feststed (7mdr før) men begge dele var booket - og det er trods datoen som er 28.januar - ik ligefrem bryllupsmåneden :lol:

Så mit råd er - gør jer nogle tanker og overvejelser om HVILKEN fest i vil holde (fordi den tanke ændrer sig sjældent :) ) og så vælg The Big 4 ud fra det (Kirken gir jo som oftest sig selv da man enten føler sig knyttet til en eller vælger den hvor man bor)

Og mht. pengene så tænker jeg - lav et realistisk budget og en realistisk plan for hvornår pengene kan være sparet op - og så sæt datoen efter det.. Gør op med jer selv om i vil låne hvis ikke pengene er der - eller om i evt. får noget økonomisk hjælp så i kan spare lidt mindre op end planlagt.. :) Og så er det jo faktisk de største udgifter (feststed/mad/drikke - fotograf - musik) der ofte først skal betales efter festen... Ringe og tøj som 2 andre store poster kommer selvfølgelig noget tidligere i processen.. :)

0

Annonce ♥

Vi har - her, godt 4 mdr før - brugt ca. 15.000kr.. Vielsesringe, H2Bs tøj og udsmykning/bordpynt + DIY materiale - som de største poster..

Så kommer brudekjolen som den næste "store post" - og så et dep. til fotografen om 1 mdrs tid - og så skal der faktisk først bruges penge igen om ca. 4mdr.. Musikerne har vi skrevet kontrakt med og der skal ikke betales dep. Feststedet skal først have deres penge efter festen er holdt.. Fotografen skal have 1500kr i dep. om en måneds tid.. Og kørsel og brudebuket skal først betales på dagen..

Så langt de fleste penge skal faktisk først smides PÅ dagen, eller efterfølgende! :)

0

Jeg føler i hvert fald allerede vi er lidt bagud :blush:

Her er der styr på kirke, feststed og fotograf. Musikken kan vi simpelthen ikke finde ud af hvad vi vil med, så den post halter..

Selvom jeg har haft et afslappet forhold til tidsplanen, så irriterer det mig alligevel vi ikke har fået musikken på plads.

Jeg er derfor enig med dem der mener det skal ske i rigtig god tid :biggrin:

Held og lykke med planlægningen :17:

0

Vi bookede kirken 1½ uge efter H2B friede, (vi skulle lige hjem fra Paris først :)) så det var næsten 1 år før, men det gjorde vi bl.a. fordi det ikke er en kirke i vores eget sogn, så ville være helt sikker på at det kunne lade sig gøre.. Og det kunne det heldigvis :thumbsupsmileyanim:

Feststedet bookede vi ca. 11 måneder før sammen med musikken. Feststedet skulle have et depositum på 800kr. og så skal vi betale de sidste 1000kr. ca. en uge inden.. Musikken skal betales senest 8 dage før, så jeg tror det er meget forskelligt.. :biggrin:

Vi har også lige bestilt kokken og serveringspersonale, men det har nok også meget at gøre med, at vi skal giftes i industrisommerferien, så vi vil være sikre på, at vi ikke står og mangler lige pludselig .. :rolleyes:

Men sæt jer ned og få snakket igennem hvilke idéer I har, så I ved hvor I skal starte... :)

Ellers held og lykke med det hele :bestwishes:

0

vi har booket kirke, feststed, maden, fotograf, og musikken, og tror det er en god ide at gøre nu inden alle andre brudepar har taget det hele blink.gif

depositum til feststedet er betat for 2 måneder siden og det er næsten 15 måneder før

Edited by carinablicher
0

Annonce ♥

Vi har booket: kirken (har dog ikke været til samtale endnu, mangler også rådhuset), musik, fotograf.... Maden skal vi først booke i december (o:

Vi lægger 4000-5000 kr. af om måneden, startede i sidste måned (der var 5000 kr), de blev så brugt med det samme til depositum for fotograf for feststed.

Så lige nu står der 1000 kr. på bryllupskontoen hihi.... Lidt skræmmende... Vi satser på at få sparet i hver fald 40000 kr op, også må vi låne resten i banken..

Så nej vi har bestemt ikke pengene endnu (o;

0

Enig - I modsætning til os kan fotografen ikke være flere steder på én gang. Jo hvis der er flere fotografer tilknyttede men ønsker folk en bestemt fotograf (eller DJ)... Der er vi eller jeg så priviligerede efterhånden at det ikke kun er "ham selv" der efterspørges specifikt.

0

Takker mange gange for alle svarene, er også dejligt med faglige øjne, fra jer der er fotograf og musik... :thumbsupsmileyanim:

Vi har booket kirke og feststed indtil videre... Så må næste skridt være musik, fotograf og mad... :biggrin:

Vi sparer også op hver mdr og på et tidspunkt sender svigermor og svigerfar 25.000,-, men tror ikke de ved hvor vigtigt det er, at pengene kommer i god tid... :griner:-

Ellers har vi selvfølgelig styr på budgettet og de fleste af vores planer og ideer... Så det er da et meget godt udgangspunkt... :cheerleader3:

0

Altså du gør bare lissom mig .... book løs forskellige steder og når du så har fundet ud af, hvad du helst gerne vil ha, så afmelder du de andre lol. Altså så længe vi snakker inden for rimelighedens grænser self :P haha ... jeg afmelder jo 11 mdr før datoen :P

Men altså .... book hellere for lidt en for meget. Ved godt, at det måske er et lidt kontroversielt synspunkt, men fotografer, musikken osv - de skal nok få nogen andre jobs, hvis du afmelder 10-11 mdr før I skal bruge det :) Self kun muligt, hvis det er gratis - hvis I skal lægge depositum hvert sted, så er det måske mindre interessant, hehe.

0

Annonce ♥

Altså du gør bare lissom mig .... book løs forskellige steder og når du så har fundet ud af, hvad du helst gerne vil ha, så afmelder du de andre lol. Altså så længe vi snakker inden for rimelighedens grænser self :P haha ... jeg afmelder jo 11 mdr før datoen :P

Men altså .... book hellere for lidt en for meget. Ved godt, at det måske er et lidt kontroversielt synspunkt, men fotografer, musikken osv - de skal nok få nogen andre jobs, hvis du afmelder 10-11 mdr før I skal bruge det :) Self kun muligt, hvis det er gratis - hvis I skal lægge depositum hvert sted, så er det måske mindre interessant, hehe.

synes måske det er lidt synd for andre brude, tænk hvis der er nogen der kontakter dem og får at vide de så er booket, og så afbooker du dem bare... så kunne andre jo godt have haft brugt dem... det er jo ikke sikkert de har kontaktinfo på dem der kontakter dem forgæves og kan skrive tilbage at de er ledige, og måske de så allerede har booket andre :(

0

book hellere for lidt en for meget. Ved godt, at det måske er et lidt kontroversielt synspunkt, men fotografer, musikken osv - de skal nok få nogen andre jobs, hvis du afmelder 10-11 mdr før I skal bruge det :) Self kun muligt, hvis det er gratis - hvis I skal lægge depositum hvert sted, så er det måske mindre interessant, hehe.

Jeg vælger at se det lidt humoristisk jf. Marias skiftende valg af feststeder hvor der ud fra hvad hun selv har skrevet aldrig har været tale om egentlige bookninger som jeg husker det.

Lige præcist holdninger som dette kunne være en årsag til at vi på et tidspunkt begyndte at opkræve depositum. Noget som jeg indtil nu har modsat mig personligt fordi det vil medføre merbesvær for såvel kunde som for os og fordi jeg/vi har en tro på at vores kunder er seriøse kunder.

Vi går jo herudover ud til vores folk og får på plads hvornår vi skal og kan bruge dem og vi afgiver ikke et tilbud på noget før vi ved at vi har folk til rådighed. Udover de helt store bryllups- konfirmations- og firmafestdage er det sjældent at vi må melde at alle er fuldt booket op, så den holder altså ikke helt. Derudover bruger man jo tid hvergang der afgives et tilbud. Det er ikke bare noget med at trykke på en knap. Der er også en masse logistik i det (og geografi).

Det man kan gøre er at man indhenter tilbud forskellige steder fra. Det er muligt det ikke er sådan hos andre men et tilbud er bindende for os selvom det ligger i længere tid. Når vi så på et senere tidspunkt muligvis beder folk om at tage stilling, hvad vi gør hvis der er run på datoen, vi ikke har så mange folk til rådighed og der kommer en ny forespørgsel ind o.l. så er det også med mulighed for yderligere betænkningstid.

Det gør vi fordi vi ved at et bryllup er noget som tager tid at planlægge for de fleste og der er mange bolde i luften som skal spille sammen. Ikke mindst økonomisk. Det er faktisk sådan at der er nogle som af egen drift kommer undervejs i processen fordi de har dårlig samvittighed hvor vi så må berolige dem for det skal man ikke have. Det er jeres fest der er i spil og på denne måde spiller man jo rent spil i modsætning til hvis man bare booker med tanke på at man - måske - senere kan fortryde.

0

hehe det var nu skrevet med et glimt i øjet ;) Altså jeg har jo ikke booket flere feststeder samtidig for sjov ..... har jo seriøst gjort det, fordi jeg var monster meget i tvivl ..... og sry, men så blir jeg sgu lidt ego .... for i stedet for ikke at kunne få nogen af de 3, fordi jeg skal tænke mig om, hvad jeg helst vil ha .... så booker jeg sgu bare et nyt, selvom jeg måske egentlig allerede har et sted.

Altså da jeg bookede gården, da havde jeg stadigvæk reservation på Egeskov .... men opgav den så - samme med Sortebro Kro.

Det er ikke ment sådan, at man bare skal booke løs derudaf .... og kan da sagtens forstå jeres synspunkt med at andre ikke kan få det så.... men altså.... just saying ..... self er det mest optimalt, hvis man ved i første hug, hvad man gerne vil ha .... men man kan altså godt komme ud for, at man ser noget, der er bedre og hvor man booker det også og ikke tør kvitte reservationen før aftalen er på plads med den nye. Den har alle folk sgu været udsat for :) At man så skal betale depositum etc .... jamen det er jo fint nok.... sagde bare, at så længe der er 1 år til og man opsiger bookingen/forhåndsreservationen 1 år før .... så har jeg altså ik dårlig samvittighed. Jeg har ikke dårlig samvittighed overfor de andre brude, der også gerne ville ha det .... så kunne de sgu bare ha været ude noget før .... jeg har dårlig samvittighed, hvis jeg melder fra overfor feststedet fx 3 mdr før og de så måske ikke får datoen afsat til anden side.... så ville jeg føle mig som et røvhul rent ud sagt. Men så længe det er 1 år før.... heck.... vi alle kan komme ud for, at vi finder noget bedre og dobbelt booker indtil den nye aftale er på plads.

Var ikke meningen, at man skulle booke 5 forskellige feststeder og opgive de 4 af dem 3 mdr før og dermed ha reservationen kørende i 10 mdr og spærre for alle andre, hehe. Var mere tiltænkt, at jeg syns det er okay at være dobbeltbooket, hvis man finder noget nyt, indtil den nye kontrakt er kommet i hus.

Edited by MariaSchmidt
0

Jeg synes man skylder de forskellige "udbydere" at ligge lidt mere overvejelse i en reel bookning - end blot "IHH det lyder godt - jeg booker jer" - hvis man ved man er vægelsindet og skifter mening 3 timer efter.... :)

Men det er jo så bare min mening... Der kan jo være andre bevægegrunde for at booke og afbestille, end man lige umiddelbart er klar over... :)

Jeg synes det er en RIGTIG god ide at lave en liste - én for fotograf, én for musik, én for feststed osv osv.. Når man så har lavet en liste over alle dem man potientelt overvejer - så kan man indhente tilbud.. DET synes jeg til gengæld er enhvers ret.. Jeg har gjort det at jeg - især mht. fotograf og musik - har skrevet ned hvad mine forventninger var, hvad min max pris var, hvad der var af "oplysninger" (dato osv) og så har jeg sendt til alle dem jeg synes der var relevante - og meldt klart ud at det jeg var ude efter var et UFORPLIGTENDE tilbud - dvs. de måtte byde ind med hvad DE kunne tilbyde, om de kunne opfylde mine krav - og hvad deres pris var..

Og efterfølgende kunne jeg så vælge dem/den som jeg synes matchede bedst.. Og så synes jegg det er vigtigt at få meldt tilbage til dem man IKKE vælger - at man har valgt noget andet men "tak for din tid" - da de fleste jo også bruger tid på at udarbejde et tilbud.. :)

Men det er altsammen noget jeg synes der mere eller mindre hører under "god opførsel" :)

0

Annonce ♥

Jamen jeg er slet ikke uenig i det du skriver Miss Devil :) Jeg synes da heller ikke, at man bare skal booke løs til højre og venstre .... men ALLE folk kan komme i tvivl ... jeg er et pragt exempel, hehe .... og jeg har haft det monster dårligt med det hele - heck, jeg ville da ha ønsket, at jeg havde været ude og kigge på noget og booket det og så var alt fryd og gammen! ÅHH det ville ha været fantastisk .... så havde jeg ikke brugt en måned på at være ved at gå ud af mig selv.

Men jeg vil nu stadig holde på, at det er fair nok, at man har eet sted og finder noget bedre - at man dobbeltbooker til man har skrevet kontrakt med det nye sted .... for kan jo ende med, at man intet har, hvis man opsiger det første og nr 2 falder ikke går på plads.... at så må man jo gå efter den første indskydelse. Jeg vil kalde det for en forsikring. Og jeg antager da heller ikke, at nogen booker noget af nogen art med mindre de virkelig føler, at det er en reel mulighed ift at blive gift der.

Men situationen, som jeg beskriver er jo også meget anderledes ift din :) I har indhentet tilbud .... H2B og jeg troede, at Egeskov Slot skulle ligge scene til vores bryllup, indtil jeg fandt ud af, hvad jeg måske hellere ville. Vi griber jo det her bryllups-fitlihut forskelligt an alle sammen .... :)

Edited by MariaSchmidt
0

En måned efter h2b havde friet og vi ligesom havde snakket om og aftalt hvad vi ville bookede vi kirken, feststedet og musikken og vi har lige booket fotograf også. JEg synes egentlig på en måde ikke at man kan være for tidligt ude. Men som mange af de andre siger, sæt jer ned og find ud af hvilket bryllup I vil have og book derefter :17:

0

Nu ved jeg ikke mede Egeskov og de øvrige men nåede I overhovedet at booke sommerhuset som I vist nok er faldet tilbge på Maria ? Der er jo forskel på at indhente et tilbud og få fremsendt et kontraktudspil og på at foretage en endelig booking.

Mit indtryk er at vores kunder generelt tager sig god tid til at beslutte sig og ofte indhenter tilbud mange forskellige steder fra. En undtagelse er dog stamkunderne og dem der henvender sig fordi de har hørt os før eller har fået os anbefalet. Stamkunderne ved hvad de får og hvad de vil have og de fleste af dem vil ikke engang have et tilbud. Hos dem der har fået os anbefalet eller har hørt os før er beslutningsprocessen som regel også kortere. :thumbsupsmileyanim: Men hos de øvrige er der ofte en del drøftelser med hensyn til om der nu er plads nok, musikstil etc. Det tager tid og kræver nogle gange lidt tålmodighed men det er jo netop også det der giver folk en god oplevelse af service.

0

Annonce ♥

Sommerhuset er der underskrevet kontrakt på nu og betalt depositum ..... de andre steder ..... Egeskov, der lavede vi bare sådan en forhåndsreservation, så vi var sikre på datoen, men han var ligeglad indtil vi kom ind i det nye år ..... så kunne vi altid snakkes ved. Normalt reserverede folk aldrig dernede 1 år før, så han syns vi var MEGET tidl på den. Også derfor jeg ikke rigtig har haft nogen skrupler med at ha den booket til vi havde et andet sted i stedet for.

Edited by MariaSchmidt
0

Vi har allerede booket kirken og fesstedet selvom der er lige knap 2 år til :) Efter H2B friede i foråret snakkede vi meget om hvad vi ville have og fandt ret hurtigt ud af hvad der passede til os og så var det jo bare om at sikre at vi kunne få det :)

Feststedet syntes ikke en gang at det var i god tid, de var allerede booket langt ud i fremtiden, men vi fik det :)

0