Guest Pernille2604

Hvornår skal dj'en starte op til fest?

17 indlæg i dette emne

Hej med-zillaer

Jeg er i tvivl om hvornår dj'en skal starte festmusikken. Jeg regner ikke med at vi skal have den helt store festmunu med 3-4 retter. Faktisk havde vi bare tænkt på en hovedret bestående af buffet (måske en forret også), og så bryllupskagen som dessert - så jeg regner ikke med at vi skal spise hele aftenen. Selvfølgelig er der indslag, men af gode grunde ved jeg jo ikke hvor langt tid jeg skal "sætte af" til dette.

Men efter maden skal der jo skrues op for musikken. Vi skal have en dj og jeg havde egentlig tænkt at han skulle starte kl. 22, men nu er jeg kommet rigtig meget i tvivl. Er det for tidligt?

Håber I vil hjælpe

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan svare med udgangspunkt i vores egne jobs:

Nu er det meget sjældent vi først går på efter middagen da vi laver dinnermusik, herunder musik til festsangene m.v. ved ca. 90% af de bryllupsfester m.v. vi spiller til. Det er jo en del af konceptet. Men de få gange hvor vi ikke spiller under middagen, eksempelvis hvor vi har vores pianist på under middagen, så vil man altid som DJ sørge for at være der i god tid og dermed også kunne være fleksibel. Det handler både om at man ikke ved hvornår middagen slutter men også om at det altid er en god ide lige at lodde stemningen i selskabet inden man går på.

Hvornår det så sker afhænger af hvornår middagen starter og hvor lang tid den varer. Normalt kan man regne med et sted mellem 3,5 - 5,5 timer og det mest almindelige er nok 4,5 time plus minus en halv time. Det man jo skal huske på er at der mange pauser, ikke mindst rygepauser, ligesom der er pauser mellem retterne eller under buffeten.

Medmindre I starter middagen ved 16 - 17 tiden så er det ekstremt sjældent at middagen er færdig før kl. 22 og hvis du så indregner kaffedrikning og bordrydning efterfølgende bliver klokken nemt 23. Dvs. ved at vælge kl. 22 som start sikrer du dig at vedkommende er klar selvom middagen mod forventning måtte slutte ved 21 tiden.

Medmindre DJ'en ikke skal spille i samme rum som middagen skal foregå vil jeg klart anbefale at denne har stillet op inden middagen. Hvis middagen mod forventning trækker ud til 23.30 tiden vil DJ'en være nødt til at slæbe flightcases, højtaler m.v. ind mens folk sidder og spiser og det er ikke hensigtsmæssigt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er korrekt men jeg har da haft bryllupsfester i år hvor middagen er sluttet allerede ved 21.30 tiden så det kan man komme ud for.

Jeg mener slet ikke man som brud eller gom ved sin egen bryllupsfest bør bringes i en situation hvor man skal gøre sig sådanne overvejelser. Der må man kræve en vis fleksibilitet fra Dj'ens side. Vedkommende kan jo alligevel ikke spille andre steder samme dag.

Jeg hører mange kolleger, herunder club dj's tale om at de har vagter, men som DJ ved en bryllupsfest må man gøre sig klart at et bryllup og en bryllupsfest ikke bare er "en vagt eller et job der skal overstås". For de fleste er et bryllup og bryllupsfesten det største øjeblik i deres liv og det stiller i sig selv store krav til DJ'en. Ikke mindst i form af fleksibilitet og situationsfornemmelse.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Medmindre det er en meget ung DJ eller en Club DJ vi taler om så vil det helt sikkert være tilfældet. I modsat fald er det jo et spørgsmål om det er rette valg. Ikke et ondt ord om disse men de er i højere grad, og det gælder i særdeleshed Club DJ'en, vant til at de spiller på deres egne (og clubbens præmisser) hvor der blandt mobildj's og ikke mindst egentlige bryllupsdj's er en uskreven regel om at man spiller og er der på kundens og gæsternes præmisser. Det gælder både i relation til opstilling og tidspunkter men også i forhold til musik, ønsker m.v.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Man kan jo gøre det, at man tæller sammen hvor mange indslag man tror der bliver og afsætter 10 minutter til hver.

Så afsætter du tid til mad, rygepauser, kommer på plads osv.

Vi spiste kun forret og hovedret inden musikken gik på med brudevalsen som det første.

Vi havde regnet med kl. 23 og den blev 23.40.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igen: Det må være DJ'ens opgave at sørge for at være klar når middagen og evt. kaffen er afsluttet om det så er kl. 22, 23 eller 24. Vedkommende kan jo sikkert tigge lidt mad i køkkenet indtil da og som Martin også ganske rigtigt siger så tal med Dj'en og feststedet om det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har besluttet os for at have en DJ. Han spiller også under middagen. Vi frabeder os kopi-sange fra gæsterne, så der kun er taler og personlige sange og der skruer han selvfølgelig ned for musikken. Han går igang allerede kl 17 og han spiller indtil festen slutter, har vi aftalt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er fint nok. Er I allerede færdige med middag og kaffe 22 eller 22.30 så sker der jo ikke noget ved at gæsterne lige summer en halv times tid inden brudevalsen. Det gør de ofte alligevel. Deudover så kommer han jo heller ikke i sidste øjeblik, men der skal selvfølgelig være styr på opstilling. Jeg overhørte lige at Lone "lukkede" en brylllupsfest her ultimo november hvor jeg først skal på efter middagen. Der vil jeg jo typisk gå og stille op - i et andet lokale - mens gæsterne får hovedret og dessert. Jeg er angiveligt færdig inden de er klar men så kan man formentlig tigge lidt mad i køkkenet og også lige diskret betragte selskabet, så man har en ide om stemningen etc.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er fint nok. Er I allerede færdige med middag og kaffe 22 eller 22.30 så sker der jo ikke noget ved at gæsterne lige summer en halv times tid inden brudevalsen.

Det er jeg så slet ikke enig i. Det er ikke selskabet, der skal vente på musikken, det bør være lige omvendt.

Vi har tilrettelagt vores forretning på et helaftenskoncept, netop for at undgå en situation, hvor selskabet skal vente på musikken - det ville jeg slet ikke selv være tilfreds med at skulle, hvis jeg var til bryllup, og prisforskellen for de sidste par timer udgør alligevel kun en lille del af den samlede pris. Anlæg og DJ er jo alligevel reserveret en hel aften, så det meste af udgiften er identisk, uanset om der spilles i to eller ti timer. :-)

Hvis man alligevel vil prøve at beregne sig frem til en senere mødetid, kan disse tal bruges som en "grov tommelfingerregel":

ca 45 minutter til at finde sin plads, blive sat ned og indtage forretten

ca 1½ time til to gange hovedret med pause imellem

ca 45 min til desserten (der er jo også lige en pause mellem hovedret og dessert)

I alt ca 3 timer til spisning og lidt pauser... hertil kan så lægges alle indslagene, dvs vi når hurtigt op på 4-5 timer.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jamen Jesper vi er slet ikke uenige -Jeg siger jo præcist det samme ovenfor. Men det der ligger i det er at der uanset hvor klar musikken er alligevel normalt vil gå den halve time inden brudevalsen kommer på (medmindre det er lige op over). Men i den her situation har man åbenbart skulle give et tidspunkt til musikken hvor vi selv - de få gange hvor vi ikke spiller under middagen - er klar når selskabet er klar. Netop fordi vi ikke ankommer 5-10 minutter før vi skal på men bruger ventetiden til at fornemme stemningen i selskabet.

Og ikke at det er hovedreglen men vi har flere eksempler på at man har været klar til brudevals allerede efter 3 1/2 time fra middagens start.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Og ikke at det er hovedreglen men vi har flere eksempler på at man har været klar til brudevals allerede efter 3 1/2 time fra middagens start.

Lige præcis... det KAN nemlig ske, at afviklingen af middagen går hurtigere end forventet - og så skal selskabet ikke sidde og vente på musikken. Derfor er det bedst at være på den sikre side, og hellere lade DJen vente på selskabet end omvendt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nemlig ! Og som du kan se indledningsvist så er min reaktion aet jeg slet ikke mener at man bør skulle foretage sig sådanne overvejelser Vi er til for dem og ikke omvendt..

Jeg mener slet ikke man som brud eller gom ved sin egen bryllupsfest bør bringes i en situation hvor man skal gøre sig sådanne overvejelser. Der må man kræve en vis fleksibilitet fra Dj'ens side.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor bliver jeg altså bare så glad, når jeg læser indlæg som Jesper Brocks og Bent fra Diskobil. I forstår begge, hvad det betyder for et vordende brudepar at bestille et mobildiskotek.

Bents sidste bemærkning om at mobildiskotekerne er til for kunderne og ikke omvendt synes jeg rammer hovedet på sømmet, og er et dejligt eksempel på serviceindstilling.

:respekt: og :thumbsupsmileyanim: til jer begge!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer