M&R

Hvor meget betyder/betød musikken for jer?

30 indlæg i dette emne

Min kæreste og jeg er i fuld gang med at snakke om, hvordan vi gerne vil have, at vores bryllupsfest skal være. I den forbindelse har vi snakket meget om musik.

Vi er næsten sikre på, at vi kun liiige når at blive færdige med middagen til midnat, hvor vi skal danse brudevals.

Vi regner med, at festen slutter omkring kl. 2 eller tre, og så er vi kommet til at snakke om, om det virkelig er det værd at bruge 5-6000 kr. på en DJ, som skal spille i 2-3 timer.

Min kæreste er selv DJ, og vil uden problemer kunne mixe en playliste, som kan afspilles via et prof. anlæg, som min kæreste har.

En anden mulighed er, at en af gæsterne også er DJ. Vi har overvejet at spørge ham, om han lige kan sørge for, at musikken bliver startet og sådan..

Hvad siger i?

Og hvor vigtig er musikken for jer?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dit spørgsmål kan jeg ikke svare dig på da det jo er individuelt men jeg kan fortælle dig hvad vi selv og flere kolleger har gjort til egne/kollegers bryllupsfester. Der har jo typisk været flere forskellige DJ's blandt gæsterne og der har vi/de typisk lavet en såkaldt battle. Dvs. at de forskellige DJ's (i de selskaber har der ofte været flere kolleger med) har skiftes til at spille og derved "konkurrere" lidt mod hinanden.

Det er nok en hjerneskade men virkelighedens verden er at mange Dj's - inkl. mig selv - af og til har svært ved bare at sidde ned og mingle i et selskab i flere timer. Det er ihvertfald noget jeg har talt med flere kolleger om gennem årene. Det gælder i særdeleshed hvis der står en pult i lokalet. Nu ved jeg jo ikke hvor inkarneret DJ din kommende er men her taler vi så også om folk der ligesom jeg selv spiller stort set hver weekend hele året rundt, hvorved det er en egentlig livsstil.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tjah, jeg har været til flere bryllupper, hvor der f.eks. var jukeboks, hvilket jeg ikke brød mig særlig meget om, fordi folk så bare hele tiden kom hen og skiftede numre, og nogle gange til nogle numre, som slet ikke var noget særlig godt fest-/dansemusik. Men til mange andre bryllupper, hvor der har været et anlæg med en lang og lækker musikliste, har det været rigtig godt, både fordi der ikke blev skiftet numre hele tiden, musikken passede sig selv, og så har værtsparret selv kunnet bestemme hvilken form for musik, der skulle spilles, og ofte vælger man jo en playliste ud, som de fleste mennesker kan holde ud at lytte til, som samtidig er dansemusik. - og så er det gratis!

Musik betyder meget for os, og derfor også hvilken slags musik. Derfor laver vi vores egen playliste, som vi har liggende på computeren, som vi så "blæser" ud gennem nogle gode højtalere. Computeren kommer selvfølgelig til at være gemt væk, så folk ikke går hen og roder i den. Så vi vælger nogle forholdsvis rolige sange ud som baggrundsmusik til middagen, og så skifter vi til dansemusik senere hen på aftenen.

vi er studerende og har simpelthen ikke råd til at hyre en DJ, men hvis man har en god playliste, vil det være fint. Det har det været til de bryllupper, jeg har været til, hvor man har gjort sådan.

Håber ikke. det var for rodet :S

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Og hvor vigtig er musikken for jer?

MEGET vigtig!! Det er ikke så vigtigt HVAD det er - om det er 7 mands orkester, DJ, Ole Erling eller - som vi har valgt - en duo med instrumenter...

Men musikken sætter i høj grad stemningen synes jeg. Vi er ikke danseglade, kan knap nok klappe i takt - men vi elsker musik - og elsker at synge med og bare "være der" - så vi valgte ud fra at der skulle være stemning som man kunne hygge sig til selvom man ikke stod og svingede dellerne på dansegulvet! :)

Og mht. om "det er det værd" - så tror jeg da ikke en DJ skal have 6000kr for 3 timer? Jeg indhentede mange forskellige tilbud da vi skulle vælge musik - og der var DJ priserne nærmere 5000kr for 18-02.. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og hvor vigtig er musikken for jer?

MEGET vigtig!! Det er ikke så vigtigt HVAD det er - om det er 7 mands orkester, DJ, Ole Erling eller - som vi har valgt - en duo med instrumenter...

Men musikken sætter i høj grad stemningen synes jeg. Vi er ikke danseglade, kan knap nok klappe i takt - men vi elsker musik - og elsker at synge med og bare "være der" - så vi valgte ud fra at der skulle være stemning som man kunne hygge sig til selvom man ikke stod og svingede dellerne på dansegulvet! :)

Og mht. om "det er det værd" - så tror jeg da ikke en DJ skal have 6000kr for 3 timer? Jeg indhentede mange forskellige tilbud da vi skulle vælge musik - og der var DJ priserne nærmere 5000kr for 18-02.. :)

Joo, vi ender nok på en 5-6000, da min kæreste KUN vil have en DJ han kender, og vedkommende skal så komme fra Århus til Skagen = mange kørepenge, overnatning og løn oveni hatten. Så vi når nok derop af :td:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har valgt at musikken, er der vi sparer. Vi tager et anlæg med og så laver vi selv en playliste - én til under middagen og én til efter. Synes også det er for dyrt at give så mange penge for at få nogen til at spille til dans i 2-3 timer. Men det er jo helt klart noget man skal gøre op med sig selv :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

En køretur fra Århus til Skagen er noget men det er ikke unormalt i min verden. I weekenden havde jeg 150 km. til Falster og det var til en fødselsdagsfest for to brødre hvor jeg indenfor de sidste to år har spillet til begges bryllupsfester. Overnatning bruger jeg normalt kun når jeg er over broen (dvs. Fyn og Jylland) og det er ikke noget vi laster kunden for.

Og nej det er de færreste DJ's der tager 5-6.000 for 2-3 timers musik. Der taler vi snarere om 18-2 elller for vores vedkommende 18-6 hvis folk ellers kan (og må) holde ud så længe. Der er jo også en middag hvor de fleste gerne vil have baggrundsmusik og akkompagnement til de festsange der kommer. Vores løsning er så netop en dyrere løsning for dem som kun skal have 2-3 timers musik fordi vi ikke fokuserer på spilletiden/ timeantallet og er afskåret fra at spille andre steder hvis vi tager 2-3 timers jobs ind.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker bare:

450 km. x 3,66 kr = 1647 kr.

Overnatning = 900 kr.

Og minimum 2500 kr. for selve musikken.

Er bare lidt bange for, at DJ'en ikke gider køre helt til Skagen for at spille i 2-3 timer, medmindre de får "gode penge for det". Og jeg vil ikke byde ham at skulle køre hjem, derfor overnatning.

Kan du følge mig? :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har heldigvis en lillebror, der tar ud og gir den som dj i weekenderne engang imellem og også har masser af udstyr og hyrer andre til at tage ud og spille. Hvis han ikke slæbte hele skidtet med til Fyn, så havde jeg hyret en DJ.... ikke et band, fordi det ville ligge udenfor vores budget (selvom det er max hyggeligt). Fordelen ved at hyre een fremfor en playliste er, at en person der står og vender pladerne - og specielt med erfaring - kan pifte festen op, hvis den er ved at gå lidt død i det el der er gået for meget snakkeklub i den. Jeg havde 100% booket Mr Diskobil himself herinde - koste hvad det koste vil, hehe - hvis ikke lillebror havde hele skidtet :)

Det er vist meget forskelligt, hvor folk vælger at spare penge. Jeg ville, ligesom Shedevil, IKKE spare på musikken. Man kan måske sætte computeren til at afspille en playliste - personligt syns jeg måske det er lidt tamt, men smag og behag. Vi har fx valgt at spare på en heldagsfotograf og kun billeder fra kirke + location bagefter og til vi skal spise ..... og så ellers engangskameraer på bordene og har også en amatørfotograf med, jeg tror, jeg kan bestikke lidt, hehe.

Tror vist bare, at man prioriterer forskelligt .... meget afhænger jo også af ens budget :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

For os betyder det som mange andre i tråden rigtig meget. Vi er begge enige om, at det i høj grad er musikken, som afgør festens sjæl. VI er så heldige, at jeg arbejder for en meget anerkendt DJ til hverdag (i hans "civile job"), og han vil gerne spille til vores bryllup - endda til en god pris.

Hvis vi ikke kendte ham, var vi nok også endt med playlist-versionen, selvom det altså stadig kræver nogle gode højttalere for et godt resultat.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tænker bare:

450 km. x 3,66 kr = 1647 kr.

Overnatning = 900 kr.

Og minimum 2500 kr. for selve musikken.

Er bare lidt bange for, at DJ'en ikke gider køre helt til Skagen for at spille i 2-3 timer, medmindre de får "gode penge for det". Og jeg vil ikke byde ham at skulle køre hjem, derfor overnatning.

Kan du følge mig? :)

Ja jeg kan godt følge dig og jeg var faktisk lige ved at rette mit indlæg ovenfor men skulle lige tale med en af jeres "medbrugere vedr, bryllup i weekenden". For du har jo ret:

Uanset om en DJ kører på timebasis så kan vedkommende jo ikke spille andre steder og derved har det angiveligt ikke den store prismæssige betydning om han spiller 2-3 timer eller 5-6 timer. Så nej det er ikke urealistisk at en DJ skal have 5-6.000 kr. for at spille 2-3 timer, hvis det kun er det man skal have, men han spillede så sikkert også gerne det længere. Man kunne jo overveje at lade ham spille under middagen eller at fremrykke middagen så den startede før (hvis det da ikke er et timearrangement I har købt). Der er jo ingen der siger at brudevalsen først skal danses kl. 24. .

900 kr. til overnatning er nok meget højt sat. Normalt plejer jeg at betale et sted mellem 250 og 550 kr. for et vandrehjem, hotel o.l. og andre gange sover jeg i bilen. Hvad kørslen angår kan jeg jo kun tale for vores eget vedkommende men der er det noget med at lave en beregning på kørsel og broafgift (og det løber op i Jylland) for derefter at stikke en finger i jorden. Er det en stille periode ? Kan vi kombinere det med besøg hos svigerfamilien eller andre ting i det jydske. Det er jo primært derfor vi har købt en bus: Jeg smider familien af hos dem, kører videre og returnerer der i løbet af natten/morgenen. :)

Tak for tilliden Maria. Du giver bare Lillebror fri :) Nej det er jo lidt det samme vi gør ved vores egne DJ's bryllupsfester og mon ikke du formår at sætte dig i respekt overfor lillebror :lol: .

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu blander jeg mig lige som gom ;) Jeg tænker 2 aktive toppe også en ipod med en god playliste på. Evt. med en bund... Har så en ide om at lige snakke med ham min DJ ven,der skal med at han evt. kan spille på en medbragt pult, HVIS han har lyst ingen tvang. Bare han lige vil sørge for brudevalsen kører inden kl 24 og musikken så starter efter det... Det mit udgangspunkt lige nu :wink:

Meeeen det kan jo nå at ændre sig maaaange gange endnu ;) Har altid selv gjort en ære ud at få en ordentlig hyre og vil ikke byde nogle af gutterne tage den lange tur fra Århus for at spille 2-3 timer for ussel mammon.

Men Bent, altid rart med en kollegas mening om tingene.... :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

For mig (og jeg er sikker på at min kæreste er enig med mig her) betyder musikken virkelig meget i forhold til vores bryllup. Det er en af de poster jeg ikke vil have nogle problemer med at smide en 4-6.000 efter, for musik kan virkelig gøre meget for en fest.

Desuden kommer min kæreste og jeg begge fra to meget musikglade familier, så jeg ved at en god musikoplevelse vil blive værdsat fra langt de fleste. Jeg siger ikke, at jeg synes det er nødvendigt med et fem-mand stort liveorkester, selvom det kunne være fedt. Hvis jeg kan få en DJ ud, som ved hvad han laver vil det for mig være ligeså godt, og så vil det nok også være noget der kommer til at være der gennem middagen og hele natten med :)

Redigeret af Camils
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis jeg kan få en DJ ud, som ved hvad han laver vil det for mig være ligeså godt, og så vil det nok også være noget der kommer til at være der gennem middagen og hele natten med :)

Det er jo mere eller mindre den måde "vores bryllupsfester" kører på. Dinnermusik under middagen og dansemusik frem til festen slutter på et eller andet tidspunkt.

Det bliver så lidt indforstået og lidt udenfor emnet: Hr. DJ Gom: Aktive kasser er der rigtig mange inkl. mig selv der kører med til "mindre jobs" . At jeg altid selv også kører med bunde tror jeg egentlig kunderne er ligeglade med. For mig handler det om at det står mere stabilt og reelt set fylder mindre end de klassiske stativer. Det er så ikke et helt billigt system jeg kører med (KV2 Audio) men mindre kan også gøre det.

Ideen med gæsten/DJ'en er jo god nok, men .... Jeg ved ikke hvordan du har det men var det mig der skulle giftes ville jeg ikke lade mig nøje med en ipod. Det ville være stik imod alt det jeg står for som DJ. Jeg anerkender at der er noget økonomi i det for de fleste men jeg ville aldrig direkte anbefale nogle at bruge en ipod eller en jukeboks. Jeg ville heller ikke "kræve" af ham at han skulle stå bag pulten en hel aften, men du har jo nogle muligheder som andre - udover Maria - ikke har. Den 7/9 er ikke en af de største dage i året og spørgsmålet er jo om man måske skulle alliere sig med nogle andre venner/kolleger som ikke har andet for den aften. Så kunne du måske lave noget tilsvarende for dem en dag. At man udover en pult og lyd måske også skulle nappe lidt lys med behøver jeg vel næppe at sige i dette forum. Det kan jo i realiteten styre sig selv.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis jeg kan få en DJ ud, som ved hvad han laver vil det for mig være ligeså godt, og så vil det nok også være noget der kommer til at være der gennem middagen og hele natten med :)

Det er jo mere eller mindre den måde "vores bryllupsfester" kører på. Dinnermusik under middagen og dansemusik frem til festen slutter på et eller andet tidspunkt.

Jeg synes også det virker til at være en rigtig fornuftig måde I kører på, og hvis ikke det var fordi jeg boede i Aarhus havde det nok også endt med Jer :)

Jeg kan godt lide at I har en fast pris, ligegyldigt om I stopper klokken to eller seks (ret mig hvis jeg tager fejl :blush: ). Det tiltaler i hvert fald en som mig, som ikke har det største budget, men som gerne vil have musik gennem hele festen. Så :respekt: for det :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For os betyder musikken rigtig meget :tunge:

Kunne slet ikke forestille mig mit bryllup uden musik. Under middagen er vi ikke helt sikre på, hvad vi gør endnu (om det bliver en playliste eller om vi hyrer en pianist eller noget andet). Uanset hvad vil der være 4-5 fra min familie som kan spille til sange eller andre indslag (festmusikere og organister)

Efter middagen får jeg mine musikkolleger til at komme og give den gas med deres band :loveshower: :loveshower: :loveshower: :loveshower: Det er jeg så glaad for :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her er vi meget i tvivl om hvad vi skal vælge.

Lige nu er planen at der ikke skal være musik under spisningen - måske en playliste på computeren og så et band efter middagen til dansemusik.

Det bekymrer mig en del, at vi ikke har den post på plads endnu :help: men mon ikke det nok skal gå..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg var SÅ glad for vores band til vores bryllup!!!

Nu har jeg selvfølgelig ikke prøvet, hvordan vores fest ville have været uden musikken, men mit indtryk er at det gjorde en kæmpe forskel. Stort set alle dansede, og mange sad også og smårokkede på stolene mellem retterne, og det var SÅ hyggeligt. Der var også rigtig mange af gæsterne, der roste musikken. Så hvis jeg skulle gøre det hele om, så havde jeg klart truffet samme valg mht. musik (og jeg ved at min mand har det på samme måde) :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes også det virker til at være en rigtig fornuftig måde I kører på, og hvis ikke det var fordi jeg boede i Aarhus havde det nok også endt med Jer :)

Jeg kan godt lide at I har en fast pris, ligegyldigt om I stopper klokken to eller seks (ret mig hvis jeg tager fejl :blush: ). Det tiltaler i hvert fald en som mig, som ikke har det største budget, men som gerne vil have musik gennem hele festen. Så :respekt: for det :)

Det er ikke helt forkert. Overbossen har indsat et max. på 12 timer og det bunder egentlig i at vi for nogle år siden havde en DJ der spillede til kl. 8 om morgenen ved en havebryllupsfest hvor han var startet kl. 14. Dvs. 18 timer i alt. Han havde hygget sig med det - men hvad nu hvis der havde været 4 folk tilbage i et hjørne som bare havde insisteret på at han skulle spille videre. Så der har vi sagt at de skal have en mulighed for at lukke ned efter de 12 timer. I praksis er det ikke en regel der har haft nogen betydning for er der kun 4 personer tilbage så er der normalt bred enighed om at det er "lukketid".

Jeg spiller faktisk selv en del i Århus. Vi kombinerer det med besøg hos familien og kan derved gå lidt på kompromis med transporten, men den er der jo og prisen er lidt højere end prisen herovre. Ca. 1.000 højere fornemmer jeg på dem jeg har haft i år men det kan variere lidt afhængig af om det er en stille dag og hvordan det iøvrigt passer ind i vores program.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg lykkelig gift og havde den skoenneste bryllupsfest, hvor stort set alle dansede passioneret med - takket vaere musikken. Vi havde booket vores lokale yndlingsband, hvor min mands kammerat endte med at spille med, efter at hans kone og datter var gaaet i seng :) Vi havde saa en minipult, som en DJ-ven passede i samarbejde med bandet, naar de lige skulle have en pause og det var bare saa godt, altsaa!

Om man vaelger det ene eller det andet, saa kan man roligt have for oeje at musikken selvfoelgelig betyder noget :)

Edit: Enig, Meggers :thumbsupsmileyanim:

Redigeret af cmtoft
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

For os har musikken været SUUUUPER vigtig, men vi er jo så også mødtes gennem musikken.

Vi har fra starten af været hooked på, at et af de bands, som vi selv spiller i, skulle komme.

Oprindelig ville vi have haft "vores" bigband med, men der er sket en massiv udskiftning siden sidste år og vores ene dirigent kunne ikke. Så i stedet har vi valgt at spørge Jans showband, om de vil - og det ser ud til, at det kan lade sig gøre.

Musik er vigtig - også selv om man ikke selv spiller. Men for os er det en selvfølge.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Musikken var helt klart 1. prioritet for os og hvor er jeg bare ovenud lykkelig for at vi prioriterede det så højt! Vi havde en fantastisk sjov fest hvor mange dansede tíl de lyse morgentimer, og jeg er helt sikker på at at det i høj grad var på grund af musikken. Vi havde et 3-mands band til middagen og til dans kom der 2 mere på, så det var 5-mands band. Vi gav 16000 kr for det hele, så det er selvfølgelig også en stor post, men jeg har ikke fortrudt et sekund :) De spillede til kl 2, hvorefter vi havde lavet en playlist på I-pod, så danskemusikken fortsatte :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Musikken betyder meget fordi jeg elsker at danse og hele familien elsker det, så jeg kunne aldrig forestille mig mit bryllup uden en eller anden form for musik. Vi har dog valgt en dj - (pga pris men også at vi så kan få lige de numre vi vil have) men ville oprindeligt have haft et live band :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg var SÅ glad for vores band til vores bryllup!!!

Nu har jeg selvfølgelig ikke prøvet, hvordan vores fest ville have været uden musikken, men mit indtryk er at det gjorde en kæmpe forskel. Stort set alle dansede, og mange sad også og smårokkede på stolene mellem retterne, og det var SÅ hyggeligt.

Jeg synes faktisk, at din beskrivelse rammer hovedet lige på sømmet... det er nemlig DET, der gør forskellen mellem levende musik (uanset slags) og så en ipod/jukeboks-løsning... UNDERHOLDNINGSVÆRDIEN :-)

En maskine-baseret gør-det-selv løsning, der står og spiller ovre i et hjørne har bare ikke samme underholdningsværdi som en levende musikløsning, der fornemmer stemningen i lokalet og (ikke mindst for DJens vedkommende) løbende kan ændre musikstil i takt med at stemningen stiger. Udfordringen er faktisk blevet større i de seneste år, i kraft af at vi nu er på vej mod "vi-danser-ikke"-generationen. Vores generation springer ikke ud på dansegulvet til første nummer på samme måde som vores forældre gjorde. Der er simpelthen sket et kulturskifte... og det giver ny udfordring til os festmusikere, som jo selvfølgelig hverken kan eller skal tvinge folk ud på gulvet... men så må de i hvert fald gerne rocke med ved bordene. :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer