Guest Shedevil

Hvem sidder hvor i kirken

21 indlæg i dette emne

Jeg har hele tiden tænkt følgende:

H2B går op sammen med forlover - og sætter sig i venstre side oppe ved døbefonden..

Jeg går op sammen med min far - som sætter sig på forreste række hvor min mor og bedsteforældre sidder - jeg fortsætter op og sætter mig i højre side, overfor H2B og forlover..

Når vi så har sagt ja - så bytter jeg plads med forloveren og sidder ved siden af H2B..

Nu har folk x flere så sagt at DET er da helt tosset og unormalt :blink:

De mener (faktisk er de allesammen ret enige - hvilket jo naturligvis ikke gør det bedre :lol:) at "man" gør følgende:

H2B følges op af forlover og far - og sidder i højre side ved døbefonden..

Jeg følges op af min far - og vi sætter os begge i venstre side..

Når vi har sagt ja - så bytter H2B og min far plads - og min far sidder nu imellem forlover og min svigerfar..

Nogen der ved hvordan det "normalvist" foregår? Hvad har i gjort? Hvad har i oplevet til de bryllupper i har været til? Hvad gør i selv når det blir jeres tur?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til min søsters bryllup i sep. sad gommen først til højre sammen med begge sine forældre. Min søster kom så ind, satte sig til venstre sammen med sine forældre.

Efter vielsen flyttede brudens far sig over på gommens tidligere plads så gommen og brude kunne sidde sammen på venstre side :)

Jeg ved ikke helt hvad vi gør, for min H2B har en forlover der også skal være plads til.

Redigeret af FruBK
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg syntes at det første du fortæller lyder meget amerikansk, jeg følger med i bridzilla på Zulu hver lørdag og der gør de sådan. Og i alle de romantiske film hvor de bliver gift.

Jeg vil give din familie ret, til de bryllupper jeg har været til har det foregået på din anden forklaring. Men snak med præsten hvad han vil forslå

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hm... de bryllupper jeg har været til, står/sidder gom og forlover til højre når bruden er kommet ind med sin far. Brud og fader sætter sig til venstre. Efter vielsen bytter gom og fader plads.... Altså sidder brudeparret til venstre... Kunne ikke forestille mig anden måde... De første par rækker i hver side er så forbeholdt Mor/Svigermor/Svigerfar/Bedsteforældre/Søskende og Brudepiger/Svende....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lad os se om tegningen virker.. Sådan her sidder mine brudepar, jeg har prøvet anderledes, men det her virker og er vist normen de fleste steder!

Det er også det jeg har oplevet mår jeg har været til bryllup :)

Det samme her, også bytter gom og brudens far plads når der er blevet sagt JA! Og det er det samme vi vil gøre til vores bryllup.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lad os se om tegningen virker.. Sådan her sidder mine brudepar, jeg har prøvet anderledes, men det her virker og er vist normen de fleste steder!

Sådan sad vi også inden vielsen. Derefter gik Brudens far (som så var min søn) over på gommens plads. Gommen satte sig på brudens plads og bruden satte sig på brudens fars plads. Den eneste der blev siddenden var forloveren. Det var sådan vi fik det af vide af vores præst.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I min kirke foregår det helt anderledes:

Der sidder brud og gom alene sammen foran alteret. Forlover sidder i siden sammen med gommens familie og faderen sætter sig i den anden side sammen med sin familie, når han har ført bruden op.

MEN det er den eneste kirke, jeg har sunget i, der gør det på denne måde...

Alle andre kirker jeg kommer i har brudeparret overfor hinanden med hhv. Forlover ved gommens side og farmand ved bruden indtil parret er viet - så bytter gom og far plads ;-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Sådan sad vi også inden vielsen. Derefter gik Brudens far (som så var min søn) over på gommens plads. Gommen satte sig på brudens plads og bruden satte sig på brudens fars plads. Den eneste der blev siddenden var forloveren. Det var sådan vi fik det af vide af vores præst.

Gjorde vi også. Vi fik at vide af præsten at bruden altid går til venstre (brudens side af kirken), men at det til gengæld er mandens privilegium altid at sidde nærmest alteret, hvorfor han er nødt til at få brudens plads. Det passer så også perfekt med, at når man rejser sig op for at gå ud af kirken, går bruden helt naturligt stadig i venstre side... - De har tænkt over det! :wink:

Men som vores præst også sagde: Det er den traditionelle måde at gøre det på. Hun var egentlig ligeglad, bare vi var glade. Det samme med hvem der sidder sammen med brudeparret. Traditionelt er det brudeparrets fædre (eller brudens far og gommens forlover), men mange har også mødrene med eller børn hvis man har sådan nogle...

Redigeret af RandiHR
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi valgte at sidde yderst for gæsternes skyld. Så de kunne se os -og vi dem. Det var skønt!

Så altså bruden og (i mit tilfælde) min mor til venstre med mig tættest på gæsterne.

Gommen og forloveren til højre -med gommen tættest på gæsterne.

Min mor og gommen byttede så plads.

alter

mor forlover

brud gom

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi valgte at sidde yderst for gæsternes skyld. Så de kunne se os -og vi dem. Det var skønt!

Så altså bruden og (i mit tilfælde) min mor til venstre med mig tættest på gæsterne.

Gommen og forloveren til højre -med gommen tættest på gæsterne.

Min mor og gommen byttede så plads.

Det er lige præcis det jeg også ville foreslå. Nemlig at brudeparret sidder tættest på gæsterne. Det er bestemt ikke det "normale" at gøre, men det er da sjovere for gæsterne at kunne kigge på bruden frem for på hendes far/mor :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har kun hørt om/oplevet at gom og forlover sætter sig til højre og brud med mor/far sætter sig til venstre (set fra bagerst i kirken) og så gommen rykker over ved brudens side efter ja'et :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej :)

Jeg sidder lige og tænker her - Hvis man nu har brudepiger (Voksne) Hvor skal de sidde? Skal de gå før bruden, eller efter bruden?

Hilsen Monica

Brudepiger plejer at sidde på første bænkerække til venstre, når man står og ser på altret. Om de går ind før eller efter, det er jo til jer selv :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi var for nyligt til et bryllup hvor både bruden og gommens forældre sad ved alteret, altså 3 på hver side. Min mor siger det er meget normalt, men jeg har ikke oplevet det før. Men har heller ikke været til mange bryllupper... Er der mange der har begge deres forældre med? Jeg regner med min far fører mig op og min mor så skal være vidne, selvom jeg godt ved at ifl. traditionerne er forlovernes funktion netop at være vidner. Men i dag er det alligevel anderledes. Manden vælger også hans mor som forlover og far som vidne. Har egentlig tænkt mig at høre hvad præsten siger. Det betyder ikke meget for mig, men det gør det måske for min mor. Så hvad er mest normalt?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vil I vide, hvorfor gommen normalt er til højre og bruden til venstre?

Dette er, fordi mænd og kvinder tilbage for laaaaaaaaaaang tid siden havde hver sin indgang til kirken og sad i hver sin side af kirken ved de kirkelige handlinger. Mændene kom ind via våbenhuset (hvor de stillede våbnene), som normalt er i højre side af kirken. Og kvinderne kom ind ad kvindedøren, som var til venstre i kirken. Kvindedøren er i dag somregel muret til i de fleste ældre kirker, og kun våbenhuset er bevaret.

Dette er også årsagen til, at brudens familie normalt sidder på bænkene til venstre i kirken og gommens familie på bænkene i den højre side. Og igen: dette med kvinde- og herreside er også årsagen til, at bruden har sin far til højre for sig, når hun bliver ført op ad kirkegulvet.

Jeps, helt nøjagtigt, og til dette kan også tilføjes, at hun ikke er gift med sin far, så derfor går hun på venstre side af ham og på højre side af manden, som hun bliver gift med :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi var for nyligt til et bryllup hvor både bruden og gommens forældre sad ved alteret, altså 3 på hver side. Min mor siger det er meget normalt, men jeg har ikke oplevet det før. Men har heller ikke været til mange bryllupper... Er der mange der har begge deres forældre med? Jeg regner med min far fører mig op og min mor så skal være vidne, selvom jeg godt ved at ifl. traditionerne er forlovernes funktion netop at være vidner. Men i dag er det alligevel anderledes. Manden vælger også hans mor som forlover og far som vidne. Har egentlig tænkt mig at høre hvad præsten siger. Det betyder ikke meget for mig, men det gør det måske for min mor. Så hvad er mest normalt?

Normalt synes jeg ikke, at det er, men jeg har set det et par gange :) Det er stadig mest normalt, at der kun sidder to på hver side. Måske er der slet ikke plads til 3 på hver side i den kirke, hvor I skal giftes.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer