M&R

Kopivarer - hvad siger jeres samvittighed?

53 indlæg i dette emne

Hej piger,

Efter at have læst efterhånden mange tråde igennem, er det tydeligt, at mange af os køber kopivarer i den ene eller anden form. Nogle finder drømmekjolen i en butik, tager billeder af den og får den så syet i Kina, andre køber "Manolos" eller "Louboutins" fra Asien.

Og der er sikkert flere eksempler.

Det har bare fået mig til at tænke: Er der slet ingen, der har samvittighedskvaler ved at købe kopivarer?

Der er jo dybest set et menneske derude, der har brugt tid og energi på at designe varer - skal det ikke belønnes? Og hvordan ville I selv have det med, at I havde lavet noget, som andre kopierede og tjente penge på?

Jeg er simpelthen nysgerrig - hvorfor køber man kopivarer? :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er en af dem der tidligere har købt kopivarer! men er fuldstændig stoppet! Siger mig slet ikke noget mere, vil langt hellere have få varer som er ægte. har jeg ikke råd til originalen af noget så bare ærgeligt! den følelse det gir når man har noget ægte kvalitet på/hængende i hjemmes osv er bare meget federe! og kvaliteten af kopier er som oftest derefter - mange af dem der siger de har gode kopier har som oftest ikke mærket/set orginalen i virkeligheden...

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hæ, hæ! :wink:

Jeg har fuldstændig samme holdning som dig. Jeg kan ikke med kopivarer. Og det værste for køberne er, at der oftest er billeder af den originale vare.

Man får ikke det, der er på billedet, men noget der ligner.

Nu salmer jeg selv på Louboutins, så det skærer i hjertet, når brude køber fakes.

Man får en sko, som er lavet over en helt anden læst. Faconen er helt anderledes og dele af skoen er i plastik.

Jeg har INTET i mod "inspireret af". For sådan fungerer alt i verden. Man får ideer og udvikler sig ved at kigge på andre. (Bare ser her på BK :lol: )

Men når der produceres en sko, der kaldes Louboutin, som intet har med den at gøre... Så synes jeg nærmest det er ulækkert.

De ægte er så ultimativt lækre.

Jeg forstår godt, man vil have en flot sko, eller en sko med røde såler, men synes det er noget mærkehysteri at købe én, der udgiver sig for at være noget den ikke er.

Mht. kinakjoler ville jeg ønske firmaerne satte billeder af de faktiske kjoler de laver...

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

ja enig yousofine, butikkerne burde vise de kjoler de laver, der er godt nok mange som får sig en overraskelse!

kan også godt mærke man bliver sådan lidt øv hvis noget man har købt og givet kassen for, så bruges af andre men i kopiudgaver og de så kalder det for mærkevarer og "samme" sko/kjole/andet... det er jo netop IKKE en designer kjole/sko/andet... så hvis man køber kopivarer så stå ved det og lad være med at kalde dem ved mærket/designeren...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er SÅ enig med jer begge.

Jeg har aldrig købt kopivarer. Tilgengæld er jeg god til at spare op, og der er intet som at tage et par nye Jimmy Choos eller Manolos på, som man har glædet sig til længe :)

Som I begge skriver, så har det også undret mig, at mange skriver, at de har købt Manolos eller Louboutins, når der er tale om en kopi.

Men der er jo flere af dem herinde - og jeres mening vil jeg også gerne høre.

Det er jo ikke for at hænge nogen ud, men bare for at høre, hvorfor I har valgt at købe netop de sko :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg blev faktisk rigtig, rigtig overrasket i starten over at SÅ mange købte fakes. Og jeg kunne læse, at folk var rigtig glade for det.

Jeg havde svært ved at finde ud af, hvad jeg skulle skrive, for vil jo ikke såre en glad brud, men synes bare det er så forkert.

Men folk er jo frie til at gøre, hvad de vil. Omvendt tager jeg jo sikkert også valg andre ikke ville have gjort.

Jeg kommer meget i Louboutinfora og der er tonen jo en helt anden ang. fakes ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

tror det handler emget om at mange herinde ikke er vant til at handle så meget over nettet som man netop gør til brylluppet og lige pludselig åbner der sig helt nye muligheder for at få det man drømmer om - og så glemmer man måske lidt hvad en kopi egentlig er...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er helt sikkert også til det originale!

Da jeg var teenager købte jeg en masse smykker og tasker i udlandet der selvfølgelig var fake!

Idag sætter jeg bare meget mere pris på kvalitet og design, og for mig er det først rigtig noget værd når jeg står med det originale i hånden! For alene betaler man ikke bare for designet med OGSÅ kvaliteten. og så ved man det bliver lavet et sted hvor folk bliver betalt for deres arbejde.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går faktisk slet ikke op i tøjmærker - og køber derfor ikke noget efter det navn der står i. Jeg køber funktionalitet eller design - og som i er inde på kan ægte håndværk/design ikke kopieres. jeg har haft et par "Manolo" Og de var ikke ægte - og jeg var fløjtende ligeglad. Har ikke engang dårlig samvittighed over det (I'm bad). Skoene blev så heller ikke købt udfra navnet, kvaliteten eller hvad ved jeg. Kun fordi jeg synes de var vildt flotte og de var blå.

Jeg har en designerlampe derhjemme til ca 20.000,- Den er jeg vildt glad for - og kunne ikke finde på at købe efterligningerne (der jo så i mine øjne heller ikke er særlig pæne). Men det er så fordi at møbler er vigtigere for mig end sko og jeg derfor har mere fokus på detaljerne i den kategori - og pengene sidder mere løst.

At kopiere er vel i bund og grund forkert. Men jeg har bare ikke de store skrubler over det , når det kommer til alt-for-fine designermærker og globale store virksomheder. Mange af dem får jo også noget positivt ud af den fokus kopierne giver (der er jo også en grund til at de gider laver LV nøgleringe som teenagepigerne kan spare sammen til eller Gucci solbriller i en prisklasse der er til at gå til). De kan ikke leve af de rige alene - den modehungrende pøbel, er nødt til at komme med på bølgen, spare alle deres penge sammen og købe sig lidt "status".

Når det så kommer til andre designere, produktudviklere mm... Så har jeg altså samvittighed. Jeg ved ikke hvorfor det er anderledes der - måske fordi det er et menneskes hjerteblod, tanker og følelser der er lagt i. I kunstneriske kredse findes der jo masser af eksempler på at blive inspireret af hinanden. Og det er så igen fint og en del af udvikling...

Så det er betsemt forkert (altså at sælge)... for det siger loven og en del af vores moral (der dog så kun gælder for nogen ting alligevel, whatever der nu lige passer ind i vores hverdag og vores præferencer). Er i øvrigt ret sikker på at de fleste har et eller andet i deres hjem, der i en eller anden grad er kopi/stærkt inspireret af andre.

PS... min moral er generelt ikke flosset

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Advarsel: Dette indlæg indeholder et meget barsk billede af et meget udsultet afrikansk barn - denne kommentar er indsat af Ki, der selv blev meget forskrækket over billedet, da det ikke lige er det man forventer at se herinde.

Synes det er helt fair at gå op i fx sko, og kende de fantastiske finesser, der gør at et brandkan bære sin egen luksusbutik , med 3 sko, 2 bælter og en taskeserie på hylderne. Et brand der kan gøre at en generation af kvinder får en lykke følelse uden ende. Og jeg synes helt sikkert bare at man skal føle jeg-ved-bedre-og-har-federe-sko. Men jeg tror også at det er noget som preller af på 2 ud af 3 i den virkelige verden...

Bare en tanke.... (Undskylder på forhånd for sidesporet og billederne)... som vi alle kan stille os selv. Er det okay at have en rigtig dyr lampe, et par dyre sko - eller 10, når der er mennesker der dør omkring os. Er det ok med store fashion shows og luksus i overflod, når en mor må begrave sit lille barn, der døde af sult. Moral er en sjov ting. Og en ting jeg er sikker på er at man skal passe på med at gøre sig til dommer overfor.

34008-800w.jpgfat_baby2.jpeg

Som M&R siger det så fint: Det er ikke for at hænge nogen ud (i så fald også mig selv og mit luksusforbrug), men mere at få ting i perspektiv og måske vise et reelt moralsk dilemma

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

synes ikke de to moralske dilemmaer kan sammenlignes på nogen måde....

Måske skulle du eller rettere I lægge mærke til at jeg på forhånd undskylder sidesporet... det var bare min eget tankespind over min/vores moral, der gik udover en tangent. Selvfølgelig kan det ikke sammenlignes. Der er jo heldigvis forskel på mr Gucci's bundlinje og et livs værdi.

Men man kan jo diskutere at i en tråd om kopi af luksusvare, moral mm og hvor der bruges stærke ord som usmageligt etc, måske ikke kunne være plads til selvransagelse....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

synes ikke de to moralske dilemmaer kan sammenlignes på nogen måde....

Måske skulle du eller rettere I lægge mærke til at jeg på forhånd undskylder sidesporet... det var bare min eget tankespind over min/vores moral, der gik udover en tangent.

Men man kan jo diskutere at i en tråd om kopi af luksusvare, moral mm og hvor der bruges stærke ord som usmageligt etc, måske ikke kunne være plads til selvransagelse....

så godt du undskyldte, hentyder mere til "men mere at få ting i perspektiv og måske vise et reelt moralsk dilemma"... så er det også et reelt dilemma at kopiere andres værker og det var jo det som trådstarter gerne ville debattere her, og ja selvfølgelig er det andet et "større" dilemma, men sådan kan man jo altid fortsætte...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg sidder bare med en tanke om at ville sælge den dyre lampe og brødføde en masse børn. Hurra, måske har jeg altså moral i behold.... Også selvom jeg havde fake sko på uden skrupler. Jeg ved så godt at lampen bliver hvor den er... Og jeg bare putter lidt småpenge i samlebøtten i Fakta.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg køber som sådan ikke efter mærke. Jeg køber efter hvad jeg synes ser pænt ud. Jeg har både ting af mærke, og uden. Ikke fordi jeg vælter i kopivarer overhovedet. Tror nu nok jeg faktisk har mere af ægte mærke end kopi :fløjt:

Men må ærligt indrømme at det ikke rør mig specielt meget hvis jeg har købt noget af kopi :badgirl:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er altid større dilemmaer, blev bare sådan overrasket over hvor moralsk det hele blev her - og det ordvalg der blev brugt. Ting som jeg synes kunne virke alt for stærke for noget så overfladisk som design og brands.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Puha.. Det er et følsomt emne. Som hovedregel så nej, det er da ikke okay at købe kopier. Men for nogen er det nu engang eneste mulighed for at få noget der ligner det moderigtige tøj/sko. Personligt går jeg sleet ikke op i mærker! Jeg kunne aldrig drømme om at give 3500 for en jakke eller et par sko.. Men jeg har så heller ikke rigtig haft råd til det på noget tidspunkt. Det er jo nemt nok at sige at det er forkert at købe de billige kopier, hvis man selv har råd til at købe de ægte varer.

buttom line er vel bare, at jeg sagtens kan finde på at købe kopier, hvis jeg synes de er flotte. Har netop fået min kjole hjem fra Kina. Designet blev valgt, ikke pga designeren, men pga den var skide flot... Men langt over mit budget. Kan ikke se noget forkert i, at prøve at få min drømmekjole til billigere penge. Det er jo min eneste mulighed....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

kan også godt mærke man bliver sådan lidt øv hvis noget man har købt og givet kassen for, så bruges af andre men i kopiudgaver og de så kalder det for mærkevarer og "samme" sko/kjole/andet... det er jo netop IKKE en designer kjole/sko/andet... så hvis man køber kopivarer så stå ved det og lad være med at kalde dem ved mærket/designeren...

Forstår ikke lige helt problemet i den her Mette... I bund og grund kan det vel være ligemeget om andre går i det samme som dig, bare kopi. Du ved jo med dig selv, at din vare er ægte, det behøver alle andre vel ikke vide. I min verden er det fuldstændig ligemeget og en ting er designer eller ej. Forstår ikke hvorfor man går op i det... Håber ikke du misforstår mig, vil bare gerne lige forstår, hvad du mener.. :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tjah jeg køber det jeg har råd til, og med en lærerløn og 3 børn i institutionsalderen, så er der IKKE råd til hverken Manolo eller gucci.

Jeg køber så heller ikke kopier, men ville nok ikke ha' dårlig samvittighed hvis jeg gjorde.

Mit "hjerteblod" bli'r brugt på at købe økologi og frivilligt arb.

Jeg er en ægte IKEA/H og M/Vero Moda- kedelig type;-)

2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså bortset fra usikre teenagere, der er med i et mærkevarer ræs ingen kan vinde, er det vel også ganske få der ikke står ved at det ikke er the real thing?!!! jeg synes da de fleste herinde har sagt at de fx sko de har købt ikke er ægte - der er jo egentlig heller ikke voldsomt trendy efter den finansielle krise at bruge penge luksus (tror også at de nyrige russiske millionære -holder lav profil de her dage) hvorfor vi gerne vil lave diy og signalere vintage og mormor dyder

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså bortset fra usikre teenagere, der er med i et mærkevarer ræs ingen kan vinde, er det vel også ganske få der ikke står ved at det ikke er the real thing?!!! jeg synes da de fleste herinde har sagt at de fx sko de har købt ikke er ægte - der er jo egentlig heller ikke voldsomt trendy efter den finansielle krise at bruge penge luksus (tror også at de nyrige russiske millionære -holder lav profil de her dage) hvorfor vi gerne vil lave diy og signalere vintage og mormor dyder

Enig... Det er bestemt også min opfattelse at de fleste voksne mennesker, står ved at deres varer er kopier. Det gør jeg skam også selv...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kig IKEA kataloget og se hvad der er trendy - også set udfra familierelationer mm. I dag skal børn fx være stor del af hjemmet. Hvilkettydeligtfremgår af deres møbler/indretningsideer. Så IKEA er altså med på noderne.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Weee- jeg er sååå meget med på noderne!! Har jo også 3 børn, hvilket er ret moderne!! Og de er til gengæld tro kopier af deres far;-)

Kig IKEA kataloget og se hvad der er trendy - også set udfra familierelationer mm. I dag skal børn fx være stor del af hjemmet. Hvilkettydeligtfremgår af deres møbler/indretningsideer. Så IKEA er altså med på noderne.

Redigeret af tanteette
1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer