M&R

Kopivarer - hvad siger jeres samvittighed?

53 posts in this topic

For mig er det fuldstændig lige meget, om det drejer sig om et par sko til 5.000, en brudekjole til 15.000 eller en lampe til 50.000.

En kopi er vel en kopi? Lige meget om det er et multinationalt selskab eller en lille, uafhængig kunstner. Sat på spidsen er det vel hæleri. Man køber en stjålen vare.

Jeg skal ikke selv være for hellig, overvejede da også en Kina-kjole, men droppede det, fordi jeg ikke har lyst til at "stjæle" en andens arbejde.

0

Annonce ♥

Altså bortset fra usikre teenagere, der er med i et mærkevarer ræs ingen kan vinde, er det vel også ganske få der ikke står ved at det ikke er the real thing?!!! jeg synes da de fleste herinde har sagt at de fx sko de har købt ikke er ægte - der er jo egentlig heller ikke voldsomt trendy efter den finansielle krise at bruge penge luksus (tror også at de nyrige russiske millionære -holder lav profil de her dage) hvorfor vi gerne vil lave diy og signalere vintage og mormor dyder

Jamen, hvorfor overhovedet kopier? Det er bare det, der undrer mig...

Og jeg er helt enig med dig i, at det ikke er moderne at flashe luksus, men derfor kan man vel godt købe kvalitetsvarer? Og så er det vel dem der køber kopierne, der køber for at flashe - de får jo ikke kvaliteten.

2

Weee- jeg er sååå meget med på noderne!! Har jo også 3 børn, hvilket er ret moderne!! Og de er til gengæld tro kopier af deres far;-)

Kig IKEA kataloget og se hvad der er trendy - også set udfra familierelationer mm. I dag skal børn fx være stor del af hjemmet. Hvilkettydeligtfremgår af deres møbler/indretningsideer. Så IKEA er altså med på noderne.

Ha ha ha - ja, børn er jo indimellem tro kopier :)

0

Mette: Kina kjoler er ikke alle kopier af en eller anden "original" mange er sammensat af flere kjoler og andre er lavet udfra købers egne ideer. Men har du som køber ikke haft en vision, er det da en måske fin idé at afholde sig fra. Anyway... Der er masser af kjoler fra mange, mange mærker der minder om hinanden.

Hæleri er forbudt og at sammenligne at købe kopivarer med hæleri er absolut ikke fair. I England har en designer ret til eneret på sit design i x antal år - derefter er der frit slag. Medicinal producenter har kun patent på deres medicin i en begrænset periode. Det er ting, der fungerer og regler lavet udfra objektive betragtninger. Om det skal være sådan med kunst og tøjdesign skal jeg dog ikke gøre mig klog på.

Jeg købte kopier fordi det var en super flot sko i super kvalitet (ja ja på Manolochatten kan de nok finde fejl ved dem). De kunne have heddet bandolo og jeg ville have købt dem. Familien aner vel nok slet ikke hvad Manolo er

Men når nu indehavere af ægte mærker bliver øv over kopier er det jo ikke fordi, de synes det er synd de stakler der køber dem ikke får kvaliteten. Det er da fordi at den se-hvor-stilet-jeg-er-med-råd-til-dyrt-design-der-ikke-er-for-alle-effekt er drastisk aftagende, når Bitten fra kassen i Netto sidder med de lækre stilletter med røde såler på det lokale diskotek

0

Annonce ♥

kan også godt mærke man bliver sådan lidt øv hvis noget man har købt og givet kassen for, så bruges af andre men i kopiudgaver og de så kalder det for mærkevarer og "samme" sko/kjole/andet... det er jo netop IKKE en designer kjole/sko/andet... så hvis man køber kopivarer så stå ved det og lad være med at kalde dem ved mærket/designeren...

Forstår ikke lige helt problemet i den her Mette... I bund og grund kan det vel være ligemeget om andre går i det samme som dig, bare kopi. Du ved jo med dig selv, at din vare er ægte, det behøver alle andre vel ikke vide. I min verden er det fuldstændig ligemeget og en ting er designer eller ej. Forstår ikke hvorfor man går op i det... Håber ikke du misforstår mig, vil bare gerne lige forstår, hvad du mener.. :wink:

tror du misforstår lidt :) jeg er bestemt ikke en der går meget i designertøj eller sko! haha laaangt det meste i min garderobe er H&M og Vila og mit hjem er fuld af ILVA og IKEA møbler! Er slet ikke sådan til dyre varer! så det er slet ikke fordi jeg er mærkesnoppet - jeg synes bare sådan helt generelt at det er lidt tarveligt at kopifirmaerne stjæler designs og navne og påtrykker det deres varer... inspiration er helt ok! men at sætte andres navn på synes jeg er frækt...

ville da også synes det var mega røv hvis noget tjal mine bygningsdesign (arbejder som arkitekt) og satte deres navn på nederst i højre hjørne! sådan tror jeg da de fleste har det der udfører et "håndværk" der kan kopieres...

0

Selvfølgelig er det frækt... Det er vi da enige i.

0

Altså bortset fra usikre teenagere, der er med i et mærkevarer ræs ingen kan vinde, er det vel også ganske få der ikke står ved at det ikke er the real thing?!!! jeg synes da de fleste herinde har sagt at de fx sko de har købt ikke er ægte - der er jo egentlig heller ikke voldsomt trendy efter den finansielle krise at bruge penge luksus (tror også at de nyrige russiske millionære -holder lav profil de her dage) hvorfor vi gerne vil lave diy og signalere vintage og mormor dyder

Jamen, hvorfor overhovedet kopier? Det er bare det, der undrer mig...

Og jeg er helt enig med dig i, at det ikke er moderne at flashe luksus, men derfor kan man vel godt købe kvalitetsvarer? Og så er det vel dem der køber kopierne, der køber for at flashe - de får jo ikke kvaliteten.

helt enig haha! Må indrømme jeg aldrig har ejet SÅ gode sko som mine nye louboutin, og ja jeg synes de er fede i designet og super lækre, men var de dårlige at gå i ville jeg jo ikke købe dem, gir kun så mange penge for dem fordi de er FANTASTISKE at gå i, og for en som går i stiletter til hverdag betyder det altså bare alt!!

0

For mit vedkommende kommer det MEGET an på hvilke kopivarer det er og hvilken situation det er i.

Jeg køber ikke dyre mærkevarer og slet ikke til mit bryllup. Men har da en gang købt en fake D&G taske fordi jeg skulle have en taske til ekstra bagage hjem fra ferie.. Men ellers så er jeg meget fan af at have the real deals..! :) Om man så kun har 1 fed ting der er mærkevare.. :) (Så hellere købe det "Brugt" end at købe det fake.

0

Annonce ♥

Mette Holm: Så da du købte bryllupssko, var det for at flashe?!! Mener du engang skrev det var kopier

0

Mette Holm: Så da du købte bryllupssko, var det for at flashe?!! Mener du engang skrev det var kopier

ja selvfølgelig, og det nævner også i aller første indlæg at jeg tidligere har købt kopier! havde jo ikke prøvet dem da jeg bestilite over nettet så det var selvfølgelig fordi jeg synes de var/er hammer flotte, men igen - det kunne man også have fundet nogle sko der var som ikke var kopier - og i dag ønsker jeg virkelig jeg havde fundet nogle andre som ikke var fake :( men tænkte ikke umiddelbart over det, tænkte bare juhuu fede sko til 1000 kr! men i dag er jeg lidt øv over der står manolo i dem, og hvis jeg har dem på tager jeg dem aldrig af haha for synes det er kikset det står i når de ikke er ægte...

0

Jamen så købte du dem vel fordi de var pæne - og ikke for at være med i Manolo klubben?

0

Gik lige tilbage i min tråd for at se hvad jeg skrev om mine sko.... Nævner faktisk intet om det mærke det ikke er. Så jeg har nok ret i at mærket var en uvigtig faktor.

0

Annonce ♥

Jamen så købte du dem vel fordi de var pæne - og ikke for at være med i Manolo klubben?

jamen synes stadig det var forkert når der står designerens navn i... så selvom man nævner mærket/eller ikke gør så synes jeg det er forkert når navnet står i og designet er en direkte kopi... og indrømmer gerne jeg selv har købt kopier (og smidt dem ud igen - undtagen mine bryllupssko da de betyder noget for mig) så forstår sagtens den tankegang der ligger bag at købe en kopi - jeg har bare skiftet holdning efter jeg har tænkt mere over emnet...

0

Jeg har nok bare ikke den fascination for mærker i tøj og sko. Ved der er folk uden penge, der køber sig gæld til i dyre designer sko og tøj. Og har så svært ved at forstå den prioritering

0

Jeg har nok bare ikke den fascination for mærker i tøj og sko. Ved der er folk uden penge, der køber sig gæld til i dyre designer sko og tøj. Og har så svært ved at forstå den prioritering

synes du misforstår helt, det er jo heller ikke fordi jeg har en kæmpe fascination af det, men derfor kan jeg jo godt synes det ikke er i orden at kopiere andres ting...

0

Det var ikke mynter på dig Mette. Det har egentlig intet med kopiere at gøre. Det er bare mine tanker omkring brands, branding og værdien heraf der dukker frem. Er nok fagligt skadet ;)

0

Annonce ♥

Mette: Kina kjoler er ikke alle kopier af en eller anden "original" mange er sammensat af flere kjoler og andre er lavet udfra købers egne ideer. Men har du som køber ikke haft en vision, er det da en måske fin idé at afholde sig fra. Anyway... Der er masser af kjoler fra mange, mange mærker der minder om hinanden.

Hæleri er forbudt og at sammenligne at købe kopivarer med hæleri er absolut ikke fair. I England har en designer ret til eneret på sit design i x antal år - derefter er der frit slag. Medicinal producenter har kun patent på deres medicin i en begrænset periode. Det er ting, der fungerer og regler lavet udfra objektive betragtninger. Om det skal være sådan med kunst og tøjdesign skal jeg dog ikke gøre mig klog på.

Jeg købte kopier fordi det var en super flot sko i super kvalitet (ja ja på Manolochatten kan de nok finde fejl ved dem). De kunne have heddet bandolo og jeg ville have købt dem. Familien aner vel nok slet ikke hvad Manolo er

Men når nu indehavere af ægte mærker bliver øv over kopier er det jo ikke fordi, de synes det er synd de stakler der køber dem ikke får kvaliteten. Det er da fordi at den se-hvor-stilet-jeg-er-med-råd-til-dyrt-design-der-ikke-er-for-alle-effekt er drastisk aftagende, når Bitten fra kassen i Netto sidder med de lækre stilletter med røde såler på det lokale diskotek

Jeg har bestemt ikke sagt, at alle kina-kjoler er kopier. Men den JEG ville have var. Og derfor lod jeg være.

Jeg ved godt, at designere i England "kun" har ret til et design i x antal år, men det er ikke lovligt i DK. Der er lovligt at købe det, ja, men man må ikke sælge det videre. Mener så også, at vi snakker 25år, og Manolos something blue er fx ikke mere end nogle år gamle.

Og jeg synes faktisk ikke det er øv eller synd, når jeg ser en pige med en falsk Louis Vuitton taske. Jeg undrer mig bare over, at man gider rende rundt med sådan en taske, i ringe plastikkvalitet, som man ofte har betalt relativt mange penge for, FORDI det er en kopi af et mærke.

0

Jeg kan sagtens følge dig, der er rigtig mange, der er potentielle emner til luksusfælden, fordi de har prøvet at leve op til et ideal e´ved at købe dyre mærkevarer.

For mig handler det ikke om mærket, det handler om kvalitet og design. Nogle køber kunst, andre køber lamper, jeg køber sko og tasker. Nogle gange bliver det de mest fantastiske håndsyede sko fra en butik på et arabisk marked, andre gange et par Jimmy Choos. Så for mig handler det her slet ikke om mærket. Det er mere om det, at der er nogle mennesker et sted i Kina, der har taget en anden mand/kvindes design og solgt det videre til os under det navn.

Årsagen til at jeg startede tråden er, at jeg har oplevet (er ved at uddanne mig til journalist) at noget jeg har skrevet er blevet "stjålet" og det bliver jeg sgu lidt harm over. Og det er jo I PRINCIPPET det samme som når man køber en kopivare.

0

Pyha ha sikke en omgang... .Må hellere straks indrømme at jeg har kopivarer... ikke mange, men de er der. De er ikke købt fordi de hedder LV, gucci eller Manolo. De er købt fordi jeg syntes de er flotte, og så vil jeg ikke give så mange penge for et par sko eller taske.

Kan ikke forstå at kinakjoler er en øv vare, min brudekjole købt hos Unique... er sørme lavet i... ja KINA. Har kun haft en kina kjole i hånden og den var lige så godt lavet som min "dyre" kjole. (som så er købt på udsalg, meget billigt) Skulle jeg giftes, ville jeg helt klart bestille en kjole derfra.

Jeg vil heller ikke give en bondegård for en jakke eller et par bukser, der har min pengepung magten. Til gengæld er jeg gift med en der ikke kunne finde på at købe møbler i Ikea... og han "elsker" sin PH lampe. Han vil gerne betale for kvaliteten, og det gælder også hvad tøj og sko. Manden nægter at gå i andet end Lloyd sko, og betaler gerne 6500 kr for en Hugo Boss vinterjakke. Det er fint for mig, for det er hans pengepung der betaler.

Nu vi er ved det med kopier, så forstår jeg det egentlig ikke... Hvem kører rundt i store biler fra korea eller japan????? De er da østens wannabe´er, der gerne vil se Tyske ud.

I bund og grund er det vel vores pengepung der bestemmer meget mere end vores samvittighed...

0

Jeg har slet ikke nogen holdning til hverken kopivarer eller mærker.

I min bog skal man holde pris og design/kvalitet op imod hinanden. Vi mennesker kopierer hinanden og vores idéer til højre og venstre - og det gør de "fine" designere også (her kalder vi det bare "at lade sig inspirere").

Hvis jeg ser en smuk kjole i et vindue, så er jeg mere end velkommen til at gå over til den nærmeste skrædder eller prøve at klampe den sammen på min hjemmesymaskine. Jeg kan også bestille den i Kina - men her (som så mange andre steder) vil pris og kvalitet hænge sammen, og jeg vil ofte modtage noget der er alen under, det jeg forelskede mig i - og det må jeg så overveje om er det værd. Jeg ville INGEN moralske skrupler have ved at bestille i Kina - hos min egen skrædder beder jeg ham jo også om at kombinere ting jeg har set andre steder i min kjole. Det ville svare lidt til at man som designer havde sagt at nu havde man "opfundet farven hvid" og havde derfor eneret på at bruge den...

Min klare grænse går dog der, hvor man sælger noget under et navn/brand som så er noget helt andet. Så er det falsk varebetegnelse og fup og svindel, der er designet til at frarøve mig penge, når jeg køber noget andet end det jeg troede, og til at slå plat på en designer, der leverer i en anden kvalitet.

0

Annonce ♥

okay så kommer jeg her og føler mig total bonderøv. Jeg går såååå lidt op i mærketøj, som man vel nærmest kan. Jeg køber helst kun ting på bud, har det virkeligt skidt med at betale fuld pris for noget. Mærketøj og ting er for mig en by i Rusland. Altså jeg ved godt at Marc Jacobs designer sko. Meeeen aldrig i livet om jeg ville købe et par sko bare pga navnet.

Kopivarer, jamen der tænker jeg lidt både og, på den ene side, så er det jo træls for designeren, at pengene går fra deres lomme, men helt ærligt, så ville jeg skisme ikke stå i vejen for at købe et par fede billige sko, hvis jeg er i udlandet, bare fordi det er en kopi, og jeg ikke vil tage pengene fra designeren.

Men altså handler det om at tjene store penge på at stjæle andres design, så synes jeg jo heller ikke, at det er i orden

0

Altså det jeg slet ikke forstår ved kopier (altså fakes), det er, hvorfor man vil betale 1000-1500 for en vare, der er lavet i plastik med en lav kvalitet/dårlig læst. Det med læsten er nok det aller vigtigste, når vi taler sko. Det er det, der gør, om man får ondt i fødderne eller ej. Og om skoen har et smukt sving og udformning, eller er lidt klumpedumpet.

Når man køber en kopivare betaler man SÅ meget for mærket og så lidt for varen. Man får ikke en sko, der er 1000 kr værd. Jeg ville meget hellere købe et "selvstændigt" lækkert mærke i fx Magasin til 1000 kr.

Jeg ville få meget mere for pengene.

Forstår I hvad jeg mener?

Altså når man køber fakes, så køber man NETOP mærket, for det er ikke kvaliteten/udformningen man betaler 1000kr for, det er navnet trykt i dem...

For mig handler fakes ikke om at der er små næsten-ikke-synlige forskellige, det handler om, at det er en helt anden vare. Helt anden udformning og kvalitet.

Jeg går slet ikke op i mærker, jeg har intet designertøj og maser af Ikea. Jeg ELSKER Louboutin-sko. Jeg synes, de er de smukkeste, smukkeste sko og jeg så behagelige. Jeg elsker at gå i høje hæle og i Louboutin kan jeg danse og feste en hel nat i 15 cm. Det kan jeg ikke i andre!

Jeg føler mig så smuk og feminin i dem og synes de er et smykke til mine fødder.

0

Årsagen til at jeg startede tråden er, at jeg har oplevet (er ved at uddanne mig til journalist) at noget jeg har skrevet er blevet "stjålet" og det bliver jeg sgu lidt harm over. Og det er jo I PRINCIPPET det samme som når man køber en kopivare.

Det oplever vi såmænd også og det gælder såvel tekster fra hjemmesiden som selve vores koncept. Det første sætter vi ind overfor hvis det har betydning. Det andet hvor vi oplever at visse kolleger prøver at kopiere vores koncept og prismæssigt ligger sig et par hundrede kroner under vores priser, kan vi ikke gøre så meget andet ved end at trække på skuldrene for det er ikke et koncept vi har patent på, og så ved vi jo at vores service er bedre og bygger på et betydeligt større erfaringsgrundlag, og det gælder i særdeleshed når vi taler om bryllupsfester.

Hvad kopivarer angår så er der jo forskel. Der er kopivarer hvor prisen i sig selv tilsiger at der er tale om kopier; Man ved måske hvad man får - men man ved helt sikkert hvad man ikke får. Og så er der kopivarer som udgiver sig for at være den ægte vare men reelt set bare er kopier og det er selvfølgelig moralsk forkasteligt.

Personligt har jeg nok ændret mig lidt på lige det punkt. For nogle år siden købte jeg sko og tøj ud fra pris men i dag iværdsætter jeg kvalitet og går ligesom ovennævnte gom stort set kun i Lloyd sko, Bjørn Borg underbukser, Meyer bukser og Eterna/Olymp skjorter. Ikke fordi jeg er blevet en mærkesnop men fordi jeg var træt af at mine sko gik i stykker efter ganske kort tid, at mine skjorter nemt blev grimme efter vask (og tørretumpling) og at jeg dårligt kunne bevæge mig uden smerter efter et spillejob fordi mine underbukser havde siddet og strammet oppe i skridtet. (y) (y)

0

Nu har jeg lige læst hele tråden, og vil lige give mit besyv med.

Det er usmageligt at "falske" sko, kjoler og tasker får påtrykt et designernavn og solgt meget dyrere end tingene egentlig er værd. Men det er jo os, der er "dumme" nok til at købe det (som yousofine beskriver med plastikkvalitet, selvom man har betalt i dyre domme for en kopi). Så hellere betale lidt ekstra/gå i en butik man kender, og vide hvad man køber.

Jeg er dog typen, der aldrig kunne finde på at betale mange penge for et par Manolo eller en Gucci taske eller lign. Jeg har det fint i Vero Moda og H&M tøj, sko fra f.eks. Deichmann og tasker fra Bilka/Føtex/Kvickly eller i specielbutikkerne på tilbud. Min bryllupskjole må også gerne komme fra Lilly, hvor man ofte kan få kjoler ret billigt. Til mit bryllup kunne jeg dog godt finde på at købe et par kvalitetssko, men det er stadig en prisklasse langt fra Manolo eller lign, selvom de laver rigtig mange flotte sko (skal måske lige nævne at jeg ikke har noget i mod hæl, men det er ikke det jeg er bedst til, når de bliver over 7-8 cm :tunge: ).

Jeg køber vist aldrig kopier, men køber billige mærker. Bare det er pænt, så er jeg ligeglad med mærket.

0

Se det er her at min kæde ryger af... Jeg fatter simpelthen ikke ord som "usmageligt" i denne sammenhæng. Det er så over-the-top og det bringer mig så tilbage til andre dilemmaer, man tilgengæld godt kan sige er usmagelige. Men come on... kopivarer??? Det er frækt, det er forkert etc. Men altså usmageligt?!!! Hmmm.... måske er det bare mig der ikke helt tillægger det ord samme betydning som jer andre

0